Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (32823 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



dstr skrev:
223km/h i snitt på 1km.

Körde 3 repor "normalt" idag. Imorgon blir det att laborera med drivning fördelning fram/bak och släppa av på antisladd.


thumbs up till dig för att du verkligen testar vad bilen är kapabel till!

Lycka till i morgon

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Postade nyss denna på teslaklubbens forum också:

Optimala trackmodeinställningar för 240km/h på snöslask?

Speed weekend är i full gång. https://landracing.se/ (flygande kilometern på is)

Jag körde tre vändor idag. Första var lite lätt för att känna på banan. De andra två vändorna körde jag 222 respektive 223km/h i snittfart på kilometern. Det mäts in/ut-fart i fållan också. 230 hade jag ut som mest.

Det går ju tungt, men det känns som det finns effekt kvar. Det var lite blåsigt, så det blev några kast.

Antisladd och/eller antispin "håller ner" farten. Jag är dock osäker på om det var antisladd pga kasten eller antispinn för att däcken (vanliga dubbdäck, 245/35-20) inte orkar hålla greppet i vindmotståndet.

Lösningen måste ju vara att köra med trackmode istället. Så - vilka inställningar är optimala? Hur är effektfördelningen mellan fram/bak-motor? 60% fram borde ju vara bra för stabiliteten, men ger jag bort för mycket effekt från bakmotorn?

Antisladd.. Hur fungerar den skalan? Är 0 som den beter sig utan track mode på? (optimalt hade varit en co-driver som kunde justera det i farten, men det är tyvärr inte tillåtet)

Kan man få backspeglarna att hålla sig infällda?! Dom åker ju ut i lite hastighet. På gamla S'en gick det iaf.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Janne J skrev:

thumbs up till dig för att du verkligen testar vad bilen är kapabel till!

Lycka till i morgon


Tack! Det är riktigt kul "att bryta ny mark". Bilen presterar över förväntan ännu en gång.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



dstr skrev:
Janne J skrev:

thumbs up till dig för att du verkligen testar vad bilen är kapabel till!

Lycka till i morgon


Tack! Det är riktigt kul "att bryta ny mark". Bilen presterar över förväntan ännu en gång.
Grindhard Plumbing co testar ju lite andra ytterligheter, och submarine mode funkade inte så bra på en moddad 3a.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Dyno mode borde också funka ett bra.

_________________
Tim Anle
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



dstr skrev:
223km/h i snitt på 1km.


Jag såg en lista på de som åkt >200 genom åren, den var kortare än vad jag trodde. Så med det sagt, bra jobbat!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



En bekant med ~450hk Porsche körde lite över 270 i snitt, som referens bara.
På rallydubb.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Theo skrev:
En bekant med ~450hk Porsche körde lite över 270 i snitt, som referens bara.
På rallydubb.


...och växellåda.

edit: ser i efterhand att mitt svar kan se "kort och snorkigt ut". Det var inte min mening, utan bara att belysa en "fysisk" skillnad.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Så - en rapport från dagen.

Idag testade jag lite olika trackmode-inställningar. Det blev bara sämre. Min slutsats är att trackmode är för bra för sitt eget bästa för det här ändamålet.

Antispinn på en Tesla är magiskt. Den matar "hämningslöst" oavsett väglag. Eftersom det inte finns någon kardan mellan drivaxlarna så skjuter den på fullt bak även om fram tappar lite grepp.

I trackmode ställer man in fram/bak drivining. Om jag ställer 60 bak och 40 fram så håller den sig till det. Släpper den bak så håller den sig strikt till 40 fram, den kranar inte på allt den orkar...

Utan trackmode så gör bilen så gott den kan - och den gör det bra.

Jag provade med -5 på traction control (jo, skalan går från -10 till +10) och den inbromsningen var "onödigt spännande".

Andra repan provade jag med -10 och planen var att slå av track mode i målfållan för att få bilen att hjälpa till med inbromsningen. I in-fållan så kände jag att jag inte hade farten med mig, så jag slog av trackmode tidigt och kände en bra ökning under repan.

Jag har massor av data loggad att gräva vidare på. Men nu ska jag sova.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



dstr skrev:
Så - en rapport från dagen.

Idag testade jag lite olika trackmode-inställningar. Det blev bara sämre. Min slutsats är att trackmode är för bra för sitt eget bästa för det här ändamålet.

Antispinn på en Tesla är magiskt. Den matar "hämningslöst" oavsett väglag. Eftersom det inte finns någon kardan mellan drivaxlarna så skjuter den på fullt bak även om fram tappar lite grepp.

I trackmode ställer man in fram/bak drivining. Om jag ställer 60 bak och 40 fram så håller den sig till det. Släpper den bak så håller den sig strikt till 40 fram, den kranar inte på allt den orkar...

Utan trackmode så gör bilen så gott den kan - och den gör det bra.

Jag provade med -5 på traction control (jo, skalan går från -10 till +10) och den inbromsningen var "onödigt spännande".

Andra repan provade jag med -10 och planen var att slå av track mode i målfållan för att få bilen att hjälpa till med inbromsningen. I in-fållan så kände jag att jag inte hade farten med mig, så jag slog av trackmode tidigt och kände en bra ökning under repan.

Jag har massor av data loggad att gräva vidare på. Men nu ska jag sova.


Sleep is for the weak!!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul att du testar gränserna, Daniel!
Och du verkar ha högsta hastigheten med batteridrift. Just nu ligger du strax efter en Honda Blackbird och strax före en Maserati Granturismo. Galet startfält, med allt från MC, jetdrivna snöskotrar, bilar från 1927 (som snittar 230km/h), Toyota Starlet osv.
Måste åka dit något år!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Så här såg det ut från teslans frontkamera.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Hur var det, hade du justerbara stötdämpare? Det är klart viktigt för greppet när det är skumpigt (som det ju alltid är på isen)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur var det, hade du justerbara stötdämpare? Det är klart viktigt för greppet när det är skumpigt (som det ju alltid är på isen)


Nej, inte ännu. Blir riktigt nyfiken på att prova med X'en nästa gång. Den har 300hk och 600kg mer kombinerat med aktiva stötdämpare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Nu börjar det bli hög tid att bestämma sig för sommarens fälg/däck-uppsättning.

Tidigare var jag helt inne på att åka square, men staggered börjar locka allt mer. Jag har nog iaf landat i att 19" blir bäst. 20" blir för låg profil och 18" rymmer inte potentiellt större bromsar framöver.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



dstr skrev:
Theo skrev:
En bekant med ~450hk Porsche körde lite över 270 i snitt, som referens bara.
På rallydubb.


...och växellåda.

edit: ser i efterhand att mitt svar kan se "kort och snorkigt ut". Det var inte min mening, utan bara att belysa en "fysisk" skillnad.

Däcken har betydligt större skillnad än växellåda eller inte...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



super7 skrev:
dstr skrev:
Theo skrev:
En bekant med ~450hk Porsche körde lite över 270 i snitt, som referens bara.
På rallydubb.


...och växellåda.

edit: ser i efterhand att mitt svar kan se "kort och snorkigt ut". Det var inte min mening, utan bara att belysa en "fysisk" skillnad.

Däcken har betydligt större skillnad än växellåda eller inte...


Helt overkligt snabbt om det är "riktiga" rallydäck.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

dstr skrev:
18" rymmer inte potentiellt större bromsar framöver.


Inte för att vara den... men vilka bromsar hade du tänkt som kräver mer än 18"?

Jag skulle välja bättre kylning till bromsarna, bättre skivor (flytande och slitsade) och bromsbackar, och 18"

Finns ingen som helst poäng med stora bromsskivor i mitt tycke, och inte pccb heller (och ja Store Blå har båda, till ingen nytta som sagt).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Bamsefar skrev:
dstr skrev:
18" rymmer inte potentiellt större bromsar framöver.


Inte för att vara den... men vilka bromsar hade du tänkt som kräver mer än 18"?

Jag skulle välja bättre kylning till bromsarna, bättre skivor (flytande och slitsade) och bromsbackar, och 18"

Finns ingen som helst poäng med stora bromsskivor i mitt tycke, och inte pccb heller (och ja Store Blå har båda, till ingen nytta som sagt).


Kör du mycket bana med 1900kg bil?

Jag tänkte mig biffigare bromsok. Storleken på originalskivan duger.

Original kräver 19". Det finns iofs ett fåtal 18" som går att trycka på över originalbromsarna, men inte Teslas egna 18"

Hjulhusen kommer få bättre kylning. Hjälar i framskärmen ala GT3 RS står på att göra-listan.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

dstr skrev:
Kör du mycket bana med 1900kg bil?

Jag tänkte mig biffigare bromsok. Storleken på originalskivan duger.

Original kräver 19". Det finns iofs ett fåtal 18" som går att trycka på över originalbromsarna, men inte Teslas egna 18"

Hjulhusen kommer få bättre kylning. Hjälar i framskärmen ala GT3 RS står på att göra-listan.


Store Blå, med mig och full tank, ligger på dryga 2 ton. Det medför att bakre bromsskivorna tar slut på ett par tre varv. Det kostar drygt 120.000 i reparation.....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Bamsefar skrev:

Store Blå, med mig och full tank, ligger på dryga 2 ton. Det medför att bakre bromsskivorna tar slut på ett par tre varv. Det kostar drygt 120.000 i reparation.....


Du behöver köra CST OFF så håller skivorna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
8 besök senaste veckan (32823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande