Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -07 Vinterfix
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4134 totalt)
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88



Fasen va gott med en 1:a till i Borås.
Kör en 123D som också används som MPV, Multi Purpose Vehicle ;-)
Skall bli intressant att mäta sig med din bil i sommar då vi har liknande effekt men helt olika motorer.

Mvh Jonaz

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Janoshki skrev:
Fasen va gott med en 1:a till i Borås.
Kör en 123D som också används som MPV, Multi Purpose Vehicle ;-)
Skall bli intressant att mäta sig med din bil i sommar då vi har liknande effekt men helt olika motorer.

Mvh Jonaz


Yes, nu längtar börjar man längta till sommar men samtidigt skönt att det är lite kvar. Det är mkt som ska hinnas med innan.
123D känns nästan mer MPV än en bensinsexa

Lite framgång nu i alla fall. Beställde hem en ny AFS/AL/Active steering-motorenhet ifrån en skrot. Fick hem den, packade upp och inspektereade. Två av fyra kontakter var defekta till den grad en den tyvärr var obrukbar.. Skit..

Jag skarvade lite på sanningen tidigare i tråden när jag sa att jag mätte på motorn. Det var inte riktigt sant. Jag hade mätt på kontaktstycket på styrenheten i stället för till motorn av anledningen att jag helt enkelt inte fick loss kontakten ifrån motorn medans styrväxeln satt i bilen. Trångt att komma åt och den satt som berget.
Styrväxeln behövde ändå ut så kablaget upp till styrenheten fick följa med. Väl på backen fick jag bort kontakten och hittade en hel del oxid. Efter lite oxidrengöring och skrubbande med tops så fick jag värdena:
U - V = 0 Ohm
U - W = 0 Ohm
V - W = 0 Ohm
Kontrollmätte på skrotmotorn och fick samma resultat. Behöver en ny kontakt till kablaget dock..

Stiften i den delen som sitter fast i styrväxeln/motorn är tyvärr rätt slitna och gropiga. Något tips på något man kan lägga på för att få en lite bättre yta och kontakt på stiften?

Bevis på att det händer något

_________________
Martin St0tzer
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Det jobbas på! Gött! Kul att du hittade felet! Men pilligt att fixa bra kontakt igen.
Går det inte att byta pinnarna i kontktdonet på kabel? De kanske räcker för att få bra kontakt å sen fylla med någon kontaktfett om det inte går att få kontakten tät. Lurigt att hitta rätt pin typ bara. Men borde ju gå att hitta efter lite surf...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Lite har hänt sedan sist. Gamla goda orginalstyrväxel sitter nu på plats. Har inte provat än men jag förutsätter att allt kommer fungera . Hittade lösa kontakter som beställdes hem. Till att börja med så byter jag bara ut en söndersmulad tätning för att hålla fukten borta. Just nu har jag god kontakt efter att ärgen avlägsnades. Funkar det inte in längden får jag byta kontakten.



Gick vidare och bytte en disa-ventil som skickat felkoder samt i med nya stift.








Senaste som hänt och där jag står nu, snart ny koppling och svänghjul.


Tyvärr inget som gör att bilen går fortare denna vinter men den kommer förhoppningsvis gå bättre

_________________
Martin St0tzer
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Där kom klumpen ner! :-)
Kul! Hittat något fel på svänghjulet? Blir det original eller enkelmass?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Där kom klumpen ner! :-)
Kul! Hittat något fel på svänghjulet? Blir det original eller enkelmass?


Inte känt på det än men är relativt övertygad om vad jag ska hitta
Det blir dubbelmasse, resonerar som så att har det funkat nu i 15 år så borde det fungera i 10 till och då är jag nöjd.

_________________
Martin St0tzer
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Så lådan åkte ner i februari, gott om tid innan Svkgs sprintpremiär den 21 April. Tog några dagars semester ifrån garaget och tittade lite på tv-serier istället för garaget. Beställde även hem de sista delarna som behövdes, viktigast var skruvar till tryckplattan. Ingick visst inte i satsen jag köpte... men även ny hardyskiva och centrumlager för kardan klickades hem.

Fortsatte titta på serier, en vecka gick, 2, 3... vafan!? Mailade firman "Enschuldigung.. nästa vecka..." så efter drygt en månad dök paketet upp. Nu var vi inne i April och tidspressen började kännas.

Lådan kom iaf upp i fredags.. helgen ägnades åt kardanen, uppfräschning av växelmekanismen samt slipade bort lite rost som hittades under bilen. Igår kväll byttes olja, nya belägg fram, återmontering av all plast samt fick av den ifrån pallbockarna. Första provkörning blev fram och tillbaka till förskolan i morse. Allt fungerar (nästan). Sprintpremiären blir av!

Eller nää.... En timme efter provkörningen ringer förskolan och meddelar att dottern spytt. Frugan jobbar sent ikväll så det är bara att acceptera force major och lämna WO... Ses nästa gång

_________________
Martin St0tzer
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



storre skrev:

Eller nää.... En timme efter provkörningen ringer förskolan och meddelar att dottern spytt. Frugan jobbar sent ikväll så det är bara att acceptera force major och lämna WO... Ses nästa gång



Kan vi småbarnsföräldrar klassa in barnen som en del i "materialsporten" som vi håller på med?
Trist som attan nu när du fått ihop allt ändå, men hoppas allt är i riktig ordning (både bil och barn) till Sprint 2!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Shit! Bra kämpt Martin! Ta med henne. Kan ju inte bli sämre i konbana ;-)

Min bil gick inte ihop... Förhoppningen är att kunna delta i lånad bil efter 17 ich beroende på frugans tillstånd.

Hade jag inte vart gift hade jag åkt till mariestad och köpt en E90 318d för 9k igår kväll efter 21... :-)
Bara för sprinten! Tur man inte handlar lika sjukt som hjärnan tänker.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Aj, aj, tråkigt med sjuka barn, hoppas på bättre flyt nästa gång

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



bmw_ixen skrev:
Shit! Bra kämpt Martin! Ta med henne. Kan ju inte bli sämre i konbana ;-)
Helt rätt tänkt!


Martin, segt, får bli nästa gång!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Du var efterfrågad igår, Stian rapporterade och med egna småbarn är jag inte avundsjuk. Blir det Falkenberg nästa vecka?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vi saknade dig!

Sicken kämpainsats, surt att det blev som det blev, men familjen går först!

Falkenberg Spring Classics 9/5 har biljetter kvar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
cel
Göteborg
Här sen Jul 2020
Inlägg: 17



Va kul med en till 130 i klubben!

Har också en, den svarta du säkert sett på några av körningarna.

kanske får starta en egen tråd hehe

riktigt go bil iaf!

_________________
Christofer Lindkvist
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
God kväll. I senaste inlägget skrev jag att allt nästan fungerade. Kan ju utveckla det lite nu. Jag fick ju problem med styrningen i höstas, felsökningen ledde mig till en ärgad kontakt. Denna rengjordes och jag trodde problemet var löst. När lådan väl var på plats och bilen startades upp visade sig (så klart) att det inte var riktigt löst... Beställde i stället en ny kabel och höll båda tummarna för att det då skulle lösa sig. Var lite nervöst för om det skulle fungera eller inte, alternativet hade inneburit antingen massa pengar eller huvudkliande. Som tur var hoppade det igång och bilen besiktigades och blev godkänd i igår. I morgon blir det premiär med SVKG's konbana.

_________________
Martin St0tzer
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Grattis! Här går dett sämre. Får inte ut luften ur kopplingskretsen. Vet att det kan jäklas. Men ny v klockan mycket. Så jag gav upp...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Hur går det med läckaget, hinner du fixa det till nästa körning?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Jag vill mä veta.

Jag var snabbare än dig! ;-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Janne J skrev:
Hur går det med läckaget, hinner du fixa det till nästa körning?


Citat:
Jag vill mä veta.

Jag var snabbare än dig! ;-)


Tackar för omtanken och stort tack för lånet av verktyg Janne, väldigt uppskattat!

För er som undrar så råkade jag ut för ett rökmoln efter första stinten på senaste sprinten. Någon stans från i/runt ventilkåpan droppade det ner olja på grenröret. Felsökning gjorde att jag bara hann köra två stinter i torrt.

Alla tätningar och några till som jag kunde hitta runt ventilkåpan är beställda och borde landa hemma på måndag. Dock tänker jag att eftersom det blev bättre och bättre med läckaget ju mer jag körde att det kanske inte är superakut att få det bytt till nästa konbanekörning/sprint. Så planen är faktiskt att inte röra (för att inte riskera att laga sönder), köra sprinten som den är för att sedan lyfta ventilkåpan till helgen så allt är bytt och nytt till kinnekulle 11 juni.

Stefan, du kör bara bättre och bättre. Det samma kan jag inte säga om mig själv 😊

_________________
Martin St0tzer
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Fel

_________________
Martin St0tzer
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



storre skrev:
Janne J skrev:
Hur går det med läckaget, hinner du fixa det till nästa körning?


Citat:
Jag vill mä veta.

Jag var snabbare än dig! ;-)



Stefan, du kör bara bättre och bättre. Det samma kan jag inte säga om mig själv 😊


Det var snällt sagt :-). Tycker dock att jag jämt kör ojämt och okonsekvent. Så när det väl blir en bra tid så mins jag inte hur jag körde...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -07 Vinterfix
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande