Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S -14
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (10233 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Efter 8 år var det dags att uppdatera vagnparken och efter en lång tids velande så slutade det naturligtvis med ett impulsköp... Mellan gammal Porsche, ny-ish Porsche och halvgammal Lotus blev det istället...

...en halvgammal Porsche


Välutrustad PDK-vagn som av de saker som betyder något bara saknar diff (och unobtanium-skalstolarna, förstås). Visade sig redan från start vara en trevlig bekantskap på väg och jag ääälskar PDK:n. Superbra bromsar, som vanligt från Porsche, och "that sound"! Imponerad av hur väl Porsche får till boxersexa-ljudet redan från fabrik - tröttnar man nånsin på det? 😍

Överlag skönt med en modern bil med Bose-ljud, stolfläktar, automatlåda och Bluetooth - men hur skulle den funka på bana? Det var en Gotlandsresa inbokad som behövde förberedas.

Det blev lite brådis så jag återanvände BBS-fälgarna från Ratstern och vad jag kunde hitta till dem är Yokohama A052 i originalstorlek. Jag hade inte testat dem tidigare men de kommer hyfsat väl rekommenderade. Bromsbelägg, det var en annan femma. Bortskämd med dignande utbud till 986:an tänkte jag att det ska väl vara en smal sak men frambelägg till den här bilen varken växer på träd eller är särskilt billiga. Efter en shopping spree som bland annat innehöll att av misstag skicka pengar till en random polack (spoiler alert: jag har inte fått tillbaka dem) landade jag en uppsättning EBC RP-1 och en Ferodo 3.12. Båda dessa är ganska nya på marknaden, dessutom nya bekantskaper för mig och ganska väl rekommenderade. Det var EBC-beläggen som kom fram först så det var de som åkte på. Bak sitter det, naturligtvis, samma ok som på 986:an så såna belägg hade jag liggande på hyllan... Pagid RS-5 är beprövade.

I samband med beläggbyte sköt jag in fjäderbenen så mycket jag kunde för att få lite camber och bokade sedan en tid hos Bandhagens Däck innan färjan till öjn gick. Tyvärr var Dannes maskin trasig så det blev ingen hjulinställning, dålig start på bankarriären... Men det bar iväg, två dagar på GR - den första på Sydslingan och den andra på GT-banan. Kul!



Lång story short så var det toppen. Härlig bil och trots ringrost (ett år sedan jag körde bana sist), ny bana och ny bil så tyckte jag att jagh fick flyt i körningen till slut. Bromsarna var grymma, hade på loggarna samma retardation som kompisens GT4 Clubsport på slicks och det är kul att kunna släppa växling och heel/toe för att foka på spår och bromspunkter. Kanske nyhetens behag. Trots tokchansning utan hjulinställning kändes bilen jättefin, möjligtvis lite instabil i 222 km/h i slutet av rakan men annars topp.

Så, nu är jag tillbaka på hästen igen med nytt bankörningssug - vi ses där ute!


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Kul, liknande spec som jag siktar på att ersätta 914:en med fast jag vill inte ha PDK'n. thumbs up
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Ohh riktigt fin denna.
Skall bli roligt att följa.
Måste vara lite skillnad att köra denna mot 986:an tidigare.
Kanske tråkigare när det gäller delar till 981:an än 986:an generellt sett verkar det som?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Mycket bra bilval. thumbs up Lite av en drömbil för mig.
Ser ut at gå riktigt bra direkt "out of the box". Och ljudet är verkligen något speciellt. (Grannen mitt emot mig har en likadan, och han backar alltid ut ur garaget när jag sitter i Teams-möten. )
Jag kommer med spänning att följa även denna tråd. Din förra läste jag mest utan att kommentera.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Kul med fler porschar här. Skriver inte så mycket om min dock. Kommer du köra nåt med porscheklubben, tex deras slalom?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Kul, liknande spec som jag siktar på att ersätta 914:en med fast jag vill inte ha PDK'n. thumbs up

Ja, PDK är ju en riktig vattendelare.

Wiklundh skrev:
Ohh riktigt fin denna.
Skall bli roligt att följa.
Måste vara lite skillnad att köra denna mot 986:an tidigare.
Kanske tråkigare när det gäller delar till 981:an än 986:an generellt sett verkar det som?

Stämmer, 981 verkar vara lite förbisedd när det kommer till tuning. Det fina med 986 var att det ju i stort var en 996 med motorn bak-och-fram - bra utbud... Jag har ju jobbat en del med Boxstern, om jag jämför video från nu och förra hösten så gissar jag det skiljer 3 sekunder till den nya bilens fördel runt Gotland Rings nordslinga.

Daniel Engström skrev:
Mycket bra bilval. thumbs up Lite av en drömbil för mig.
Ser ut at gå riktigt bra direkt "out of the box". Och ljudet är verkligen något speciellt. (Grannen mitt emot mig har en likadan, och han backar alltid ut ur garaget när jag sitter i Teams-möten. )
Jag kommer med spänning att följa även denna tråd. Din förra läste jag mest utan att kommentera.

Det är en härlig bil och jag kan varmt rekommendera en bil med liknande spec. Särskilt impad är jag äver hur enkel den är att leva med till vardags, bruksbilen har inte gått många mil sedan denna dök upp...
981 påminner mycket om Boxstern i körkänsla och ljud med den stora skillnaden att Caymanen är fin på banan i fabriksutförande.

Jonas Jonsson skrev:
Kul med fler porschar här. Skriver inte så mycket om min dock. Kommer du köra nåt med porscheklubben, tex deras slalom?

Skriv mer! Förvånas själv över den relativa avsaknaden av (lite mer moderna) P-bilar. Körde en del slalom när jag nyligen köpt Boxstern men det var länge nu - var i o f s på väg till Lunda på ditt arrangemang förra (?) året men det kom saker emellan. Kanske dags att plocka upp det igen?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Efter lite distans till premiären har jag funderat på nya åket. Jag är positivt överraskad över hur (relativt) kompetent den är "out of the box". Min tanke är att - till skillnad från min förra bil - hålla den här ganska original så att den kan bytas in om andan faller på. Jag tror inte att jag kommer att behålla den här lika länge som Boxstern så lite mer standard passar nog.

Men några små justeringar ska jag nog få till...

Chassi
Med OEM-känsla som mål tänker jag mig att kombinera X73-krängarna och X73-fjädrarna med de PASM-dämpare som redan sitter där. Då kan det bli en kompromiss som gör att jag fortfarande tycker det är trivsamt att köra till jobbet eller en helgtripp. Frågan är: är PASM-dämparna fortfarande OK efter 10000 mil? Dessutom finns det några andra (ställbara) alternativ, GT3/GT4 och H&R. Hmm, får fortsätta researcha trots att det känns som jag läst hela internet.
Steg 2: DSC Sport, skulle älska att kunna helt fritt definiera dämparna. Mjuk och go' för landsväg, hård på bana. Det ryktas t o m att rätt programmering i stort kan ersätta krängarna om man definierar dem som hårda på yttern i svängarna.

Däck och fälg
Alternativ 1: Apex SM-10 i 9/11x19. Då blir det 265/305 med i princip orörd rullomkrets och de dimensionerna passar Nankang AR-1 som handsken. Jag behöver lite mer camber fram för det, antingen topplagringar eller GT3 LCA. Jag tänker att topplagringarna flyttar in hjulen så att bredden blir mindre av ett problem?
Verkar dock svårt att få tag på dem nu med logistik-issues och Covid, får se om jag hittar några andra. Problemet är att få tag på en uppsättning med 9 tum framdäck i rätt offset så att 265 går på.

Effekt
Verkar som internet är överens: andra headers och mjukvara på det så landar effekten ungefär där som motorn ligger när den sitter i 991 C2, 350 hk. Mer än så är inte kostnadseffektivt, om man nu kan säga att 25 hk för 45 tusen är det... Borde påverka ljudet positivt, annu ett plus!

Aero
Skulle gärna ha lite mer stabilitet i 220+ men jag tror inte det finns nåt bra sätt att skapa downforce utan att få skapelsen att se ut som en månlandare. OEM-look it is, alltså.

Övrigt
Skulle vilja sitta still i de där stiliga skalstolarna som hör till nyare Porschar men det tar bort lite för mycket komfort och alldeles för mycket pengar. Satt bättre i 981-stolarna än vad jag tyckte att jag gjorde i 986-stolarna men visst, skulle gärna ha 6p-bälte.



Kollade på de här men hålen i ryggen satt för långt ner, inga bra bältesvinklar för oss stora killar... Får bli i nästa bil.

Har fortfarande en bandag kvar i däcken, får se om det blir någon mer körning i år. Hoppas!


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Riktigt bra och prisvärd bil det där. PDK lådan passar fint in till bilen. Jag köpte gula Pagid till GT4an via Forza för en bråkdel av originalbeläggen hos PC.

Stort grattis tlll bilen!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Grattis till banbilen! Skulle vara skoj att se den! Hojta till när du bokar in någon banövning så ska jag se om jag kan hänga med!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Bra bilval! Går det att stänga av alla hjälpsystem helt eller ligger de i bakgrunden och bromsar vid eventuella släpp?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 455



Millway har börjat med delar även till Porsche. Topplagringar för 986/987, 981 och 718.
Kontakta dem så löser dit sig säkert.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Kul med ytterligare en Cayman! Det påminner mig om att jag borde uppdatera min biltråd också.

JohnC skrev:
Bra bilval! Går det att stänga av alla hjälpsystem helt eller ligger de i bakgrunden och bromsar vid eventuella släpp?

På 987 är PSM avstängt (med knappen) tills ABS går in på minst ett framhjul, då aktiveras det tillfälligt igen tills situationen är utredd (man behöver inte trycka på PSM-knappen igen). Med sportknappen intryckt (om man har Sport Chrono) så måste ABS aktiveras på båda framhjulen för att PSM ska gå in, men helt avstängt går inte att få utan att fulhacka. En lösning som en del i USA använder är att koppla bort yawsensorn vilket borde hålla ABS:en glad (att rycka en ABS-givare ger förutom ingen ABS-funktion även effekten att bromskraftsfördelningen tydligen inte fungerar korrekt heller).

ABD (diffbromsfunktion med hjälp av ABS-systemet) är aktivt hela tiden (vilket värmer bakbromsarna, även ihop med Quaifediff beroende på chassisättning). Är det någon mekanisk diffbroms på din 981:a? Det kom lamelldiff som tillval till Cayman S 2010 eller 2011 och var standard på Cayman R men jag vet inte om det erbjöds på 981.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Jag hade kollat på Cup2 i 245 fram och 295 bak. Får du in bredare fram så är det bra. Helst med n-märkning. Många i porscheklubben har i år kört riktigt fort i konbana även med 4S. Överlag verkar flest nöjda med Michelin. Viktigt dock att däcken är n-märkta för det är helt andra däck. Finns säkert många andra som kommer funka också men exakt samma däck med och utan N-märke är helt olika däck

Jag provade Goodyears Supersport men när det pressas blir känslan helt annorlunda och chassit uppträder studsigt och inte alls som med dom cup2 som bilen levereras med original

Ofta har Porsche en väldigt bra grund men mer camber fram och möjligen lite bredare däck också just fram

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



i96danma skrev:
Efter lite distans till premiären har jag funderat på nya åket. Jag är positivt överraskad över hur (relativt) kompetent den är "out of the box". Min tanke är att - till skillnad från min förra bil - hålla den här ganska original så att den kan bytas in om andan faller på. Jag tror inte att jag kommer att behålla den här lika länge som Boxstern så lite mer standard passar nog.

Men några små justeringar ska jag nog få till...

Chassi
Med OEM-känsla som mål tänker jag mig att kombinera X73-krängarna och X73-fjädrarna med de PASM-dämpare som redan sitter där. Då kan det bli en kompromiss som gör att jag fortfarande tycker det är trivsamt att köra till jobbet eller en helgtripp. Frågan är: är PASM-dämparna fortfarande OK efter 10000 mil? Dessutom finns det några andra (ställbara) alternativ, GT3/GT4 och H&R. Hmm, får fortsätta researcha trots att det känns som jag läst hela internet.
Steg 2: DSC Sport, skulle älska att kunna helt fritt definiera dämparna. Mjuk och go' för landsväg, hård på bana. Det ryktas t o m att rätt programmering i stort kan ersätta krängarna om man definierar dem som hårda på yttern i svängarna.

Däck och fälg
Alternativ 1: Apex SM-10 i 9/11x19. Då blir det 265/305 med i princip orörd rullomkrets och de dimensionerna passar Nankang AR-1 som handsken. Jag behöver lite mer camber fram för det, antingen topplagringar eller GT3 LCA. Jag tänker att topplagringarna flyttar in hjulen så att bredden blir mindre av ett problem?
Verkar dock svårt att få tag på dem nu med logistik-issues och Covid, får se om jag hittar några andra. Problemet är att få tag på en uppsättning med 9 tum framdäck i rätt offset så att 265 går på.

Effekt
Verkar som internet är överens: andra headers och mjukvara på det så landar effekten ungefär där som motorn ligger när den sitter i 991 C2, 350 hk. Mer än så är inte kostnadseffektivt, om man nu kan säga att 25 hk för 45 tusen är det... Borde påverka ljudet positivt, annu ett plus!

Aero
Skulle gärna ha lite mer stabilitet i 220+ men jag tror inte det finns nåt bra sätt att skapa downforce utan att få skapelsen att se ut som en månlandare. OEM-look it is, alltså.

Övrigt
Skulle vilja sitta still i de där stiliga skalstolarna som hör till nyare Porschar men det tar bort lite för mycket komfort och alldeles för mycket pengar. Satt bättre i 981-stolarna än vad jag tyckte att jag gjorde i 986-stolarna men visst, skulle gärna ha 6p-bälte.



Kollade på de här men hålen i ryggen satt för långt ner, inga bra bältesvinklar för oss stora killar... Får bli i nästa bil.

Har fortfarande en bandag kvar i däcken, får se om det blir någon mer körning i år. Hoppas!



Bra info kan vara att vi har så sent som i Juli tecknat avtal med Apex Racing Wheels och kommer från slutet av året (då våra första containerar anländer) ha Europas största lager av Apex fälgar och självklart även överlägset lägst priser i Europa.
Eftersom vi även redan erbjuder alla på Rejsa fri frakt på König/Advantis racingfälgar så får vi fortsätta på inslagen väg (se banners som seglar förbi ibland ) priser och modeller går redan nu att hitta på hemsidan (racingwheels.eu)

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Wallgrund
Malmö
Här sen Sep 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kul! Efter ett år med en 987 Cayman S så köpte även jag en Porsche 981 Cayman S i förra veckan. Min har också pdk men även skalstolar och diffbroms Porsche Torque Vectoring. Uppgraderad med IPD plenum och 82 mm GT3 gasspjäll. På önskelistan står grenrör med 200 cells kattar och mappning av ECU.
På fredag blir det premiär med bilen på bana.

_________________
Markus Wallgrund
Porsche 981 Cayman S
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Wallgrund skrev:
Kul! Efter ett år med en 987 Cayman S så köpte även jag en Porsche 981 Cayman S i förra veckan. Min har också pdk men även skalstolar och diffbroms Porsche Torque Vectoring. Uppgraderad med IPD plenum och 82 mm GT3 gasspjäll. På önskelistan står grenrör med 200 cells kattar och mappning av ECU.
På fredag blir det premiär med bilen på bana.

Vad roligt med en till! Eftersom det där var ditt första inlägg så antar jag att du inte gjort någon biltråd - än...

Är du nöjd med plenumet? Jag hade en IPD till min Boxster som jag också fick mappad, svårt att avgöra vad varje enskild mod gav men som helhet gick den fint. Vilka grenrör och vilken mjukvara funderar du på, om du kommit så långt?
Grymt avundsjuk på dina skalstolar och diffen...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



i96danma skrev:


Men några små justeringar ska jag nog få till...



Blir kul att följa hur små justereringar det blir...........

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Wallgrund
Malmö
Här sen Sep 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


i96danma skrev:
Wallgrund skrev:
Kul! Efter ett år med en 987 Cayman S så köpte även jag en Porsche 981 Cayman S i förra veckan. Min har också pdk men även skalstolar och diffbroms Porsche Torque Vectoring. Uppgraderad med IPD plenum och 82 mm GT3 gasspjäll. På önskelistan står grenrör med 200 cells kattar och mappning av ECU.
På fredag blir det premiär med bilen på bana.

Vad roligt med en till! Eftersom det där var ditt första inlägg så antar jag att du inte gjort någon biltråd - än...

Är du nöjd med plenumet? Jag hade en IPD till min Boxster som jag också fick mappad, svårt att avgöra vad varje enskild mod gav men som helhet gick den fint. Vilka grenrör och vilken mjukvara funderar du på, om du kommit så långt?
Grymt avundsjuk på dina skalstolar och diffen...


Nope, ingen biltråd ännu...
Svårt att säga vad plenumet gör. Jag har inte jättemycket att jämföra med, men den går absolut bra. Osäker på grenrör och mjukvara, men jag hade ett Carnewal GT avgas på min gamla 987 och gillade det. Kanske blir det ett grenrör från Carnewal med 200 cell HJS/HD katter. Finns säkert de som är ännu bättre, men Carnewal ligger i alla fall bra i pris. Mjukvara funderar jag på Softronic, Cobb eller FVD.

_________________
Markus Wallgrund
Porsche 981 Cayman S
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Denna bil har ju en väldigt OEM liknande vinge som borde göra stor skillnad

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/porsche_cayman_s_981_pdk_sport . . . .

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
964RS skrev:
Riktigt bra och prisvärd bil det där. PDK lådan passar fint in till bilen. Jag köpte gula Pagid till GT4an via Forza för en bråkdel av originalbeläggen hos PC.

Stort grattis tlll bilen!

Tack, och tack för broms-tipsen. Jag har - med ett undentag - kört Pagid på Boxstern och varit nöjd så det blir nog en runda med dem så småningom. Vill testa Endless också, som fått goda recensioner, men vet inte om de finns t 981:an.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tord skrev:
Grattis till banbilen! Skulle vara skoj att se den! Hojta till när du bokar in någon banövning så ska jag se om jag kan hänga med!

Såklart - 9/10 på Gelleråsen eller 10/10 på Sviestad!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S -14
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (10233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande