Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (2999 totalt)
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Började att köra lite hyrbil nere på ringen under 2020. Som alla andra blev man fast

Byggde en M3 E92 under vinter/vår för att sen ta ner till Ringen.

Har alltid ganska högt satta mål och gillar att ha utmaningar. Så hade som mål att åka under 7,30 BTG första resan med egen bil. lyckades då åka 7,28.
bilen var nybyggd och hade sina punkter som behövde förbättras.

Så under sommaren förbättrades stötdämpare och lite justeringar gjorde.
Gjorde då en höstresa och hade som mål att åka under 7,20.
Lyckades då åka 7,18.

Så än så länge har allt gått väldigt bra och varit riktigt kul. Men idiot som man är vill man alltid ha mer.

Så nu när jag tänker inför 2022. Vad är egentligen rimligt att åka med bilen utan att "förstöra" den totalt?
Jag hade ju en tanke om att jag med mina typ 60 varvs erfarenhet och med en bil som jag har ställt in efter hur de kändes på Mantorp borde ha massa sekunder att kapa.

Men ju mer varv jag kollar, flera Bmws som är både 200kg lättare och har 200hk mer med PRO drivers. åker ändå över 7 minuter. Alla bmws som åkt snabbare än vad jag gjort är ett par steg till emot Racebil, med fullbur, kolfiberdörrar osv. Så jag kommer mer och mer åt att de som finns kvar att kapa är några skunder.
några 10 sekunder hittar man nog inte en gång till?

Börjar mer och mer att inse att de kanske är bättre att sälja och satsa på något annat. Då att ligga en säsong 2022 utan att kunna utvecklas och förbättras nämnvärt lätt tråkar ut mig.

Men vill höra er åsikter.
Så hur nära max är jag med mina närmare 1700kg och 420 hk? Är de ens möjligt/rimligt att de ska gå att åka under 7,10 med bilen med gatgodkända däck?

Varvet nedan där jag körde 7,18. Inser att jag åker lite snålt på vissa ställen tex, men den lilla fart extra jag kan få med mig handlar nog ändå mer om tiondelar är sekunder va? Rätta mig gärna.


_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Finns det utrymme för att få till mer däcksfäste eller är du maxad i både däcksbredder och däckval?

Bättre aero som ger högre kurvhastigheter utan att sno på topphastigheter? Hur ser undersidan ut?

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Finns det utrymme för att få till mer däcksfäste eller är du maxad i både däcksbredder och däckval?

Bättre aero som ger högre kurvhastigheter utan att sno på topphastigheter? Hur ser undersidan ut?


Mer bredd på däck går icke. Däckval sägs Direzza va 0,5 till 1 sek snabbare per varv under rätt förhållanden. Så inte riktigt där de sitter heller

Undersidan är original ganska slät. Att täppa till mer förstör kylningen rejält så de är inte aktuellt.

Jag har optimerat det mesta så mycket de går enligt "trackday" stilen.
Om man ser till de e92 som är snabbare är det ju vikt som ska bort och mer effekt som ska till 😑

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Sälj och börja om med nytt projekt, nya utmaningar.
Men det beror ju lite på vad som driver dig, att utveckla dig som förare/byggare eller att jaga absoluta sekunder till rimlig insats.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sälj och börja om med nytt projekt, nya utmaningar.
Men det beror ju lite på vad som driver dig, att utveckla dig som förare/byggare eller att jaga absoluta sekunder till rimlig insats.


Med tanke på mitt CV av att bygga bil, sätta bra varv / vinna något och sen sälja så lutar de väl åt samma denna gång. Man har alltid 10 nya ideér i huvudet.

Men samtidigt funkar denna bilen löjligt bra där nere och går samtidigt 1,25 varv på Mantorp alla dagar i veckan.
Så finns det en rimlighet att faktiskt kunna åka 7,0X på ringen så hade de varit jädrigt roligt att göra det.

Men som du säger så är de nog lika bra att börja med något nytt om jag vill ha nya utmaningar mer än att hitta en sekund eller två

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Du ligger väl redan på tider som de kör med Schirmer-bilarna?
Så du ligger kanske redan på max vad man kan få ut , som du skriver.

Men..vad ska du byta till då? Du kommer hamna i samma läge oavsett bil du köper?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Du ligger väl redan på tider som de kör med Schirmer-bilarna?
Så du ligger kanske redan på max vad man kan få ut , som du skriver.

Men..vad ska du byta till då? Du kommer hamna i samma läge oavsett bil du köper?


Ja absolut gör jag det, de som jag upplevt där är snabbare har 300k till i mods utan att blinka.

Nästa steg tills E46an är klar blir något mer lätttrimmat i så fall, där de inte kostar 200k att få 100 hästar till

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Intressant frågeställning Robin!

Med risk för att kapa din tråd går jag själv och funderar vad man skall köra framgent?
(I mitt fall har ett bilbyte blivit en eventualitet för att R-däck i 17-tum verkat bli en riktig bristvara. Som jag förstår finns bara Cup2:or och Trofeos att köpa i Sverige nästa år?)

Hursomhelst, vad skall man åka runt i? Är det så att moderna hjulupphängningar och mycket turbo-mos gör att en 1850kg tung bil går snabbare än en rensad äldre och avsevärt lättare bil? Har utvecklingen och förfiningen gjort att Colin Chapmans gamla credo inte längre gäller? Är vikt inte längre viktigt?

------------------------

Angående att köra ännu snabbare på ringen. Är det "rätt" mål?
Det finns ju en gräns någonstans för hur fort det kan gå. För en skicklig chaufför är den satt av materialet. Där kommer en gammal sentens in: "Speed costs, how fast do you wanna go?".
Nu låter jag som den gubbe jag är, men kanske är det roligare och framförallt hållbarare om målet är ett annat? Tex att kunna köra väldigt fort helt odramatiskt? Lite som att den som fiskar med fluga kanske inte nödvändigtvis är ute efter den största fisken utan att med viss metod lyckas få napp vid ett visst läge?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Ursäkta om svaret är OT men skulle det kanske vara en idé att kombinera flera mål om det är det som driver dig?
Alltså typ köra 7.XX på ringen men samtidigt klara YY med oförändrad bil? Bara en tanke jag fick

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Om det är fastväxt i BMW så finns det väl nån "M-wannabe" med överladdad sexa som skulle kunna gå att få mer maxeffekt ur men kanske inte samma tider utan att bygga om den totalt till M (chassi, armar etc, och glöm inte kylning).

Eller finns det mod att fundera på nåt annorlunda som en 996T , eller turbokonverterad Cayman (om det inte behöver vara TÜV accepterat)?

Just motor fram (med möjlighet till 500hk), drivning bak och lite axelavstånd (för smidigare hantering när det är större bana än Kinnekulle) så är det väl svårt att komma undan BMW?
Corvette C6Z06 då kanske, men då är ju sugmotor så maxeffekten är rätt låst?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
BTG skrev:
Intressant frågeställning Robin!

Med risk för att kapa din tråd går jag själv och funderar vad man skall köra framgent?
(I mitt fall har ett bilbyte blivit en eventualitet för att R-däck i 17-tum verkat bli en riktig bristvara. Som jag förstår finns bara Cup2:or och Trofeos att köpa i Sverige nästa år?)

Hursomhelst, vad skall man åka runt i? Är det så att moderna hjulupphängningar och mycket turbo-mos gör att en 1850kg tung bil går snabbare än en rensad äldre och avsevärt lättare bil? Har utvecklingen och förfiningen gjort att Colin Chapmans gamla credo inte längre gäller? Är vikt inte längre viktigt?

------------------------

Angående att köra ännu snabbare på ringen. Är det "rätt" mål?
Det finns ju en gräns någonstans för hur fort det kan gå. För en skicklig chaufför är den satt av materialet. Där kommer en gammal sentens in: "Speed costs, how fast do you wanna go?".
Nu låter jag som den gubbe jag är, men kanske är det roligare och framförallt hållbarare om målet är ett annat? Tex att kunna köra väldigt fort helt odramatiskt? Lite som att den som fiskar med fluga kanske inte nödvändigtvis är ute efter den största fisken utan att med viss metod lyckas få napp vid ett visst läge?



Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag har älskat mina gamla lätta e46or osv och gör de fortfarande. i Körglädje är de grymma.

Men för en som älskar höga farter och alltid strävar framåt så har jag faktiskt lika kul i E92an. Det trodde jag aldrig när jag köpte den. Men efter alla fina ord från folk där nere om dem gav jag det en chans och har insett att dagens upphängningar ihop med de breda däck som får plats lyckas det dölja vikten extremt bra.

Jag har provat det både AMG GTR, GT3RS osv men hittar inte i närheten av den körglädjen som finns i en ombyggd Bmw på den nivån som min.

En vän till mig var med nere sist, han åkte först med mig en 7,30 varv. Satte sig sen i Apex Gt2RS och åkte ett 6,50 varv. Han blev så besviken av Porschen. Han tyckte att varvet i Bmwn var så mycket roligare. Blir klart mer effektfullt.

De vi alla vill är ju att ha kul, tiderna betyder ju egentligen inget. Men i slutändan vill jag åka snabbare och hitta en bil där jag är den klara begränsningen och inte bilen.
Det borde komma automatiskt med adderad effekt. Men de märker vi väl

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Petter U skrev:
Ursäkta om svaret är OT men skulle det kanske vara en idé att kombinera flera mål om det är det som driver dig?
Alltså typ köra 7.XX på ringen men samtidigt klara YY med oförändrad bil? Bara en tanke jag fick


Det var ju min första tanke, men sen började jag inse att de förbättringarna som är möjligt betyder för lite för mig. Därför jag starta denna tråden och hoppades få inputs som ändrade tillbaka mig

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Om det är fastväxt i BMW så finns det väl nån "M-wannabe" med överladdad sexa som skulle kunna gå att få mer maxeffekt ur men kanske inte samma tider utan att bygga om den totalt till M (chassi, armar etc, och glöm inte kylning).

Eller finns det mod att fundera på nåt annorlunda som en 996T , eller turbokonverterad Cayman (om det inte behöver vara TÜV accepterat)?

Just motor fram (med möjlighet till 500hk), drivning bak och lite axelavstånd (för smidigare hantering när det är större bana än Kinnekulle) så är det väl svårt att komma undan BMW?
Corvette C6Z06 då kanske, men då är ju sugmotor så maxeffekten är rätt låst?


Jag har försökt lämna Bmw mer än en gång, men blir aldrig imponerad. Så lika bra att stanna i träsket.
den snabba vägen till Sub 7 är ju helt klart att köpa en Gt3RS, men det varken vill eller har jag råd med.

Har en M4 ståendes som ligger illa till om E92 blir såld

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



plato skrev:
Niklas Falk skrev:
Om det är fastväxt i BMW så finns det väl nån "M-wannabe" med överladdad sexa som skulle kunna gå att få mer maxeffekt ur men kanske inte samma tider utan att bygga om den totalt till M (chassi, armar etc, och glöm inte kylning).

Eller finns det mod att fundera på nåt annorlunda som en 996T , eller turbokonverterad Cayman (om det inte behöver vara TÜV accepterat)?

Just motor fram (med möjlighet till 500hk), drivning bak och lite axelavstånd (för smidigare hantering när det är större bana än Kinnekulle) så är det väl svårt att komma undan BMW?
Corvette C6Z06 då kanske, men då är ju sugmotor så maxeffekten är rätt låst?


Jag har försökt lämna Bmw mer än en gång, men blir aldrig imponerad. Så lika bra att stanna i träsket.
den snabba vägen till Sub 7 är ju helt klart att köpa en Gt3RS, men det varken vill eller har jag råd med.

Har en M4 ståendes som ligger illa till om E92 blir såld


Lite mer OT, men

jag vet att jag är jävig, men ska man byta bil och hålla sig inom "trackday moddar", kika på Daniels varvtider, dock ej från ringen: https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=259

sjukt imponerande för en bil som kostar ny som vad din kostar som drygt 10 år begagnad...

Vad gäller din bil, så tänker jag att det går att plocka vikt och öka effekten utan att go Lite som Chrille har gjort: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119706&highlight=

_________________
Tord Ringenha11
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Tord skrev:
plato skrev:
Niklas Falk skrev:
Om det är fastväxt i BMW så finns det väl nån "M-wannabe" med överladdad sexa som skulle kunna gå att få mer maxeffekt ur men kanske inte samma tider utan att bygga om den totalt till M (chassi, armar etc, och glöm inte kylning).

Eller finns det mod att fundera på nåt annorlunda som en 996T , eller turbokonverterad Cayman (om det inte behöver vara TÜV accepterat)?

Just motor fram (med möjlighet till 500hk), drivning bak och lite axelavstånd (för smidigare hantering när det är större bana än Kinnekulle) så är det väl svårt att komma undan BMW?
Corvette C6Z06 då kanske, men då är ju sugmotor så maxeffekten är rätt låst?


Jag har försökt lämna Bmw mer än en gång, men blir aldrig imponerad. Så lika bra att stanna i träsket.
den snabba vägen till Sub 7 är ju helt klart att köpa en Gt3RS, men det varken vill eller har jag råd med.

Har en M4 ståendes som ligger illa till om E92 blir såld


Lite mer OT, men

jag vet att jag är jävig, men ska man byta bil och hålla sig inom "trackday moddar", kika på Daniels varvtider, dock ej från ringen: https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=259

sjukt imponerande för en bil som kostar ny som vad din kostar som drygt 10 år begagnad...

Vad gäller din bil, så tänker jag att det går att plocka vikt och öka effekten utan att go Lite som Chrille har gjort: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119706&highlight=


Att en lätt bil med bra förhållade av vikt/effekt är snabb förvånar mig inte alls.
Jag åker snabbare än en Daniel på samtliga banor med M3an skulle jag säga, men visst. vill man ha nytt med garanti och ändå kunna ha bra fart med vettiga pengar är en Yaris helrätt. Men lockar tyvärr inte mig alls.

Tyvärr är inte kompressor ens att tänka på, den bilen har inte Chrille byggt utan rullat hos ett gäng olika ägare i Sverige och har tyvärr aldrig presterat på bana.

Jag har oljekyl stort som en IC i fronten men ändå går den långt ifrån kallt. Aldrig sett en snabb e92 med kompressor och det har sina klara anledningar.

Så jag uppskattar dina ideér men tyvärr inget som går hem här

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Jag tycker du redan gett svaret, du har en M4 ståendes. Lättrimmat så det förslår, massor med plats för feta däck och enormt mycket mods tillgängligt på marknaden.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



plato skrev:
Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag har älskat mina gamla lätta e46or osv och gör de fortfarande. i Körglädje är de grymma.

Men för en som älskar höga farter och alltid strävar framåt så har jag faktiskt lika kul i E92an. Det trodde jag aldrig när jag köpte den. Men efter alla fina ord från folk där nere om dem gav jag det en chans och har insett att dagens upphängningar ihop med de breda däck som får plats lyckas det dölja vikten extremt bra.

----

En vän till mig var med nere sist, han åkte först med mig en 7,30 varv. Satte sig sen i Apex Gt2RS och åkte ett 6,50 varv. Han blev så besviken av Porschen. Han tyckte att varvet i Bmwn var så mycket roligare. Blir klart mer effektfullt.

----

De vi alla vill är ju att ha kul, tiderna betyder ju egentligen inget. Men i slutändan vill jag åka snabbare och hitta en bil där jag är den klara begränsningen och inte bilen.
Det borde komma automatiskt med adderad effekt. Men de märker vi väl


Körde för några veckors sedan på Gotland min kompis nyinköpta (banpreppade) E92:a och det var skitkul. Björnstark och nimble på samma gång. Riktigt trevlig balans och inte den rollkänsla jag fått i andra E92:or.
Som du skriver så är modern(ish) hjulupphängning, breda däck och mycket mos jävligt snabbt. Chassiutvecklingen på en modern bil kan säkert också bättre hantera det extrema grepp som R-däck ger. Kommer man i en bil med en hjulupphängning designad på 80-talet, då R-däck inte ens existerade, så blir det en kompromiss.

Men - det jag mer tänkte på med mitt viktexempel var nya M4/M3? Väger inte de +1800kg och kör ändå ifrån en E92:a? Dvs, är allt nytt "snake oil" och "old rules do not apply"? Lite som när Godzilla kom, +1800kg och ändå jättesnabb. Det skall ju liksom inte gå...tänker man...

---

Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.

---

Japp, tillräckligt snabb bil så blir tom Lars Kern eller Kevin Estre begränsningen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



BTG skrev:


Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.


La han inte ut en video rätt nyligen där han gick igenom ett kostnadsförslag för att laga en Cayman som åkt av på Ringen? Det kostade så mycket att det blev skroten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



MaZ skrev:
BTG skrev:


Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.


La han inte ut en video rätt nyligen där han gick igenom ett kostnadsförslag för att laga en Cayman som åkt av på Ringen? Det kostade så mycket att det blev skroten.


Jopp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Med det tempot du har thumbs up så kanske det är dags att prova lite racing där nere istället?

Det finns ju himla många olika alternativ för det.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



BTG skrev:
MaZ skrev:
BTG skrev:


Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.


La han inte ut en video rätt nyligen där han gick igenom ett kostnadsförslag för att laga en Cayman som åkt av på Ringen? Det kostade så mycket att det blev skroten.


Jopp.


Både ja och nej, bilen var väl inte ekonomiskt försvarbar att laga på märkesverkstad. Däremot såldes den väl till en privatperson?
Dvs samma öde som har hänt och skapat många rejsbilar i Sverige?

Krocken var dyr, men bilen var inte helt dömd till skroten.


Men frågan är lika relevant, har du tänkt skruva själv kan man laga mycket och våga köra hårt på Ringen, lämnar man allt till verkstad så får man tänka som i filmen.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nürburgring
UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (2999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande