Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Komponenttips, hundkoja med MC-motor | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (3805 totalt) |
Har precis köpt en tom hundkoja-kaross och börjar planera för ett kul bygge med denna. Tanken är en SFRO-reggad bil som också ska göra sig bra på bana (typ trackdays, ingen specifikt reglemente att anpassa efter).
Grovt sett är planen ett rörrams-chassi, dubbla A-armar fram och bak samt MC-motor (ev turbo). Långt ifrån först med denna tanke och önskar nu tips på lämpliga komponenter ifall andra gått i samma tankar eller till och med byggt (jag har såklart läst Per Ajdéns byggtråd några gånger ) Budgeten är tyvärr inte obegränsad, så det jag är ute efter är helst delar som skapligt vanliga och enkla (billiga) att få tag i. Skulle mer än gärna välja en hayabusamotor, men av ekonomiska skäl kommer det inte att bli så. Har letat lite R1 men tipsa gärna om alternativ (ev turbo i åtanke). I övrigt tänker jag på komponenter som spindlar, styrväxel, drivaxlar, bromsar etc. Kanske egentligen ännu hellre exempel på lämplig donatorbil från vilken många komponenter skulle kunna användas. Ytterst tacksam för tips _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Även med 20kW/100kg så blir det lättare om du inte siktar på största möjliga effekt från början. Det finns väl äldre R1or som inte har mer än 150hk, och om du sen får besiktingsfrihet så klan det ju kanske ändras utan att någon märker alltför mycket.
Den här finns ju https://shop.quaife.co.uk/shop/gearb |
||||||||||
Det är sant, hade inte ens räknat på det än men tänkte att jag skulle vara safe med den nya gränsen. Men man når ju den rätt fort också med vikten av denna bilen inser jag... Turbo skulle jag väldigt gärna vilja ha in från början för att ha det i papperna direkt. Man kanske kan starta med väldigt lågt laddtryck och så får jag försöka regga den med många lättkapade extrakilon Fick för övrigt tips/varning från Ajdén att R1:an har lite lågt vridmoment, så tips på andra lämpliga motorer emottages tacksamt. Edit: quaifen har jag kikat på och skulle gärna ha men tror tyvärr den faller bort pga pris _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Har funderat lite på BMW framförallt tack vare kardanen, det skulle ju vara smidigt med en billig diff. Tack för modelltips!
Inga problem! Hehe, den tråden har lästs noggrannt!
Har kikat en hel del där:) Tack! _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Det blir lätt snurrigt |
||||||||||
ahhh! Typiskt bra grej att kolla upp, tack! _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Audis bakdiff snurrar fel bara för att. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Jag har besiktat några liknande byggen och tänker man till lite så blir det ju roliga bilar men kanske inte alltid så lättkörda. Att välja en hojmotor med ganska mycket vridmoment är nog klokt.
Donatorbil till denna typ är inte plättlätt men vill du ha nåt att plocka spindlar osv. från så tycker jag MX5/Miata är värt att kolla på. Det är bra geometrier och det finns gott om eftermarknadsgrejer. RX8 är lite större (kanske för stort för en koja) men också bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Hmm, ja R1 kan jag nog gå ifrån i alla fall. Kanske ska fundera även på bilmotor trots allt. Varvet och ljudet från en MC-motor är väldigt lockande dock, så ska det bli en bilmotor så måste det (löjligt nog?) vara något med skönt ljud VR6? Inte så litet och lätt iofs... Vad gäller Miata, hittade modeller på grabcad som någon vänligt själ hade laddat upp. Är det någon Miatakännare som kan verifiera att nedan (framförallt spindlar) ser ut att stämma? Och skiljer det sig något på spindlarna mellan olika årsmodeller? _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Nån som har koll på miatas diff tillsammans med bmw:s kardan, fel håll? _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Audi har ju av quattroskäl jox emellan koppling och kardan som vänder håll på rorationen på väg till bakdiffen (oklart för mig om det gäller alla Audibakdiffar eller bara en del) |
||||||||||
Hmm, bara för att dubbelkolla att jag fattat rätt. har mycket att lära innan jag sätter igång😀
Har försökt hitta info om bmw-kardanens rotationsriktning men inte lyckats. Men säg att den går åt "fel" håll, dvs moturs sett framifrån. Då kommer den alltså inte att funka ihop med ex.vis miatans diff. Men om nu Audis bakdiff går åt "fel" håll så bör den alltså funka ihop med BMW kardanen? I så fall, spontant tips på bilmodell att plocka diffen från? Vilken awd som helst med 01e och liknande låda? _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Om utgången från motor och låda roterar år "fel" håll så kan nu fixa det genom att flippa diffen 180grader (upp o ner). Du har ju fria händer när du bygger bygger från scratch.
Man får fixa med avluftning och påfyllning _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||
|
||||||||||
Fungerar fint då oljan stänker runt rejält i diffhuset. Görs på terrängfordon för att få upp kardan (markfrigång). På intet sätt optimalt men en lösning som fungera ifall att det är brist på rätt roterande klumpar. Tror att man skall ha lång utväxling för att få den att fungera i rätt hastighetsintervall (dieselklump). _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||
Smart, tack för tips! Men jag velar fram och tillbaka i mina tankar kring motorval. Kanske att det inte blir en motorcykelmotor i alla fall. Önskar gärna tips på roliga bilmotorval också, eller åsikter kring förslagen längre ned. Förutsättningar/önskemål: -Tänker mig motorn i mitten/bak (måste vara tvärställd för att få plats?) -Skapligt lätt att få tag i (och "billig") -Max ca 200hk (för att kunna regga den, kanske till och med att 200 är i överkant av vad jag kan få igenom) Alternativ så här långt: MC: BMW K1200RS / K1200S Bil -VR6 -Honda Vtech -Ford 2.5L V6 Edit: kanske till och med 5 cylindring volvo? _________________ Daniel Wahlberg |
||||||||||
Skruva banåkabil Komponenttips, hundkoja med MC-motor | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (3805 totalt) |