Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - "Ratster" | << 1, 2 6 besök senaste veckan (4549 totalt) |
Ja här har det varit tyst ett tag.....
Men lite har det hänt och jag har hunnit med ett par svängar på bana Efter att avgassystemet fick en liten översyn togs sikte på att premiärköra på mittsverigebanan men tyvärr blev det inställt. Som tur var fanns möjlighet till körning på Gelleråsen istället (5/6) . Bilen packades och en kompis som jag försöker snärja in i bankörandet följde med, blev en riktigt bra dag på banan. Blev riktigt varmt under dagen, och bakdäcken började tacka för sig så på slutet var Boxtern rejält överstyrd, vilket ju var rätt underhållande MEN....... Jag insåg att oljetrycket svajjade rejält i vissa kurvor i slutet på dagen när både bil och utetemp var hög. Det försvann aldrig, men blev ibland alarmerande lågt. Så för att se om något hänt revs oljetråget ner (föredömligt enkelt jobb!), hittade inget direkt avvikande: Men för att göra något åt det besälldes ett "deep sump kit" som utökar oljetråget med nästan 2 liter, ger extra baffling och förbättrar returflödet av olja till tråget: Tyvärr blev det lite strul och lång leveranstid, så bilen blev stående ca en månad. Och efter det var det fullt upp på jobbet under Juli så nästa möjlighet till körning blev inte förens 12/8. Då bar det av till Kinnekulle, vilket innebar premiär för min del! Denna gång med nya (lätt begagnade bakdäck). Kul bana, men hade svårt att hitta bra flyt i alla kurvor. Det bästa med resan var nästan att kunna konstatera att oljetrycket var helt stabilt hela dagen Dock hade jag redan på väg dit lite små misständningar vid låglast, men jag valde att ignorera detta...... Blev fram på eftermiddagen klart värre, fortfarande bara på låglast. Men jag packade ihop och begav mig hemåt lite tidigare än tänkt. Ungefär när jag lämnade depån tändes motorlampan och bilen gick på 5 cylindrar en liten stund. Hittade inget uppenbart fel så jag rullade hemåt lite föriktigare än vanligt med en hel del misständningar. Visade sig vara ett enkelt fel, kontakten till tändspolen på cyl 6 satt inte i ordentligt Lyckades också ta mig förbi Dan och hämta lite verktyg som blev kvar när jag hämtade bilen förra året. Fick med mig några paket reservdelar och ny huvudbromscylinder från en 996GT3, så där finns en uppgradering att göra. Får tacka för en trvlig pratstund och åktur i din nu gamla bil _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Alltid nått fix..... Vad är det för deep kit du köpt? Mycket djupare än mitt. Nu funkar mitt bra där jag kör nu men jag har lite andra funderingar inför nästa år och då skulle ett djupare tråg inte vara en dum ide. Mvh. Thomas _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Efter att ha spenderat lite tid för att undersöka vilket kit man borde satsa på( var framförallt amerikanska forum), verkade det vara flera som inte fått bukt med problemet när de använt något av de "mindre" kiten. Därför valde jag detta: https://www.design911shop.com/Deep-Sump-Track-Oil-Pan-Kit-Porsche-996---997---Boxster-986---Boxster-987---Cayman-987C/prod127610/ Köpte även nya oljeretur-rör som rekommenderas till kitet : https://www.design911shop.com/Porsche-987-Boxster-Cayman-Oil-return-pipe-99710701600/prod142438/ Vad planerar du? Låter spännande _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Tackar! Det var ju dessutom mycket prisvärt! Haha, ja det får vi se längre fram men det är nog inte så spännande som det låter. Mer än för mig kanske...... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tack för besöket!
Glädjer mig som sagt att bilen hamnat hos någon som fortsätter resan och hittar nya lösningar. Jag är nyfiken på hur det blir med bromscylindern, det var en av de grejorna som jag ångrade att jag inte hann med. Sumpen ser schysst ut och till ett bra pris, är det nån risk att den tar i om du kör över kerbs eller så? Skönt att det verkar löst problemet med oljetrycket. Och att misständningarna visade sig vara så lättfixade... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Jag har ett liiitet hopp om att hitta ut på bågon bana i slutet på säsongen. I våras var det intensivt på jobbet med helgjobb etc. vilket effektivt satte stopp för banåka, och på midsommardagen fick vi tillökning i familjen med en liten (rätt stor ) grabb , så nu är det marktjänst ett tag. Med andra ord kommer jag vara sjukt körsugen till nästa säsong! Men Boxstern har fått sträcka lite på benen till vardags åtminstone, har dock noterat ett litet missljud från växellådan när bilen är varm, vid stilastående med uppsläppt koppling, försvinner så fort kopplingen trampas ner. Det är ju något som borde undersökas, min gissning är att lager till ingående axel till lådan börjar att ge sig? Någon med erfarenhet av detta? _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Jamen grattis! Kalendern full närmsta 18 åren, med andra ord.
Bilen har ju ett lättat svänghjul utan dubbelmassa, det låter lite som en stenkross - är det det? I såna fall inget att oroa sig för, så låter alla bilar med LWFW som jag kört. Hade det varit urtrampningslagret så hade det ju varot tvärt om, ljud när kopplingen trycks ned. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Det kan absolut vara det! Vore ju grymt skönt Får hålla koll och se om ljudet förändras. _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Har aldrig hört talas om LWFW tidigare. Googlade så nu har jag lärt mig något nytt.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - "Ratster" | << 1, 2 6 besök senaste veckan (4549 totalt) |