Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (2999 totalt)
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
BTG skrev:
plato skrev:
Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag har älskat mina gamla lätta e46or osv och gör de fortfarande. i Körglädje är de grymma.

Men för en som älskar höga farter och alltid strävar framåt så har jag faktiskt lika kul i E92an. Det trodde jag aldrig när jag köpte den. Men efter alla fina ord från folk där nere om dem gav jag det en chans och har insett att dagens upphängningar ihop med de breda däck som får plats lyckas det dölja vikten extremt bra.

----

En vän till mig var med nere sist, han åkte först med mig en 7,30 varv. Satte sig sen i Apex Gt2RS och åkte ett 6,50 varv. Han blev så besviken av Porschen. Han tyckte att varvet i Bmwn var så mycket roligare. Blir klart mer effektfullt.

----

De vi alla vill är ju att ha kul, tiderna betyder ju egentligen inget. Men i slutändan vill jag åka snabbare och hitta en bil där jag är den klara begränsningen och inte bilen.
Det borde komma automatiskt med adderad effekt. Men de märker vi väl


Körde för några veckors sedan på Gotland min kompis nyinköpta (banpreppade) E92:a och det var skitkul. Björnstark och nimble på samma gång. Riktigt trevlig balans och inte den rollkänsla jag fått i andra E92:or.
Som du skriver så är modern(ish) hjulupphängning, breda däck och mycket mos jävligt snabbt. Chassiutvecklingen på en modern bil kan säkert också bättre hantera det extrema grepp som R-däck ger. Kommer man i en bil med en hjulupphängning designad på 80-talet, då R-däck inte ens existerade, så blir det en kompromiss.

Men - det jag mer tänkte på med mitt viktexempel var nya M4/M3? Väger inte de +1800kg och kör ändå ifrån en E92:a? Dvs, är allt nytt "snake oil" och "old rules do not apply"? Lite som när Godzilla kom, +1800kg och ändå jättesnabb. Det skall ju liksom inte gå...tänker man...

---

Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.

---

Japp, tillräckligt snabb bil så blir tom Lars Kern eller Kevin Estre begränsningen.


Jo just detta med bredare spårvidd, breda däck och klart hårdare chassin på bilarna gör ju att de tunga nya bilarna inte rollar alls som förr. När jag åkte bakom Schirmer M2or där nere inser man ju också hur mycket effekt gör. Men klart de kräver sin man att förvalta all fart som kommer med det.

Men som du säger, de nya "supersport" bilarna är för snabba och effektiva för en vanlig människa att ha kul med.

Träffade en gubbe där nere sist som hade kört där nere massor, men han va inte trygg i att åka snabbare än runt 7,30 för sen börjar de gå fort på riktigt i alla kurvor när de kan hända mycket.
Han hade både en 997 Gt3rs och en 991Gt3rs. Han påpekade att han hade så mycket roligare i sin 997 där nere.
I den fick han brottas lite, känna att man verkligen kör.
Medans han 991 på samma tider så är man nästan passagerare, bilen gör det så enkelt.

Så de är väl så, att ska man verkligen köra en 992 Gt3 på samma sätt som jag kör M3an och få den upplevelsen så räcker de inte att åka 7,00 Btg. Då ska du nog växla upp några snäpp till.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Jens L skrev:
Med det tempot du har thumbs up så kanske det är dags att prova lite racing där nere istället?

Det finns ju himla många olika alternativ för det.


Jo helt klart hade man kunnat prestera bra, men då vill jag också sitta i material nog att faktiskt kunna vinna.
Då blir de både väldigt mycket pengar och mycket tid som krävs som inte finns i dagsläget.

Så då är alterntiven att sitta i en enklare bil utan bra chanser för att rulla runt 2 timmar i ett RCN lopp och det ger mig tyvärr inget alls, mer än erfarenhet.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



plato skrev:
Han påpekade att han hade så mycket roligare i sin 997 där nere. I den fick han brottas lite, känna att man verkligen kör.

Jag är inte förvånad.

plato skrev:
Så de är väl så, att ska man verkligen köra en 992 Gt3 på samma sätt som jag kör M3an och få den upplevelsen så räcker de inte att åka 7,00 Btg. Då ska du nog växla upp några snäpp till.

Antagligen (dessvärre?) helt rätt...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Väldigt intressant läsning.

Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.

Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ?
Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ?

Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



ButterflyRacing skrev:
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.
Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...

ButterflyRacing skrev:
Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ? Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ?

Japp. Så måste det vara.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



BTG skrev:
ButterflyRacing skrev:
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.
Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...


Ja..... det är ju inte så att jag kommer börja om med ny bil (tror jag).
Jag ska försöka leva på folkpension från aprill nästa år och då krymper nog tillgången på medel som man kan leka racerförare med.

Jag får väl ta reda på hur snabb bilen är i nuvarande version och lägga ner sedan

Kanske ska leja in Plato att sätta några varv.....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
BTG skrev:
ButterflyRacing skrev:
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.
Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...


ButterflyRacing skrev:
Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ? Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ?

Japp. Så måste det vara.



Jag håller just nu på med en E46 med ganska höga mål jag med, det är absolut inte lika lätt då hjulhus osv inte alls ger samma förutsättningar som de nya bilarna. Men tror inte så stor del ligger i geomteri.
Utan mycket är bredare spårvidd, bredare däck och bättre aero.

Men samtidigt är känslan i de gamla bilarna med "riktig" servo utan massa aero osv en helt annan.
Allt är inte fart, för mig är också lekfullheten viktig. Därför man fastnat för Bmw och inte Porsche

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



plato skrev:
BTG skrev:
ButterflyRacing skrev:
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.
Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...


ButterflyRacing skrev:
Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ? Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ?

Japp. Så måste det vara.



................ Men tror inte så stor del ligger i geomteri.
Utan mycket är bredare spårvidd, bredare däck och bättre aero.........................


Då ligger jag ju inte så illa till ändå, då.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



plato skrev:

Allt är inte fart, för mig är också lekfullheten viktig. Därför man fastnat för Bmw och inte Porsche


Du är välkommen att låna min gamle vite Porsche, gärna innan daggen har försvunnit på morgonen för ett snabbt varv.

Lekfullhet personifierad

Du hade garanterat varit snabbare än mig. Men vi hade nog haft lika kul.


OAN.
Hur är det att gå till slicks? En del arrangörer säger inget om det på trackdays te.x.

_________________
Jens Lanvin
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Jens L skrev:
plato skrev:

Allt är inte fart, för mig är också lekfullheten viktig. Därför man fastnat för Bmw och inte Porsche


Du är välkommen att låna min gamle vite Porsche, gärna innan daggen har försvunnit på morgonen för ett snabbt varv.

Lekfullhet personifierad

Du hade garanterat varit snabbare än mig. Men vi hade nog haft lika kul.


OAN.
Hur är det att gå till slicks? En del arrangörer säger inget om det på trackdays te.x.


Haha jo de ska väl tilläggas att jag bara kört 997 och framåt vad gäller Porsche, med lekfullhet menar jag mycket kontroll på veta hur bilen beter sig både med understyrning , överstyrning samt när bilen driver ut åt sidan på alla fyra. Varje gång jag pressat en Gt3 lite utöver det greppet som finns så har de slutat i pirutter utan ens en liten chans till att rätta upp det.
Men de är väl olika sätt att köra på antar jag som krävs.

Slicks på trackdays är ändå ganska ovanligt, finns ju en del dagar ämnande för racebilar samt några arrangörer som tillåter det.
Men ska man gå den vägen så känns de lite som att då jämför man tiderna med racebilar. då kan man lika gärna slänga på en rejäl vinge och splitter också.

Nånstans är grejen enligt mig där nere att åka snabbt men också kunna åka och tanka och ta ett varv på turisten om man vill

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



MaZ skrev:
BTG skrev:


Förstår din kompis helt och hållet. Visst är det häftigt att sätta en 6.50. Men frågan är hur kul det är? Då ingen biltillverkare ger en lön, nycklarna till bilen OCH ber en att vrida nacken av den måste ju ekvationen för en vanlig dödlig vara om man för sin egen tillfredsställelse är villig att riska 3Mkr? Dessutom livhanken eftersom dessa bilar nu är så rysligt effektiva att det går jätte- jätte- jättesnabbt. Mischa Charoudin lade upp en video för några veckor sedan att nya GT3 är så effektiv att det nu är tråkigt. Skulle något gå på tok landar man lååångt ut i skogen.


La han inte ut en video rätt nyligen där han gick igenom ett kostnadsförslag för att laga en Cayman som åkt av på Ringen? Det kostade så mycket att det blev skroten.


Ja, och den var ändå väldigt lindrigt skadad!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Kommer ihåg en tid när alla prata om o åka under 8 minuter 😜😅

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



qvisfr skrev:
Kommer ihåg en tid när alla prata om o åka under 8 minuter 😜😅


#metoo

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



qvisfr skrev:
Kommer ihåg en tid när alla prata om o åka under 8 minuter 😜😅


Det gör jag fortfarande...
För jag har fortfarande inte kört SUB 8.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



qvisfr skrev:
Kommer ihåg en tid när alla prata om o åka under 8 minuter 😜😅


Var inte det samma tid när det fanns en diskussion om manuellt vs. paddlar

_________________
Jens Lanvin
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Jens L skrev:
qvisfr skrev:
Kommer ihåg en tid när alla prata om o åka under 8 minuter 😜😅


Var inte det samma tid när det fanns en diskussion om manuellt vs. paddlar


Flintapinnen tror jag visst den kallades 😂😂😂

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



plato skrev:
BTG skrev:
ButterflyRacing skrev:
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila.
Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta.

+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...


ButterflyRacing skrev:
Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ? Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ?

Japp. Så måste det vara.



Jag håller just nu på med en E46 med ganska höga mål jag med, det är absolut inte lika lätt då hjulhus osv inte alls ger samma förutsättningar som de nya bilarna. Men tror inte så stor del ligger i geomteri.
Utan mycket är bredare spårvidd, bredare däck och bättre aero.

Men samtidigt är känslan i de gamla bilarna med "riktig" servo utan massa aero osv en helt annan.
Allt är inte fart, för mig är också lekfullheten viktig. Därför man fastnat för Bmw och inte Porsche


Lite som vi i PCSR spelar inte någon roll hur många hästkrafter du har i en 80-tals bil när det dyker upp en Porsche 991 GT3RS och med en medelmåtta till förare kör 1:23 på Mantorp och med en vass förare kring 1:20 på R-däck. Vi är då 4-7 sekunder långsammare per varv trots samma vikt/effekt. De nya bilarna är könslösa och mer eller mindre självkörande till en viss gräns. Bilkontroll är ett minne blott. Gäller säkert inte alla märken men Porsche har under de sista 5 åren lyckats bygga bilar som är makalöst snabba utan någon form av dramatik.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



JohnC skrev:
De nya bilarna är könslösa och mer eller mindre självkörande till en viss gräns. Bilkontroll är ett minne blott. Gäller säkert inte alla märken men Porsche har under de sista 5 åren lyckats bygga bilar som är makalöst snabba utan någon form av dramatik.


Japp. Instämmer. Också min bild.
(Med reservation för att jag faktiskt inte testat att vrida nacken av en 992 GT3 RS på ringen.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



BTG skrev:
JohnC skrev:
De nya bilarna är könslösa och mer eller mindre självkörande till en viss gräns. Bilkontroll är ett minne blott. Gäller säkert inte alla märken men Porsche har under de sista 5 åren lyckats bygga bilar som är makalöst snabba utan någon form av dramatik.


Japp. Instämmer. Också min bild.
(Med reservation för att jag faktiskt inte testat att vrida nacken av en 992 GT3 RS på ringen.)


Kunde inte hålla med mer,de ska va lite halvanalogt så man får bryta å bända me grejerna

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
herbert
Oslo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18



En litt annerledes perspektiv:

Jeg har kjort litt under tusen runder på simulator og litt under hundre runder i virkeligheten.

Alla de reelle rundene er logget. Loggen viser at min beste rundetid er cirka 15 sekunder fra min optimale rundetid. Det vil si en runde hvor man, en gang i fremtiden, kjorer alle sektor uten forstyrrelse fra trafikk, gule flag og egne feil.

Etter å ha sett igjennom din video ser jeg att også din optimale rundetid ligger en god del lavere. Der er flere steder du moter trafikk og noen steder du ikke bruker hele banen og, som du selv merker, noen steder du kjorer forsiktig.

Der er jo alltid kaos på TF og det er nesten umulig å få en hel runde til seg selv. Men noen sektor får man ofte. Det som er fint med logging er at jeg er like fornoyd når idealtiden går ned som når rundetiden går ned. Vet du hva din optimale tid er? Hvis ikke da burde du bruke denne E92 til å finne ut av det.

_________________
Jason Brandt
Citera
herbert
Oslo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18



Team Shirmer har sikkert ikke sparat noe pa denne bilen.
Antar det er en racerbil med alt I karbon etc
Likevel ser man jo att han mister noen sekunder pga trafikk

https://m.youtube.com/watch?v=YT0RBa9PY5I

_________________
Jason Brandt
Citera
Nürburgring
UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (2999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande