Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (3789 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
Jk95 skrev:
Tror det är från typ mitten på 80 till och med Hawkeye Imprezan.


Kanon, tack!


safe skrev:
Är inte en boxer lite bred för att skohorna i en mini?


Vet inte riktigt ännu, men jag tror att den kommer att få plats (planerar ju motorn bak). Sett uppgift om ca 78cm bredd. Har inte ens hämtat hem min kaross ännu, så jag har nog inte fullt förstått hur liten en hundkoja faktiskt är! Tror att det blir mer problematiskt att få in växellådan som jag tänkt. Jag vet inte heller hur långt bak stolarna måste placeras (jag är ganska kort själv och tänker att det inte är någon ide att bygga den så att väldigt långa får plats, är man två meter vill man nog ändå ha en annan bil )

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



DaWa skrev:



safe skrev:
Är inte en boxer lite bred för att skohorna i en mini?


Vet inte riktigt ännu, men jag tror att den kommer att få plats (planerar ju motorn bak). Sett uppgift om ca 78cm bredd. Har inte ens hämtat hem min kaross ännu, så jag har nog inte fullt förstått hur liten en hundkoja faktiskt är! Tror att det blir mer problematiskt att få in växellådan som jag tänkt. Jag vet inte heller hur långt bak stolarna måste placeras (jag är ganska kort själv och tänker att det inte är någon ide att bygga den så att väldigt långa får plats, är man två meter vill man nog ändå ha en annan bil )


Fördelen med subaruboxern är ju att den är ganska kort, 4an alltså. Så om den får plats på bredden så passar den nog fint "i baksätet".
Det kan ju bli trångt och inte så service vänligt, boxern har ju tex tändstiften åt sidorna, man vill ju helst kunna komma åt dem utan att plocka ur motorn. Går ju att bygga drivlinan i en sub frame som enkelt går att bulta ur.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
safe skrev:

Fördelen med subaruboxern är ju att den är ganska kort, 4an alltså. Så om den får plats på bredden så passar den nog fint "i baksätet".
Det kan ju bli trångt och inte så service vänligt, boxern har ju tex tändstiften åt sidorna, man vill ju helst kunna komma åt dem utan att plocka ur motorn. Går ju att bygga drivlinan i en sub frame som enkelt går att bulta ur.


Bra poäng med tändstiften, hade inte tänkt på att dom ju sitter på sidan. Men det ser ut att vara skapligt "gott om" plats trots allt. Bilden nedan är icke verifierade mått på någonting egentligen men det bör vara skapligt i rätt härad. Fortfarande mest fundersam över om lådan verkligen går in. Motorn är nedladdad från grabcad, subaru 2.0 och måtten verkar stämma rätt bra mot vad jag sett uppgifter om. Längden är ca 40cm.


Men ska nog ändå försöka bygga så att det enkelt går att sänka ned drivlinan, alternativt lyfta av hela karossen

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Ser ju vettigt ut. Vad är det med lådan du är orolig för, att den sticker ut bak?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
safe skrev:
Ser ju vettigt ut. Vad är det med lådan du är orolig för, att den sticker ut bak?


Precis. Än så länge vet jag inte om varken lådan eller karossen är riktigt rättvisande i min 3D-modell.

Tittar man på en bild helt från sidan är det ju inte mycket längd kvar bakom hjulen:


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Hur lång är du? Jag har aldrig suttit i en hundkoja, bara vandrat runt ett par. Jag är rätt lång (193) så jag hade fått stolen klart längre bak än vad den bilden visar.

Det kan vara en faktor att ta hänsyn till också. Personligen hade jag nog i första hand satsat på en tvärställd motor för ett sånt här projekt, och inte en längsmonterad.. Beroende på val av motor/låda kan det vara betydligt enklare (och billigare) med sånt som korta drivaxlar, diffbroms etc.

Du skulle kunna spana in t ex Pug 205 T16 som har tvärställd motor i liten bil. MG Metro och Delta S4 har rakställda. Båda med lådan pekandes framåt som på en lambo Den varianten skulle kanske gå om du vill ha 4wd förövrigt? Borde väl gå använda ett fergusson system (BMW, Ford bl a) med diffar som vänder åt "rätt" håll?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Du behöver inte ha drivaxlarna raka, du kan flytta fram paketet och ha dem vinklade bakåt rätt så mycket om du har plats bakom stolarna vill säga...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker modellen ser bred ut för att vara en Koja, eller så är stolarna små...

Den senaste jag besiktade hade spårvidd bak på 1240 mm, med små breddare, baserat på bilderna skulle jag säga att det stämmer rätt bra med var karossens yttersidor ligger. Då har du en referens att kolla modellen mot.

Som jag minns den, med två hyfsat normala stolar, så tog stolarnas sidobolster i princip i varandra i mitten.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Denna har inga direkta bilder på brandvägg vs stolsryggar, men med skohorn går en hel del in

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det är en Van. Den har 25 cm längre hjulbas än en vanlig Mini

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Ingen fundering på hela motorpaketet från en 1,8T typ golf... ta hela och sas sätta i baksätet.. om använda hela framvagnen... bara "låsa styrningen"? Kanske inte den best geometrin. .. men skulle väl funka..och tex en miata framvagn..?

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Michael Th skrev:
Ingen fundering på hela motorpaketet från en 1,8T typ golf... ta hela och sas sätta i baksätet.. om använda hela framvagnen... bara "låsa styrningen"? Kanske inte den best geometrin. .. men skulle väl funka..och tex en miata framvagn..?


Då är det väl bättre med en Honda civic, dubbla a-armar och K motor med bra prestanda och hur trimvänlig som helst.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



safe skrev:
Michael Th skrev:
Ingen fundering på hela motorpaketet från en 1,8T typ golf... ta hela och sas sätta i baksätet.. om använda hela framvagnen... bara "låsa styrningen"? Kanske inte den best geometrin. .. men skulle väl funka..och tex en miata framvagn..?


Då är det väl bättre med en Honda civic, dubbla a-armar och K motor med bra prestanda och hur trimvänlig som helst.


Bara förslag.. han ville ha 150 hk... till en början. .. besiktnings bart. .
Vet att Honda maskinerna är mycket tåliga så det är kanske bättre. .? vet inte prisbild på en Honda maskin/hel bil?

Men min tanke var just om man kan ta en hel drivlina med hjul upphängning komplett kanske använder original elhärva motorstyrning så är det ett troligen ganska så snart fungerande projekt... och kostnadseffektivt... man kan alltid göra saker dyrare och bättre men blir det färdigt fortare..? Dvs gör den användbar. Sen när pengar och intresse finns ,byt ut det man vill optimera.
Så tänker jag... blir säkert Skit tuff hur som.. och livsfarlig

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Michael Th skrev:
blir säkert Skit tuff hur som.. och livsfarlig


Mittmotor med den korta hjulbasen! Japp!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



DaWa skrev:
safe skrev:

Fördelen med subaruboxern är ju att den är ganska kort, 4an alltså. Så om den får plats på bredden så passar den nog fint "i baksätet".
Det kan ju bli trångt och inte så service vänligt, boxern har ju tex tändstiften åt sidorna, man vill ju helst kunna komma åt dem utan att plocka ur motorn. Går ju att bygga drivlinan i en sub frame som enkelt går att bulta ur.


Bra poäng med tändstiften, hade inte tänkt på att dom ju sitter på sidan. Men det ser ut att vara skapligt "gott om" plats trots allt. Bilden nedan är icke verifierade mått på någonting egentligen men det bör vara skapligt i rätt härad. Fortfarande mest fundersam över om lådan verkligen går in. Motorn är nedladdad från grabcad, subaru 2.0 och måtten verkar stämma rätt bra mot vad jag sett uppgifter om. Längden är ca 40cm.


Men ska nog ändå försöka bygga så att det enkelt går att sänka ned drivlinan, alternativt lyfta av hela karossen


Jag har block (trasigt) och toppar liggande om du vill ha något att måtta efter.
EJ205 block och EJ20(G?) toppar.

Tändstiften är något man brukar köpa bra fina stift till Subaru och sen slippa huvudvärken.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
Verkligen kul med så mycket respons, ett jättetack för alla tips och all hjälp!

Cassius skrev:
Hur lång är du? Jag har aldrig suttit i en hundkoja, bara vandrat runt ett par. Jag är rätt lång (193) så jag hade fått stolen klart längre bak än vad den bilden visar.

Det kan vara en faktor att ta hänsyn till också. Personligen hade jag nog i första hand satsat på en tvärställd motor för ett sånt här projekt, och inte en längsmonterad.. Beroende på val av motor/låda kan det vara betydligt enklare (och billigare) med sånt som korta drivaxlar, diffbroms etc.

Du skulle kunna spana in t ex Pug 205 T16 som har tvärställd motor i liten bil. MG Metro och Delta S4 har rakställda. Båda med lådan pekandes framåt som på en lambo Den varianten skulle kanske gå om du vill ha 4wd förövrigt? Borde väl gå använda ett fergusson system (BMW, Ford bl a) med diffar som vänder åt "rätt" håll?

Jag är 175cm lång, det är mycket möjligt att jag behöver flytta bak stolarna ändå. Nu har jag bara höftat in dem ungefärligt som jag tycker mig ha sett på random google-bilder.

Du har säkert rätt i att det vore smartare med en tvärställd. Det är inte alls omöjligt att det blir det heller, har för tillfället bara snöat in på att det känns lite mer "rätt" att ha mittmonterad på längden. Intressant idé att vända på det hela med lådan framåt Har funderat på 4wd men ska undvika det för att hålla komplexiteten nere något.



safe skrev:
Du behöver inte ha drivaxlarna raka, du kan flytta fram paketet och ha dem vinklade bakåt rätt så mycket om du har plats bakom stolarna vill säga...

Sant! I modellen ligger den något framskjuten redan nu, men inte så mycket. Har du koll på hur mycket vinkel man kan köra? Har läst någonstans mellan 7-10 grader.




therealpinto skrev:
Jag tycker modellen ser bred ut för att vara en Koja, eller så är stolarna små...

Den senaste jag besiktade hade spårvidd bak på 1240 mm, med små breddare, baserat på bilderna skulle jag säga att det stämmer rätt bra med var karossens yttersidor ligger. Då har du en referens att kolla modellen mot.

Som jag minns den, med två hyfsat normala stolar, så tog stolarnas sidobolster i princip i varandra i mitten.

Gustaf

Bra öga där! jag såg att jag hade placerat ena stolen krock med karossen så dom ska ihop lite. Sen vet jag inte vad som räknas som smal resp bred stol, vid en snabb googling så hittade jag både smalare och bredare. 1240mm är vad som var original spårvidd bak tror jag. Jag har flyttat ut hjulen i min modell, men det kan nog vara att karossen är lite bredare än i verkligheten:





Niklas Falk skrev:
Denna har inga direkta bilder på brandvägg vs stolsryggar, men med skohorn går en hel del in

Wankelsport skrev:
Det är en Van. Den har 25 cm längre hjulbas än en vanlig Mini

Hehe, faktum är att jag smygkikat lite på ifall det skulle gå att få in en V8 (Hmm, det började med MC motor:)) Inte för att det skulle vara så vettigt utan mest bara för att jag alltid önskat en V8 och aldrig ägt någon. Har länge haft planer för att bygga en större bil men just nu är det i princip endast en hundkoja som går in i mitt lilla garage haha. Och även om jag skulle få in en åtta så blir det nog svårt med effekt/vikt




Michael Th skrev:
safe skrev:
Michael Th skrev:
Ingen fundering på hela motorpaketet från en 1,8T typ golf... ta hela och sas sätta i baksätet.. om använda hela framvagnen... bara "låsa styrningen"? Kanske inte den best geometrin. .. men skulle väl funka..och tex en miata framvagn..?


Då är det väl bättre med en Honda civic, dubbla a-armar och K motor med bra prestanda och hur trimvänlig som helst.


Bara förslag.. han ville ha 150 hk... till en början. .. besiktnings bart. .
Vet att Honda maskinerna är mycket tåliga så det är kanske bättre. .? vet inte prisbild på en Honda maskin/hel bil?

Men min tanke var just om man kan ta en hel drivlina med hjul upphängning komplett kanske använder original elhärva motorstyrning så är det ett troligen ganska så snart fungerande projekt... och kostnadseffektivt... man kan alltid göra saker dyrare och bättre men blir det färdigt fortare..? Dvs gör den användbar. Sen när pengar och intresse finns ,byt ut det man vill optimera.
Så tänker jag... blir säkert Skit tuff hur som.. och livsfarlig

safe skrev:
Michael Th skrev:
blir säkert Skit tuff hur som.. och livsfarlig


Mittmotor med den korta hjulbasen! Japp!

Jag har ändå tänkt att bygga helt rörramschassi så det är lika bra att bygga bakvagnen också. Det är absolut en bra tanke att använda så mycket färdigt som möjligt för att öka chanserna att få det klart nångång. Det här blir för övrigt mitt första bygge så jag borde egentligen hålla mig så basic som möjligt... Men det är lätt att vandra iväg i önskningarna

Honda-motorn är med på alternativlistan. Är inte så insatt i alla versioner ännu dock, gissar att jag inte kan ta en type R från början pga för hög effekt.

Hehe ja ni har nog rätt, helt livsfarligt! Risken finns att det här kommer ta så lång tid att jag är för gammal för att våga köra fort när den väl är klar

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:


Jag har block (trasigt) och toppar liggande om du vill ha något att måtta efter.
EJ205 block och EJ20(G?) toppar.

Tändstiften är något man brukar köpa bra fina stift till Subaru och sen slippa huvudvärken.


Vore superchysst, tack! Jag ska fundera några varv till (blir fömodligen rätt många varv ) och utvärdera motoralternativ. Faller det på subarun vore det klockrent att kunna måtta lite

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag vill inte tjata men dubbel(trippel)kolla modellen...

De senaste åren har jag SFRO-besiktat två kojor, där har jag mätt spårvidden till 1240-1260 mm bak och tittar jag på bilderna ser mitten på bakhjulen ut att ligga ungefär mitt på original skärmkant.




Det måttet har i din modell 1452 mm angivet vilket är nästan 200 mm mer...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



DaWa skrev:
Intressant idé att vända på det hela med lådan framåt Har funderat på 4wd men ska undvika det för att hålla komplexiteten nere något.
------------------
Har läst någonstans mellan 7-10 grader.
------------------
Hehe, faktum är att jag smygkikat lite på ifall det skulle gå att få in en V8


Ta en titt på Porsche Boxster lådorna, diffen går vända i dom så du kan ha lådan framåt. Nackdelen är att bilen blir väldigt baktung!

7-10 grader är siffror jag sett florera i Quattro sammanhang, och då fram. Där har du ju styrning med, i detta fall kan du nog ha mer vinkel! Säkert upp mot 12-14 som jag sett en del GT40 byggare ha.

För information så har Audi's 3.7a 42v 230hk och är typ 50cm lång... En annan skulle vara 2.7 biturbon som också fanns med 230 häst, lättskrämd till 500+ och runt 40cm lång om jag minns rätt. Passar dessutom på 012 lådan du funderat på. Just Audis V8or är nog bland de minsta eller i vart fall kortaste på marknaden om vi pratar produktionsmotorer.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



DaWa skrev:

safe skrev:
Du behöver inte ha drivaxlarna raka, du kan flytta fram paketet och ha dem vinklade bakåt rätt så mycket om du har plats bakom stolarna vill säga...

Sant! I modellen ligger den något framskjuten redan nu, men inte så mycket. Har du koll på hur mycket vinkel man kan köra? Har läst någonstans mellan 7-10 grader.


Min bil, gammal 911, har ca 500mm drivaxel och bakhjulen flyttades 57 mm 1969, så från fabrik borde de ha 11-12 grader. Jag vet att folk flyttat fram motorn ytterligare ~3 cm, då borde de hamna upp runt 18 grader. Det ska äta lite med knutar men inget katastofalt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag vill inte tjata men dubbel(trippel)kolla modellen...

De senaste åren har jag SFRO-besiktat två kojor, där har jag mätt spårvidden till 1240-1260 mm bak och tittar jag på bilderna ser mitten på bakhjulen ut att ligga ungefär mitt på original skärmkant.

Det måttet har i din modell 1452 mm angivet vilket är nästan 200 mm mer...

Gustaf


Tack för varningen! Du har nog helt rätt i att modellen är alldeles bred... Jag skall kontrollmäta både tre och fyra gånger när jag får hem karossen Läste i Ajdens tråd igen, han var tvungen att sätta stolarna lite omlott för att dom skulle få plats.

Tittar man på den här bilden (vilken jag iofs inte heller vet om den är 100% rätt) så skall bredaste punkten (förutom backspeglarna) vara 1410mm, över framskärmarna och sedan smalare bakom. Hursomhelst, jag skall mäta noga hur verkligheten ser ut


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (3789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande