Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5284 besök totalt
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
[quote="sx-pojken"]
Rena skrev:
BMW-DJ skrev:


Har mailat med mapparen och han menar på att den är mappad för att kunna blanda bränsle.
Det som är så skumt är att den kan gå helt perfekt på 10-15 min med bensinblandningen och sedan helt plötsligt bara gå dåligt igen.
Fel som kommer och går är de värsta att reda ut.


Satt och spånade lite om tändspolarna gick varma...

stiften kanske...

sitter kåpan över motorn och spolarna kvar? den håller kvar värmen

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80211&sid=f01644fd9e0735842 . . . .

mvh


Spolarna kan vara boven, sitter ingen kåpa över.
Det är R8 spolar, kanske skulle pröva en ny uppsättning.
Tömde tanken på bensin igår, skall tanka ren etanol och testa..

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Spolarna sitter i frästa aluminiumstycke, borde hjälpa eventuell för hög temperatur i dem.


Har hällt på "ren" etanol och hoppas det snart skall sluta regna så man kan testa..

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Den erfarenhet jag har av Vag spolarna är att antingen är dom hela eller trasiga....

Blev lite nervöst en stund när jag hjälpte en kompis och mappade hans rallybil,
efter att ha ändrat en hel del efter loggning minskat bränslet en hel del så gjordes
ett fullgas svep och typ vid 7500 rpm började den bluddra och blev 3 cylindrig....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
Den erfarenhet jag har av Vag spolarna är att antingen är dom hela eller trasiga....

Blev lite nervöst en stund när jag hjälpte en kompis och mappade hans rallybil,
efter att ha ändrat en hel del efter loggning minskat bränslet en hel del så gjordes
ett fullgas svep och typ vid 7500 rpm började den bluddra och blev 3 cylindrig....


Hehe, kanske läge för nya spolar då.
Beställt stift iaf.

Du kunde inte se något annat märkligt i loggen?

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Tömt tanken på bensinblandning och fyllt på med ren etanol.
Resultatet då? Fortfarande samma problem.

När jag kört rallyt för någon vecka sedan kollade jag stiften, tyckte då att ettans cyl såg blöt ut. Kollade idag efter första rundan och jo det såg lite blött ut då med.
Bilderna visar ettan och treans stift.
Provade att byta spolarna ettan mot trean för att se om det hjälpte. Samma fel även då.

Någon med idéer på vidare felsökning?

Lyssna på filmerna så får ni en känlsa för hur den "bluddrar".
https://youtu.be/hunJWb3WWlU

https://youtu.be/Ypi2fTKQFOA


[/youtube]

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Har du knackat ihop stiften nått?

Min granne o jag var ute o mappa hans bmw 318is turbo med etanol.

Det strula hela tiden o vi trodde det var spolarna, sen knacka vi ihop stiften från typ 0.9mm till 0.4 och vipps gick det klockrent.

Tror dessa spolar är kinkiga.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag kollade filmerna och det som slog mig är att den låter mer som en boxerfyra än en radfyra?
Jag skulle nog säga att du får sätta upp en checklista och gå igenom alla grundläggande saker.
Kompressionsprov
Gnista, bra gnista, rätt elektrodavstånd, tändordning etc
Bränsle, kolla bränsletryck, kolla sprutbild/läckage och ev. skicka iväg injektorerna på kontroll/rengörning

Det känns som ett märkligt fel om det bara uppstått pga byte från E85 till bensin?
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
erki87 skrev:
Har du knackat ihop stiften nått?

Min granne o jag var ute o mappa hans bmw 318is turbo med etanol.

Det strula hela tiden o vi trodde det var spolarna, sen knacka vi ihop stiften från typ 0.9mm till 0.4 och vipps gick det klockrent.

Tror dessa spolar är kinkiga.


Vet inte vad dessa stiften är, men de nya jag beställt är 0,7mm. Testar i helgen när de kommit.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag kollade filmerna och det som slog mig är att den låter mer som en boxerfyra än en radfyra?
Jag skulle nog säga att du får sätta upp en checklista och gå igenom alla grundläggande saker.
Kompressionsprov
Gnista, bra gnista, rätt elektrodavstånd, tändordning etc
Bränsle, kolla bränsletryck, kolla sprutbild/läckage och ev. skicka iväg injektorerna på kontroll/rengörning

Det känns som ett märkligt fel om det bara uppstått pga byte från E85 till bensin?


Komptest får jag köra.
Elektrodavstånd, får nya stift som är 0,7 mm, dessa kommer imorgon hoppas jag.
Spridarna är också en idé att testa.
Det skumma i det hela är att den kan blixtra till och gå fint. Nu har jag "ren" etanol i tanken och samma fenomen uppstår.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Slå ihop dem till 0.4-0,5 och prova.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
erki87 skrev:
Slå ihop dem till 0.4-0,5 och prova.


Rent praktiskt, bara lägga ett bladmått mellan och slå lite på toppen? Eller hur gör man enklast?

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Rena skrev:
erki87 skrev:
Slå ihop dem till 0.4-0,5 och prova.


Rent praktiskt, bara lägga ett bladmått mellan och slå lite på toppen? Eller hur gör man enklast?


Precis så...jag brukar köra med en tiondel tjockare bladmått än måttet jag siktar på först och sen finjustera.
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Rena skrev:
erki87 skrev:
Slå ihop dem till 0.4-0,5 och prova.


Rent praktiskt, bara lägga ett bladmått mellan och slå lite på toppen? Eller hur gör man enklast?


Precis så...jag brukar köra med en tiondel tjockare bladmått än måttet jag siktar på först och sen finjustera.


TACK!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Rena skrev:
Kollade idag efter första rundan och jo det såg lite blött ut då med.
Bilderna visar ettan och treans stift.
Provade att byta spolarna ettan mot trean för att se om det hjälpte. Samma fel även då.

Någon med idéer på vidare felsökning?

Lyssna på filmerna så får ni en känlsa för hur den "bluddrar".

Den låter ju helt klart 3-cylindrig på filmerna.
Har du bytt stift än?
När ett tändstift släcks så blir ju lambda värdet jätte knasigt först så visar det fett sen kan det hända att det visas magert....

Ett bra verktyg i felsökningen är en https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar . . . .
det syns vilken cylinder den inte går på, sen är det ju bara att fortsätta som du redan börjat på flytta på delar och se om felet följer med och på så sätt utesluta dom hela delarna för att till slut ringa i felet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
Rena skrev:
Kollade idag efter första rundan och jo det såg lite blött ut då med.
Bilderna visar ettan och treans stift.
Provade att byta spolarna ettan mot trean för att se om det hjälpte. Samma fel även då.

Någon med idéer på vidare felsökning?

Lyssna på filmerna så får ni en känlsa för hur den "bluddrar".

Den låter ju helt klart 3-cylindrig på filmerna.
Har du bytt stift än?
När ett tändstift släcks så blir ju lambda värdet jätte knasigt först så visar det fett sen kan det hända att det visas magert....

Ett bra verktyg i felsökningen är en https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar . . . .
det syns vilken cylinder den inte går på, sen är det ju bara att fortsätta som du redan börjat på flytta på delar och se om felet följer med och på så sätt utesluta dom hela delarna för att till slut ringa i felet.


Stiften kom idag, skall testa ikväll när barnen sover..

Bra tips med termometer. Har en värmekamera på jobbet, skall ta hem den.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Bytte stift, körde en runda, 5-7 minuter gick bilen som ett skott. Säg den glädje som varar, tillbaka på ruta ett igen.
Skruvade ur stiften och kollade, tycker fortfarande det är ettan som är annorlunda.



Testade även en tändningsprovare, men hann bara testa ettan och fyran, sedan gav batteriet upp.
Slutsatsen är ju iaf att ettan inte är stendöd åtminstone.
Skall fortsätta testa i helgen, men spontant så var ettan den viktigaste att testa.
Börjar luta åt att det är något fel med spridarna.

https://youtu.be/zDUGLnoIZPw

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Prova och byt plats på 2 spridare.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
Prova och byt plats på 2 spridare.


Skall testa det, bara klura ut hur jag skall demontera allt först.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Ettan ser ju nästan inte ut att ha tänt alls, de ändra stiften har lite sot på sig och elektroden syns att den är värmepåverkad. Ettan är ju fortfarande metallblank på undersidan?
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ettan ser ju nästan inte ut att ha tänt alls, de ändra stiften har lite sot på sig och elektroden syns att den är värmepåverkad. Ettan är ju fortfarande metallblank på undersidan?


I princip så ja.
Då känns felet verkligen isolerat till ettan.
Fick tips på Locostforumet att man manuellt kan testa utgångarna på ECUn. Det underlättar vidare testning.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hej!
Håller med att du bör flytta runt spridaren först för att se om du har andra problem än spolarna. Samt kanske kika in med boroskop....kolven kan ha skadats av spikningar.

Etanol ställer högre krav på tändning. Jag har kämpat mycket med E85, 1.8t spolar och överladdat, dock med AAN-motor. I mitt fall funkade dessa spolar en stund, sen började de lägga av en efter en efter några månader. Det slutade med att jag bytte ut dem mot LS2-spolar. På bensin gick det fint, men E85 verkar vara lite mer svårantänt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5284 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande