Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
CAN BUS-tråden!
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (5407 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här var mitt första pill med CAN bus, ja OBD2-data om det ska vara helt korrekt.

Byggde en grej med två CAN portar som kunde fråga o kolla på data från bilen, packa om data och skicka vidare ut på andra CAN-nätet (där en display var inkopplad)

Här finns all info: https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator

Förutom koden för själva projektet så la jag även med exempelkod på github. Exemplet skickar alla CAN-paket mellan de två näten helt transparent men där man kan lägga in regler osv, skriva ut på USB-porten osv. Klockren exempelkod för att slippa koda från scratch, up and running direkt o sen kan man paja koden med egna regler, filter för paket ID osv




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bestämde mig igår för att designa och CADa ihop ett universellt kort med processor och CAN-anslutning osv. ETT kretskort som innehöll allt, dvs processor, CAN-transceiver, DC-DC för att köra på bilens 12V. Men också lite enkla grejer för att den ska kunna stänga av sig själv beroende på om bilen är startad eller inte (exakt samma som i ovanstående projekt). Så jag satte mig igår o ritade ihop ett schema o sen kretskort. Beställde kort och komponenter idag. Jävlar vad fort det går att få ihop Den totala komponentkostnaden för ett kort inkl processorn är under 50 spänn. Sen ska det monteras förstås.

Kortet är ca 4x4 cm med en ESP32 och har alltså stöd för:

- CAN och OBD2

- Bluetooth (BLE)

- WIFI (mqtt, http, smtp, ja alla vanliga protokoll, men även webserver, Wifi-AP...)

- I2C och SPI för anslutning av de flesta kringgrejer som sensorer, displayer osv. Både termokameran och avståndsensorn i Rejsas däckstempskamera går över detta tex.

- Seriell port för att kopplas in med USB till dator eller annat med en liten enkel seriekonverter. Logga data, status info, programmera om osv.






_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är ungefär samma ide som mitt kort ovan men med två MOSFET också. Tyvärr out of stock

https://www.tindie.com/products/voltlog/canlite-esp32-can-development- . . . .



Här en till, tyvärr dåliga betyg men än värre, inte stöd för matning med 12V

https://www.tindie.com/products/fusion/can32-an-esp32-dev-board-with-c . . . .


Ytterligare en, ingen 12V matning här heller och out of stock. Men föredömligt liten. Ja det behöver inte vara smått men det är cooool

https://www.tindie.com/products/massivegroup/canduino-v2-arduino-nano- . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Koppla på ett CAN-interface på en RaspberryPi och dyk ner i cansniffer

https://github.com/linux-can

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Yes!

Varför inte bygga en riktig gateway med plats för fler bussar? thumbs up

Det finns en hel Github sida som samlat ihop kunskap om CANbus definitionerna på flera bilar, skall leta lite.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Yes!

Varför inte bygga en riktig gateway med plats för fler bussar? thumbs up

Det finns en hel Github sida som samlat ihop kunskap om CANbus definitionerna på flera bilar, skall leta lite.


Två bussar räcker väl en bit ändå (som i min HUD till BMW'n)

Häng på ett sånt här på ovanstående kort så har du två även där



Ska det vara fler än två så vet jag inte om det bilbioteket jag använder klarar det (och osäker på om flera MCP2515 kan gå på gemensam I2C med olika adresser... men det går att lösa)

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



minst två in och en ut? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
minst två in och en ut? thumbs up

två in-o-ut

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med en bunt MCP2515 så är det nog inga problem, de kör SPI thumbs up

Här bara två men biblioteket stödjer flera vad jag kan se

https://github.com/coryjfowler/MCP_CAN_lib/blob/master/examples/Dual_C . . . .




Här ett kul exempel med Arduinon som brygga CAN - Ethernet :

https://github.com/coryjfowler/MCP_CAN_lib/tree/master/examples


(finns en bunt olika bibliotek att välja mellan)

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
minst två in och en ut? thumbs up

två in-o-ut


Vad betyder det? Fyra totalt eller två?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
minst två in och en ut? thumbs up

två in-o-ut


Vad betyder det? Fyra totalt eller två?
Två CAN-nät. Sända o ta emot på båda.

Men som sagt, ser väldigt enkelt ut att hänga på en bunt MCP2515-kort:


_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



ah, jag vill ju ha så jag kan lyssna på minst två och bygga om signalerna till en egen ut...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här är en YPPERLIG introduktion till vad man kan göra för att sniffa med Savvycan

https://youtu.be/GOuglqFtmOE

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Najs! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
StannumEmbedded
Gråbo
Här sen Okt 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag använder PC programmet Busmaster för att logga CAN bussar. Det är utvecklat av ETAS som är ägt av Bosch så det är bra kvalitet och relativt buggfritt trots att det är open source och tillgängligt på github (https://rbei-etas.github.io/busmaster/).

Busmaster supporterar en stor mängd CAN interface. En av dom mest prisvärda och det som jag använder är PCAN-USB (https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1) som kostar EUR180.

Så för ungefär SEK2000 kan man skaffa sig en riktig proffsig miljö för CAN. Busmaster är mycket likt och till stora delar kompatibelt med Vector CANalyzer som är de-facto standard för att logga och manipulera CAN bussar i automotivebranchen sen 25 år. Man kan logga, skripta (via MinGW och ett lättförståligt API) och använda CAN databaser (som avkodar CAN protokoll) som man kan hitta lite här och där på webben.

Busmaster + PCAN-USB rekommenderas varmt av mig om man är mer sugen på att pilla med CAN än att bråka med darriga open source mjukvaror och billiga CAN donglar utan ESD skydd eller EMC-filter.

_________________
Carl Björklund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
StannumEmbedded skrev:
Jag använder PC programmet Busmaster för att logga CAN bussar. Det är utvecklat av ETAS som är ägt av Bosch så det är bra kvalitet och relativt buggfritt trots att det är open source och tillgängligt på github (https://rbei-etas.github.io/busmaster/).

Busmaster supporterar en stor mängd CAN interface. En av dom mest prisvärda och det som jag använder är PCAN-USB (https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1) som kostar EUR180.

Så för ungefär SEK2000 kan man skaffa sig en riktig proffsig miljö för CAN. Busmaster är mycket likt och till stora delar kompatibelt med Vector CANalyzer som är de-facto standard för att logga och manipulera CAN bussar i automotivebranchen sen 25 år. Man kan logga, skripta (via MinGW och ett lättförståligt API) och använda CAN databaser (som avkodar CAN protokoll) som man kan hitta lite här och där på webben.

Busmaster + PCAN-USB rekommenderas varmt av mig om man är mer sugen på att pilla med CAN än att bråka med darriga open source mjukvaror och billiga CAN donglar utan ESD skydd eller EMC-filter.


Såg din trevliga OBDX-låda thumbs up Den har vi snackat om i olika trådar här på forumet tidigare thumbs up

Tack för tips!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
StannumEmbedded
Gråbo
Här sen Okt 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Magnus Thomé skrev:
StannumEmbedded skrev:
Jag använder PC programmet Busmaster för att logga CAN bussar. Det är utvecklat av ETAS som är ägt av Bosch så det är bra kvalitet och relativt buggfritt trots att det är open source och tillgängligt på github (https://rbei-etas.github.io/busmaster/).

Busmaster supporterar en stor mängd CAN interface. En av dom mest prisvärda och det som jag använder är PCAN-USB (https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1) som kostar EUR180.

Så för ungefär SEK2000 kan man skaffa sig en riktig proffsig miljö för CAN. Busmaster är mycket likt och till stora delar kompatibelt med Vector CANalyzer som är de-facto standard för att logga och manipulera CAN bussar i automotivebranchen sen 25 år. Man kan logga, skripta (via MinGW och ett lättförståligt API) och använda CAN databaser (som avkodar CAN protokoll) som man kan hitta lite här och där på webben.

Busmaster + PCAN-USB rekommenderas varmt av mig om man är mer sugen på att pilla med CAN än att bråka med darriga open source mjukvaror och billiga CAN donglar utan ESD skydd eller EMC-filter.


Såg din trevliga OBDX-låda thumbs up Den har vi snackat om i olika trådar här på forumet tidigare thumbs up

Tack för tips!!


OBDX snurrar nu i närmare 100 bilar/MC/båtar runt om i Norden, lite tack vare uppmärksamheten i rejsa.nu. Tack för det :-)

_________________
Carl Björklund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
StannumEmbedded skrev:
....och använda CAN databaser (som avkodar CAN protokoll) som man kan hitta lite här och där på webben.
.



Hittar man en dbc fil till sin bilmodell så är man ju i himlen Har hittat en del men aldrig till en bil jag haft själv

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2155



ja canbus...
köpte en back kamera som skall in i bakluckan på min 31 är gamla vw buss... (värdelös backsickt.. och bilsläpet skall ju med ibland..)
Kameran sitter original monterad på vw golf 13- och passat 15-19..
Det är ett vw märke där en vädertätad kamera skjuts ut i underkant med en motor... .....
När kåpan på motorn öppnades blottades ett .... välfyllt kretskort... och 4 likadana stift kontakter.. anslutningen till motorn är 3 fastlödda stifft..i kortet (kan dölja sig något till under kortet..)
Jag har funderat om man kan göra en enklare timerkrets?? som ger en strömstöt som får motorn att veva ut/in kameran ..
Det sitter en "växellåda" med flertalet drev.som växlar mer kraften till kvarts varv rörelsen som behövs..
eller om man skall ha en elektrisk krets som känner av när belastningen ökar av att motorn sas går i bottenläget???
på jobbet byggs polisbilar där diverse boxar används för att sniffa info från bilarna för påbyggnation.... men..konstruktören hade tyvärr ingen hjälp för mig.. hur lösa detta??
eller om jag kan r använda ett litet ställdon ..med ändlägesbrytare...???

så vad gör man??

ideer/tankar??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
CAN BUS-tråden!
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (5407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande