Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | << 1, 2, 3, 4 >> 5284 besök totalt |
[quote="sx-pojken"]
Spolarna kan vara boven, sitter ingen kåpa över. Det är R8 spolar, kanske skulle pröva en ny uppsättning. Tömde tanken på bensin igår, skall tanka ren etanol och testa.. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Den erfarenhet jag har av Vag spolarna är att antingen är dom hela eller trasiga....
Blev lite nervöst en stund när jag hjälpte en kompis och mappade hans rallybil, efter att ha ändrat en hel del efter loggning minskat bränslet en hel del så gjordes ett fullgas svep och typ vid 7500 rpm började den bluddra och blev 3 cylindrig.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Hehe, kanske läge för nya spolar då. Beställt stift iaf. Du kunde inte se något annat märkligt i loggen? _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Tömt tanken på bensinblandning och fyllt på med ren etanol.
Resultatet då? Fortfarande samma problem. När jag kört rallyt för någon vecka sedan kollade jag stiften, tyckte då att ettans cyl såg blöt ut. Kollade idag efter första rundan och jo det såg lite blött ut då med. Bilderna visar ettan och treans stift. Provade att byta spolarna ettan mot trean för att se om det hjälpte. Samma fel även då. Någon med idéer på vidare felsökning? Lyssna på filmerna så får ni en känlsa för hur den "bluddrar". https://youtu.be/hunJWb3WWlU https://youtu.be/Ypi2fTKQFOA [/youtube] _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Har du knackat ihop stiften nått?
Min granne o jag var ute o mappa hans bmw 318is turbo med etanol. Det strula hela tiden o vi trodde det var spolarna, sen knacka vi ihop stiften från typ 0.9mm till 0.4 och vipps gick det klockrent. Tror dessa spolar är kinkiga. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Jag kollade filmerna och det som slog mig är att den låter mer som en boxerfyra än en radfyra?
Jag skulle nog säga att du får sätta upp en checklista och gå igenom alla grundläggande saker. Kompressionsprov Gnista, bra gnista, rätt elektrodavstånd, tändordning etc Bränsle, kolla bränsletryck, kolla sprutbild/läckage och ev. skicka iväg injektorerna på kontroll/rengörning Det känns som ett märkligt fel om det bara uppstått pga byte från E85 till bensin? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Vet inte vad dessa stiften är, men de nya jag beställt är 0,7mm. Testar i helgen när de kommit. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Komptest får jag köra. Elektrodavstånd, får nya stift som är 0,7 mm, dessa kommer imorgon hoppas jag. Spridarna är också en idé att testa. Det skumma i det hela är att den kan blixtra till och gå fint. Nu har jag "ren" etanol i tanken och samma fenomen uppstår. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Precis så...jag brukar köra med en tiondel tjockare bladmått än måttet jag siktar på först och sen finjustera. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
TACK! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Den låter ju helt klart 3-cylindrig på filmerna. Har du bytt stift än? När ett tändstift släcks så blir ju lambda värdet jätte knasigt först så visar det fett sen kan det hända att det visas magert.... Ett bra verktyg i felsökningen är en https://www.biltema.se/verktyg/matve det syns vilken cylinder den inte går på, sen är det ju bara att fortsätta som du redan börjat på flytta på delar och se om felet följer med och på så sätt utesluta dom hela delarna för att till slut ringa i felet. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Stiften kom idag, skall testa ikväll när barnen sover.. Bra tips med termometer. Har en värmekamera på jobbet, skall ta hem den. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Bytte stift, körde en runda, 5-7 minuter gick bilen som ett skott. Säg den glädje som varar, tillbaka på ruta ett igen.
Skruvade ur stiften och kollade, tycker fortfarande det är ettan som är annorlunda. Testade även en tändningsprovare, men hann bara testa ettan och fyran, sedan gav batteriet upp. Slutsatsen är ju iaf att ettan inte är stendöd åtminstone. Skall fortsätta testa i helgen, men spontant så var ettan den viktigaste att testa. Börjar luta åt att det är något fel med spridarna. https://youtu.be/zDUGLnoIZPw _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Ettan ser ju nästan inte ut att ha tänt alls, de ändra stiften har lite sot på sig och elektroden syns att den är värmepåverkad. Ettan är ju fortfarande metallblank på undersidan?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
I princip så ja. Då känns felet verkligen isolerat till ettan. Fick tips på Locostforumet att man manuellt kan testa utgångarna på ECUn. Det underlättar vidare testning. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||
Hej!
Håller med att du bör flytta runt spridaren först för att se om du har andra problem än spolarna. Samt kanske kika in med boroskop....kolven kan ha skadats av spikningar. Etanol ställer högre krav på tändning. Jag har kämpat mycket med E85, 1.8t spolar och överladdat, dock med AAN-motor. I mitt fall funkade dessa spolar en stund, sen började de lägga av en efter en efter några månader. Det slutade med att jag bytte ut dem mot LS2-spolar. På bensin gick det fint, men E85 verkar vara lite mer svårantänt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | << 1, 2, 3, 4 >> 5284 besök totalt |