Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Har precis köpt en tom hundkoja-kaross och börjar planera för ett kul bygge med denna. Tanken är en SFRO-reggad bil som också ska göra sig bra på bana (typ trackdays, ingen specifikt reglemente att anpassa efter).

Grovt sett är planen ett rörrams-chassi, dubbla A-armar fram och bak samt MC-motor (ev turbo). Långt ifrån först med denna tanke och önskar nu tips på lämpliga komponenter ifall andra gått i samma tankar eller till och med byggt (jag har såklart läst Per Ajdéns byggtråd några gånger )

Budgeten är tyvärr inte obegränsad, så det jag är ute efter är helst delar som skapligt vanliga och enkla (billiga) att få tag i. Skulle mer än gärna välja en hayabusamotor, men av ekonomiska skäl kommer det inte att bli så. Har letat lite R1 men tipsa gärna om alternativ (ev turbo i åtanke).

I övrigt tänker jag på komponenter som spindlar, styrväxel, drivaxlar, bromsar etc. Kanske egentligen ännu hellre exempel på lämplig donatorbil från vilken många komponenter skulle kunna användas.

Ytterst tacksam för tips


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Även med 20kW/100kg så blir det lättare om du inte siktar på största möjliga effekt från början. Det finns väl äldre R1or som inte har mer än 150hk, och om du sen får besiktingsfrihet så klan det ju kanske ändras utan att någon märker alltför mycket.

Den här finns ju https://shop.quaife.co.uk/shop/gearboxes/qba11r/ , ogratis, men du får väldigt mycket i ett paket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Även med 20kW/100kg så blir det lättare om du inte siktar på största möjliga effekt från början. Det finns väl äldre R1or som inte har mer än 150hk, och om du sen får besiktingsfrihet så klan det ju kanske ändras utan att någon märker alltför mycket.

Den här finns ju https://shop.quaife.co.uk/shop/gearboxes/qba11r/ , ogratis, men du får väldigt mycket i ett paket.


Det är sant, hade inte ens räknat på det än men tänkte att jag skulle vara safe med den nya gränsen. Men man når ju den rätt fort också med vikten av denna bilen inser jag... Turbo skulle jag väldigt gärna vilja ha in från början för att ha det i papperna direkt. Man kanske kan starta med väldigt lågt laddtryck och så får jag försöka regga den med många lättkapade extrakilon
Fick för övrigt tips/varning från Ajdén att R1:an har lite lågt vridmoment, så tips på andra lämpliga motorer emottages tacksamt.

Edit: quaifen har jag kikat på och skulle gärna ha men tror tyvärr den faller bort pga pris

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

_________________
henrik nielsen
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51562

Sorry, läste inte klart din första post... 😔

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245



Du har säkert hittat den här sidan med: https://www.zcars.org.uk/

Lycka till!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
fordcapri skrev:
bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!

elCrillo skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51562

Sorry, läste inte klart din första post... 😔

Inga problem! Hehe, den tråden har lästs noggrannt!

Tord skrev:
Du har säkert hittat den här sidan med: https://www.zcars.org.uk/

Lycka till!

Har kikat en hel del där:) Tack!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



DaWa skrev:
fordcapri skrev:
bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!
Nu kanske det inte gäller alla kardandrivna, men jag har för mig att BMWs kardaner snurrar åt fel håll för en vanlig bilbakdiff, men framdiffar för 4wd kan fungera (i de fall som fram och bakkardan snurrar åt samma håll).

Det blir lätt snurrigt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
DaWa skrev:
fordcapri skrev:
bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!
Nu kanske det inte gäller alla kardandrivna, men jag har för mig att BMWs kardaner snurrar åt fel håll för en vanlig bilbakdiff, men framdiffar för 4wd kan fungera (i de fall som fram och bakkardan snurrar åt samma håll).

Det blir lätt snurrigt


ahhh! Typiskt bra grej att kolla upp, tack!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



DaWa skrev:
Niklas Falk skrev:
DaWa skrev:
fordcapri skrev:
bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!
Nu kanske det inte gäller alla kardandrivna, men jag har för mig att BMWs kardaner snurrar åt fel håll för en vanlig bilbakdiff, men framdiffar för 4wd kan fungera (i de fall som fram och bakkardan snurrar åt samma håll).

Det blir lätt snurrigt


ahhh! Typiskt bra grej att kolla upp, tack!


Audis bakdiff snurrar fel bara för att.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har besiktat några liknande byggen och tänker man till lite så blir det ju roliga bilar men kanske inte alltid så lättkörda. Att välja en hojmotor med ganska mycket vridmoment är nog klokt.

Donatorbil till denna typ är inte plättlätt men vill du ha nåt att plocka spindlar osv. från så tycker jag MX5/Miata är värt att kolla på. Det är bra geometrier och det finns gott om eftermarknadsgrejer. RX8 är lite större (kanske för stort för en koja) men också bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har besiktat några liknande byggen och tänker man till lite så blir det ju roliga bilar men kanske inte alltid så lättkörda. Att välja en hojmotor med ganska mycket vridmoment är nog klokt.

Donatorbil till denna typ är inte plättlätt men vill du ha nåt att plocka spindlar osv. från så tycker jag MX5/Miata är värt att kolla på. Det är bra geometrier och det finns gott om eftermarknadsgrejer. RX8 är lite större (kanske för stort för en koja) men också bra.

