Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (32822 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



dstr skrev:
Kadett4wd skrev:
Såg på en youtubefilm att en kille hade bekymmer med att vänja sig köra sin tesla, iofs en plaid, men tekniken är kanske densamma i dem?
Det fanns ingen som helst motorbroms vilket ställer till det vid aktiv körning.


En Tesla har regenerering, vilket är en riktigt hård motorbroms. På bana så vill man dock ställa ner den, eftersom laddning värmer batteriet.

På de Performance-teslor jag har/haft så kan man bara ställa ner hur hård regen man vill ha, den går inte att få bort helt. Dessa har dock inte haft track mode som Model 3 Performance eller Plaid har, så det kanske går att stänga av helt där? Jag återkommer till helgen.


Skulle du inte hämta den imorgon? varför så läng väntan?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Tord skrev:

Skulle du inte hämta den imorgon? varför så läng väntan?


Sätta sig vid datorn kanske inte har högst prio?!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Så här ser den ut när man plankar in på leveransområdet kvällen innan.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



dstr skrev:
Så här ser den ut när man plankar in på leveransområdet ]


De skall bara "provköra" lite först??😅

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Björn Davidsson skrev:
dstr skrev:
Så här ser den ut när man plankar in på leveransområdet ]


De skall bara "provköra" lite först??😅


Kolla fartgupps-toleranserna. Så kallad PDI.
Så att den upplevda kund-kvaliteten är validerad redan vid leveransen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Du GPS-taggade den inte så du kan visa dem loggarna från deras pre-delivery tester (olämplig fortkörning, fartguppande mm)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul projekt! Detta måste ju vara så långt från min VW pickup renovering som man kan komma, oavsett vad man mäter. Vi har samma antal hjul, men sedan är det nog slut på likheter mellan våra projektbilar. Men känns ändå kul att vi tillhör Rejsas ytterligheter.

Går det att mäta prestanda före och efter modifieringar? Typ varvtider, 0-100km/h, 402m osv.
Kommer du att kunna besiktiga bilen med modifieringarna?
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
claes t skrev:

Går det att mäta prestanda före och efter modifieringar? Typ varvtider, 0-100km/h, 402m osv.
Kommer du att kunna besiktiga bilen med modifieringarna?
/Claes


Jag kommer ha GTR Motorpark som benchmark med Harrys Laptimer och en 10hz gps-puck. Jag kommer försöka ta mig dit efter varje förändring. Väderprognosen ser halvdann ut, men tanken är att ha med hjälmen när jag hämtar ut bilen imorgon och köra direkt dit.

Själva accelerationen kommer nog bara påverkas negativt av en "herrejössesvinge" och annan downforce, så den hade jag inte tänkt mäta.

Jag velade mellan ny eller begagnad bil, och ett av plussen som stod på "ny"-sidan var tre års besiktningsfritt, så besiktning blir ett senare problem. Fjäderben och bromsar tror jag kan glida igenom besiktningen. Stolar, ev båge/bur och vinge lär få plockas bort.

Tesla är billiga på reservdelar, så behöver jag borra i bakluckan för att få dit vingen så köper jag en extra och lägger undan originalet.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du GPS-taggade den inte så du kan visa dem loggarna från deras pre-delivery tester (olämplig fortkörning, fartguppande mm)?


Bilen har en effekt-graf som visar senaste 10, 25 och 50 kilometrarna. Om dom är alldeles uppåt väggarna så "blir det spännande".

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



dstr skrev:


Jag kommer ha GTR Motorpark som benchmark
...
tanken är att ha med hjälmen när jag hämtar ut bilen imorgon och köra direkt dit.



"Ställer mig upp, lyfter på hatten och applåderar."

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Riktigt kul projekt thumbs up
Hoppas att man får se den live på någon bana nästa år!

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Mats Karlsson skrev:
Vilken klass i Time attack passar den in i? Hade väl varit en lagom grej att börja med?


Ingen just nu. I alla fall inte med Timeattcknu. Det är räddningsteamet som sagt ifrån ett tag till. Det kommer säkert i framtiden, men diskussionen som var förra hösten slutade lite med att det inte finns tillräckligt med erfarenhet för att tillåta dem. OM en Tesla går i räcket. Vad gör vi då? Blåser av resten av dagen och väntar på att den ska kylas, osv... Tekniken är ashäftig, men i motorsport behövs mer erfarenhet och kunskap.

Ska dock bli riktigt spännande att se och följa detta. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cammo skrev:
Mats Karlsson skrev:
Vilken klass i Time attack passar den in i? Hade väl varit en lagom grej att börja med?


Ingen just nu. I alla fall inte med Timeattcknu. Det är räddningsteamet som sagt ifrån ett tag till. Det kommer säkert i framtiden, men diskussionen som var förra hösten slutade lite med att det inte finns tillräckligt med erfarenhet för att tillåta dem. OM en Tesla går i räcket. Vad gör vi då? Blåser av resten av dagen och väntar på att den ska kylas, osv...

På sporten i veckan var det ju lite prat om e-rallycross, brandmännen som var inhyrda jobbade i vanliga fall på kärnkraftverk typ....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
simmarn skrev:
Riktigt kul projekt thumbs up
Hoppas att man får se den live på någon bana nästa år!


Kan siktas på Gröndal idag och Gälleråsen 2a oktober. Väderprognosen känns dock sådär för dagen. Fokus blir att mappa banan i lugn och ro för Harrys Laptimer och känna lite på balansen i det blöta.

Har även höga ambitioner på filmande till en youtube-kanal, men nyhetens behag gör nog att körande kommer prioriteras högre än mickel med gopro's och redigering. Vi får se vad det blir.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



dstr skrev:
Kadett4wd skrev:
Såg på en youtubefilm att en kille hade bekymmer med att vänja sig köra sin tesla, iofs en plaid, men tekniken är kanske densamma i dem?
Det fanns ingen som helst motorbroms vilket ställer till det vid aktiv körning.


En Tesla har regenerering, vilket är en riktigt hård motorbroms. På bana så vill man dock ställa ner den, eftersom laddning värmer batteriet.

På de Performance-teslor jag har/haft så kan man bara ställa ner hur hård regen man vill ha, den går inte att få bort helt. Dessa har dock inte haft track mode som Model 3 Performance eller Plaid har, så det kanske går att stänga av helt där? Jag återkommer till helgen.


Perfa, jag vill ändå tro en elbil är svår att komma överens med på bana, man kanske vänjer sig.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Kadett4wd skrev:

Perfa, jag vill ändå tro en elbil är svår att komma överens med på bana, man kanske vänjer sig.


Det beror på i vilka situationer - och vad summan blir av plus och minus.

Ut ur kurvor tror jag det blir perfekt. Bara klippa till så skjuter den på med fullt vrid. I GT3'an var man tvungen att ha planerat rätt växel "långt innan". 458'an körde jag mest på auto. En växellåda programmerad av F1-ingenjörer var mycket bättre på att växla än när jag försökte göra det manuellt. Den bommat dock ibland och så fick man vänta en halv sekund på att den skulle få i rätt växel.

Svårigheten jag ser är att bedömma farten in i (och genom) kurvorna när man inte har varvtal och ljud som hjälpmedel. Det blir att mer köra på ljudet av däcken, vilket lär skapa mer slitage/värme än nödvändigt.

Jag återkommer när jag provat några varv/banor.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
Cammo skrev:
OM en Tesla går i räcket. Vad gör vi då?


...bärgar den till depån? Det är bara en bil, i mitt fall med energiinnehåll motsvarande 8l bensin i batteriet. Ser det illa ut så bryter man huvudströmmen.

Sen är det många som verkar vilja hitta problem och svårigheter som öht inte finns, eller som är precis likadana som på andra bilar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



dstr skrev:
Kadett4wd skrev:

Perfa, jag vill ändå tro en elbil är svår att komma överens med på bana, man kanske vänjer sig.


Det beror på i vilka situationer - och vad summan blir av plus och minus.

Ut ur kurvor tror jag det blir perfekt. Bara klippa till så skjuter den på med fullt vrid. I GT3'an var man tvungen att ha planerat rätt växel "långt innan". 458'an körde jag mest på auto. En växellåda programmerad av F1-ingenjörer var mycket bättre på att växla än när jag försökte göra det manuellt. Den bommat dock ibland och så fick man vänta en halv sekund på att den skulle få i rätt växel.

Svårigheten jag ser är att bedömma farten in i (och genom) kurvorna när man inte har varvtal och ljud som hjälpmedel. Det blir att mer köra på ljudet av däcken, vilket lär skapa mer slitage/värme än nödvändigt.

Jag återkommer när jag provat några varv/banor.


Det kallas ju iof att köra bil, att ha rätt växel i

Farten och bromspunkter och ingångsfart är ju exakt samma som en vanlig bil, en Porscheturbo låter inget heller direkt. Man får kika på hastigheterna om man är osäker

Jävligt kul projekt i övrigt och ska bli kul att se hur snabb den är, på ringen går det endel teslor och dem är snabba, iaf första halvan!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare
erikjakan skrev:
. Man får kika på hastigheterna om man är osäker


Ah, den glömde jag nog sätta upp på listan... "hastighetsmätare" - vill ha ngt stort och tydligt mitt framför, kanske HUD? Att snegla i sidled mot skärmen är helt ok i vardagskörning men jag tror det blir för knepigt på bana. Likaså vill jag ha ett fäste där för mobilen.

[img]https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/o31Wmztk7Kfqha0ZNcL7GUvM9yA=/0x0:2040x1360/1820x1213/filters:focal(857x517:1183x843):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/65156490/jbareham_180213_2301_0149.0.jpg[/img]



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ja det måste du nog ha isf, man kan inte sitta och kolla ner på skärmfan...

Kan man få hastigheten i font 500 över hela skärmen så kanske det funkar..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533


Trådstartare







_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (32822 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande