Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D 2009
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5298 totalt)
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Sååå då får man väl skrida till verket återigen med en BMW. Dessa härliga tyska bilar som levererar körglädje med bakhjulsdrift som extra krydda.
Då jag gick från en Toyota till en BMW 320i som bara strular så blev det en BMW 123D denna gången där fokus kommer ligga på att få upp flåset,förbättra väghållning,bromsar och sedan få ut den på bana för att jaga varvtider.
Steg 1: Blev ju givetvis att köpa den vilket inte var en lätt match då kravlistan var:
Manuell låda
Låga mil
Välservad med historik
M chassi
M paket invändigt och utvändigt
Ej trimmad
Svart

Med dessa kraven blev det redan snåla utbudet ännu snålare och svårfångat.
Så fort dom föll ut på Blocket så blev dom snabbt sålda(dom som var kvar hade defekter).
Efter ett par månaders väntan kom den äntligen ut...efter lite diskussioner så blev det omlackering av lite detaljer och en rejäl rekond av bilen in o utvändigt, service mm så det hela blev någon månad försenat.
Väl på dagen för bilinköp så började morgonen bra och jag blev upphämtad av min gode vän som också kör en svart e87 123d med steg 2 trim,D2 sport coils mm.
Resan gick på den tråkiga e20 och i höjd med Mariestad så blev det en körkortsindragning och vips så hamnade jag i förarstolen och vi beslöt att ändå slutföra resan och köpa bilen.
Att få hem den fick lösa sig senare.
Sagt o gjort..bilen visade sig ha lite gamla felkoder och efter ytterligare lite prutning så var köpet klart.
Fick åka hem igen och efter ca 13 timmar lång dag var det gott att få träffa kudden...men efter bara 4 timmar var jag vaken igen, bokade tågbiljett och så var jag på väg för att hämta hem bilen.
Den dagen bestod av 6,5 timme tåg, buss och sedan 4 timmar bilkörning...nog om detta bilen var nu hemma iaf.

Bild från annonsen.




Bild på när jag hämtade den..och körde hem den:-)


Väl hemma så inser jag att firman klåpat sig lite med montering av fronten.
Likaså att ena dämparen börjat ge upp och läcker lite olja.
Att man slarvat när man bytt bromsvätskan.
Att bromsskivan inte går att få ordning på och måste bytas (slagit sig,inte så farligt men ändå störande).
Att signalhornen lagt av under resan hem.
Ja lite småsaker som gjorde att jag kunde pruta ned den lite till över telefon och få pengar tillbaka på köpet.
Så all heder till Hedemora Bilforum i detta fallet.

Bilen fick en inspektion innan vi (jag och Boost Tuning i Kungälv) skred till verket,,,dpf delete,egr delete,cat delete,sportfilter(för det goa ljudet skull)+mjukvara steg 2 och lite extra finjustering på vägen. Så iaf 260+hk och 400Nm..skall upp i bänk inom kort för att verifiera siffrorna ordentligt.






Så nu på fredag är det dags för steg 2 i processen som blir Zimmerman Sport coatade o hålborrade skivor samt Ferrodo Racing's belägg..behöver ju få stopp på härligheten också som i dagsläget får smaka 17mil motorväg varje dag.Skönt med diesl som förbrukar ca 0.45 per mil..kör jag som en galning så landar den på 0,63 som värst..




Så detta var ett långt förstainlägg...men fler kommer...
STEG 3 ÄR CHASSI
STEG 4 ÄR steg 3 trimning där vi hoppas nå 340hk/550Nm,då skall vi också åka ifrån en 1M på bana är det tänkt...

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Härligt med fler e87 M!
Stor banpotential i dem..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Eldh skrev:
Härligt med fler e87 M!
Stor banpotential i dem..

Japp och värre skall den bli..du får hålla koll i backspegeln när dieseltraktorn kommer!

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 825



Kör bara! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ferodo gör helt okej bromsbelägg. Är själv sugen att testa DS3.12 vid tillfälle.
Tänkte i detta sammanhanget bara lite försynt påpeka att Ferodos "DS Performance" i min värld är att betrakta som ett belägg framtaget för "gatåka". Om man använder det på framaxeln och mosar på ordentligt på bana bör man absolut hålla kolla koll på att man inte överhettar beläggen.
För rent banåkabruk är det nog inte det lämpligaste valet bland Ferodo-beläggen.

Ferodo skrev:
This compound has been designed specifically for road use. It combines many of the characteristics found in a pure racing material (high friction, absence of fade) but has improved cold performance, and reduced disc wear and noise.



_________________

Rice and shine
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Ferodo gör helt okej bromsbelägg. Är själv sugen att testa DS3.12 vid tillfälle.
Tänkte i detta sammanhanget bara lite försynt påpeka att Ferodos "DS Performance" i min värld är att betrakta som ett belägg framtaget för "gatåka". Om man använder det på framaxeln och mosar på ordentligt på bana bör man absolut hålla kolla koll på att man inte överhettar beläggen.
För rent banåkabruk är det nog inte det lämpligaste valet bland Ferodo-beläggen.

Ferodo skrev:
This compound has been designed specifically for road use. It combines many of the characteristics found in a pure racing material (high friction, absence of fade) but has improved cold performance, and reduced disc wear and noise.




Tackar för inputen...
tanken med beläggen är att dom skall klara vardagskörningen bra dvs vara bra kalla...Skall jag köra bana med den bör man absolut byta till DS3.12 en kompromiss kanske kan vara ds2500 som verkar klara iaf 500grader istället för 400 som DS Performance..

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 825



Jag tycker det va lite svårt att begripa vilka nummer som va vilka. Tycket att FDS1773 hade vettigt pris på autodoc. När det närmar sig 2-3k så tycker jag det börjar svida för ett kit belägg.
Trodde det va DS2500, men det är kanske bara Performance?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Jag tycker det va lite svårt att begripa vilka nummer som va vilka. Tycket att FDS1773 hade vettigt pris på autodoc. När det närmar sig 2-3k så tycker jag det börjar svida för ett kit belägg.
Trodde det va DS2500, men det är kanske bara Performance?


FDS1773 är DS PERFORMANCE
DS2500 är det kit som kostar ca 3200:- på Autodoc.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Så då var det fredag igen...
Idag väntas det bänkning av bilen och byte av bromsskivor och belägg.
Skivor blir Zimmerman hålborrat o coatat med Ferrodos "Racing" belägg för gatbruk DS Performance(som ni kan se lite mer om ovanför).
Vi hoppas på en graf idag som visar minst 260hk och 380Nm..min personliga förhoppning är satt till 270hk och 420Nm men vi får se vad trollkarlen i dynon kan trolla fram för siffror.
Detta görs i syfte att få en siffra att jobba efter när vi tar fram steg 3 till bilen så vi kan se den faktiska skillnaden i trimningsgrad istället för framräknade siffror som så många andra jobbar med.Jag gillar att se det verkliga resultatet och vill även ha "kött på benen" när jag droppar mina siffror om bilen.
Många utlovar otroliga mängder hästar och vrid som sedan "kunden" skryter om för sina polare tills dom blir ifrånåkta...alla bilar är individer därav att jag inte nöjde mig med att bara slänga in steg 2 utan också att vi finjusterat mappen efteråt på plats i bilen under gång för att maximera utgången av uppgraderingen.
Nog om detta..hoppas på en liten filmsnutt också från dynorun idag om min mobil vill vara med(iphone med dålig bildstabilisator),-) STAY TUNED!

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Janoshki skrev:

Vi hoppas på en graf idag som visar minst 260hk och 380Nm..min personliga förhoppning är satt till 270hk och 420Nm men vi får se vad trollkarlen i dynon kan trolla fram för siffror.!


Nyfiken hur bilen blir att köra med så mycket vrid och så lite varv med en manuell låda.
Har du någon film eller något där man kan få ett hum?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Hej igen!!
Söndag och dags för en update hur min fredag var...
Den började bra med en tur till Uddevalla för att bänka bilen...inget märkvärdigt på vägen dit förutom då alla poliser som roade sig med diverse mätningar utmed motorvägen;-)
Väl på plats och uppspänd i bänken så tog jag plats bakom ratten och mätningen påbörjades(jag körde själv med instruktioner i örat )
Upp och låsa på 2000varv på 3 an..sedan bar det av..det gjordes tre mätningar på 3:an som gav som mest 235 hk och 453Nm på hjulen...omräknat så är det ca 265hk och 500Nm i motorn enligt "bänkaren".
Sedan så tyckte han att vi kör på 4:an för att se om siffrorna blev bättre...så upp o låsa på 2000varv igen o sedan bar det av..märkte då att värmen började komma ordentligt i maskin (inget onormalt men efter några pulls så blir ju sakerna varmare)..första på 4:an gav 237hk vad jag kunde se på skärmen..så då tänkte jag till o sa äh vi tar ett till så vi får ordentligt verifierat...varven passerade 3000 passerade 4000 och när vi närmar oss ca 4600 så smäller det bara till och fronten försvann i ett rökmoln...JÄVLAR!!!var det enda jag hann tänka...
visade sig inte vara så farligt ändå fastän jag sköt sönder hela tryckröret (som är tillverkat i armerad plast,bra val av material BMW)..det jag hann se då var 237hk..så ja siffrorna på pappret som visar 235 är gjorda på 3:an me det säger också en hel del i hur maskinen beter sig..mycket trevlig kurva på både hk o vrid skulle jag säga..
Bilen lagades provisoriskt så jag kunde ta mig till Kungälv för bromsbyte på eftermiddagen vilket avlöpte smidigt och fint..blev dock en riktigt försiktig körning från Kungälv till Borås tack vare att det läcker rätt bra i röret som vi lagat med en rörstump och diverse klämmor.

Så nu fick man ett nytt projekt i skallen..bygga tryckrör som håller..ett nytt i plast a la BMW kostar 3600:- va gott tänkte jag jag tar ett..då svara han på andra sidan luren att ja du,dom e slut i Tyskland på huvudlagret..vi kanske kan ta hem ett när dom kommer men det ser ut att vara ca 25 dagar bort!!!
Jagade upp ett på skroten(fanns totalt 3 i Sverige) för 1200:- som får agera nödlösning tills jag har ritat ett nytt fint i aluminium till bilen..
Så när tryckrör är på plats så blir det en sista mätning på 4:an och sedan blir det ny pump,fuelrail,ic mm för att nå Projektets mål på 340hk. Men först måste ett bättre chassi till helt klart då mitt gamla trötta M chassi inte riktigt e så mycket M längre.
Lite blandade bilder från min äventyrliga FREDAG!!

bild 1 på väg upp i bänken

bild 2 lite närmre att starta

bild 3 fastspänd och klar att åka


bild 4 startklar

bild 5 här saknas en sak..ja just det ja..resten av tryckröret som gick i två delar...lagom utblåshål inte konstigt det small gott



bild 6 visar dom fina Zimmermanskivorna

bild7 är resultatet av bänken som tydligen drar ca 30hk så 265hk och ca 500Nm för man vara glad över..

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Då har det begagnade originalröret anlänt och skall monteras på plats efter lite förstärkningsarbeten.
Sedan har jag kommit fram til att det bli en uppgradering på IC med tillhörande tryckrör från Darkside i England.
En uppgradering som kommer monteras under Q1 2022 samtidigt som chassi skall uppgraderas i slutet Q1 mitten på Q2.
Så lagom till sommaren kommer blir det fullt steg 3 om plånboken håller.
Då borde jag ha ca 340hk/700Nm ,vässat chassi och inga ursäkter förutom däckvalet då.

Sitter och läser och läser och just nu är det Cup2 som verkar vara grejjen.
Men då bilen går många pendlarmil så kommer det nog vara onödigt dyrt att köra på cup2,så funderar helt enkelt på en extra uppsättning fälgar o däck till vardagsbruk.

bifogar bild på min tänkta FMIC.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Spännade med en helt annan biltyp i Sprintklass A om du landar den effekten, blir kul med lite nya varianter där thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



[quote="Janoshki"Sitter och läser och läser och just nu är det Cup2 som verkar vara grejjen.
Men då bilen går många pendlarmil så kommer det nog vara onödigt dyrt att köra på cup2,så funderar helt enkelt på en extra uppsättning fälgar o däck till vardagsbruk.[/quote]

Cup2 är ett riktigt bra allrounddäck enligt mig. Hade de på min men utan camberplattor kommer du slita mkt på utsidan.
Nu har jag nankang Ns-2r, tycker de fungerar lika bra som cup2 på bana men skulle aldrig ha de på en pendlarbil. Alldeles för hög ljudnivå.
Nästa gång det blir nya däck kommer det förmodligen bli dubbla uppsättningar.

_________________
Martin St0tzer
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Figgz skrev:
Spännade med en helt annan biltyp i Sprintklass A om du landar den effekten, blir kul med lite nya varianter där thumbs up

Ja den effekten förväntas vara där i början av sommaren om allt vill sig väl..


storre skrev:
[quote="Janoshki"Sitter och läser och läser och just nu är det Cup2 som verkar vara grejjen.
Men då bilen går många pendlarmil så kommer det nog vara onödigt dyrt att köra på cup2,så funderar helt enkelt på en extra uppsättning fälgar o däck till vardagsbruk.


Cup2 är ett riktigt bra allrounddäck enligt mig. Hade de på min men utan camberplattor kommer du slita mkt på utsidan.
Nu har jag nankang Ns-2r, tycker de fungerar lika bra som cup2 på bana men skulle aldrig ha de på en pendlarbil. Alldeles för hög ljudnivå.
Nästa gång det blir nya däck kommer det förmodligen bli dubbla uppsättningar.[/quote]

Ja givetvis blir det ställbart chassi med arga vinklar för att optimera greppet,så camberplattor är medräknat i chassiuppsättningen.
Har hört gott om Nankang faktiskt som bandäck men är gammal o svår att vända bort från dom gamla vanliga tillverkarna.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Dagarna flyter förbi och det är dags att säga några ord om dom nya skivorna och beläggen.

Skivorna isig kan jag inte säga så mycket om förutom att dom är raka o fina.
Däremot beläggen blev jag lite besviken på, efter en lugn och fin inkörning mot skivorna var det dags för lite mer aggressivt beteende. Gjorde en fullbromsning dvs plattan i mattan från ca 120till noll med ett fint rökmoln från beläggen som resultat. Sedan blev det lite lugn körning ca 300m innan nästa bromsning ägde rum från ca 50 denna gång...då känns det som att jag har tvättsvampar istället för bromsbelägg. Typ som att dom hade fading.
Innbillning tänkte jag och fortsatte på en nedkylningsrunda. Senare på kvällen kör jag på otorvägen och bromsar rätt hårt pga älg på vägen och beläggen känns bra för att i nästa bromsning ca 30 sekunder senare kännas mjuka igen.
Känns alltså bra i första bromsningen och sedan som att dom mattas av direkt inför nästa bromsning.Har gjort flera korta bromsningar idag med bilen i olika hastigheter och kan intyga att det känns som att beläggen blir väldigt mjuka nästan direkt. Originalbeläggen kändes "vassare" om man skall vara ärlig.Eller är det såpass mycket mer bett i skivorna som gör att beläggen känns så här?
Beläggen är Ferrodo Racing DS Performance och skivorna är Zimmerman coatade sportskivor hålborrade.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 825



Låter inget vidare!
Nästan så man kan misstänka att det hände mig samma på falkenberg, men kan inte svära på det för det var tokregnigt, så det kan ju varit hala däck på hal bana likk väl...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Låter inget vidare!
Nästan så man kan misstänka att det hände mig samma på falkenberg, men kan inte svära på det för det var tokregnigt, så det kan ju varit hala däck på hal bana likk väl...


Ja det får bli en ordentligt körning nu till veckan med omväxlande vägar dvs kurviga för att utreda ordentligt..men det känns rätt olustigt när mna känner man tvättsvampskänslan dock.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hade du varit ute och "bromsat in" belägg och skiva innan?
Blir stor skillnad om du gör så.

Luktar mer dålig bromsvätska om det blir svampkänsla efter så kort tid.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Lillen skrev:
Hade du varit ute och "bromsat in" belägg och skiva innan?
Blir stor skillnad om du gör så.

Luktar mer dålig bromsvätska om det blir svampkänsla efter så kort tid.

Japp dom är inbromsade mot skivan ordentligt.Bromsvätskan är ny sedan 2 v sedan.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Köpte ds2500 i somras till bruksbilen som skulle gå på bana, om jag minns rätt skulle inkörningen av beläggen vara 25-30 inbromsningar med 50% bromskraft, och sen rejäl avkylning. Vet inte om "performance" beläggen har nåt liknande?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D 2009
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande