Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2495 totalt) |
God dag alla glada bilmeckare!
Jag har under alldeles för många år fightats med att skohorna ner en audidrivlina i en e36 compact och denna sommaren var det dags, en första provkörning! Jag har inte haft någon direkt byggtråd förutom ett Instagramkonto men nu när det börjas fiffla mer med motorstyrning och elektronik så tänkte jag att det kunde vara en god idé att beblanda sig med alla proffsen här Slänger in ett par bilder på bygget och inleder en diskussion som jag hoppas det finns kunskap att hämta här om. CANBUS är min nuvarande fundering! Jag har ambitionen att använda mig av en Volvo v50 servopump och vill styra den linjärt mot hastighet och varvtal. Har sökt ihjäl mig på nätet om det är någon som har fifflat med detta men de som använder den sätter den oftast i driftingbilar, kör den på konstant ström och ser glada ut. Kanske är det den enda vägen att gå? _________________ Martin Gustavsson |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Kul att ni tycker det!
Kan specificera vad som finns under skalet; Audi S4 V6 2,7 liter med Borg Warner Efr 9180 på E85 Audi S2 framvagn Audi RS6 bakvagn KW V3 ben runt om Maxxecu Race styrsystem I övrigt är bakskärmar bortkapade och ersatta med kolfiberbreddning. Likadant fram _________________ Martin Gustavsson |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Kul med någon som använder 2.7 biturbon! Dom är ganska lättskrämda
Tycker allt det är lite fattigt med bilder och information :P _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Hehe ja! Du har helt rätt Erik Vem tror du gav mig inspirationen? Den ger inte mycket mos för tillfället då jag inte mappar förän till våren. Vintern kommer jag vidta lite förbättringsåtgärder innan jag gör ett besök i bänken och sedan till regbes _________________ Martin Gustavsson |
||
Det är one of a kind helt klart. Mycket strul har det varit att få detta att funka och skämmig vinkel på drivaxlar fram bland många andra problem på vägen
Till våren är planen att den ska bänkas till ungefär 400 hjulhästar då bottendelen är original. Om ekonomin tillåter bygger jag en annan motor med smidd botten, andra toppar och diverse andra uppgraderingar vid sidan av under nästa år! Bjuder på någon mer bild här _________________ Martin Gustavsson |
||
Hehe hmja Det kanske var fel kategori jag satte den här bilen i. Det är ju inte tänkt som en renodlad racebil så sett, därav valet. Snarare SFRO med raceinspiration. Det kommer ju visserligen ske viss banåka.
Om en moderator känner för att flytta tråden så kör på _________________ Martin Gustavsson |
||
Ser ändå relativt rymligt ut under huven!
Smidda stakar så håller den för 800hk, de räcker långt original stakarna mäktar med 600 motorhästar så länge du håller den på säkra sidan av spikningar. Std stakarna gillar inte spikningar . _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Mja det är inga större problem att meka med den här faktiskt. Dock sjukt tight framtill! Kul med lite input från en som verkar känna till motorn Kör ju E85 så det borde gå att få bra flås i den då ju! Detta är mitt enda och första bilbygge så det finns mycket att lära _________________ Martin Gustavsson |
||
Den motorn är rätt välbyggd i grund och botten. Finns ganska många som åker 5-600 hjulhästar med originalbotten. Men det framgår inte för vilken typ av körning det fungerar.
500 awdhp torde va i krokarna av 600 i motorn. Kolvar sen vill jag minnas börjar strejka runt 800 strecket. Stakarna är känsliga för spikningar som sagt, men bättre sortens är billiga! Jag har varit sugen många gånger på att skaffa en sån motor. Har sett dom för så lite som 2500 kompletta och fungerande. Stakar går få i för en 6000 , lager och packningar etc etc har jag ingen aning om vad det kan kosta.. Men dra till med 9-10 000. En RS4 koppling går loss på typ 2500, den orkar en bit norr om 500hk, enligt en del ända till 600! Där har du 20 000, saknas gör två lämpliga turbos, t ex 19T som är ganska billiga (kan nog gå hitta ett par för 5000) spridare och en mappning. Så i teorin borde det gå bygga en sneak 600hk motor för typ 30 000+mappning. Det är ganska bra kurs för den effekten _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
All right! Ja jag köpte denna motorn för 1500 spänn! Köpte ett beggat kopplingskit för 800nm med stålsvänghjul för i runda slängar 5k. Växellåda är en passat 1.9tdi. Ingen aning om de är starkare bara för att det är diesel men de tål oavsett hehe. Jag har överdimensionerat vissa grejer för att gardera för framtiden. Kör Bosch motorsport 1300cc spridare. Turbon är ju ett riktigt as också bland annat. Smidda prylar ligger och väntar på hyllan men ska skaffa en byggmotor först Har hört att man behöver slänga på sugtoppar om man ska få flödet som behövs runt över 600hk. Något du håller med om? Säg till ifall du behöver VAG-adapters till en framtida 2,7t så skär jag ut dem för en billig peng till dig _________________ Martin Gustavsson |
||
De bilar jag läst om med mer än 600 häst har oftast haft portade toppar. Det kan absolut vara så att 2.8an har bättre flöde men det är inget jag varken kan bekräfta eller dementera :/ 2.8 30v är dock en riktigt trevlig maskin Dom kammarna borde ju vara lite roligare än turbokammarna med i en mer budget betonad maskin. 2.8an har rätt varvvillig och sportig karaktär
Ja dom är som sagt inte dyra, jag har varit nära att handla hem en flera gånger men det har alltid fallit på utrymme. Något som sen ett halvår tillbaka är ett 45kvm mindre problem jag ska lägga det erbjudandet på minnet _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ja, något måste hur som helst göras utöver bottendelen i alla fall Vet en som har 2 sugtoppar liggandes så kanske går att övertala vederbörande att sälja dem hehehe. Har en gördel på hyllan också jag tänkte försöka kopiera för killen som gjort alla de där delarna har tydligen gått bort _________________ Martin Gustavsson |
||
Kul projekt!
Det finns lite canbus snack här och var på forumet, testa om du får napp här t ex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Förstår att du vill styra servopumpen men jag är inte helt med på att det är linjärt mot varvtal/hastighet, mest pga mina erfarenheter av räserbilar utan servo, de brukar vara sjukt jobbiga att baxa runt i lågfart men man tänker inte ens på att servo saknas när man är uppe i fart. Fast du kanske tänker omvänt proportionellt mot varvtal? _________________ Tord Ringenha11 |
||
Andra projekttrådar En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2495 totalt) |