Gustaf


Hmm, ja R1 kan jag nog gå ifrån i alla fall. Kanske ska fundera även på bilmotor trots allt. Varvet och ljudet från en MC-motor är väldigt lockande dock, så ska det bli en bilmotor så måste det (löjligt nog?) vara något med skönt ljud VR6? Inte så litet och lätt iofs...

Vad gäller Miata, hittade modeller på grabcad som någon vänligt själ hade laddat upp. Är det någon Miatakännare som kan verifiera att nedan (framförallt spindlar) ser ut att stämma? Och skiljer det sig något på spindlarna mellan olika årsmodeller?




_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Lillen skrev:
DaWa skrev:
Niklas Falk skrev:
DaWa skrev:
fordcapri skrev:
bmw k1200rs motorn tycker jag är en översett motor med fint vrid
kardan driven så man slippar kedjedrift. så kan man använda någon billig bakaxel klump

Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!
Nu kanske det inte gäller alla kardandrivna, men jag har för mig att BMWs kardaner snurrar åt fel håll för en vanlig bilbakdiff, men framdiffar för 4wd kan fungera (i de fall som fram och bakkardan snurrar åt samma håll).

Det blir lätt snurrigt


ahhh! Typiskt bra grej att kolla upp, tack!


Audis bakdiff snurrar fel bara för att.


Nån som har koll på miatas diff tillsammans med bmw:s kardan, fel håll?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



DaWa skrev:
Nån som har koll på miatas diff tillsammans med bmw:s kardan, fel håll?
Miatans diff precis som andra RWD diffar från bilar med rättigenomväxellåda och normalsnurrande motor förväntar sig en kardan som snurrar medsols sett från kardanens håll (framifrån på bilen), precis som vevaxeln snurrar (när backen inte är i).
Audi har ju av quattroskäl jox emellan koppling och kardan som vänder håll på rorationen på väg till bakdiffen (oklart för mig om det gäller alla Audibakdiffar eller bara en del)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Rimligen gäller det alla med 01e och motsvarande lådor, eftersom ingående är samma i fwd som awd, och awd uttaget bakåt sitter på den nedre axeln.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Hmm, bara för att dubbelkolla att jag fattat rätt. har mycket att lära innan jag sätter igång😀
Har försökt hitta info om bmw-kardanens rotationsriktning men inte lyckats. Men säg att den går åt "fel" håll, dvs moturs sett framifrån. Då kommer den alltså inte att funka ihop med ex.vis miatans diff. Men om nu Audis bakdiff går åt "fel" håll så bör den alltså funka ihop med BMW kardanen? I så fall, spontant tips på bilmodell att plocka diffen från? Vilken awd som helst med 01e och liknande låda?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Om utgången från motor och låda roterar år "fel" håll så kan nu fixa det genom att flippa diffen 180grader (upp o ner). Du har ju fria händer när du bygger bygger från scratch.
Man får fixa med avluftning och påfyllning

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Homegrown skrev:
Om utgången från motor och låda roterar år "fel" håll så kan nu fixa det genom att flippa diffen 180grader (upp o ner). Du har ju fria händer när du bygger bygger från scratch.
Man får fixa med avluftning och påfyllning
Det kan variera hur bra det fungerar i längden med pinjonen "i taket", med smörjning mm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Niklas Falk skrev:
Homegrown skrev:
Om utgången från motor och låda roterar år "fel" håll så kan nu fixa det genom att flippa diffen 180grader (upp o ner). Du har ju fria händer när du bygger bygger från scratch.
Man får fixa med avluftning och påfyllning
Det kan variera hur bra det fungerar i längden med pinjonen "i taket", med smörjning mm.


Fungerar fint då oljan stänker runt rejält i diffhuset. Görs på terrängfordon för att få upp kardan (markfrigång).
På intet sätt optimalt men en lösning som fungera ifall att det är brist på rätt roterande klumpar. Tror att man skall ha lång utväxling för att få den att fungera i rätt hastighetsintervall (dieselklump).

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Homegrown skrev:
Niklas Falk skrev:
Homegrown skrev:
Om utgången från motor och låda roterar år "fel" håll så kan nu fixa det genom att flippa diffen 180grader (upp o ner). Du har ju fria händer när du bygger bygger från scratch.
Man får fixa med avluftning och påfyllning
Det kan variera hur bra det fungerar i längden med pinjonen "i taket", med smörjning mm.


Fungerar fint då oljan stänker runt rejält i diffhuset. Görs på terrängfordon för att få upp kardan (markfrigång).
På intet sätt optimalt men en lösning som fungera ifall att det är brist på rätt roterande klumpar. Tror att man skall ha lång utväxling för att få den att fungera i rätt hastighetsintervall (dieselklump).


Smart, tack för tips!


Men jag velar fram och tillbaka i mina tankar kring motorval. Kanske att det inte blir en motorcykelmotor i alla fall. Önskar gärna tips på roliga bilmotorval också, eller åsikter kring förslagen längre ned.
Förutsättningar/önskemål:
-Tänker mig motorn i mitten/bak (måste vara tvärställd för att få plats?)
-Skapligt lätt att få tag i (och "billig")
-Max ca 200hk (för att kunna regga den, kanske till och med att 200 är i överkant av vad jag kan få igenom)

Alternativ så här långt:
MC:
BMW K1200RS / K1200S

Bil
-VR6
-Honda Vtech
-Ford 2.5L V6

Edit: kanske till och med 5 cylindring volvo?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



mercedes slk 230 193 hk fin jämn effekt kurva

_________________
henrik nielsen
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande