Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | << 1, 2, 3, 4 >> 5284 besök totalt |
Skall byta plats på spridare i veckan. Den har gått fint på etanol i flera år....men nu både dåligt på bensin o etanol. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Så, tar en sak i taget och det går inte så fort. Gett upp hoppet att köra mer i år.
Man kunde manuellt aktivera respektive utgång i ecun. Först ut idag blev därför att testa alla spolarna. När man kör test så agerar alla spolarna likadant. Spolarna borde kunna uteslutas. Mätte motstånd på alla spridare och de höll samma. Nästa steg blir att testa dessa spridarna. Skall bara klura ut hur jag skall få bränslepumpen att gå hela tiden. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Enklast är ju att flytta på 2 spridare den där du släckt stiftet med och nån annan, eller så lämnar du spridarna till nån som har en spridar test/tvätt. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Tänkte skicka iväg dem på service, kan inte vara fel oaktat vad problemet är med bilen. _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Spridarna tillbaka från service. Inga fel på dem. Bra och dåligt, då fortsätter felsökningen med stift och spolar. Fått tips både här och på andra forum hur jag skall fortsätta.
Knacka stift är troligen nästa steg! Vill slå ett slag för BJP Race service. Skickade spolarna i måndags och de kom tillbaka igår, torsdag. Väl paketerade och med de utbytta delarna i retur. Världsklass! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Spännande med 1.8t inte ofta man ser dessa i rwd sammanhang.
En tanke som alltid slår mig när jag ser byggen likt denna är säkerheten. Kanske inte lika bruxvänligt och kanske kräver hjälm men om man ens ska ut på en bana eller i trafik för den delen så vill man väll ha ett skydd likt min illustration nedan? Den där rutramen ser ut att hålla upp just rutan och inget mer. Novis så upplys mig gärna! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Angående vindrutan så ja den är vek men det är ju samma med valfri cabriolet från 60-70 talket som t.ex MGA, Porsche 356 eller Austin Healy etc och de har man ju inte nåt problem med att köra i vanlig trafik?
Jag kan ju bara tala för egen del när jag kör min 914 så kör jag den som att jag är osynlig. Jag tar inte för givet att folk ser mig för den är mycket mindre och lägre än en vanlig bil. Bankörning är en helt annan sak. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Hej,
Om spridarna är friska och problemet inte flyttar på sig när du skiftar stift finns det bara två saker kvar: 1. Elektriskt fel som leder till att spridare inte "tänder", eller spole inte "tänder" (OBS! 1.8t är väldigt känsliga för dwell!) 2. Det saknas lite saker i förbränningsrummet...kolven har ventilationshål eller kantareller är naggade i kanten _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Dags att uppdatera lite.
Monterade tillbaka spridarna och knackade stiften. Bilen gick då fint. Håller tummarna att det förblir så till våren, tror även jag köper nya spolar bara för att vara på säkra sidan. Har en to-do lista med saker att fixa under hösten. Upptäckte bland annat att det läcker rätt mycket olja från bilen, en del kommer troligen från ventilkåpan, så den packningen skall bytas. En enkel manöver, men sedan är det värre. Tycker det ser ut som det rinner från sprängkåpan, troligen motorolja då den är lite brun. Pratade med byggaren och han bytte packningen på utgående axel, så det känns skumt om det är den igen även om det var några år sedan bilen byggdes. Har även en hel del olja som "droppar" från sumpen, varifrån det kommer är oklart. Är inte jättesugen på att lyfta ur hela motorn och byta en massa packningar, men vi får se. Skall tvätta av motorn och se om det går att lokalisera läckagen utan att starta den. Annars kör jag en säsong till med "ren" motor och ser då var det kommer ifrån. Andra lite roligare saker på to-do listan är byta batteri och skärmar. Letar efter ett Odyssey som passar, batteriet sitter under noskonen i ett riktigt bra fäste, så jag är tämligen låst till vissa mått. Följde med ett par kolfiberskärmar som skall bytas, det kommer bli riktigt bra! _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Det kan läcka från en ny radialtätning (packbox) om man oljar in den innan montering , de är grafitfettade från fabrik för att man ska slippa smörja vid montering..... ( och om man gör det så börjar de läcka, fick erfara det när brorsans svärson hade gjort misstaget på sin Dodge ram pickis )
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Så kan det vara, tror dock att byggaren hade jävligt bra koll, känns så när man läser hans byggtråd iaf _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Samma som min bil med 1.8t spolar. Det funkar en stund, lägger av sen. Det blev tjatigt i längden att byta spolar hela tiden. Testa justera dwell, annars är säkraste tipset att bara skaffa Yukon LS2 spolar och glömma problemet. Tänder inte den, då är det ej brännbart. GM# 10457730 _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Tack för tipset - du råkar inte veta om kontakteringen är samma? _________________ Fredrik Renå Westfield FW 1,8T |
||||||||
Tvivlar det, jag har för mig att jag köpte en kit med färdig kabelpiska (motorn var Audi S4 2.2 AAT - S4). Men spolarna fungerade elektriskt så det bör gå att köpa kontakter och löda själv. Problem med 1.8t-spolar uppstod mest på E85 och hög laddtryck...de höll i några månader. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Olika kontaktering, men det kostar inte mycket att köpa ett kontaktstycke och pinna om det (tror jag!!!) https://www.maxxecu.com/webhelp/wiri _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Minns jag inte helt fel så är det samma stift som det sitter på spridarkontakterna. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Dem spolarna var av sämre livslängd för ett antal år sedan. Idag har de blivit lite bättre kvalitet på (så länge det är nya bosch orginal vi pratar om)
Kolla så kontaktstiften mot spolen klämmer ordentligt (är det lite glapp kan den eventuellt inte orka ladda ordentligt med kräm på fullt ladd) Som någon nämnde tidigare. När dem dör brukar dem dö helt. Så jag tycker inte du förhastat ska byta bort dem i förebyggande syfte. Nästa sak är att jag tycker stiften ser aningen bleka ut, vad kör du för lambda på full last? Går motorn lite för magert så tappar stiften "kraft" på nått sätt och det brukar bli bättre med nya stift (en stund) igen. På trimmad turbo/e85 "ska" man köra runt 0.5mm det brukar funka bäst. Ofta ökar avståndet ganska fort om motorn inte går rent. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Jag vet inte...jag laddade 1.4 bar på E85 och hade OK AFR (kollade med bredbandslambda). Stiften var koppar NGK med 0.7mm avstånd. Sista 1.8t spolarna jag testade var variant "R" innan jag tröttnade.
Efter bytet till LS2 var jag bekymmersfri i flera år tills stiften var uppätna och hade över 1mm avstånd De tände även när bilen råkade gå magert av för liten bränslepump. Fina med LS-spolar är att de inte är i toppen och är således inte utsatta för värme. Tror de gav 3x så mycket energi och 2x högre spänning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Hoppas. Ja de kan absolut vara bättre, men det jag menar är att original vag spolar ska räcka till under rätt förutsättningar.
Men jag vet precis känslan av att trilskas med tändmissar. Det kan vara ett rent helvete att hitta ibland och frustrationen det skapar kan äta upp en inneifrån _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst! | << 1, 2, 3, 4 >> 5284 besök totalt |