Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
fordcapri skrev:
mercedes slk 230 193 hk fin jämn effekt kurva

Ah! Med kompressor, det är ju trevligt. Men frågan är ifall jag får plats med den ifall jag ska ha motorn i mitten? Den bör väl sitta på längden? Eller kan man hitta växellåda som passar för att tvärställd den?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Suzuki Swift GTi motorn vill jag minnas delar mycket med MC motorerna.

Toyota 4AGE varvar bra

Wankel? Knepigt med tvärställt kanske..

Zetec/Duratec är väl rätt lätta motorer som svarar bra på trimning?

Honda K20 stoppas ju i allt möjligt nu för tiden.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



om du bestämmer dej för bmw k1200rs, så har jag en hel hoj tillsalu
har precis fått ny koppling
stora servicen för 200 mil sen
25000 kr
det enklare med hel hoj då har du ecubox o kabelhärva o allt runt om

_________________
henrik nielsen
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Vr5 kanske?

_________________
Henrik Dahl
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



DaWa skrev:

Bil
-VR6
-Honda Vtech
-Ford 2.5L V6


Duratec V6 är en fin motor som finns i olika varianter. En Mondeo MkIII med 3.0 V6 (204 hk) blir en otroligt prisvärd donator om du hittar en med manuell låda. ST220 ännu roligare men då är det 227 hk. Kolla på Noble för vad som är möjligt med den som bas :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Kul med respons, stort tack för alla tips!

Ska utforska alternativen lite närmre. Toyotan är ju lite kul, den hade jag inte på kartan innan. VR5 visste jag inte ens att den fanns

Duratec var det jag tänkte på med ford 2,5L V6. Hade ingen koll på dessa innan men läste om dem i någon annan tips-tråd och kollade wiki-översikten. Tänkte på 2,5L för effektens skull. Tack för specifikt mondeo-tips. Kikade snabbt och dessa låg väldigt bra i pris helt klart!

Mer klurande och vändande fram och tillbaka!

En annan eventuellt jättedum fråga/fundering. En snabb bildgoogling på K1200RS motorn och transmission... Det skulle inte vara möjligt att skippa org växellåda och via någon form av adapter få den att lira med ex.vis audi 012 låda tro? (förutsatt att motorn snurrar åt rätt håll).

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Spontant skulle jag säga att du saknar ett par decimeter överhäng bakom bakhjulen för att en rakställd transaxellåda skulle fungera. Försök hålla dig till motorn på tvären

Rakställt får de nästan till en låda från någon formelbil som har diffen längre bak på lådan

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267



Jag har också varit inne på att koppla en mcmotor med billåda men då använda mcns växellåda för att det är fränt med sekventiellt och billådan för att få backväxel och diff/drivfördelning. Typ en relativt kort låda, tex saab v4 som har framhjulsdrift och längsmonterad motor. I ditt fall blir det nog för långt, men ändå. En vtwin från tex aprillia på tvären?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
elCrillo skrev:
Jag har också varit inne på att koppla en mcmotor med billåda men då använda mcns växellåda för att det är fränt med sekventiellt och billådan för att få backväxel och diff/drivfördelning. Typ en relativt kort låda, tex saab v4 som har framhjulsdrift och längsmonterad motor. I ditt fall blir det nog för långt, men ändå. En vtwin från tex aprillia på tvären?


När du säger det så inser jag att jag läst tråden du skapade om detta (var tvungen att söka upp den och läsa idag igen). Har inte kikat på vtwin:ar nåt ännu, mer kvällsgoogling att utföra

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Cassius skrev:
Spontant skulle jag säga att du saknar ett par decimeter överhäng bakom bakhjulen för att en rakställd transaxellåda skulle fungera. Försök hålla dig till motorn på tvären

Rakställt får de nästan till en låda från någon formelbil som har diffen längre bak på lådan


Nu är visserligen mina bilder nedan baserade på en del gissningar, men det ser ut som att det inte behöver vara så långt ifrån att funka. Gissningar eftersom modellerna jag utgått ifrån är nedladdade och jag vet inte ifall de är helt korrekta måttmässigt. Karossmodellen har jag skalat med utgångspunkt att hjulbasen skall stämma. Växellådan skall enligt beskrivning vara en audi 012 femväxlad. Axlarna skulle vinkla framåt något och eventuellt en liten krock mot karossen i bakkant, men det skulle jag i och för sig inte ha några större betänkligheter att anpassa karossen för. Jag har inte koll på denna låda egentligen, kanske är det något som saknas i 3d-modellen, i bakkant?

Och den fysiska karossen har jag inte ens hämtat hem ännu, så jag vet inte hur långt bak stolarna behöver vara placerade. Så även om lådan skulle få plats så vet jag inte hur mycket som är kvar för motorn....


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Med BMW K1200 så tänk på att den finns i 2 varianter. Generation 1 längsställd på 130hk, generation 2 (~2006-) tvärställd med 152-165 hk.
Generation 2 är en helt ny motor som senare kom i 1300 (175 hk), bägge generationer har kardandrift.
Generation 1 är en utveckling av K100 (1000cc) motorn som kom 83 och blev 4 ventilare med k1100. Till denna generationen fanns det turbokit, de klarade rätt mycket effekt i originalutförande, typ 300 i alla fall.

Fun fact: K1100 toppen passar hyggligt på en Hundkoja för att få en fyrventilsmotor. Vad jag läst...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



1 gen heter k1200 rs
2 gen heter k1200 s

_________________
henrik nielsen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



fordcapri skrev:
1 gen heter k1200 rs
2 gen heter k1200 s


Gen 1 finns som RS/LT/GT
Gen 2 som S/GT, GT har lite lägre effekt.

Finns en nyare K1600 också som är en rak 6a på 160hk.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Grymt, tack för infon! Har googlat en del och inte haft koll på versioner och varianter.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Funderingar åt alla möjliga håll... Apropå motorljud, boxer låter trevligt i mina öron och kom att tänka på subaru impreza. Sitter samma motor i andra modeller? Hittade bilden nedan på nätet, skall vara en subaru motor tillsammans med boxster-låda (det är väl måttmässigt samma som någon audi låda?)



Det ser kompakt ut. Ifall det nu går att skohorna in lådan och om motorn får plats på bredden... Åsikter, bä eller bu? Kanske något dyrare motoralternativ än andra diskuterade. Någon som har koll på om det finns fler turboversioner än 2.0? Googling säger 218hk på den, vilket jag troligen inte får tillräckligt med vikt för att kunna regga med.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Kika på Forester S minns jag rätt hade den 170hk

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Alla dom äldre Subaru motor och växellådor ska passa direkt tilsammans om jag kommer ihåg rätt thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Cassius skrev:
Kika på Forester S minns jag rätt hade den 170hk


Vilken koll du har! Stämde alldeles utmärkt!😀


Jk95 skrev:
Alla dom äldre Subaru motor och växellådor ska passa direkt tilsammans om jag kommer ihåg rätt thumbs up


Toppen!😀 Och med äldre, pratar vi typ slutet 90-tal och början 00 eller ännu äldre?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Tror det är från typ mitten på 80 till och med Hawkeye Imprezan.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Är inte en boxer lite bred för att skohorna i en mini?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



safe skrev:
Är inte en boxer lite bred för att skohorna i en mini?


Kan motorn sitta mellan framhjulen på en bil som har styrning på framhjulen är nog inte motorn bredare än att det går att få in den under karossen på en gammal koja.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande