Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S -14
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (10250 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Det kanske klarar sig från CEL med spacers för de bakre sensorerna (men jag är tveksam, jag har sett små minikatalysatorer för de bakre sensorerna också), men avgasmätningen vid besiktningen lär vara svår att klara, de mäter fortfarande åtminstone CO vid 2500 varv även på OBD-bilar (där jag har för mig att OBD-checken ersätter tomgångsmätningen).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405



Nu hittade jag din "nya" biltråd Dan, kul, se till att få den klar för snart kör vi 😄👍

_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Victor. skrev:
Det kanske klarar sig från CEL med spacers för de bakre sensorerna (men jag är tveksam, jag har sett små minikatalysatorer för de bakre sensorerna också), men avgasmätningen vid besiktningen lär vara svår att klara, de mäter fortfarande åtminstone CO vid 2500 varv även på OBD-bilar (där jag har för mig att OBD-checken ersätter tomgångsmätningen).

Ajdå... Har beställt hem pinnskruv så att det inte ska bli så krångligt att byta vuid besiktning...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
jonblo skrev:
Nu hittade jag din "nya" biltråd Dan, kul, se till att få den klar för snart kör vi 😄👍

Yes! Fixar för fullt, har bara främre droplinks kvar. Nån med 9x1-erfarenhet som vet vilka droplinks som funkar med GT3/GT4-krängare?

Bak har jag i alla fall fått på plats GT4-krängaren. Krävdes en spacer och för er som tycker jag är dålig på att planera: köpte en 3D-skrivare till mig själv i julklapp för att kunna fixa dessa spacers och igår skrev jag ut dem!



I övrigt lite "ska bara" kvar. Kom över förstärkningsbalken som sitter mellan subframe bak på 718, den ska dit, och fjädrarna i bak. Det är ju för jäkligt vad tid allt ska ta.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Hej Dan.
3d printad distans, vad är det för material?
Låter lite vl vågat? Eller ska den senare fräsas i Alu?

Mvh, Per

i96danma skrev:
jonblo skrev:
Nu hittade jag din "nya" biltråd Dan, kul, se till att få den klar för snart kör vi 😄👍

Yes! Fixar för fullt, har bara främre droplinks kvar. Nån med 9x1-erfarenhet som vet vilka droplinks som funkar med GT3/GT4-krängare?

Bak har jag i alla fall fått på plats GT4-krängaren. Krävdes en spacer och för er som tycker jag är dålig på att planera: köpte en 3D-skrivare till mig själv i julklapp för att kunna fixa dessa spacers och igår skrev jag ut dem!



I övrigt lite "ska bara" kvar. Kom över förstärkningsbalken som sitter mellan subframe bak på 718, den ska dit, och fjädrarna i bak. Det är ju för jäkligt vad tid allt ska ta.

_________________
Per Axblom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja, just de här är nog inte OK - PLA med 20% infill... Men jag tänkte sätta dit ett par solida PLA och testa så att inte krängaren tar i när paketet börjar röra på sig lite. I och med att det bara är kompression ska det väl funka även för vägprov, tänker jag. Om det behövs har jag ju en fin fräs på jobbet, kan säkert hitta en alu-bit nånstans.

Dropplänken visade sig mycket riktigt vara alldeles för lång för GT3/GT4-krängaren fram. Kom fram ttill att det borde kapas 80 mm ungefär. Fick med ett par GT3-länkar med krängaren så jag kortade dem istället - på köpet fick jag ställbara länkar...



_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Klart!



Jag är fortfarande inte helt såld på Sport Design-baklyktorna jag satte dit. Känns lite plottrigt och passar nog bättre på bilar med en annan kulör än min...

Allt hänger dock ihop och nu har jag fått en hjulinställning också. Känns superfin på gatan men måste ut på bana för att närma sig gränsen på ett vettigt sätt. Med mjukaste krängare fram och hårdaste bak tycker jag att den styr in fint. Hjulvinklarna blev en kompromiss då mer camber bak hade gett mindre toe så där behövs ett justerbart toe-stag om jag vill ha mer "extrema" värden. Just nu känns det som sagt prima men vi får se efter en riktig shake-down.



Har fortfarande inte lagt på mappningen då jag har en diskussion med mapparen om mina moddar, primärt IPD-plenumet. Har inte märkt några negativa konsekvenser i form av CEL eller andra koder så det verkar OK.

Nu ska jag skicka upp bilen på lyften och se att allt fortfarande sitter fast innan säsongen börjar. Arlanda med Åke den 19:e är planen om det fortf finns plats!

Efter det är två Gotland-resor bokade, borde få mitt lystmäte...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Besiktning: ✔️

Sen var jag iväg och shoppade. Det här är min typ av mod, 3 minuter att skruva på plats, ingen olja eller andra vätskor - bara elektroner, ett par kontakter och en USB-anslutning i andra änden.



Det som slog mig direkt var hur den stötighet som uppstod när jag satte på sänkfjädrarna (det tar emot att skriva det ordet, som om det handlade om styling... 😖) försvann i normalläge. Mycket bättre följsamhet över skarvar och knölar, utan att tappa "stuns". Känns lite magiskt...

Skillnaden mot sportläget var inte jättetydligt så där finns förmodligen utrymme för att "skärpa till" responsen. GT4-krängarna gör redan stor skillnad i sidled, DSC kan göra motsvarande i längsled vid inbromsning och acceleration.

Framför allt är jag nöjd med att bilen kommer kunna fortsätta vara en schweizisk armékniv - bra på det mesta utan att kompromissa bort för mycket. Huvudsyftet är fortfarande bankörning och som det känns nu är det här på väg att bli min ultimata kompromiss.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Premiär för året!



Härlig kväll på Arlanda Test Track med Åke och gänget. Bra upplägg som vanligt och en kul blandning av bilar.



Krängde på 265/35 fram innan jag åkte iväg så det var inte mycket marginaler vare sig fram eller bak (med 305/30). Det tog i lite grand när det gungade som mest men ingenting fram, underligt nog.

Full mjuk krängare fram, full hård bak gav bra balans, tycker jag. Bilen känns fortfarande lite mjuk vid tillfällen men det får jag väl leva med som den kompromiss den är. 🤷‍♂️

Bromsarna: grymma!

Enda klagomålet är ett klonk nånstans i hjulupphängningen bak och gnissel från gummit i (original) toppplagringar bak. Nu ska jag se om jag kan styva till bilen ytterligare med lite mappning i DSC-boxen, sätta dit grenröret och ladda på den nya mjukavaran till motorn.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Skoj att se bilen och få en åktur! Jag tog en bild på den med



_________________
Tord Ringenha11
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tord skrev:
Skoj att se bilen och få en åktur! Jag tog en bild på den med


Du får fixa till färgbalansen i din kamera - din svartflagg ser nästan blå ut! 😮

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Efter Tords vansinnesfärd bakom mig var jag ju bara TVUNGEN att göra nånting åt saken.



Rimligtvis kommer han aldrig mer behöva bli svartflaggad bakom mig. You can thank me later, Tord!

Med tanke på att spisen i mitt åk är samma som i 911 991 icke-S så blir det hyfsad åka av med den nya speldosan. Nu ska jag bara skruva dit de kat-lösa grenrören sedan kommer ingen kunna ta mig...


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
⬅️ Världens sämsta uppdaterare...

Jag har gjort jättemycket skoj med bilen sedan jag blev blåfl... sedan Tord blev svartflaggad. På sätt och vis är det väl bättre att göra saker och inte skriva om dem än inte göra saker och inte skriva om dem...

I vilket fall, några vändor till Arlanda Test Track har det blivit, tillsammans med Åke och kompani (Falkarna brukar ju också hänga där). Två vändor till Gotland med Grosshandlar'n Racing, alltid en höjdpunkt. Kört med Porscheklubben för första gången sedan 2015, bara en sån sak.

Jag har tagit racinglicens med PCS Racing på Gelleråsen! Sjukt kul, fick verkligen blodad tand för att tävla och träffade en massa trevliga rejschaufförer.

Bytte ut den tveksamma främre dropplänken mot en rejäl pjäs från DesignTek och Design911 (som är back in business med ett EU-lager!), gjorde susen så att främre krängaren blev ställbar. Installerade också trådlös Apple Carplay/Android Auto till PCM 3.1 - vilken grej! Svinbra, rekommenderas för alla som har PCM 3.1.
https://www.isudar.com/collections/wireless-carplay-box-for-porsche/products/carlinkit-wireless-apple-carplay-model-for-for-porsche-panamera-cayenne-macan-cayman-boxster-911-718-pcm-3-1?variant=39428865294418

Sedan har jag också monterat ur alla modifieringar och sålt bilen... Hade nog planerat att ha den längre men så blev det inte. Om någon är intresserad av lite go-faster-prylar till 981 så har jag ett färdigt kit med GT3/GT4-krängare, förstärkning till bakre subframe (som GT4), Rennline 991/981/718 Clubsport Camber Plates och IPD plenum m/ GT3 trottelhus. Har opckså ett par Sport Design-baklysen (samma som på GTS:en).














_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Lättsålt, är det nya köpt med? Förstår att du behöver uppdatera när hemtjänsten kör om...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Kolla signaturen...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



Bra Dan, släpp ratten och kom ner till ishallen, säsongen har börjat!

_________________
Richard W F
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



såpass, så du är på arlanda ikväll då? Själv kör jag innebandy... vågen tyckte det var bättre än att bli lycklig: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20220809/stud . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



i96danma skrev:

Jag har tagit racinglicens med PCS Racing på Gelleråsen! Sjukt kul, fick verkligen blodad tand för att tävla och träffade en massa trevliga rejschaufförer.


Kanon, se nu till att köpa nått så du kan komma och rejsa med oss i PCSR! thumbs up

Edit: Såg din signatur. GT4 är perfekt för 8C! Första GT4 kommer vara med på Mantorp 3-4/9, var anmäld till Anderstorp men chaffisen blev sjuk.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
mittmotor skrev:
Kanon, se nu till att köpa nått så du kan komma och rejsa med oss i PCSR! thumbs up

Edit: Såg din signatur. GT4 är perfekt för 8C! Första GT4 kommer vara med på Mantorp 3-4/9, var anmäld till Anderstorp men chaffisen blev sjuk.




Ja, Henrik Olsson har ju pensionerat sin GT4 som dedikerad räser... Ska lära mig bilen lite först, tyvärr är jag på bröllop 3-4 annars hade jag kommit och tidstränat!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tord skrev:
såpass, så du är på arlanda ikväll då? Själv kör jag innebandy... vågen tyckte det var bättre än att bli lycklig: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20220809/stud . . . .

Ja, ska dra till Arland precis nu men blir ingen körning. Föräldramöte i skolan...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



i96danma skrev:
mittmotor skrev:
Kanon, se nu till att köpa nått så du kan komma och rejsa med oss i PCSR! thumbs up

Edit: Såg din signatur. GT4 är perfekt för 8C! Första GT4 kommer vara med på Mantorp 3-4/9, var anmäld till Anderstorp men chaffisen blev sjuk.




Ja, Henrik Olsson har ju pensionerat sin GT4 som dedikerad räser... Ska lära mig bilen lite först, tyvärr är jag på bröllop 3-4 annars hade jag kommit och tidstränat!


Bröllop kanske är svårt att komma undan men annars säger jag, learn by doing. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S -14
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (10250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande