Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2485 totalt)
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
God dag alla glada bilmeckare!
Jag har under alldeles för många år fightats med att skohorna ner en audidrivlina i en e36 compact och denna sommaren var det dags, en första provkörning!
Jag har inte haft någon direkt byggtråd förutom ett Instagramkonto men nu när det börjas fiffla mer med motorstyrning och elektronik så tänkte jag att det kunde vara en god idé att beblanda sig med alla proffsen här

Slänger in ett par bilder på bygget och inleder en diskussion som jag hoppas det finns kunskap att hämta här om.
CANBUS är min nuvarande fundering! Jag har ambitionen att använda mig av en Volvo v50 servopump och vill styra den linjärt mot hastighet och varvtal. Har sökt ihjäl mig på nätet om det är någon som har fifflat med detta men de som använder den sätter den oftast i driftingbilar, kör den på konstant ström och ser glada ut.
Kanske är det den enda vägen att gå?






_________________
Martin Gustavsson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ser ju riktigt cool ut

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Riktigt intressant bygge.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Kul att ni tycker det!

Kan specificera vad som finns under skalet;

Audi S4 V6 2,7 liter med Borg Warner Efr 9180 på E85
Audi S2 framvagn
Audi RS6 bakvagn
KW V3 ben runt om
Maxxecu Race styrsystem

I övrigt är bakskärmar bortkapade och ersatta med kolfiberbreddning. Likadant fram

_________________
Martin Gustavsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Fränt bygge!

Påminner om min gamla kortlivade rackare




Hur mycket mos ger den?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Kul och oväntat motor/drivlina i en BMW!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Kul med någon som använder 2.7 biturbon! Dom är ganska lättskrämda

Tycker allt det är lite fattigt med bilder och information :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt bygge!

Påminner om min gamla kortlivade rackare




Hur mycket mos ger den?


Hehe ja! Du har helt rätt Erik Vem tror du gav mig inspirationen?
Den ger inte mycket mos för tillfället då jag inte mappar förän till våren. Vintern kommer jag vidta lite förbättringsåtgärder innan jag gör ett besök i bänken och sedan till regbes

_________________
Martin Gustavsson
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Det är one of a kind helt klart. Mycket strul har det varit att få detta att funka och skämmig vinkel på drivaxlar fram bland många andra problem på vägen

Till våren är planen att den ska bänkas till ungefär 400 hjulhästar då bottendelen är original.
Om ekonomin tillåter bygger jag en annan motor med smidd botten, andra toppar och diverse andra uppgraderingar vid sidan av under nästa år!

Bjuder på någon mer bild här






_________________
Martin Gustavsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Ser alldeles för snabb ut för att ligga i den här forumdelen .

_________________
Markus Ålind
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Hehe hmja Det kanske var fel kategori jag satte den här bilen i. Det är ju inte tänkt som en renodlad racebil så sett, därav valet. Snarare SFRO med raceinspiration. Det kommer ju visserligen ske viss banåka.
Om en moderator känner för att flytta tråden så kör på

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Ser ändå relativt rymligt ut under huven!

Smidda stakar så håller den för 800hk, de räcker långt original stakarna mäktar med 600 motorhästar så länge du håller den på säkra sidan av spikningar. Std stakarna gillar inte spikningar .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Cassius skrev:
Ser ändå relativt rymligt ut under huven!

Smidda stakar så håller den för 800hk, de räcker långt original stakarna mäktar med 600 motorhästar så länge du håller den på säkra sidan av spikningar. Std stakarna gillar inte spikningar .


Mja det är inga större problem att meka med den här faktiskt. Dock sjukt tight framtill!
Kul med lite input från en som verkar känna till motorn
Kör ju E85 så det borde gå att få bra flås i den då ju!
Detta är mitt enda och första bilbygge så det finns mycket att lära

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Den motorn är rätt välbyggd i grund och botten. Finns ganska många som åker 5-600 hjulhästar med originalbotten. Men det framgår inte för vilken typ av körning det fungerar.

500 awdhp torde va i krokarna av 600 i motorn. Kolvar sen vill jag minnas börjar strejka runt 800 strecket. Stakarna är känsliga för spikningar som sagt, men bättre sortens är billiga!

Jag har varit sugen många gånger på att skaffa en sån motor. Har sett dom för så lite som 2500 kompletta och fungerande. Stakar går få i för en 6000 , lager och packningar etc etc har jag ingen aning om vad det kan kosta.. Men dra till med 9-10 000. En RS4 koppling går loss på typ 2500, den orkar en bit norr om 500hk, enligt en del ända till 600!

Där har du 20 000, saknas gör två lämpliga turbos, t ex 19T som är ganska billiga (kan nog gå hitta ett par för 5000) spridare och en mappning. Så i teorin borde det gå bygga en sneak 600hk motor för typ 30 000+mappning. Det är ganska bra kurs för den effekten

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Cassius skrev:
Den motorn är rätt välbyggd i grund och botten. Finns ganska många som åker 5-600 hjulhästar med originalbotten. Men det framgår inte för vilken typ av körning det fungerar.

500 awdhp torde va i krokarna av 600 i motorn. Kolvar sen vill jag minnas börjar strejka runt 800 strecket. Stakarna är känsliga för spikningar som sagt, men bättre sortens är billiga!

Jag har varit sugen många gånger på att skaffa en sån motor. Har sett dom för så lite som 2500 kompletta och fungerande. Stakar går få i för en 6000 , lager och packningar etc etc har jag ingen aning om vad det kan kosta.. Men dra till med 9-10 000. En RS4 koppling går loss på typ 2500, den orkar en bit norr om 500hk, enligt en del ända till 600!

Där har du 20 000, saknas gör två lämpliga turbos, t ex 19T som är ganska billiga (kan nog gå hitta ett par för 5000) spridare och en mappning. Så i teorin borde det gå bygga en sneak 600hk motor för typ 30 000+mappning. Det är ganska bra kurs för den effekten


All right! Ja jag köpte denna motorn för 1500 spänn!
Köpte ett beggat kopplingskit för 800nm med stålsvänghjul för i runda slängar 5k.
Växellåda är en passat 1.9tdi. Ingen aning om de är starkare bara för att det är diesel men de tål oavsett hehe.
Jag har överdimensionerat vissa grejer för att gardera för framtiden.
Kör Bosch motorsport 1300cc spridare. Turbon är ju ett riktigt as också bland annat. Smidda prylar ligger och väntar på hyllan men ska skaffa en byggmotor först
Har hört att man behöver slänga på sugtoppar om man ska få flödet som behövs runt över 600hk. Något du håller med om?
Säg till ifall du behöver VAG-adapters till en framtida 2,7t så skär jag ut dem för en billig peng till dig

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



De bilar jag läst om med mer än 600 häst har oftast haft portade toppar. Det kan absolut vara så att 2.8an har bättre flöde men det är inget jag varken kan bekräfta eller dementera :/ 2.8 30v är dock en riktigt trevlig maskin Dom kammarna borde ju vara lite roligare än turbokammarna med i en mer budget betonad maskin. 2.8an har rätt varvvillig och sportig karaktär

Ja dom är som sagt inte dyra, jag har varit nära att handla hem en flera gånger men det har alltid fallit på utrymme. Något som sen ett halvår tillbaka är ett 45kvm mindre problem jag ska lägga det erbjudandet på minnet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Cassius skrev:
De bilar jag läst om med mer än 600 häst har oftast haft portade toppar. Det kan absolut vara så att 2.8an har bättre flöde men det är inget jag varken kan bekräfta eller dementera :/ 2.8 30v är dock en riktigt trevlig maskin Dom kammarna borde ju vara lite roligare än turbokammarna med i en mer budget betonad maskin. 2.8an har rätt varvvillig och sportig karaktär

Ja dom är som sagt inte dyra, jag har varit nära att handla hem en flera gånger men det har alltid fallit på utrymme. Något som sen ett halvår tillbaka är ett 45kvm mindre problem jag ska lägga det erbjudandet på minnet


Ja, något måste hur som helst göras utöver bottendelen i alla fall Vet en som har 2 sugtoppar liggandes så kanske går att övertala vederbörande att sälja dem hehehe.
Har en gördel på hyllan också jag tänkte försöka kopiera för killen som gjort alla de där delarna har tydligen gått bort

_________________
Martin Gustavsson
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Lite äldre byggbilder för den nyfikne
Är det någon som är haj på CANBUS här inne möjligtvis?












_________________
Martin Gustavsson
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211



Riktigt coolt projekt !!!

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88



Oj oj nu snackar vi Übertyskt...
Nice projekt..skall bli kul att få se denna i framtiden.

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul projekt!

Det finns lite canbus snack här och var på forumet, testa om du får napp här t ex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121266&sid=ac4ec620a4430c9c . . . .

Förstår att du vill styra servopumpen men jag är inte helt med på att det är linjärt mot varvtal/hastighet, mest pga mina erfarenheter av räserbilar utan servo, de brukar vara sjukt jobbiga att baxa runt i lågfart men man tänker inte ens på att servo saknas när man är uppe i fart. Fast du kanske tänker omvänt proportionellt mot varvtal?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andra projekttrådar
En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande