Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D 2009
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5298 totalt)
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Cédric skrev:
Köpte ds2500 i somras till bruksbilen som skulle gå på bana, om jag minns rätt skulle inkörningen av beläggen vara 25-30 inbromsningar med 50% bromskraft, och sen rejäl avkylning. Vet inte om "performance" beläggen har nåt liknande?


Jag körde 20 inbromsningar med snälla inbromsningar/inslitningar ...sedan ett par rejäla bromsningar givetvis med normal temp i skivorna..men en rejäl avkylning efteråt..

Tycker dom känns lite sådär i känslan.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Med de banbelägg jag haft (Carbotech & PFC) har jag haft lite fade-tendenser om jag slarvat med inbäddningen som i dessa fall varit en massa hårda inbromsningar i följd. Sen har de funkat fint, det har varit just den lilla fade-perioden där de "svettats in".

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Janoshki skrev:
Cédric skrev:
Köpte ds2500 i somras till bruksbilen som skulle gå på bana, om jag minns rätt skulle inkörningen av beläggen vara 25-30 inbromsningar med 50% bromskraft, och sen rejäl avkylning. Vet inte om "performance" beläggen har nåt liknande?


Jag körde 20 inbromsningar med snälla inbromsningar/inslitningar ...sedan ett par rejäla bromsningar givetvis med normal temp i skivorna..men en rejäl avkylning efteråt..

Tycker dom känns lite sådär i känslan.


Min tolkning av 25-30 50% inbromsningar är att det är ganska så kraftiga inbromsningar som bygger upp en del temperatur, vilket jag förstår är meningen med procedure. Mina bromsar blev rejält varma av inkörningen iaf, förutom bak som var ganska svåra att få temp i.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Men vad underbart att se sin gamla kärra hamna här thumbs up
Jag köpte den när den gått knappt 2000 mil (våren 2011) och hade den i ca 2,5 år, mest som bruksbil men blev iaf ca 50 varv på ringen under 2011.

Kul med optimeringar, ska läsa igenom hela tråden nu

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Mats Th skrev:
Men vad underbart att se sin gamla kärra hamna här thumbs up
Jag köpte den när den gått knappt 2000 mil (våren 2011) och hade den i ca 2,5 år, mest som bruksbil men blev iaf ca 50 varv på ringen under 2011.

Kul med optimeringar, ska läsa igenom hela tråden nu


Nej men va häftigt..och roligt.
Hur många Ringen varv har den gått sa du ;-)

Har du bilder,histortia mm om den så skriv i PM.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Jaaa men en liten update får det bli idag iaf.
Vinterdäcken är på :-( fy fasen va nedrigt det är att åka dubbdäck.
Hursomhaver så ger det ju lite utrymme till att titta på nästa års sommardäcksval...
Funderar på PS4or eller cup2or..
Synd bara att man pendlar runt 16mil om dagen så då känns det ju vansinnigt dyrt att slita ned cup2or på motorvägen,så antagligen får man ju ha en uppsättning "race fälgar" liggandes.

Så jakten på style 216 till vettigt pris fortsätter (modellen som satt på 320si).
Skall dock vara modellen som passar e9x då dessa har ett annat ET o passar så bra på 1serien.

Har också börjat snegla åt D2 chassikit till bilen.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Vi tar väl en liten update igen nu när snön faller ned och bilen går brett på vägarna.
Beläggen har körts in och nu först tycker jag dom bettar bra i skivorna(kanske behövdes en rejäl inslitningsperiod bara) nej det e inte för att det är snö ute,detta resultat kom innan;-)

Sedan har jag ju klagat lite på att mitt M chassi är slut så idag fick jag tummen ur och la en beställning på D2 SPORT coils hos Streetperformance i Göteborg som hade en kampanj på dessa,så lagom till vårkanten skall det monteras och ställas in ordentligt ihop med nya fina sommardäck.(Där vet jag inte än vad det blir för ostar men iaf åt det kletigare håller för optimalt grepp).Kanske tillomed blir så att det blir 17" R däck för lek och 18" vanliga slit o släng för pendling.Vi får se.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Janoshki skrev:
Vi tar väl en liten update igen nu när snön faller ned och bilen går brett på vägarna.
Beläggen har körts in och nu först tycker jag dom bettar bra i skivorna(kanske behövdes en rejäl inslitningsperiod bara) nej det e inte för att det är snö ute,detta resultat kom innan;-)

Sedan har jag ju klagat lite på att mitt M chassi är slut så idag fick jag tummen ur och la en beställning på D2 SPORT coils hos Streetperformance i Göteborg som hade en kampanj på dessa,så lagom till vårkanten skall det monteras och ställas in ordentligt ihop med nya fina sommardäck.(Där vet jag inte än vad det blir för ostar men iaf åt det kletigare håller för optimalt grepp).Kanske tillomed blir så att det blir 17" R däck för lek och 18" vanliga slit o släng för pendling.Vi får se.


Kör 2 uppsättningar, riktigt r-däck för bana och BRA däck för vardag.
Kan varmt rekommendera goodyear eagle F1 supersport - som mpss men till halva priset.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Tackar o bockar för tipset Svensson..
blir nog så att åka två uppsättningar för mig med..klart smidigast.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



E.Svensson skrev:


Kör 2 uppsättningar, riktigt r-däck för bana och BRA däck för vardag.
Kan varmt rekommendera goodyear eagle F1 supersport - som mpss men till halva priset.


Har du hunnit utvärdera hur många mil dom håller och vad pratar vi för dimensioner?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



RZ skrev:
E.Svensson skrev:


Kör 2 uppsättningar, riktigt r-däck för bana och BRA däck för vardag.
Kan varmt rekommendera goodyear eagle F1 supersport - som mpss men till halva priset.


Har du hunnit utvärdera hur många mil dom håller och vad pratar vi för dimensioner?


225/40-18

Hunnit köra närmare 1000 mil på dom (en säsong). Rent spontant - utan bekymmer kommer dom gå hela nästa säsong.
Vid samma användning (samma bil samma mil och resa ner i Europa) på mpss så var reaktionen på hösten - oj. dom här går nog knappt en sommar till.
Dels mycket mer mönster kvar (kan ha varit mer från start också) men även mycket mer kvar av ytterskuldran- som blev utsliten väldigt snabbt på mpss.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Dags för lite update igen.

Har börjat snegla åt större IC och hamnade hos Darkside Performance som har ett trevligt kit dessutom med alurör istället för BMW plastdito på sin chargepipe. Inte det billigaste kanske men klart prisvärt om man jämför med Wagner-tunings variant.
Ca 5700 inkl tryckröret Darkside
Ca 7200 för bara ic WagnerTunig

wagner har större frontalyta men ger lägre totalvolym så då borde en lite mindre frontalyta med större volym gå på ett ut antar jag?
Hursomhelst så kommer det ge mer kall luft än originalet...

Detta får komma efter att mitt D2 kit kommit och lite bussningar och stag i bakvagnen bytts ut.
Mer effekt njae kanske inte..men iaf kallare laddluft så man kan köra fort längre tid med bibehållen effekt.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



Intressant tråd!

Sambon åker E87 123d som bruksbil, man blir allt lite sugen på att göra lite förbättringar på den så kommer definitivt följa denna tråden.

Är tryckrör och IC svåra att byta?
Det är ju minst sagt ett trångt motorutrymme.
Jag misstänker att det läcker lite nånstans på trycksidan.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
MrKristian skrev:
Intressant tråd!

Sambon åker E87 123d som bruksbil, man blir allt lite sugen på att göra lite förbättringar på den så kommer definitivt följa denna tråden.

Är tryckrör och IC svåra att byta?
Det är ju minst sagt ett trångt motorutrymme.
Jag misstänker att det läcker lite nånstans på trycksidan.


Hej
IC är inte något stort jobb förutom då att riva fronten på bilen.
Tryckröret klarar man att byta utan för mycket svordomar,trångt och lite bökigt med klämmorna men det går att göra utan att plocka loss annat.
Lilla chargepipe på turbosidan har jag inte bytt så den kan jag inte uttala mig om,än.
Klart trevlig motoratt köra med speciellt nu när den går lite bättre;-)
Stora fördelen är ju att den snittar ca 0,5l/mil i bra motorvägstempo.Råstark så man slipper växla så mycket,som sagt en ultimat pendlarbil.
Synd bara att diesel börjar bli dyrt som skam.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Jag pillar oxå med en 123d som är tänkt att köras på dvs ....samlar just nu delar för det mesta inkl höja effekten ngt. Högtryckspumpan sätter lite stopp då den inte orkar leverera bränsle för mkt mer än 290hkr...de flesta ger sig på cp4.2 pump och spridare från 6an Problemet är den passar inte helt hundra samt man måste bygga om spridar röret....men jag har kommit i kontakt med ett företag i Lettland som uppgraderar cp4.1 högtryckspumpen. Evo 1 klarar leverera till ca 350 evo 2 pump ger diesel så den klarar 500..och det är mer än vad std innanmätet klarar av std k16 turbo klarar väl Max 340....men det finns ju alltid möjlighet att bygga om turbona oxå

_________________
Pelle Persson
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Jag pillar oxå med en 123d som är tänkt att köras på dvs ....samlar just nu delar för det mesta inkl höja effekten ngt. Högtryckspumpan sätter lite stopp då den inte orkar leverera bränsle för mkt mer än 290hkr...de flesta ger sig på cp4.2 pump och spridare från 6an Problemet är den passar inte helt hundra samt man måste bygga om spridar röret....men jag har kommit i kontakt med ett företag i Lettland som uppgraderar cp4.1 högtryckspumpen. Evo 1 klarar leverera till ca 350 evo 2 pump ger diesel så den klarar 500..och det är mer än vad std innanmätet klarar av std k16 turbo klarar väl Max 340....men det finns ju alltid möjlighet att bygga om turbona oxå


Hej
Fördelen med CP4.2 är ju dubbla pumphuvuden som säkerställer funktionen,istället för att trimma CP4.1 som då kommer gå i högvarv och risk för haveri är överhängande, men smaken e som baken.
Spridarröret kapas o svetsas(av firma i England som även röntgar svetsen efteråt, iaf mitt).
Effektmässigt tror jag dock att 340 och strax under 700Nm (knäcker veven på 800Nm tror jag det var)räcker gott.
Man får jaga vikt istället,framskärmarna och huven väger mycket och vikten fram bör ju bantas lite för kvickare instyrning i kurvorna.

Liten UPDATE på bilen just nu:
Nya däck beställda..kommer åka på Bridgestone Potenza Sport i år.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Ok...då har man varit lite upptagen med nytt jobb mm på sista tiden.
Kort summering med vad som hänt med bilen.

D2 sportkit monterat o injusterat.
Nya Bridgestone Potenza Sport monterade och inkörda ett par hundra mil.
Nya bromsbelägg EBC orange stuff samt Motul racingbromsvätska och nya nipplar på alla oken.
Nya toe och camber justeringar i bakvagnen.
1M front monterad och har plockat bort ledrampen som drog ned kylningen till IC alltför mycket.
Ny vindruta fick det bli också i bara farten.
Så bilen är nu en äkta trackday på rymmen bil...underbart att kunna trycka in den i kurvorna utan att behöva tänka på fästet för det finns där hela tiden.Att ställa ut röven med kontroll känns också det helt underbart.
Siktar ev på TA premiär nu på fredag på KING OF MANTORP för att se vad den presterar på banan.
Nuvarande effekt ca 270hk/500Nm .. detta ihop med ett avstämt chassi har gjort bilen totalt överlägsen när det svänger..

Ses ev på Vårgårda 26/6 för lite konbana/gymkhana.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
lindblom
Stockholm
Här sen Jul 2022
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hallå eller!
Var tvungen att skapa ett konto när jag såg den här tråden, då jag blivit med en likadan fast E82/coupé, helt original.

Berätta om hur bandagen gick? Nöjd med D2-uppsättningen?
Något du känner behöver justeras eller förbättras rent spontant?

_________________
Stefan Lindblom
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Ja det blir ju aldrig som man tänkt...
1 juli så drog jag av vägen med min mc.
Efter en omkörning i ca 140km/h så sprang en grävling upp på vägen och rakt in i framhjulet på min mc.
Efter en luftfärd landade jag på höger axel och fick en lång åktur mot asfalten.
I slutet så orkade jag inte hålla uppe huvudet och kanade med ansiktet nedåt sista biten och rakt ned i ett djupt dike.
Bröt av skulderbladet i två delar och massa sprickor.
Brännskador på armarna,skrapade lite på höger knä som syddes ihop,mycket muskelsmärtor och blåmärken.

Hade änglavakt den dagen.

Lång rehab som ännu än idag inte återställt mig och inte kommer återställas heller.
Detta gjorde att jag sålde bilen och köpte en större A6 med automatlåda då det inte gick att växla eller trycka ned kopplingen ordentligt.


Skam Den som ger sig brukar det heta...
Har nu idagsläget rätt bra koll på armar o ben igen.
Har tillomed köpt mig en ny bil ,denna gång föll valet på en trimmad och förfinad Audi S3 från 2000.
Så det får bli nästa projekttråd.

Ta vara på livet och njut av det.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 123D 2009
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande