Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman S -14 | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (10243 totalt) |
Vet inte - den har inte gått in så att jag har märkt det. De gånger jag gjort det körde jag med ESP på och även då är den inte särskilt påträngande. Jag har inte hittat nån info om hur det går att stänga av den på 981. Jag har ingen diff i min men tillvalet Porsche Torque Vectoring (som Wallgrund har) inkluderar en mekanisk diff. Att koppla bort en bromssensor är ingen lösning, jag glömde sätta dit den när jag bytte bromsskivor och då blinkade hela instrumentpanelen och dne växlade saktare än den robotiserade manuella lådan i mina föräldrars gamla Peugeot. Den blev inte långlivad - herrejesus en sån kass låda, men det är en annan historia... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Ja, det är en lösning men jag har ju lovat mig sjä'lv att aldrig köra Cup 2 igen... Gillar AR-1 (inklusive det rimliga priset) och Yoko A052 kändes bra om än lite halkiga efter ett tag. Det ska gå med 265 med lite mindre rullomkrets än original och det vore skoj att ha prova på att ha mer gummi än kompisarna nån gång. Jag har alltid avfärdat N-märkningen som en gimmick, en GT3 har ju inte riktigt samma karaktäristik som en Boxster. Men du kanske har rätt, ska läsa på! Håller med om att grunden är bra, inte avsaknad av en hjulinställning störde nämnvärt! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Tack, Fredrik - det är på din websida jag varit och dreglat och sett att det dröjer innan de kommer hem. Men hör gärna av dig när de är beställbara. Jag gillar att Apex lägger tid och energi på att hitta combos som funkar, riktigt bra service. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Tack, hade helt glömt Gert! Finurligt att svetsa på andra kattar på originalet, som du skriver till en riumlig kostnad. Jag har också tittat på de här, snål som jag är: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s- Fastnar på samma mjukvara som du, verkar vara jämnt skägg mellan dem. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Dags att summera säsongen och planera för Silly Season...
Klämde in en sista körning på Arlanda Test track med Åke, underhållande som vanligt. Fick såklart inget foto på min egen bil så jag frestar med en stilstudie på Jonas 914. Vänster fram visar tecken på att ta slut. Mission accomplished, med andra ord - målet var att köra slut på materialet för att fixa fräscha prylar till nästa år. Så, gjorde en utvärdering av slitaget. Efter 2 1/2 dagar på bana så är däcken slut men förvånansvärt jämnt slitna. Bakdäcken nedan ser ju toppen ut. Fram är betydligt mer slitet och mer på utsidan; måste till lite camber, kanske styvare krängare bak och en förare som är lite mindre het på gröten och överkör mindre... Jag är lite mer fundersam över belägg-slitaget. Bak känns OK men fram är säkert 60-70% borta redan. Blir till att prova ett annat fabrikat. Funktionen är det i alla fall inget fel på, bromsar som tusan. Så nu börjar funderingarna om vad som möjligtvis kan förbättras eller åtminstone förändras till nästa säsong. Första fixen är redan införskaffad, 350 mm Girodisc-skivor fram och Endless ME20-belägg. Inte för att funktionen varit dålig men jag har bra erfarenhet av de tvådelade PFC-skivorna jag körde på Boxstern, räknar med samma avsaknad av vibration och goda slitstyrka som dem. Har fastnat för Softronic-mjukvara. Hört mycket gott och har fått bra och snabba svar när jag varit i kontakt med dem. Sugen på kattar/grenrör också men tror jag väntar lite med det. Chasssi-mässigt lutar det mot fjädrar, förmodligen Eibach som sänker 20/10 mm och är lite mjukare än motsvarande H&R. X73-fjädrarna är ett alternativ. Krängare är fortfarande en öppen fråga, sugen på GT3 fram/GT4 bak som är ställbara men svåra/dyra att få tag på. H&R-krängare, liknande de jag hade på Boxstern, har bara två inställningar på bakkrängaren, känns lite snålt. I vilket fall som helst är jag sugen på en DSC Sport PASM-modul så småningom. To be continued med däck/fälg och camber plates/bärarmar. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Ja, det är ju det som är frågan... Är ju bortskämd med delar t 9x6 där det fanns stort utbud. I detta fall är det väl Tarret, Rennline och Elephant Racing som finns att välja på, ingen av dessa har jag hittat till salu online inom EU. Blir nog till att beställa från the US and A, antingen Tarret eller Rennline. 🤷♂️ I såna fall ordnar jag nog stålslangar och pinnskruv till bromsarna samtidigt.
Fälgar och däck är en knepigare fråga. Vill inte köra med 18 tum som jag gjort i år då jag tycker däcken blir lite veka med de höga stommar som krävs och jag vill inte gå ner rullomkrets. Kvar finns då 19 och 20 tum. Upplever att det är svårt att hitta rätt dimensioner även i 19 tum av de däck jag helst vill köra (Nankang AR-1). Vill dock gå upp i bredd, tror 9/10,5 vore perfekt. Som jag nämnt är Apex-fälgar ett alternativ men både AR-1 och Cup 2 finns i realistiska dimensioner för 20 tum. 9/11x20 skulle funka med både 265/305 och, om det skulle visa sig att de breda däcken inte är så skoj att köra med, 245/285. Hittade ett par OZ som skulle funkat helt OK, 8,5/11 tum. När jag fick hem dem visade det sig dock att bakfälgarna var 12 tum, alldeles för brett. Per omgående var det en GT3-kompis som förbarmade sig över dem... Frågan är som sagt vad som blir med skoj? Det är ju skoj att köra fort men inte till vilket pris som helst. Jag är inte så jättebekymrad över uppträdandet på gata då jag alltid kan byta till gatdäck om jag vill. Hade en diskussion med en kille på YouTube (!) som körde 981CS och helt fördömde min idé om bredare däck och att bilen skulle bli trist och okörbar. Undersökning pågår, som sagt. Tar gärna emot tips och tankar. Lika som bär... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Börjar bli snack om shakedown på Sviestad 2 april så det är dags att samla ihop prylarna.
Jag sa ju att jag skulle hålla den här ganska original - hur tror ni det gick med det? "Sådär" är nog svaret såhär långt. Började med en uppsättning fälgar, 20 tums HRE, 9 resp 11 tum. Verkligen på gärdsgården på bredden men jag räknar med att lite camber hjälper mig få fason på det där. Sitter Cup2 245 fram och 305 bak, jag har också ett par 265:or liggande som jag är sugen på att testa fram men till och med min katt har avrått mig från det. "Okörbar", säger Tusse när han fnyser och går iväg. Vad tror ni? De tar i allla fall inte i någonstans som de sitter nu, risken är väl att chassimoddarna ändrar på det... Chassimässigt vill jag hålla kvar vid PASM för att kunna ändra inställningarna. Det blir ett Eibach ProKit fjädrar som sänker 10-15 mm, känns lite lagom, och enm DSC Sport för att kunna justera PASM:en. Många som gillar den, tydligen. Till det GT4-krängare och Rennline topplagringar för camberns skull. Fick aldrig något svar från Millway, tyvärr. Bromsar blir GiroDisc 350 mm med original-ok, stålslangar och RBF600. Hoppas på lite bättre stumhet i pedalen, funktionen var jag dock nöjd med även tidigare. Nån som vet nåt om att sätta dit GT3-bromscylinder på Cayman? Ska vara en hyfsat poppis mod, vad jag förstår. Motorn ska få Fabspeed katt-fria grenrör och ett IPD Competition-plenum (med GT3-spjäll). Åsikterna går isär om IPD:s vara eller inte vara men det är snyggt och känns bra... Kopplat med Softronic-mjukvara så tror jag det blir toppen. Sen har jag skaffat lite GTS-wannabegrejer. Baklampor och diffuser från GTS, LED-blinkers från 982. Det är åtminstone inte "Ebay original"... Jag är däremot inte säker på att jag tycker det blev snyggare med lamporna, time will tell. Till slut har jag passat på att plocka bort insuget för att ta bort kolbeläggningen på ventilerna. Sprang på en kille på Planet-9.com (https://www.planet-9.com/threads/2016-981-cgts-misfire.248202/) som hade upptäckt "mikro-misständningar" och till slut spårat det till den klassiska direktinsprutningsproblematiken. Riktigt trist jobb men tror det blir bra till slut. Passar på att byta AOS samtidigt, kan inte skada. Före Efter Knappt två månader kvar till säsongstart - dags att sätta fart! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Vet inte hur mycket som skiljer 987 mot 981 men jag bytte till en 997 GT3 cylinder på min 987 Cayman och det blev stooor skillnad i stumhet på pedalen. Kör fortfarande med orginal skivor och bromsok fast andra belägg. Jag säger, byt bromscylindern om du tycker bromspedalen känns svampig efter ett nappatag på bana. En brassklapp bara. Har du Durametric eller liknande att köra ABS pumpen så gör det efter bytet för att få bort all luft. Jag själv saknade det och fick åka ut och bromsa så ABS:n gick i några gånger. Luftade igen och allt var frid å fröjd. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Jag tror du kommer få en hel del understyrning med 245 och 305. Redan med 245 och 295 understyr det även med mer camber fram. Nu skiljer S och GT4 en hel del i chassit så kan inte jämföras så. Jag åker med mer camber fram och trots det understyr det
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
det trodde du väl aldrig på själv? _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||||
Om du inte har bromskylning så skaffa det, drar ner beläggslitaget betydligt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Liberalt med CRC GDI Valve Cleaner (som löser upp avlagringarna) och Brakleen (som spär ut), får gosa ett tag och sedan borsta med tandborste och eltandborste (ta inte yngsta dotterns, du kommer få bannor från din fru...). Suger sedan ut resterna med en bromsluftare (syns på en av bilderna ovan). Jag har roterat motorn med XZN-hylsa på generatorn. Min största oro har varit att spilla nåt i cylindern och få hydrolock men jag använde ett endoskop för att säkerställa att det blev tätt. Svårt att avgöra hur bra resultatet blir men de jag pratat med säger att det hjälper. Det är ju inte jätteknepigt att lyfta av insuget om du vill kolla. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Tack. Tror det skiljer sig med 981 då det finns flera olika varianter med eller utan inbyggda tryckmätare, verkar vara en härva. 991S-cylindern ska funka också. Jag har både Dura och PIWIS men har aldrig märkt nån skillnad på "ABS-motionen". Kanske måste lufta igen efteråt? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Ja, så blir det nog. Har fiskat upp både 265:or att sätta fram och ska fixa några 285:or till bak. Ska prova att få plats med 265/305 först men tror inte det kommer funka trots allt så det lutar nog mot 245/285. Min förhoppning är också att jag ska kunna justera ut understyrningen med ställbara krängare men man kan ju bara göra så mycket med dem. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Jo men jag trodde ju faktiskt det! Lite, i alla fall... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Bra poäng! Har läst lite om andra som monterat diverse luftdeflektorer från potentare maskiner, precis som jag gjorde med 986:an. Ännu en sak att föra upp på listan... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Insuget är "typ" ihopskruvat. Konstigt hur svårt det ska vara ibland att få ihop nåt som redan suttit ihop i 8 år? IPD:n ser fin ut, nästan synd att gömma den under luckor och mattor...
Ungefär såhär rena blev ventilerna. Vill man ha mer tror jag det är valnötsblästring eller tuffare mekanisk rengöring som krävs och det ids jag nog inte med. Dags för de roliga delarna: chassi och bromsar! Hur funkar det med kat-lösa grenrör och CEL? Sitter ett par spacers på två av O2-hålen, visst ska den bakre sensorn sitta på dem? Kommer det hindra CEL? Och vad säger de på besiktningen? Är det OK så länge det inte larmar eller går de in och mäter nåt värde? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman S -14 | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (10243 totalt) |