Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Komponenttips, hundkoja med MC-motor | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (3802 totalt) |
Ah! Med kompressor, det är ju trevligt. Men frågan är ifall jag får plats med den ifall jag ska ha motorn i mitten? Den bör väl sitta på längden? Eller kan man hitta växellåda som passar för att tvärställd den? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Suzuki Swift GTi motorn vill jag minnas delar mycket med MC motorerna.
Toyota 4AGE varvar bra Wankel? Knepigt med tvärställt kanske.. Zetec/Duratec är väl rätt lätta motorer som svarar bra på trimning? Honda K20 stoppas ju i allt möjligt nu för tiden. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
om du bestämmer dej för bmw k1200rs, så har jag en hel hoj tillsalu
har precis fått ny koppling stora servicen för 200 mil sen 25000 kr det enklare med hel hoj då har du ecubox o kabelhärva o allt runt om _________________ henrik nielsen |
||||
Duratec V6 är en fin motor som finns i olika varianter. En Mondeo MkIII med 3.0 V6 (204 hk) blir en otroligt prisvärd donator om du hittar en med manuell låda. ST220 ännu roligare men då är det 227 hk. Kolla på Noble för vad som är möjligt med den som bas :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kul med respons, stort tack för alla tips!
Ska utforska alternativen lite närmre. Toyotan är ju lite kul, den hade jag inte på kartan innan. VR5 visste jag inte ens att den fanns Duratec var det jag tänkte på med ford 2,5L V6. Hade ingen koll på dessa innan men läste om dem i någon annan tips-tråd och kollade wiki-översikten. Tänkte på 2,5L för effektens skull. Tack för specifikt mondeo-tips. Kikade snabbt och dessa låg väldigt bra i pris helt klart! Mer klurande och vändande fram och tillbaka! En annan eventuellt jättedum fråga/fundering. En snabb bildgoogling på K1200RS motorn och transmission... Det skulle inte vara möjligt att skippa org växellåda och via någon form av adapter få den att lira med ex.vis audi 012 låda tro? (förutsatt att motorn snurrar åt rätt håll). _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Spontant skulle jag säga att du saknar ett par decimeter överhäng bakom bakhjulen för att en rakställd transaxellåda skulle fungera. Försök hålla dig till motorn på tvären
Rakställt får de nästan till en låda från någon formelbil som har diffen längre bak på lådan _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har också varit inne på att koppla en mcmotor med billåda men då använda mcns växellåda för att det är fränt med sekventiellt och billådan för att få backväxel och diff/drivfördelning. Typ en relativt kort låda, tex saab v4 som har framhjulsdrift och längsmonterad motor. I ditt fall blir det nog för långt, men ändå. En vtwin från tex aprillia på tvären?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
När du säger det så inser jag att jag läst tråden du skapade om detta (var tvungen att söka upp den och läsa idag igen). Har inte kikat på vtwin:ar nåt ännu, mer kvällsgoogling att utföra _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Nu är visserligen mina bilder nedan baserade på en del gissningar, men det ser ut som att det inte behöver vara så långt ifrån att funka. Gissningar eftersom modellerna jag utgått ifrån är nedladdade och jag vet inte ifall de är helt korrekta måttmässigt. Karossmodellen har jag skalat med utgångspunkt att hjulbasen skall stämma. Växellådan skall enligt beskrivning vara en audi 012 femväxlad. Axlarna skulle vinkla framåt något och eventuellt en liten krock mot karossen i bakkant, men det skulle jag i och för sig inte ha några större betänkligheter att anpassa karossen för. Jag har inte koll på denna låda egentligen, kanske är det något som saknas i 3d-modellen, i bakkant? Och den fysiska karossen har jag inte ens hämtat hem ännu, så jag vet inte hur långt bak stolarna behöver vara placerade. Så även om lådan skulle få plats så vet jag inte hur mycket som är kvar för motorn.... _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Med BMW K1200 så tänk på att den finns i 2 varianter. Generation 1 längsställd på 130hk, generation 2 (~2006-) tvärställd med 152-165 hk.
Generation 2 är en helt ny motor som senare kom i 1300 (175 hk), bägge generationer har kardandrift. Generation 1 är en utveckling av K100 (1000cc) motorn som kom 83 och blev 4 ventilare med k1100. Till denna generationen fanns det turbokit, de klarade rätt mycket effekt i originalutförande, typ 300 i alla fall. Fun fact: K1100 toppen passar hyggligt på en Hundkoja för att få en fyrventilsmotor. Vad jag läst... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Gen 1 finns som RS/LT/GT Gen 2 som S/GT, GT har lite lägre effekt. Finns en nyare K1600 också som är en rak 6a på 160hk. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Funderingar åt alla möjliga håll... Apropå motorljud, boxer låter trevligt i mina öron och kom att tänka på subaru impreza. Sitter samma motor i andra modeller? Hittade bilden nedan på nätet, skall vara en subaru motor tillsammans med boxster-låda (det är väl måttmässigt samma som någon audi låda?)
Det ser kompakt ut. Ifall det nu går att skohorna in lådan och om motorn får plats på bredden... Åsikter, bä eller bu? Kanske något dyrare motoralternativ än andra diskuterade. Någon som har koll på om det finns fler turboversioner än 2.0? Googling säger 218hk på den, vilket jag troligen inte får tillräckligt med vikt för att kunna regga med. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vilken koll du har! Stämde alldeles utmärkt!😀
Toppen!😀 Och med äldre, pratar vi typ slutet 90-tal och början 00 eller ännu äldre? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Kan motorn sitta mellan framhjulen på en bil som har styrning på framhjulen är nog inte motorn bredare än att det går att få in den under karossen på en gammal koja. _________________ Roland Johansson |
||||
Skruva banåkabil Komponenttips, hundkoja med MC-motor | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (3802 totalt) |