Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
CAN BUS-tråden!
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (5407 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Michael Th skrev:
ja canbus...
köpte en back kamera som skall in i bakluckan på min 31 är gamla vw buss... (värdelös backsickt.. och bilsläpet skall ju med ibland..)
Kameran sitter original monterad på vw golf 13- och passat 15-19..
Det är ett vw märke där en vädertätad kamera skjuts ut i underkant med en motor... .....
När kåpan på motorn öppnades blottades ett .... välfyllt kretskort... och 4 likadana stift kontakter.. anslutningen till motorn är 3 fastlödda stifft..i kortet (kan dölja sig något till under kortet..)
Jag har funderat om man kan göra en enklare timerkrets?? som ger en strömstöt som får motorn att veva ut/in kameran ..
Det sitter en "växellåda" med flertalet drev.som växlar mer kraften till kvarts varv rörelsen som behövs..
eller om man skall ha en elektrisk krets som känner av när belastningen ökar av att motorn sas går i bottenläget???
på jobbet byggs polisbilar där diverse boxar används för att sniffa info från bilarna för påbyggnation.... men..konstruktören hade tyvärr ingen hjälp för mig.. hur lösa detta??
eller om jag kan r använda ett litet ställdon ..med ändlägesbrytare...???

så vad gör man??

ideer/tankar??
Sitter inte elektroniken för att styra den över canbus kvar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kunde inte låta bli att ladda in firmware för att köra Savvycan med mera över ESP32... såklart.

Cool att kunna köra det antingen över USB (körs i 1Mbit) eller WiFi! Och som synes stödjer den två CAN-portar hårdvarumässigt (dvs förutom den porten som jag satt på huvudkortet så kan man haka på ett litet sånt där vanligt kort med MCP2515 och transceiver via I2C thumbs up

Var bara att ladda ner och följa instruktionerna på den här sidan: https://github.com/collin80/ESP32RET




_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154



Magnus Thomé skrev:
Michael Th skrev:
ja canbus...
köpte en back kamera som skall in i bakluckan på min 31 är gamla vw buss... (värdelös backsickt.. och bilsläpet skall ju med ibland..)
Kameran sitter original monterad på vw golf 13- och passat 15-19..
Det är ett vw märke där en vädertätad kamera skjuts ut i underkant med en motor... .....
När kåpan på motorn öppnades blottades ett .... välfyllt kretskort... och 4 likadana stift kontakter.. anslutningen till motorn är 3 fastlödda stifft..i kortet (kan dölja sig något till under kortet..)
Jag har funderat om man kan göra en enklare timerkrets?? som ger en strömstöt som får motorn att veva ut/in kameran ..
Det sitter en "växellåda" med flertalet drev.som växlar mer kraften till kvarts varv rörelsen som behövs..
eller om man skall ha en elektrisk krets som känner av när belastningen ökar av att motorn sas går i bottenläget???
på jobbet byggs polisbilar där diverse boxar används för att sniffa info från bilarna för påbyggnation.... men..konstruktören hade tyvärr ingen hjälp för mig.. hur lösa detta??
eller om jag kan r använda ett litet ställdon ..med ändlägesbrytare...???

så vad gör man??

ideer/tankar??
Sitter inte elektroniken för att styra den över canbus kvar?


jo... men då jag är duktigare på att skruva svetsa svarva fräsa... än elektronik..
och bussen är helt lowteck... mek diesel sprut osv..
hur skulle jag kunna få till det.. dvs vad finns det för lösning.. och vem kan hjälpa till att få kameran att fungera..
det viktiga för mig är att få kameran att fungera..
nu kanske vän av billigaste enklaste lösning säger köp en kamera av billig china modell.. men dom har sällan en kapslad smuts säker lösning av kameran vilken håller linsen ren tills man behöver den.. så som vw model är..
så visst kan man få till en elektronisk lösning som kan få ihop original lösningen är jag givetvis mycket nöjd..
Fast inte till vilken kostnad som helst..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Absolut, är nog betydligt enklare att styra motorn direkt med matningspänningen till den och ta ut videosignalen rakt av bara. Och strunta i CAN helt o hållet när det gäller den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154



ja kameran har en videosignal analog.. och strömmatning/signal..3 kablar.. röd brun något grövre och svart tunnare.. fast tittade på kblaget på en vw crafter -21. idag där är det en 4 kablars lösning till kameran.. can? sen kollade jag på en -21 vw T6 där är kontakten likadan som min 2013- fast färgerna röd svart... gul... så får försöka få pinnout från vw vilket matning min kamera har.. vw brukar ju ha röd /brun +/-... men det löser sig..

men som sagt .. matningen av motorn... har minne av att man gjorde enkla timerkretsar med en 555 ic och några små komponenter..typ för 30 år sedan.. .. nu kanske det finns enkla timerkretsar som man enklare utan lödarbete kan ställa tiden med.. eller vad man nu skall använda för min app..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Video för att komma underfund med Savvycan (lite längre genomgång)


_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Michael Th skrev:
ja kameran har en videosignal analog.. och strömmatning/signal..3 kablar.. röd brun något grövre och svart tunnare.. fast tittade på kblaget på en vw crafter -21. idag där är det en 4 kablars lösning till kameran.. can? sen kollade jag på en -21 vw T6 där är kontakten likadan som min 2013- fast färgerna röd svart... gul... så får försöka få pinnout från vw vilket matning min kamera har.. vw brukar ju ha röd /brun +/-... men det löser sig..


Om den går på CAN så behöver du en Magnus-mojäng för att sniffa signalen när backe läggs i då vet du vad som triggar den. Sen använder du en Magnus-mojäng för att skicka samma signal till ett CAN-nät som bara består av en backkamera för att få ut den...
Så tänker jag, Magnus/Maz/etc kan det det här bättre.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Vill bara inflika att jag gillar tråden och när jag har tid så försöker jag få in lite CAN-bussgrejer. Dock inte på vanliga bilar utan på de elfordon vi har på jobbet. Tänkte jobba med dessa kort pga billiga och tillgängliga. Har separerat 5 och 3,3V för de ska paras ihop med en Raspberry Pi. Savvycan verkar vara ett bra verktyg om inte tillverkaren vill samarbeta. (Fy fan vilka fula bilder)



_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Synd att det alltid brukar sitta TJA1050 (5V) på de där och inte SN65Hxx (3,3V)

Fast dom är pinkompatibla

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ett kort tips om man vill fördjupa sig lite i CAN generellt är att besöka vår e-learningplattform. Det finns en del där för olika nivåer.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Ett kort tips om man vill fördjupa sig lite i CAN generellt är att besöka vår e-learningplattform. Det finns en del där för olika nivåer.


"vår"? Aha, det är DÄR du är

Så superproffs på CAN på plats som kollar på när vi famlar runt i förvirring här


Bra tips! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnus Thomé skrev:
Claes Haglund skrev:
Ett kort tips om man vill fördjupa sig lite i CAN generellt är att besöka vår e-learningplattform. Det finns en del där för olika nivåer.


"vår"? Aha, det är DÄR du är

Så superproffs på CAN på plats som kollar på när vi famlar runt i förvirring här


Bra tips! thumbs up


Japp, här är jag!

Det är inte mig man skall vända sig till om man har frågor dock. Min kunskap kring hur det hela fungerar och hänger ihop är väldigt begränsad eftersom jag sitter på affärssidan, men vi har en del folk som är rätt vassa på CAN kan man väl säga utan att ljuga. Två i företaget har varit med sedan 1986 och var med och skrev den ursprungliga CAN-standarden och är fortfarande med de beslutande organen kring alla de olika CAN-standarderna.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kul interaktiv sida för att kika på hur paketen ser ut för de standardiserade OBD2-paketen

https://www.csselectronics.com/pages/obd2-pid-table-on-board-diagnosti . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Magnus Thomé skrev:
Kul interaktiv sida för att kika på hur paketen ser ut för de standardiserade OBD2-paketen

https://www.csselectronics.com/pages/obd2-pid-table-on-board-diagnosti . . . .


De har även ett verktyg som är ok för att plotta loggar och så, samt interagera med filer i .mdf/.mf4 format från tex Python. Mycket trevligt!

Här: https://www.csselectronics.com/pages/can-bus-software-api-tools#void

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har ju lagt upp några väldigt enkla kodexempel på github/RejsaCAN. La precis till en till som låtsas att den är en bil med fejkade data för att jag behövde testa en annan grejsimoj mot Tourqe-appen på mobilen och jag hade ingen lust att sitta i bilen nere på gatan. Så jag skrev ihop "en dum bil"

https://github.com/MagnusThome/RejsaCAN-ESP32/tree/main/examples/Emula . . . .



Titta, en hel bil:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Bra lista: https://github.com/iDoka/awesome-canbus
Magnus, du borde få in rejsaCAN på den

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
CAN BUS-tråden!
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (5407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande