Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Kuriosa: En bekant lånade mitt bilsläp för att transportera sin Mini. Inget extra ordinärt med släpet, hyggligt brett (typ 2.50) för att klara min bil, men han hade bara halva hjulen på körbanorna resten hängde fritt i mitten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Cassius skrev:
Ta en titt på Porsche Boxster lådorna, diffen går vända i dom så du kan ha lådan framåt. Nackdelen är att bilen blir väldigt baktung!

7-10 grader är siffror jag sett florera i Quattro sammanhang, och då fram. Där har du ju styrning med, i detta fall kan du nog ha mer vinkel! Säkert upp mot 12-14 som jag sett en del GT40 byggare ha.

För information så har Audi's 3.7a 42v 230hk och är typ 50cm lång... En annan skulle vara 2.7 biturbon som också fanns med 230 häst, lättskrämd till 500+ och runt 40cm lång om jag minns rätt. Passar dessutom på 012 lådan du funderat på. Just Audis V8or är nog bland de minsta eller i vart fall kortaste på marknaden om vi pratar produktionsmotorer.


Ajdå, nu blev jag ju sugen på att undersöka V8 lite mer i alla fall
2.7 Biturbon, är det en V6 eller? Hittade inte så mycket info om denna, vet du vilken bil den satt i?

Men även med "bara" 230hk tror jag att jag kan få svårt att nå tillräckligt med vikt. Behöver i så fall 850kg (förutsatt att jag får dispens, har inte kollat vad som gäller för det).

Tack för all input!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
safe skrev:
DaWa skrev:

safe skrev:
Du behöver inte ha drivaxlarna raka, du kan flytta fram paketet och ha dem vinklade bakåt rätt så mycket om du har plats bakom stolarna vill säga...

Sant! I modellen ligger den något framskjuten redan nu, men inte så mycket. Har du koll på hur mycket vinkel man kan köra? Har läst någonstans mellan 7-10 grader.


Min bil, gammal 911, har ca 500mm drivaxel och bakhjulen flyttades 57 mm 1969, så från fabrik borde de ha 11-12 grader. Jag vet att folk flyttat fram motorn ytterligare ~3 cm, då borde de hamna upp runt 18 grader. Det ska äta lite med knutar men inget katastofalt.


Toppen, tack för den infon!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
safe skrev:
Kuriosa: En bekant lånade mitt bilsläp för att transportera sin Mini. Inget extra ordinärt med släpet, hyggligt brett (typ 2.50) för att klara min bil, men han hade bara halva hjulen på körbanorna resten hängde fritt i mitten.


Haha, ja den är liiiten!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Folk har ju fått in v8or under huven på Minis! Jag förstår och stöttar ståndpunkten att det är lite roligare med en boxer, v6, v8 etc.

Men det smartaste och vore nog en tvärställd rad 4a. En Honda K-motor vore mitt val. De finns från 150hk till 270hk i sugmotorform, lämnar man lite plats för en turbo finns det nästan ingen begränsning i effekt med rätt eftermarknadsprylar.
Så man kan anpassa bilens motoreffekt till vikt enkelt med motorer som inte är speciellt dyra från skroten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine

Det kan nog vara svårt att få in en komplett framvagn från vilken bil man än väljer pga att Minin är så smal, under standard karossbredd. Men varför inte en breddare typ Renault 5 turbo !

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Det blir ju inte så gott om plats med en Honda K på tvären heller.
Om man struntar i syftet och musiken så kan man skapa sig en bild av hur trångt det är
https://youtu.be/X_DXncaZboI?t=67
Om man kan tänka sig att offra karossens dimensioner så kan man ju göra som Z-cars (eller BMW) och vålda in vad som helst.

Utgår man från de karossmått som finns på diverse bilder så verkar det vara ca 70cm från dörr till bakaxel och 123 cm mellan dörr och kofångare, och sen ca 113cm innermått bak. Så det finns ju begränsningar.
Förmodligen vill du ha en brandvägg lite bakom dörren, men framför är nog direkt olämpligt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Cassius skrev:
DaWa skrev:
Intressant idé att vända på det hela med lådan framåt Har funderat på 4wd men ska undvika det för att hålla komplexiteten nere något.
------------------
Har läst någonstans mellan 7-10 grader.
------------------
Hehe, faktum är att jag smygkikat lite på ifall det skulle gå att få in en V8


Ta en titt på Porsche Boxster lådorna, diffen går vända i dom så du kan ha lådan framåt. Nackdelen är att bilen blir väldigt baktung!

7-10 grader är siffror jag sett florera i Quattro sammanhang, och då fram. Där har du ju styrning med, i detta fall kan du nog ha mer vinkel! Säkert upp mot 12-14 som jag sett en del GT40 byggare ha.

För information så har Audi's 3.7a 42v 230hk och är typ 50cm lång... En annan skulle vara 2.7 biturbon som också fanns med 230 häst, lättskrämd till 500+ och runt 40cm lång om jag minns rätt. Passar dessutom på 012 lådan du funderat på. Just Audis V8or är nog bland de minsta eller i vart fall kortaste på marknaden om vi pratar produktionsmotorer.


Går diffen att vända i boxer låda...
Trodde man var förlita till att köpa 996 låda för den funktionen...
Var kan man hitta info om det?
Skulle vilja byta låda i min ena vw buss..
Har subarulåda där jag köpt nytt kronhjul/pinjong drev från Aus. .. typ 18k..
Detta för att få motorn bakåt... I den andra bussen...
Boxterlådorna är ju mycket billigare än 996... fast behövs det nya kuggar så springer det ju iväg....sen vill man ju ha rätt utväxling oxå..... eller menar du att sätta lådan upp och ner... som man ibland gör med audi lådor.. fast drivaxlarna hamnar på konstig höjd... liksom påfyllning och avluftning...

_________________
Michael Thulesius
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Kompakt installation, jag har funderat på att det blir en kort installation med mc-motor typ R1 om motorn placeras parallellt med ingående axel ovan/ bredvid differentialen som drivs med en kedja, rotationen blir då fel men som tidigare nämnts så roterar Audi bak "fel" som då blir rätt.
äldre audi bak diff har en svanhals som smiter fint under mc motorn
subaru har samma utformning men är lite kompaktare och behöver vändas upp och ned.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135




_________________
henrik nielsen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



fordcapri skrev:
skit i vikten, ge os en sån här

https://www.superfly-autos.com/engine-swap-1977-austin-mini-with-600bh . . . .


Underbart!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
safe skrev:
Folk har ju fått in v8or under huven på Minis! Jag förstår och stöttar ståndpunkten att det är lite roligare med en boxer, v6, v8 etc.

Men det smartaste och vore nog en tvärställd rad 4a. En Honda K-motor vore mitt val. De finns från 150hk till 270hk i sugmotorform, lämnar man lite plats för en turbo finns det nästan ingen begränsning i effekt med rätt eftermarknadsprylar.
Så man kan anpassa bilens motoreffekt till vikt enkelt med motorer som inte är speciellt dyra från skroten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine

Det kan nog vara svårt att få in en komplett framvagn från vilken bil man än väljer pga att Minin är så smal, under standard karossbredd. Men varför inte en breddare typ Renault 5 turbo !


Jo det skulle nog egentligen vara det smartaste och förmodligen enklaste. Men har svårt att släppa just det där att det känns lite roligare med andra alternativ Anledningen att jag från början var inställd på MC motor var framförallt "roligt" med ljudet och varvet. När jag väl börjar mäta på riktigt kanske jag kan släppa en del av alternativen direkt.

Någon form av breddare är jag helt inställd på, så det behöver inte nödvändigtvis få plats under standard karossbredd.

Vad gäller förresten om man ska regga med turbo, på en motor som i original utförande inte hade det? Bänkpapper som anger vilken effekt det är på motorn med turbo?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det blir ju inte så gott om plats med en Honda K på tvären heller.
Om man struntar i syftet och musiken så kan man skapa sig en bild av hur trångt det är
https://youtu.be/X_DXncaZboI?t=67
Om man kan tänka sig att offra karossens dimensioner så kan man ju göra som Z-cars (eller BMW) och vålda in vad som helst.

Utgår man från de karossmått som finns på diverse bilder så verkar det vara ca 70cm från dörr till bakaxel och 123 cm mellan dörr och kofångare, och sen ca 113cm innermått bak. Så det finns ju begränsningar.
Förmodligen vill du ha en brandvägg lite bakom dörren, men framför är nog direkt olämpligt


Den där stack ju iväg rätt bra! Men helt klart, det var inte oceaner av plats kring den motorn heller.

Måtten du skriver verkar stämma ganska bra. Hehe, ja det känns ju lämpligt med brandväggen bakom dörren Stolarna måste nog ändå passera bakom dörren också tror jag. En del kan jag absolut tänka mig att kapa i karossen, den är ändå inte i ett jättefint skick så jag har inga känslomässiga betänkligheter över att kapa i den för den sakens skull Men slutresultatet ska ju helst se vettigt ut. (Minst) någon form av breddare är jag inställd på.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Kompakt installation, jag har funderat på att det blir en kort installation med mc-motor typ R1 om motorn placeras parallellt med ingående axel ovan/ bredvid differentialen som drivs med en kedja, rotationen blir då fel men som tidigare nämnts så roterar Audi bak "fel" som då blir rätt.
äldre audi bak diff har en svanhals som smiter fint under mc motorn
subaru har samma utformning men är lite kompaktare och behöver vändas upp och ned.

MVH Tommy


Ja jag var helt inne på MC-motor från början, R1 var första tanken. Men har nästan gått ifrån det nu (inte bestämt mig helt). Men det som lockade mest med ljud och framförallt varvtal kan nog bli ganska drygt i längden, när man kör "normalt" på gatan och motorväg. Den kommer troligtvis köras mer på gatan än på banan.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
fordcapri skrev:
skit i vikten, ge os en sån här

https://www.superfly-autos.com/engine-swap-1977-austin-mini-with-600bh . . . .


hehehe

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



DaWa skrev:


Vad gäller förresten om man ska regga med turbo, på en motor som i original utförande inte hade det? Bänkpapper som anger vilken effekt det är på motorn med turbo?


Ja, och att angiven effekt ska vara rimlig i förhållande till motorns effekt som sugmotor, samt att turbo och spridare ska vara lagom stora.

Som norm kan man säga minst cirka 0,3-0,4 bars laddtryck som bör ge minst 30-40% effektökning. Dvs en sugmotor på säg 150 hk bör be minst 195-210 hk. Turbon ska inte ha mer än cirka 50% överkapacitet (dvs den ska i detta fall vara specad för max cirka 300-315 hk), spridarnas flöde max cirka 7 ggr effekten per cylinder på bensin, 10 ggr effekten per cylinder på E85 (dvs cirka 367 cc/min på bensin eller 525 cc/min på E85 om vi pratar fyrcylindrigt).

De riktlinjerna finns för att Transportstyrelsen under en period reagerade starkt på att det besiktades en hel del turbokonverterade bilar där man ansåg att effekten var orimligt låg eller att turbo/spridare mm gav utrymme för att enkelt öka effekten avsevärt.

Sedan finns det lite avgasreningsmässigt att tänka på om det inte är ett amatörbyggt fordon men en koja med mittmotor blir ju just amatörbyggt så den delen är inte så aktuell här.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
therealpinto skrev:
DaWa skrev:


Vad gäller förresten om man ska regga med turbo, på en motor som i original utförande inte hade det? Bänkpapper som anger vilken effekt det är på motorn med turbo?


Ja, och att angiven effekt ska vara rimlig i förhållande till motorns effekt som sugmotor, samt att turbo och spridare ska vara lagom stora.

Som norm kan man säga minst cirka 0,3-0,4 bars laddtryck som bör ge minst 30-40% effektökning. Dvs en sugmotor på säg 150 hk bör be minst 195-210 hk. Turbon ska inte ha mer än cirka 50% överkapacitet (dvs den ska i detta fall vara specad för max cirka 300-315 hk), spridarnas flöde max cirka 7 ggr effekten per cylinder på bensin, 10 ggr effekten per cylinder på E85 (dvs cirka 367 cc/min på bensin eller 525 cc/min på E85 om vi pratar fyrcylindrigt).

De riktlinjerna finns för att Transportstyrelsen under en period reagerade starkt på att det besiktades en hel del turbokonverterade bilar där man ansåg att effekten var orimligt låg eller att turbo/spridare mm gav utrymme för att enkelt öka effekten avsevärt.

Sedan finns det lite avgasreningsmässigt att tänka på om det inte är ett amatörbyggt fordon men en koja med mittmotor blir ju just amatörbyggt så den delen är inte så aktuell här.

Gustaf


Tack snälla för detaljerat klargörande!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Michael Th skrev:
]

Går diffen att vända i boxer låda...
Trodde man var förlita till att köpa 996 låda för den funktionen...
...


Jag har bara tittat på de 6 växlade boxer lådorna för att jag ville köra den upp och ned. Men ultima byggare använder tydligen den så. Ska visst vara så att vissa boxer och 911or har "samma" öåda men med diffen åt olika håll. Kommer inte ihåg på rak arm vilka dock.. G86 och G96 kanske.. den senare har jag för mig sitter i Cayman också?

Och ja, boxer lådorna är klart billigare men saknar fortfarande diffbroms!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Cassius skrev:
Michael Th skrev:
]

Går diffen att vända i boxer låda...
Trodde man var förlita till att köpa 996 låda för den funktionen...
...


Jag har bara tittat på de 6 växlade boxer lådorna för att jag ville köra den upp och ned. Men ultima byggare använder tydligen den så. Ska visst vara så att vissa boxer och 911or har "samma" öåda men med diffen åt olika håll. Kommer inte ihåg på rak arm vilka dock.. G86 och G96 kanske.. den senare har jag för mig sitter i Cayman också?

Och ja, boxer lådorna är klart billigare men saknar fortfarande diffbroms!

ja att ha växellådor upp och ned känner jag till men då passar vinkeln på utgående axlarna bara sänkta fordon..
i mitt fall vill jag ha frigång under oljetråget.. utan brutala vinklar.. har en passat 1.8t som jag vill ha i min en vw buss som INTE är sänkt.. den andra får subba/subba motor-låda men den blir lååååg...och hela paketet blir högt placerat... man vill ju ha vettig geometri på drivaxlarna oxå.. och kanske inte torrsump???

_________________
Michael Thulesius
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag lyfter den här igen, lite fler funderingar. Karossen hemma nu i alla fall men har inte hunnit mäta så noggrant ännu. Motor fortfarande inte bestämt. Det ser ut som att tidigare diskuterad audi 012 låda (ifall nu måtten jag har på lådan stämmer), kan få plats ifall jag vill. Vet fortfarande inte vart stolen måste vara så inte säkert att motorn får plats ändå. Men har på sistone svängt mer och mer åt ett helt annat håll - tvärmonterad volvo turbofemma. Skönt ljud och väldigt billig donator. Antingen volvon eller subaru med 012 lådan.

Hursomhelst, just nu har jag spindelfunderingar igen. Håller på och scoutar detaljer och har hittat miata-spindlar till skapligt pris. Men jag blir lite fundersam över designen bak och hur man får till justering enklast (camber, toe)

Fram ser dom ut enligt nedan och jag tänker mig a-armar principiellt enligt skiss:



Bak ser dom ut enligt nedan:



Antar att man original justerar camber på den undre bärarmens infästningar mot chassit? Men hur justerar man toe? Även det på undre bärarmen? Bryter den inte i det övre fästet då, eller tas den justering upp av gummibussningen?

Jag tänker mig att camber enkelt skulle kunna göras på ungefär samma sätt som jag tänkt i fram, dvs grovt sett så här:



Men tar gärna emot tips om hur lättast göra med toe? Till att börja med, kan jag räkna med att övre gummibussningen tar upp detta?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Original är det en H-arm nedre bak och camber/toe justeras via inre camberbultar, och det tas upp av övre bussningen och flex i bärarmen (vi pratar ju inte flera grader ens här, eller ska du ha aktiv bakhjulsstyrning ).

Men att ändra det till en A-arm och ett toestag går ju om du vill.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det justerbar toe bak då? Långt ifrån alla bilar som har det. Men enklast är väl att göra ovala hål i främre eller bakre infästning av nedre länkarm och ha excentriska bult.
Eller om man bygger helt egna bärarmar använda länklager på ena infästning och vanlig bussning på andra.
Eller som sagt anpassa delarna gör att använda toe-stag.

Men ska man använda en "enkel" spindel så känns det ju samtidigt lite onödigt att komplicera saker mer än nödvändigt. Bak är det ju som sagt ytterst lite finjustering man behöver. Sätter man allt rakt/rätt från början är det inte mycket justermån som behövs. Nästan så det räcker med lite glappmån i alla infästningarna och sen eventuellt lite finjustering med slip vid inställning.
Övre bussning är normalt sett så pass förlåtande att den tar upp det utan problem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande