Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1805 besök totalt |
Luftfjädring för att slippa kompromissa?
Dagens system med en mekanisk fjäder och olje/gas-stötdämpare är ganska kompromisslösa.. Annars hade vi inte behövt köpa eftermarknadsprodukter. Men om tävlingsbilar (eftersom vi är på rejsa.nu) skaffar sig luftfjädring som är elektroniskt styrd kan inte jag se några hinder varför det skulle bli överlägset det gamla mekaniska systemet. För det första pga att luftfjädring reagerar snabbare än en mekanisk fjäder och för det andra så har du möjligheterna till nästan alla inställningar du vill. Volvos Four-C system är ungefär vad jag pratar om, fast då med luftfjädring. Jag menar, ett system som kan justera höjden på bakvagnen under inbromsning, ändra hårdheten i innerhjulen när man stormar över curbsen så att däcken inte tappar friktionen mot marken. Personligen ser jag inga nackdelar. Hade t.ex. F1 reglerna tillåtit aktiva hjulupphängnings komponenter (vilket jag förstått att dom inte gör) hade vi säkert sett detta på de "värsta" bilarna redan idag.. men nu är det inte så. Har ni någon feedback, för/emot. vill ha lite diskussion. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||
Det besynnerliga är att jag aldrig hört talas om nå'n rejsbil med luftfjädring. Har för
mig att ämnet varit uppe tidigare. Ska kolla lite. EDIT: Här är den https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7803&highlight=luftfj%E4dring Tyvärr kom man inte fram till något. Men på tunga gatfordon verkar det ju fungera... _________________ Jörgen Eriksson |
||
I F1 så körde de med aktiv hjulupphängning i slutet av 80 början av 90-talet innan det förbjöds. Systemen man körde med då var hydrauliska och saknade både konventionella fjädrar och stötdämpare.
Mest känd blev förmodligen Williams FW14B, systemet finns förklarat på länken nedan. http://scarbsf1.com/williams_active/ Lite bilder http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna http://hem.bredband.net/b132378/anna |
||
http://www.citroen.mb.ca/Documents/C
http://medlem.spray.se/alltomcitroen http://www.xantiaclub.net/hydractive Citroen Activa verkar vara ett trevligt och överlägset system, varför har inte alla biler det? beror det på: Patent? Kostnad? tillförlitlighet? gammal vana? _________________ /Anders C |
||
Re: Luftfjädring för att slippa kompromissa?
Hmmm, Four-C är ju utvecklat av Öhlins, och Öhlins håller på att utveckla luftfjädring... kan bli intressant! och jag vet, jag har lovat att ta reda på mer om luftfjädringen.... ![]() |
||
Re: Luftfjädring för att slippa kompromissa?
![]() Men att kunna justera fjäderkonstanten under färd (och inte bara dämparens hårdhet) blir ju komplext och bra. Om man har ett helhydrauliskt system med snabb respons (som F1) så kan man ju justera hjulets position i realtid och strunta i svåra simuleringar av dynamiska förlopp. Om man dessutom justerar camster, toe, spårvidd och andra vinklar efter situationen så blir det ett skoj system att simulera (självsvängning ala JAS?). Lasermätning av underlaget i splittern borde räcka som framkoppling (hur gissar man åt vilket håll det svänger härnäst?). Dyrt? Jomenvisst ![]() Svårjusterat? Ladda bara ner nästa firmware i depån (just din bana finns naturligtvis inte) ![]() Hobbyanpassat? Knappast ![]() Serviceintervall på svensonbil? På tok för kort för att bli volym. ![]() Men vem trodde för några år sedan att det var hobbyanpassat att mappa om styrsystemet i depån. Kanske inte komplett mappning (det kräver ju kunskaper) men att byta mellan mappningar anses väl vara hobbyanpassat idag. Bara lite osammanhängade svammel, lite segt på jobbet just nu... ![]() |
||
Citroen har ju haft de här finesserna i 50 år, och varför kör de inte hydraulförmedlad gasfjädring i sina rallybilar, för att konkurenterna säger det är aktiv fjädring och *förbjudet*
Annars så är systemet överlägset järnfjädrar. Enkelt att ändra dämpning under drift ![]() Enkelt att anpassa höjd för bana eller gata. Enkelt att ändra fjädringskonstant, tillochmed i under drift. Dessutom så kan man få den underbara bromsventilen i stället för bromscylindern. Många Citroener har dessutom extremt enkel och fungerande lastjustering av bakbromsarna, man tar hel etkelt bromstrycket till bakbromsarna från bakre fjäderdon. då har man altid ett bromstryck som är relativt till axeltrycket. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1805 besök totalt |