Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - "Ratster"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4534 totalt)
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Efter att ha hängt här mest i kulisserna under ett antal år är det väl dags att åtminstone den "nya" bilen får en egen tråd på forumet så att sagan som Dan (i96danma) påbörjat får en fortsättning.
Jag har alltså tagit över vårdnaden över "Ratstern" (Tack för en trevlig affär Dan )
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90877&postdays=0&postorder=asc&start=0

Nyss hemkommen


Lite medföljande delar:




Bilens resa till dagens skick finns väl dokumenterad på forumet och i korta drag är detta gjort utöver original:

Motor
* Mappad steg 2 av Stertman Motorsport
* IPD plenum med 997S trottelhus
* RSS underdrive pulley
* Evo MS High Flow Intake
* Oljetryckssensor (saknas annars på 986)
* Porsche X51 oljetråg
* Function First semisolitt motorfäste

Transmission

* Quaife ATB Helical LSD differential
* SQS Racing Sequential Shifter
* Aasco enkelmasse lättviktssvänghjul
* Sachs Sport tryckplatta och fjädrad lamell
* Function First semisolida växellådefästen

Chassi
* Öhlins Road and Track coilovers
* GT3 topplagringar fram
* Ställbara caster-stag fram och bak
* PowerFlex bussningar rakt igenom
* H&R krängningshämmare (ställbar bak)
* Rennline Rear Subframe Stabilizer With Tie Downs
* DesignTek Carbon Fibre Front Strut Braces
* Rennline Front Bump Steer Kit

Bromsar
* Girodisc flytande skivor fram
* Pagid RS 29 belägg fram och bak
* Goodridge stålomspunna slangar
* GT3 kyl-scoop
* RBF600 bromsvätska

Avgas
* 200 cell sportkattar ( vid sidan om för reparation)
* Lättvikts sportavgassystem
* Extraktorgrenrör

Övrigt
* Kolfiberhuv
* Kolfiberdiffuser bak
* Aerokit front
* Aerokit vinge bak
* Bogserögla fram
* ATS DTM Competition 18 tum fälgar, 8/9,5 tum breda


Jag har tidigare vad det gäller entusiastbilar nästan bara kört och skruvat framhjulsdrivet med överladdning ( senast Megane RS-13https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121877). Så det blir mycket nytt att lära både körmässigt och underhållsmässigt. Med det lilla jag hunnit köra så verkligen älskar jag motorkaraktären och ljudet runt 5000 rpm och uppåt .
Mina planer för kommande säsong är att lära mig bilen och köra så mycket som jag får möjlighet till och fortsätta underhålla utan att göra några förändringar (vi får se hur det går )



För att bekanta mig med den har jag ägnat några timmar med att gå igenom hjulupphängningar, kaross och basic funktioner på en gammal Boxster (har inte lyckats bryta mig in till motorn än ). Har hittils gjort ett par mindre upptäckter där det kan behövas lite kärlek , men det får komma i nästa inlägg.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Bra köp och går med lite vettiga hjulinställningar att få riktigt snabb. Körde min Boxster på 58.2 på Kinnekulle och 1.28 på Mantorp, ganska liknande spec men med bur.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



JohnC skrev:
Bra köp och går med lite vettiga hjulinställningar att få riktigt snabb. Körde min Boxster på 58.2 på Kinnekulle och 1.28 på Mantorp, ganska liknande spec men med bur.



Lite korrigering John, 58,02 är det du har på Kinnekulle
Å ska vi fylla på med lite mer tider från min liknande specade Boxster så kan vi väl lägga till 1:13,9 på Gelleråsen, 1:47,9 på Anderstorp och 1:07,9 på MittSverige. Ringen tiden lider hårt av bristen på effekt men 8:09 loggade jag iaf sist.

Annars håller jag med John, bra köp och mycket bil (iaf när det kommer till Porsche) för pengarna.
Jag har en här hemma för PCSR och en i Nürburg. Visst skulle man behöva 100hk till, framför allt i Nürburgring bilen men dom är riktigt skoj att köra. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Tack för hejaropen !
Kul att ni är / har varit nöjda med era boxtrar thumbs up , Det var inga dåliga tider ni kört på


Nu till lite fortsättning på första inlägget efter en liten genomgång har jag hittat några punkter som behöver åtgärdas:

1. När jag var och tittade på bilen så spökade växelmekanismen och det gick inte att få i några växlar, åtgärdades av Dan (genom demont / montage av konsollen runt spaken) tills jag kom tillbaka för att göra klart affären ett par dagar senare. Det fungerade då utan problem under provtur och hemresa. Men dagen efter spökade det igen, Rev av konsollen runt växelspak/handbroms och då fungerar det igen


Visade sig att muttern som fäster kul-leden på den högra wiren till spakstället tog i ett clips på konsollen:



Så nu får konsollen fortsätta att vara demomterad åtminstone resten av denna säsong.


2. Såg att vid vänster fram har däcket ätit sig igenom innerskärmen, inget konstigt med det. Men det tittade fram blank metall där bakom. så innerskärmen revs ner och då kunde jag kontatera att det där blanka var ett rör till A/C som nu är lite tunnare än original ( men ser helt ut)


Att det nött mot röret beror nog på att detta hade halkat ur sitt fäste, med lite våld var det åter på plats i fästet och det fick extra förstärkning av ett buntband och lite vulktejp för att minska risken för vidare nötning. Så nu finns lite mer plats till hjulet.


3. Vänster bak har den yttre drivknuten börjat kasta ur sig fett:

Fettet kryper alltså inte ut vid damasken ( som ser helt ny ut) utan där pilen visar. Någon som känner igen problemet?


4. Tyckte att det lät och rasslade betänkligt om stolen vid i och ursteg så en snabb koll gav att en bult till fästet mot golv gängat upp sig. snabbt åtgärdat




Som premiär utanför allmän väg blir det åkning på Lunda i Challengebanan med VW Club Sweden nu på söndag. Ser ut att blir riktigt fint väder, hoppas på att bil och förare visar sig från sin bästa sida

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Härligt - vad kul att bilen hamnat i goda händer! Såg också skavet i vänster främre hjulhus men trodde att det var staget som håller kylarna. Bra att du såg att så inte var fallet och tror, det gör man någon annan stans...

Sikta på att nå Johns tid, då har du gjort det bra! Och lycka till imorgon på Lunda, där har jag själv blivit förnedrad med den här bilen några gånger. Första gången jag var där hade dne vinterdäck... 😬

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



En sak till: det är en snubbe som säljer en likadan lamell som sitter i bilen:

https://www.porsche.nu/annonstorget/117650-sachs-performance-kopplings . . . .

Den som sitter där har ju inte gått så många mil men det är ju alltid skönt att ha prylar på hyllan. (ask me how I know... )

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
i96danma skrev:
Härligt - vad kul att bilen hamnat i goda händer! Såg också skavet i vänster främre hjulhus men trodde att det var staget som håller kylarna. Bra att du såg att så inte var fallet och tror, det gör man någon annan stans...

Sikta på att nå Johns tid, då har du gjort det bra! Och lycka till imorgon på Lunda, där har jag själv blivit förnedrad med den här bilen några gånger. Första gången jag var där hade dne vinterdäck... 😬


Ja som sagt tror gör man bäst nån annanstans ( och där är jag inte längre medlem.... )


Då var premiären med lite svängåka gjord, det gav minst sagt mersmak
Lunda visade sig från sin allra bästa sida med en fantastikt väder och bra arrangemang av VW-gänget thumbs up


Det var förutom premiär med helt ny bil/biltyp även premiär för challengebanan, vilken jag tyckte var riktigt kul att köra. Är tveklöst imponerad av bilen och är övertygad om att det finns mycket mer fart att hämta bara chaffuören skulle hänga med.

Jag öppnade första rundorna försiktigt och tyckte att det var riktigt halkigt, men med bättre och bättre tempo kom lite värme i däcken och också lite fäste. Tror mina tider gick åt rätt håll hela dagen så det är jag nöjd med, mitt mål för dagen var att börja bekanta mig med hur bilen beter sig. Resulterade i en fin piruett och några konor som plötsligt flyttat på sig

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Här har det inte skett något storartat sista veckorna,
Gjorde en snabb översyn av bilen efter Lunda och allt såg bra ut thumbs up

Den fick en tvätt:



Nya gasdämpare till bakluckan så nu stannar den uppe utan hjälp av en planka



En sak jag konstatderade inte fungerarde inför Lunda var de praktiska USB-uttagen i panelen, en snabb koll där bakom så lokaliserades problemet till en glapp strömtjuv. En ny sladd med rejälare kontakter monterades för att råda bot på detta.



Lyckades också få kommande Lördag fri för egna aktiviteter så nu blir det premiär på Gelleråsen med Tracklife
Hoppas på att väderleksprognosen håller, visar nu 11-13 grader och uppehåll.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Kort summering från att ha besökt Gelleråsen förra lördagen:

Kan konstatera att det gick utmärkt att åka en lite längre sträcka i Boxstern, inga problem med träsmak i baken och det ganska höga/ besvärande "drone" från avgassystemet som finns när man pyser runt på 6:an i 80-110 var som bortblåst när mätaren närmade sig 120. Skönt thumbs up (Jag får helt enkelt växla ner någon kugg i lägre farter )

På plats på ett gråmulet Gelleråsen med runt 10 grader i luften:

(en av få bilder jag lyckades ta under dagen)

Började med ett par riktigt försiktiga pass för att få lite känsla för bilen, kan konstatera att den känns välbalanserad och att den ganska snällt förmedlar när man gör en miss utan tvära släpp.
Ökade tempot lite succsessivt under dagen, och även om jag tycker att min tidigare Megane var rolig att köra på bana är detta i en annan dimension. Ljudet, balansen, Bromsarna (jäklar vad bra / stabila de kändes) gör mycket gott för känslan Jag var dock för koncentrerad på bilen så gissningsvis prickade jag inte en enda kurva på ett vettigt sätt, men kul var det!



Inga större problem uppdagade sig under dagen men oljetrycksmätare ballade ur på vägen dit, ser ut som ett elfel / kortis då den plötsligt går i "taket" och sedan lägger sig på en normalnivå igen. Och den drivknut som tidigare tyckt ut lite fett gjorde det igen nu. Så dessa saker får hamna på vinterns att göra lista.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Tjena - hoppas silly season går bra!

Angående oljeemätaren: kolla bakom instrumentklustret så att inte kabeln hamnat i kläm, det är en rackarns tunn kabel in i kontakten som säkert kan klämmas mot chassit.

Jag städade garaget och hittade lite grejer som du borde ha lite nytta av. Haknycklarna vi snackade om (hade lagt dem på ett jääääättebra ställe...), Öhlins-klibbor och locket till kroken fram. Du kan komma förbi och hämta dem när du får tillfälle.


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
i96danma skrev:
Tjena - hoppas silly season går bra!

Angående oljeemätaren: kolla bakom instrumentklustret så att inte kabeln hamnat i kläm, det är en rackarns tunn kabel in i kontakten som säkert kan klämmas mot chassit.

Jag städade garaget och hittade lite grejer som du borde ha lite nytta av. Haknycklarna vi snackade om (hade lagt dem på ett jääääättebra ställe...), Öhlins-klibbor och locket till kroken fram. Du kan komma förbi och hämta dem när du får tillfälle.



Hej!
Ja, dåligt med uppdateringar här.
Är mer av djup vinterdvala, var tänkt att hinna skruva lite under jul men än så länge har inget hänt...


Lysande!
Jag hör av mig när jag verkar ha vägarna förbi, kan ev bli redan till helgen om du är hemma.
Tack för tipset om instrumentklustret, börjar att leta där thumbs up

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Dags att väcka både tråden och bilen till liv igen !
Under vintern har det varit sparsamt med tid i garaget, men den relativt korta att göra listan från förra året har åtminstone blivit genomförd.
Förra året konstaterades att oljetrycksmätaren tappat verklighetsförankringen och att yttre drivknuten på vänstersidan börjat trycka ur sig fett.

Här pågår åtgärd av oljetrycksmätaren, att den fladdrade hej vilt berodde på något brott i kabeln mellan sensorn och visaren, så denna är utbytt fram till "sista stumpen" ses som gul en gul kabel hängandes där instrumentklustret ska sitta. Var också ett bra tillfälle att städa bort ett par kabelskarvar.



Drivaxeln demonterad för åtgärd:

Att bara byta den yttre knuten gick visst inte, då fick man glatt köpa en ny drivaxel.
Vilket när jag letade runt i julas verkade vara slut hos de flesta utom Porsche själva, men priset avskräckte så jag testar en bonnmeckslösning med JB-weld istället.


I min värld borde det inte bli några större krafter på "plåthylsan" som är pressad på själva drivknuten (där fettet kröp ut). Vi får se om det funkar .



Under första delen av vintern stod Boxstern helt bortglömt i garaget (som synes på bilderna inte isolerat),
vilket gjorde att jag missade att batteriet laddade ur rejält + att det var riktigt kallt före jul. Så batteriet tog stryk, alltså sitter nu ett nytt på plats:



Nyligen påbörjades service inför säsongen, här övervakar verkstadschefen oljebytet:



Tändstift byttes, mest för att veta att de är fräscha, de gamla så fina ut.



Ny bromsvätska som sig bör inför ny säsong



Efter att servicen var avklarad var det dags för årets premiärtur (förurom ett par korta vändor för att få lite värme i motorn), blev runt 4 mil på slingriga småvägar .
Här blev bilen stående ute några timmar innan jag gick ner och tänkte köra in den i garaget, men det endra jag möttes av var ett "klick" från solenoiden på startmotorn trots bra laddning i det nya batteriet .



För sakens skull provades att ge den en extra skjuts med startkablar från golfen, vips hoppade den igång direkt.......
Har nu gått igenom både pluskablar och jordanslutning utan att hitta några avvikelser, allt har sett rent ut och varit åtdraget.
Inte heller hittat varmgång i någon kabel som skulle tyda på dålig pressning i kontakt ( haft detta problem på en tidigare bil).
Alltså landade jag i att startmotorn behöver bytas ut, så där står bilen nu med startmotorn demonterad i väntan på att en ny kommer hem.




Min plan var att premiärköra på hemmaplan med Porsche Cluben på Lunda nu i helgen, men jag tror inte nya startmotorn hinner hem tills dess.
Så förhoppningsvis är bilen i ordning och inget dyker upp på jobbet som hindrar ledighet nästa fredag (6/5) och tar årets premiär på gelleråsen

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Om startmotorn funkade när du drog extra kabel, hur drog du kablarna då?

Jag har varit med om att jordkabeln sett bra ut men när jag drog en extra med en startkabel så funkade det bra, och det visade sig att trots att den såg fräsch ut på utsidan så var det för dålig ledning iaf... Kan vara värt att testa med en lös jordkabel för att vara säker...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Tord skrev:
Om startmotorn funkade när du drog extra kabel, hur drog du kablarna då?

Jag har varit med om att jordkabeln sett bra ut men när jag drog en extra med en startkabel så funkade det bra, och det visade sig att trots att den såg fräsch ut på utsidan så var det för dålig ledning iaf... Kan vara värt att testa med en lös jordkabel för att vara säker...


Jag kopplade bara på startkablar vid batteriet som vid normal starthjälp.
Bra tips thumbs up , Jag hoppas att problemet försvinner med ny startmotor, annars ska jag prova detta!


Startmotorn verkar tyvärr inte vara skickad än, så i helgen blir det stillestånd.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Funkar det med mer kräm så är jag rätt övertygad att det är kablaget som spökar

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Har samma erfarenhet som Tord.
Mystiska elfel gjorde att jag testade med grov startkabel som extra jordfläta mellan olika komponenter. Efter ett väldigt kort tag insåg jag var kontakten var dålig och racetema fick stå för en ny fläta.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Uppdatering efter säsongens första körning

Jag beställde ju en ny startmotor, men det var visst svårt att få den att hitta hela vägen till mitt postombud så med två dagar kvar till min tänkta premiär på gelleråsen i fredags 6/5 så ledsnade jag på att vänta och skruvade ihop bilen med den gamla startmotorn. Och än så länge med ganska många starter senare har det fungerat utan problem, vi får se om det dyker upp igen

Kvällen före avresa till gelleråsen kom dock startmotorn så den och halva garaget fick följa med.



På plats vid ett under tidig förmiddag grått Gelleråsen

Men solen och värmen kom vid Lunch



Körningen då?
Började lite försiktigt och med mycket trafik på banan så var det svårt att komma igång och hitta en bra rytm.
Men efter några pass lättade köbildningen och jag fick många fria varv sett till hela dagen . Var fantastiskt roligt och tiderna kröp stadigt nedåt.

Passade också på att hyra en transponder för att få lite tillförlitliga tider, har annars bara kört med telfonen utan gps-puck. Kan konstatera att telefonen gör ett bra jobb men det var en diff mot transpondern på 0,3-0,6 s / varv.
Mitt dagsbästa stannade på 1.18.2 så jag har långt kvar till "mittmotor":s tid på 1.13.9. Här finns tveklöst behov av utveckling av föraren

Ett problem under dagen var att röret mellan katten och ljuddämparen på ena sidan bestämde sig för att hoppa lös på start och mål med gissningsvis drygt 6000 rpm så här gick mina tankar direkt till motorras ,
men kunde direkt konstatera att det fanns oljetryck och inget rökmoln bakom bilen och att det troligen bara var ett avgasproblem

Var snabbt åtgärdat och bilen redo för nästa pass thumbs up (hoppade dock isär igen under sista passet)

Bilen fick en välbehövig tvätt efter fredagens utflykt

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



simmarn skrev:

Passade också på att hyra en transponder för att få lite tillförlitliga tider, har annars bara kört med telfonen utan gps-puck. Kan konstatera att telefonen gör ett bra jobb men det var en diff mot transpondern på 0,3-0,6 s / varv.
Mitt dagsbästa stannade på 1.18.2 så jag har långt kvar till "mittmotor":s tid på 1.13.9. Här finns tveklöst behov av utveckling av föraren


Bra jobbat, det är bara att nöta på.
Sen ska man nog kanske se till att min bil är ganska banorienterad så den bör vara lite snabbare än din.
Men tiderna kommer, nöt och logga and repeat. thumbs up

Där ditt avgas släppt är klassiskt, köp nya klammer (Utzon.se). Dom gamla brukar börja kärva så det är svårt att få dom till att klämma åt ordentligt.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Gött att startmotorn funkade, bekräftar min misstanke!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Här sker saker i långsam takt, mycket att hinna med både på jobbet och hemma på gårn.
Jag tog tag i att se över avgassystemet för att säkerställa att den krök som lossnade på Gelleråsen skulle sitta bättre på plats än innnan.
Så ambitionen var att snabbt putsa rent ytorna och sätta tillbaka den med nya klammer och avgaspasta...........
Men insåg snabbt att för att komma åt ordentligt var det lika bra att demontera stötfångaren och värmesköldarna. Och när det var gjort kom jag på att det följde med ett par sportkattar med sprickor i.
Givetvis revs hela avgassystemet på båda sidor och svetsen åkte fram för reparation av kattarna

Som vanligt inga "före" bilder, men här är ena sidan reparerad. Vi får se om det håller eller vill spricka snabbt igen.

Här är avgssystemet komplett igen:

Uppstartad och inga läckage thumbs up


Nu har jag inte kört så mycket sedan Gelleråsen, men hittils så har inte startproblemem kommit tillbaka
Har vissa förhoppningar om att komma iväg ut på bana igen med Tracklife på Mittsverigebanan 4/6. Hoppas att det går i lås !

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Kul att se att du plockat upp handsken med "irriterande småproblem som bara måste fixas". Du är bättre på att svetsa än vad jag är!

Prylarna ligger fortfarande kvar hemma hos mig.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - "Ratster"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande