Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (5289 totalt)
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Hej,

Har hängt här på Rejsa sedan många år tillbaka, men inte haft någon tråd.
För att göra en lång historia kort så har jag alltid haft ett mycket stort bilintresse och en dröm om att själv bygga en super seven. För 7-8 år sedan dök det upp ett påbörjat projekt inte långt från mig. Körde dit, tittade på det och slog till.
Aldrig svetsat, aldrig hållt i en vinkelslip och aldrig meckat med motorer, men skam den som ger sig. Efter ett par år stod bilen där med regplåtar och det var en härlig känsla.
Ju mer jag körde med bilen, desto mer insåg jag vad jag skulle gjort annorlunda och gjort bättre. Ovanpå detta så kom barn nr 1. Jag sålde den bilen med en liten tår i ögat.

Barn nr 2 kom, men suget efter en ny super seven var stort. Insåg rätt snabbt att bygga en bil till fanns det inte tid till. Letade runt ett bra tag och till slut dök bilen upp som motsvarade alla mina krav. Westfield, välbyggd, lagom med effekt, hög finish osv.
Jag slog till och bilen levererades hem till mig av Laholms biltransport.

Nu har jag kört en hel sommar med bilen och det har varit fantastiskt.
Bilen har säkert tidigare figurerat både här och på andra forum.
Receptet är i korta drag följande:

Westfield med FW-kaross, sänkt golv, widetrack bärarmar.
Motor: VW 1,8T (AEB)
Växellåda: Type 9 som är helt ombyggd med Tracsport-innehåll
ECU: ECU Master Classic med ADU 5 display
Bromsar: Wilwood

Under vintern skall vissa delar bytas ut/uppgraderas. Lite mer kolfiber skall på, samt eventuellt även byta elsystem till Ecumaster PMU.

Under vintern behöver jag även hjälp med följande problem, hoppas på att någon här kan tipsa mig lite.
För några veckor sedan skulle jag och en kompis iväg på Lergökarallyt. Det skulle bli en rejäl runda så jag tankade bilen med bensin istället för etanol. Bilen har flexfuel-sensor och är mappad att gå på båda bränslena.
Kort efter att jag startade och körde iväg så började bilen gå dåligt, kändes som den bara gick på 3 cylindrar, bluddrade och var orkeslös. Etanolhalten i tanken var då 33%.

Körde vidare och den drog sanslösa mängder bensin. Väl framme på starten till rallyt stod jag i valet och kvalet att fylla upp med bensin för att få mer "ren" bensin alterantivt att fylla upp med etanol.
Jag valde bensin, ett dåligt drag visade det sig. Bilen gick ännu sämre.

I princip hela rundan gick bilen kass, MEN ibland "blixtrade" den till och gick som vanligt igen. På väg hem igen fyllde jag upp med etanol, nu då med 50% etanol i tanken. 10-15 min gick bilen som ett skott igen, för att sedan börja gå dåligt igen.

I lugn och ro kopplade jag in datorn i helgen för att logga vad som händer. Tänkte först varmköra bilen och trodde då den skulle gå dåligt, men nejdå. Nu gick bilen 10-15 min som ett skott igen. Sedan började den gå kass igen för att fortsätta göra så under hela loggningen.

Min teori är att den går för fett, men varför? Lagt in mappen från GZ Racing som de gjorde när bilen mappades, bara för att vara säker på att inga ändringar gjorts i den av tidigare ägare.

Behöver lite hjälp i felsökandet, tråkigt att sätta in den för vintern och veta att den går dåligt.
Det känns som att det är någon givare som är trasig, men vilken? TPS, givare för insugstemp och flexfuel-givare verkar funka som de skall enligt min bedömning.

Nu är jag ingen motorspecialist, så tala till mig som om jag vore en newbie.

TACK!









_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Snygg bil och snygg färgsättning!

Nyfiken fråga, hur har du fäst "dörrarna"?
Jag undrar för jag vill själv ha sådana.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Snygg bil och snygg färgsättning!

Nyfiken fråga, hur har du fäst "dörrarna"?
Jag undrar för jag vill själv ha sådana.


Tack!

Tror det heter "kapellvred" som dom är fästa med. Smidig lösning. I bak-kant är "spetsen" på dörren instucken i en ögla.
Det finns dock ett problem. Jag har Westfield vanliga "dörrar" också, dvs de med ruta. Det funkar inte att sätta dit dem om man har kapellvred.



_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



riktigt snygg bakände på denna

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
riktigt snygg bakände på denna

/C


thumbs up

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Rena skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nyfiken fråga, hur har du fäst "dörrarna"?
Jag undrar för jag vill själv ha sådana.


Tror det heter "kapellvred" som dom är fästa med. Smidig lösning. I bak-kant är "spetsen" på dörren instucken i en ögla.


Tack för svaret, nu kommer nästa följdfråga. ;-)
Hur upplever du att det är at kliva i och ur bilen med halvdörrarna på plats? Jag antar att med dem lösning så tar du inte bort dem varje gång du hoppar i/ur.

När jag läst om dem låter en del dem sitta fast hela tiden, andra har gjort ett "gångjärn" som de kan snurra på i framkant och ytterligare andra verkar ta bort dem och sätta dit varenda gång de stiger i/ur.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Rena skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nyfiken fråga, hur har du fäst "dörrarna"?
Jag undrar för jag vill själv ha sådana.


Tror det heter "kapellvred" som dom är fästa med. Smidig lösning. I bak-kant är "spetsen" på dörren instucken i en ögla.


Tack för svaret, nu kommer nästa följdfråga. ;-)
Hur upplever du att det är at kliva i och ur bilen med halvdörrarna på plats? Jag antar att med dem lösning så tar du inte bort dem varje gång du hoppar i/ur.

När jag läst om dem låter en del dem sitta fast hela tiden, andra har gjort ett "gångjärn" som de kan snurra på i framkant och ytterligare andra verkar ta bort dem och sätta dit varenda gång de stiger i/ur.


Jag är smidig som ett kylskåp, men tycker det funkar rätt bra att hoppa i och ur med dem på, men skulle aldrig valt att ha dem fast monterade. Korta glassturer är det skönt att kunna plocka bort dem eller om man bara skall till affären.

Nu har jag avtagbar ratt, ruta och båge som hjälper till vid i- och urhopp. Har man inte alla dem detaljerna är det kanske lite bökigare.

Sikta på att ha dem avtagbara är nog mitt råd.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



har ni konverterat till MAP?? eller sitter org. LMM kvar... org. LMM ger upp i de motorerna.. speciellt i kombination med trim och öppet filter

_________________
Tobias Hedlund
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



Original motronic hamnade nog på tippen för flera år sedan.
Det sitter ett ecu master i denna.

_________________
Markus Hasselgren
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
magoo skrev:
Original motronic hamnade nog på tippen för flera år sedan.
Det sitter ett ecu master i denna.


Precis!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1123



Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?


Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll.

Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Har sprutet en loggningsfunktion? Isåfall är det väl bara att lägga laptopen i passagerarsätet och köra tills felet uppstår och sen att försöka hitta nåt värde som avviker vid rätt tidsstämpel.
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Har sprutet en loggningsfunktion? Isåfall är det väl bara att lägga laptopen i passagerarsätet och köra tills felet uppstår och sen att försöka hitta nåt värde som avviker vid rätt tidsstämpel.


Japp jag har kört och loggat, men jag är totalt nollad på att dra slutsatser av det jag får ut.
Lägger gärna upp loggarna här om någon vill läsa.
Gjorde bort mig lite när jag skulle logga, tänkte "ja men jag väntar och loggar tills bilen blivit riktigt varm" - problemet var ju bara det att just då gick bilen som ett skott 10-15, sedan när jag började logga gick den dåligt hela tiden. Fick därmed inte någon logg när bilen gick bra.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1123



Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?


Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll.

Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Om du fått bra kontakt med mapparen så kanske han kan hjälpa dig kolla loggarna?
Alternativt kanske han kan göra en mapp för dig som är fast på ren bensinblandning för att testa om det funkar då?

Kan ju exempelvis vara en krånglande spridare som läcker/släpper på för mycket soppa. Kanske inte märks lika mycket när du kör etanol som ju ändå går åt större mängd.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?


Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll.

Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Om du fått bra kontakt med mapparen så kanske han kan hjälpa dig kolla loggarna?
Alternativt kanske han kan göra en mapp för dig som är fast på ren bensinblandning för att testa om det funkar då?

Kan ju exempelvis vara en krånglande spridare som läcker/släpper på för mycket soppa. Kanske inte märks lika mycket när du kör etanol som ju ändå går åt större mängd.


Japp, jag har skickat dem till honom, men han lyser just nu med sin frånvaro.
Får be någon annan lokal titta på det annars.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?


Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll.

Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Om du fått bra kontakt med mapparen så kanske han kan hjälpa dig kolla loggarna?
Alternativt kanske han kan göra en mapp för dig som är fast på ren bensinblandning för att testa om det funkar då?

Kan ju exempelvis vara en krånglande spridare som läcker/släpper på för mycket soppa. Kanske inte märks lika mycket när du kör etanol som ju ändå går åt större mängd.


Japp, jag har skickat dem till honom, men han lyser just nu med sin frånvaro.
Får be någon annan lokal titta på det annars.

Hej Fredrik.

skicka loggar till super7@hakmark.net så kan jag titta om jag hittar nått konstigt.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Rena skrev:
BMW-DJ skrev:
Att den drar mycket soppa och går fett tyder för mig på att mappningen inte ställer om från E-blandning till till bensin. Kanske fel på etanolsensorn?

Eller kan det vara så att motorn ursprungligen var gjord som flexifuel men att den nu har en "fast" mappning som är gjord för en viss etanolblandning?


Inne på samma spår som dig men det resonemanget dödas lite av att displayen visar rimliga värden på etanolinnehåll.

Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Om du fått bra kontakt med mapparen så kanske han kan hjälpa dig kolla loggarna?
Alternativt kanske han kan göra en mapp för dig som är fast på ren bensinblandning för att testa om det funkar då?

Kan ju exempelvis vara en krånglande spridare som läcker/släpper på för mycket soppa. Kanske inte märks lika mycket när du kör etanol som ju ändå går åt större mängd.


Japp, jag har skickat dem till honom, men han lyser just nu med sin frånvaro.
Får be någon annan lokal titta på det annars.

Hej Fredrik.

skicka loggar till super7@hakmark.net så kan jag titta om jag hittar nått konstigt.

//Nisse


Tack - skickar!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



TPS signalen ser konstig ut eller gasade du inte mer?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
TPS signalen ser konstig ut eller gasade du inte mer?



En kompis reflekterade över samma sak, men jag är rätt säker på att jag inte gasade mer, för bilen var så slö och orkeslös så det var inte lönt.
Gjorde en check på TPS för någon dag sedan och när jag kollar den i datorn går den från 0-100%, så den torde fungera.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



[quote="Rena"]
BMW-DJ skrev:


Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Satt och spånade lite om tändspolarna gick varma...

stiften kanske...

sitter kåpan över motorn och spolarna kvar? den håller kvar värmen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80211&sid=f01644fd9e0735842 . . . .

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (5289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande