Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (32823 totalt) |
till dig för att du verkligen testar vad bilen är kapabel till! Lycka till i morgon _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Postade nyss denna på teslaklubbens forum också:
Optimala trackmodeinställningar för 240km/h på snöslask? Speed weekend är i full gång. https://landracing.se/ (flygande kilometern på is) Jag körde tre vändor idag. Första var lite lätt för att känna på banan. De andra två vändorna körde jag 222 respektive 223km/h i snittfart på kilometern. Det mäts in/ut-fart i fållan också. 230 hade jag ut som mest. Det går ju tungt, men det känns som det finns effekt kvar. Det var lite blåsigt, så det blev några kast. Antisladd och/eller antispin "håller ner" farten. Jag är dock osäker på om det var antisladd pga kasten eller antispinn för att däcken (vanliga dubbdäck, 245/35-20) inte orkar hålla greppet i vindmotståndet. Lösningen måste ju vara att köra med trackmode istället. Så - vilka inställningar är optimala? Hur är effektfördelningen mellan fram/bak-motor? 60% fram borde ju vara bra för stabiliteten, men ger jag bort för mycket effekt från bakmotorn? Antisladd.. Hur fungerar den skalan? Är 0 som den beter sig utan track mode på? (optimalt hade varit en co-driver som kunde justera det i farten, men det är tyvärr inte tillåtet) Kan man få backspeglarna att hålla sig infällda?! Dom åker ju ut i lite hastighet. På gamla S'en gick det iaf. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Tack! Det är riktigt kul "att bryta ny mark". Bilen presterar över förväntan ännu en gång. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
|
||||||
...och växellåda. edit: ser i efterhand att mitt svar kan se "kort och snorkigt ut". Det var inte min mening, utan bara att belysa en "fysisk" skillnad. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Så - en rapport från dagen.
Idag testade jag lite olika trackmode-inställningar. Det blev bara sämre. Min slutsats är att trackmode är för bra för sitt eget bästa för det här ändamålet. Antispinn på en Tesla är magiskt. Den matar "hämningslöst" oavsett väglag. Eftersom det inte finns någon kardan mellan drivaxlarna så skjuter den på fullt bak även om fram tappar lite grepp. I trackmode ställer man in fram/bak drivining. Om jag ställer 60 bak och 40 fram så håller den sig till det. Släpper den bak så håller den sig strikt till 40 fram, den kranar inte på allt den orkar... Utan trackmode så gör bilen så gott den kan - och den gör det bra. Jag provade med -5 på traction control (jo, skalan går från -10 till +10) och den inbromsningen var "onödigt spännande". Andra repan provade jag med -10 och planen var att slå av track mode i målfållan för att få bilen att hjälpa till med inbromsningen. I in-fållan så kände jag att jag inte hade farten med mig, så jag slog av trackmode tidigt och kände en bra ökning under repan. Jag har massor av data loggad att gräva vidare på. Men nu ska jag sova. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Sleep is for the weak!! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Kul att du testar gränserna, Daniel!
Och du verkar ha högsta hastigheten med batteridrift. Just nu ligger du strax efter en Honda Blackbird och strax före en Maserati Granturismo. Galet startfält, med allt från MC, jetdrivna snöskotrar, bilar från 1927 (som snittar 230km/h), Toyota Starlet osv. Måste åka dit något år! Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Nej, inte ännu. Blir riktigt nyfiken på att prova med X'en nästa gång. Den har 300hk och 600kg mer kombinerat med aktiva stötdämpare. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Nu börjar det bli hög tid att bestämma sig för sommarens fälg/däck-uppsättning.
Tidigare var jag helt inne på att åka square, men staggered börjar locka allt mer. Jag har nog iaf landat i att 19" blir bäst. 20" blir för låg profil och 18" rymmer inte potentiellt större bromsar framöver. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Däcken har betydligt större skillnad än växellåda eller inte... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Helt overkligt snabbt om det är "riktiga" rallydäck. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Inte för att vara den... men vilka bromsar hade du tänkt som kräver mer än 18"? Jag skulle välja bättre kylning till bromsarna, bättre skivor (flytande och slitsade) och bromsbackar, och 18" Finns ingen som helst poäng med stora bromsskivor i mitt tycke, och inte pccb heller (och ja Store Blå har båda, till ingen nytta som sagt). _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Kör du mycket bana med 1900kg bil? Jag tänkte mig biffigare bromsok. Storleken på originalskivan duger. Original kräver 19". Det finns iofs ett fåtal 18" som går att trycka på över originalbromsarna, men inte Teslas egna 18" Hjulhusen kommer få bättre kylning. Hjälar i framskärmen ala GT3 RS står på att göra-listan. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Store Blå, med mig och full tank, ligger på dryga 2 ton. Det medför att bakre bromsskivorna tar slut på ett par tre varv. Det kostar drygt 120.000 i reparation..... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Du behöver köra CST OFF så håller skivorna. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 8 besök senaste veckan (32823 totalt) |