Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfjädring för att slippa kompromissa?
1805 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Luftfjädring för att slippa kompromissa?

Dagens system med en mekanisk fjäder och olje/gas-stötdämpare är ganska kompromisslösa..
Annars hade vi inte behövt köpa eftermarknadsprodukter.

Men om tävlingsbilar (eftersom vi är på rejsa.nu) skaffar sig luftfjädring som är elektroniskt styrd kan inte jag se några hinder varför det skulle bli överlägset det gamla mekaniska systemet.

För det första pga att luftfjädring reagerar snabbare än en mekanisk fjäder och för det andra så har du möjligheterna till nästan alla inställningar du vill.

Volvos Four-C system är ungefär vad jag pratar om, fast då med luftfjädring.

Jag menar, ett system som kan justera höjden på bakvagnen under inbromsning, ändra hårdheten i innerhjulen när man stormar över curbsen så att däcken inte tappar friktionen mot marken.

Personligen ser jag inga nackdelar.
Hade t.ex. F1 reglerna tillåtit aktiva hjulupphängnings komponenter (vilket jag förstått att dom inte gör) hade vi säkert sett detta på de "värsta" bilarna redan idag.. men nu är det inte så.

Har ni någon feedback, för/emot. vill ha lite diskussion.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Det besynnerliga är att jag aldrig hört talas om nå'n rejsbil med luftfjädring. Har för
mig att ämnet varit uppe tidigare. Ska kolla lite.

EDIT: Här är den https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7803&highlight=luftfj%E4dring

Tyvärr kom man inte fram till något. Men på tunga gatfordon verkar det ju fungera...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1054



http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/7.html
http://medlem.spray.se/alltomcitroen/smactiva.html
http://www.xantiaclub.net/hydractive2/

Citroen Activa verkar vara ett trevligt och överlägset system, varför har inte alla biler det? beror det på:
Patent?
Kostnad?
tillförlitlighet?
gammal vana?

_________________
/Anders C
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Luftfjädring för att slippa kompromissa?

Turbo² skrev:

Volvos Four-C system är ungefär vad jag pratar om, fast då med luftfjädring.


Hmmm, Four-C är ju utvecklat av Öhlins, och Öhlins håller på att utveckla luftfjädring... kan bli intressant! och jag vet, jag har lovat att ta reda på mer om luftfjädringen....

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Luftfjädring för att slippa kompromissa?

Luftfjädring?
Konstaterade just att 30% av min fjädring (krängning) ligger i däcken
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re: Luftfjädring för att slippa kompromissa?

Göran Malmberg skrev:
Luftfjädring?
Konstaterade just att 30% av min fjädring (krängning) ligger i däcken
Göran Malmberg
Pheumatiska kolvar som skickar luften till det däck som behöver det mest för tillfället?
Men att kunna justera fjäderkonstanten under färd (och inte bara dämparens hårdhet) blir ju komplext och bra. Om man har ett helhydrauliskt system med snabb respons (som F1) så kan man ju justera hjulets position i realtid och strunta i svåra simuleringar av dynamiska förlopp. Om man dessutom justerar camster, toe, spårvidd och andra vinklar efter situationen så blir det ett skoj system att simulera (självsvängning ala JAS?). Lasermätning av underlaget i splittern borde räcka som framkoppling (hur gissar man åt vilket håll det svänger härnäst?).

Dyrt? Jomenvisst thumbs down
Svårjusterat? Ladda bara ner nästa firmware i depån (just din bana finns naturligtvis inte) thumbs down
Hobbyanpassat? Knappast thumbs down
Serviceintervall på svensonbil? På tok för kort för att bli volym. thumbs down

Men vem trodde för några år sedan att det var hobbyanpassat att mappa om styrsystemet i depån. Kanske inte komplett mappning (det kräver ju kunskaper) men att byta mellan mappningar anses väl vara hobbyanpassat idag.

Bara lite osammanhängade svammel, lite segt på jobbet just nu...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Citroen har ju haft de här finesserna i 50 år, och varför kör de inte hydraulförmedlad gasfjädring i sina rallybilar, för att konkurenterna säger det är aktiv fjädring och *förbjudet*

Annars så är systemet överlägset järnfjädrar.

Enkelt att ändra dämpning under drift
Enkelt att anpassa höjd för bana eller gata.
Enkelt att ändra fjädringskonstant, tillochmed i under drift.

Dessutom så kan man få den underbara bromsventilen i stället för bromscylindern.
Många Citroener har dessutom extremt enkel och fungerande lastjustering av bakbromsarna, man tar hel etkelt bromstrycket till bakbromsarna från bakre fjäderdon. då har man altid ett bromstryck som är relativt till axeltrycket.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Luftfjädring för att slippa kompromissa?
1805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande