Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämplig billig trackday bil?
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (1964 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag är ju en notorisk bilbytare och sitter alltid och kollar på blocket efter nya bilar att drömma om. Just nu är jag lite inne på att skaffa mig en billigare bil som kan plågas på bana, något som jag har råd att krascha med i värsta fall. Min m2 funkar ju jättebra men jag vågar inte riktigt köra den fullt ut.

Vad kan då vara en lämplig bil att kolla efter? Jag har funderat på följande bilar:

Honda civic type r FN2
Verkar ju inte vara speciellt hyllad jämfört med ep3 då den blivit tyngre men har samma effekt. Men de är ganska lätta att få tag på i ok skick och är ändå viktmässigt ganska bra jämfört med andra bilar. Motorn varvar rejält och växellådan sägs vara skön. Kostar typ 75k. Jag har aldrig kört nån så vet inte hur de känns.

Audi A3 3.2
Det här är ju en tung bil och den kräver nog lite jobb för att inte understyra kraftigt men motorn låter sjukt gött och när jag sett dessa på bana så verkar de gå bra. Har ej provkört. Kostar kanske aningens mer än en type r med samma mil.

Clio 197
Verkar ha samma spec ungefär som en type r, kostar ungefär detsamma. Jag är dock lite tveksam till kvalitet på motor / växellåda.

Megane rs
Nu hoppar vi upp 40-50k i pris. Är det värt det? Bilen är helt klart mer kompetent med högre effekt, diffbroms, bättre bromsar, bra chassie. Verkar hålla bra och är riktigt snabba. Jag har kört en en gångbovh den kändes väldigt bra.

Miata (NC?).
Jag får inte plats i de tidigare Miata, men jag tror jag får plats i den generationen som är runt 2007. De ska ju ha bra väghållning och känsla, men 160hk, är inte det sjukt slött? Kostar kanske 100K.

Vad tycker ni? Har jag missat några andra bra bilar? Har ni kört nån av de ovanstående och kan berätta hur de funkar och känns?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Tyvärr är ju A3/Golf4/Leon riktiga grisar orginal på bana.
Så ska du åka VAG osv bör du satsa på något mer lättjobbat.
Om inte annat en lättare bil viktmässigt.

Även om jag bara håller på med dessa märken så är det chassiet något som man har mycket att åtgärda innan det blir bra.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



iqbad skrev:
Clio 197
Verkar ha samma spec ungefär som en type r, kostar ungefär detsamma. Jag är dock lite tveksam till kvalitet på motor / växellåda.

Megane rs
Nu hoppar vi upp 40-50k i pris. Är det värt det? Bilen är helt klart mer kompetent med högre effekt, diffbroms, bättre bromsar, bra chassie. Verkar hålla bra och är riktigt snabba. Jag har kört en en gångbovh den kändes väldigt bra.

Kan uttala mig om dessa, då jag ägt båda. Motorn är i grunden densamma i båda, men växellådan i Clion (JC5) har synkringar och lager gjorda i smör och treans växel kommer skrapa för eller senare. Kändes även mest som att bilen främst producerade ett högre ljud närmare varvstopp än faktisk fart. Den är rätt tung för en såpass liten bil.

Megane 3 RS gör allt bättre, men har en lite småseg växellåda (PK6) även den. Fördelen är att den inte pajar stup i kvarten, om man inte räknat växellådsfästet som en komponent. Utan att öppna motorn kan du lätt få 300 häst eller så, och kastar du ut inredningen kommer du ganska nära en Clio 3:a i vikt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



BMW E46 330i manuell, kaross spelar mindre roll. Tillräckligt billig och bra fart i den med enkla medel (chassi, bromsar och däck). Blir snabbare ju mer inredning du villig att rensa ur. Går även att plocka ut närmare 270 hk med grenrör, avgas och optimering.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



iqbad skrev:
Miata (NC?).
Jag får inte plats i de tidigare Miata, men jag tror jag får plats i den generationen som är runt 2007. De ska ju ha bra väghållning och känsla, men 160hk, är inte det sjukt slött? Kostar kanske 100K.

Det stämmer att NC (2006-2014) är betydligt rymligare i kupén än NA/NB. Eftersom de andra i listan är framhjulsdrivna så lär den vara den bil som är kördynamiskt mest lik M2:an (men väldigt mycket lättare i steget, NC är lite tyngre än NA/NB men vi pratar fortfarande 1200-1250 kg tjänstevikt). Jag tycker att min Cayman med 1425 kg tjänstevikt känns rätt agil på mindre banor/konbanor och småvägar men jag fick provköra min gamla NB för ett tag sedan och jag hade glömt vilken skillnad det var, oerhört mycket mer respons i all input (och då har jag ändå Öhlins Road & Track på Porschen).

Är man van vid en M2:a så kan 160 hk tyckas lite, men man kan transplantera ned en 2,5-litersmotor från Mazda 6 (samma motorfamilj, Duratec/MZR) utan större besvär och med grenrör och lite annan kringutrustning har man 210+ hk och rejält bottenvrid (för att vara sugmaskin). Du kommer utvecklas mycket som RWD-förare i en NC om du vågar stå på lite mer, detta kommer du ha nytta av för att nyttja M2:an mer komfortabelt också.

NC 2,0 har diffbroms (åtminstone 2,0 Sport med sexväxlade lådan, troligen de femväxlade 2,0 också), så en omgång coilovers (för att inte kränga för mycket ihop med R-däck), bromsbelägg/vätska och en uppsättning hjul med R-däck (17" 245:or eller däromkring) så är det bara att mata varv.

Obligatorisk länk vid tal om NC till en av Serwanskis varv på Ringen (7:37 BTG med flygande start på trackday): https://www.youtube.com/watch?v=hhWwl4bqeoY
Lite mer mods på den bilen men inget extremt egentligen, särskilt inte motormässigt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Lillen skrev:
Tyvärr är ju A3/Golf4/Leon riktiga grisar orginal på bana.
Så ska du åka VAG osv bör du satsa på något mer lättjobbat.
Om inte annat en lättare bil viktmässigt.

Även om jag bara håller på med dessa märken så är det chassiet något som man har mycket att åtgärda innan det blir bra.


Ja, jag förstår vad du menar, en 3.2 väger typ 1650kg, och det Blir ju helt klart bättre med en lite lättare bil. Är också lite rädd för att de mest understyr och inte är så roliga egentligen.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Meantek skrev:

Kan uttala mig om dessa, då jag ägt båda. Motorn är i grunden densamma i båda, men växellådan i Clion (JC5) har synkringar och lager gjorda i smör och treans växel kommer skrapa för eller senare. Kändes även mest som att bilen främst producerade ett högre ljud närmare varvstopp än faktisk fart. Den är rätt tung för en såpass liten bil.

Megane 3 RS gör allt bättre, men har en lite småseg växellåda (PK6) även den. Fördelen är att den inte pajar stup i kvarten, om man inte räknat växellådsfästet som en komponent. Utan att öppna motorn kan du lätt få 300 häst eller så, och kastar du ut inredningen kommer du ganska nära en Clio 3:a i vikt.


Tack för svar! Bra info, det var lite som jag trodde då att en clio inte håller så bra. Meganen är fortfarande en het kandidat!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Westersund skrev:
BMW E46 330i manuell, kaross spelar mindre roll. Tillräckligt billig och bra fart i den med enkla medel (chassi, bromsar och däck). Blir snabbare ju mer inredning du villig att rensa ur. Går även att plocka ut närmare 270 hk med grenrör, avgas och optimering.


Bra tips! En 330 har jag inte tänkt på men fördelen här är ju helt klart bakhjulsdriften som gör den mer lik den bil jag vill bli bli bra på att köra! Kan bli halvsvårt att hitta en som inte har gått så långt och som inte är rostig, men detta är absolut en bil jag ska tänka vidare på!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
[quote="Victor."]
iqbad skrev:

Det stämmer att NC (2006-2014) är betydligt rymligare i kupén än NA/NB. Eftersom de andra i listan är framhjulsdrivna så lär den vara den bil som är kördynamiskt mest lik M2:an (men väldigt mycket lättare i steget, NC är lite tyngre än NA/NB men vi pratar fortfarande 1200-1250 kg tjänstevikt). Jag tycker att min Cayman med 1425 kg tjänstevikt känns rätt agil på mindre banor/konbanor och småvägar men jag fick provköra min gamla NB för ett tag sedan och jag hade glömt vilken skillnad det var, oerhört mycket mer respons i all input (och då har jag ändå Öhlins Road & Track på Porschen).

Är man van vid en M2:a så kan 160 hk tyckas lite, men man kan transplantera ned en 2,5-litersmotor från Mazda 6 (samma motorfamilj, Duratec/MZR) utan större besvär och med grenrör och lite annan kringutrustning har man 210+ hk och rejält bottenvrid (för att vara sugmaskin). Du kommer utvecklas mycket som RWD-förare i en NC om du vågar stå på lite mer, detta kommer du ha nytta av för att nyttja M2:an mer komfortabelt också.

NC 2,0 har diffbroms (åtminstone 2,0 Sport med sexväxlade lådan, troligen de femväxlade 2,0 också), så en omgång coilovers (för att inte kränga för mycket ihop med R-däck), bromsbelägg/vätska och en uppsättning hjul med R-däck (17" 245:or eller däromkring) så är det bara att mata varv.

Obligatorisk länk vid tal om NC till en av Serwanskis varv på Ringen (7:37 BTG med flygande start på trackday): https://www.youtube.com/watch?v=hhWwl4bqeoY
Lite mer mods på den bilen men inget extremt egentligen, särskilt inte motormässigt.


Tack för svar! Du har några riktigt bra poänger här, ska jag bli bra på att köra min m2:ā så vore en bil med bakhjulsdrift att föredra! Även om det känns trist med låg effekt så är det ju en träning i sig att inte tappa fart. Med en effektstark bil så kan man ju köra sämre utan att det märks lika mycket.

Vad har en NC med r-däck för tid ungefär på sviestad? Nån som vet?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Audi A3 3.2 å likande skulle jag skippa helt, har provat köra en med attack och den är verkligen inte lekfull, en megane 3RS är oändligt mycket bättre (förutom motorljudet

Vad är du ute efter, varvtid eller kul ? Tror faktiskt en NC miata kan vara roligare med lite mindre däck än ovan nämnda 245or, tycker alla bilar har en grepp/effekt balans som är roligast, inte för mycket av någon sida. Våra svenska banor är rätt små, en NC miata kan nog vara rätt lagom. Har bara kört en orginal e46 och det känns som en gungig lastbil jämfört med gt86an tex, men det finns ju speedparts så det räcker å blir över, då kan dom säkert bli bra.

Provade min GT86 helt orginal på bana ganska nyligen, det var verkligen förvånansvärt kul, och slirigt vet inte om den skulle bli roligare med 245 rdäck, eller mest kännas trött 😂


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



NC är ju som bekant rymligast i Miata-familjen men värt att tänka på är att jag vet flera som är bra nära 2m i strumplästen som får plats i en NA/NB när original-stolarna åkt ut och rejs-stolar åkt in och då pratar vi om att dom också har hjälm på huvudet samt en båge bakom som ytterligare begränsar samtidigt som cabben är uppe..



/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ja, det tänkte jag inte på, särskilt med med tunn stol (typ Kirkey eller vad de heter som bara är ett "kolfiberskal" blir det rätt bra med plats i NA/NB.

Varvtider på Sviestad vet jag inte eftersom den banan inte brukar köras i SPVM-serien (och det går dessutom inte så många NC-Miator i Roadsport/MX-5 Cup än). Men NA/NB i trackday/hobbyraceprep med nästan otrimmade maskiner (1,8 l 140 hk, minst 1073 kg) körs av toppförarna runt Knutstorp på låga 1,09 (någon 1:08-tid har jag nog också sett i någon resultatlista). En NC 2,0 har ungefär samma effekt/viktförhållande med grenrör och mappning.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



E46 325ti, 325 eller 330 - fantastiskt bra bilar! Finns grejer i överflöd färdigt, billiga kina-diffar som funkar (har kört 3000mil snart både gata och bana och det är lika kul påvägen till dagis på vintern som på bana - pris? 5500kr )

325ti har lättaste karossen av e46:orna och mest vridstyv - plus att den är jävla tuff! Men - 330, den har ju redan motorn och bromsarna... Och iom att det är samma size på beläggen som M3 så finnsd et mycket att tillgå.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



iqbad skrev:
Bra tips! En 330 har jag inte tänkt på men fördelen här är ju helt klart bakhjulsdriften som gör den mer lik den bil jag vill bli bli bra på att köra! Kan bli halvsvårt att hitta en som inte har gått så långt och som inte är rostig, men detta är absolut en bil jag ska tänka vidare på!


Gör det något om den är lite rostig och har gått lite mil då? Du ska ju trots allt ha den som trackday bil och lära dig att våga mer, den behöver inte vara i jättefint skick. Ett tips är att köpa en billig och rensa ut allt i kupén och ta bort ABS/antispinn, det är lärorikt. Skulle du köra av är det inte hela världen. Att köra en bil på trailer är underskattat, du kommer alltid hem oavsett.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



SevenEight skrev:
E46 325ti, 325 eller 330 - fantastiskt bra bilar! Finns grejer i överflöd färdigt, billiga kina-diffar som funkar (har kört 3000mil snart både gata och bana och det är lika kul påvägen till dagis på vintern som på bana - pris? 5500kr )

325ti har lättaste karossen av e46:orna och mest vridstyv - plus att den är jävla tuff! Men - 330, den har ju redan motorn och bromsarna... Och iom att det är samma size på beläggen som M3 så finnsd et mycket att tillgå.


Att compacten är lättast är ganska självklart, men är du helt säker att den är mest vridstyv? Den har lika stora dörrar som coupén och coupén är inte lika vridstyv som en sedan/touring.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Det bästa vore att köpa något som finns här under "Banbilar säljes". Alla racebilar säljs med rejäl förlust på investerade pengar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



safe skrev:
Det bästa vore att köpa något som finns här under "Banbilar säljes". Alla racebilar säljs med rejäl förlust på investerade pengar.

+1

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



safe skrev:
Det bästa vore att köpa något som finns här under "Banbilar säljes". Alla racebilar säljs med rejäl förlust på investerade pengar.


Dagens sanning!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Westersund skrev:
SevenEight skrev:
E46 325ti, 325 eller 330 - fantastiskt bra bilar! Finns grejer i överflöd färdigt, billiga kina-diffar som funkar (har kört 3000mil snart både gata och bana och det är lika kul påvägen till dagis på vintern som på bana - pris? 5500kr )

325ti har lättaste karossen av e46:orna och mest vridstyv - plus att den är jävla tuff! Men - 330, den har ju redan motorn och bromsarna... Och iom att det är samma size på beläggen som M3 så finnsd et mycket att tillgå.


Att compacten är lättast är ganska självklart, men är du helt säker att den är mest vridstyv? Den har lika stora dörrar som coupén och coupén är inte lika vridstyv som en sedan/touring.


Den har riktiga B-stolpar till skillnad från coupen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



BMW E90 335i i tyskland. Tyngre än e46 men bättre chassi och bromsar och framförallt stora möjlighetet till massor av effekt. Är 306 hk orginal och uppåt 400 med bara mjukvara.

Kostar från 50' med manuell/automat i tyskland och jag har sett bilar med DCT/DKG för 110'. Motorn hade lite barnsjukdomar, men dom torde vara åtgärdade på exemplaren som säljs. Annars blir det ju prutläge.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Kan bara konstatera att många tittar på hk och underskattar Miatan som banbil.
I SPVM har Miatorna ett vikt/effektförhållande på 7,3 kg/hk

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Lämplig billig trackday bil?
1, 2   >>
15 besök senaste veckan (1964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande