Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga tryckrör,förslag på företag eller delar mottages.
351 besök totalt
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Dags att bygga ett stöddigare tryckrör till lilldieseln.
Finns inget eftermarknadsrör så skall ge mig på det själv.
Behöver tips på bra företag som har gott om silikon anslutningar,böjjar mm
Likaså hur fasen man läser infästningen för insugsgivaren som sitter i röret på något knepigt sätt typ insticksfäste av något slag.
Bilen..BMW 123d E87LCI

Så har ni bra tips så hojta på..

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93




_________________
Erik Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3192



vet inte var du huserar,men PPF bygger riktigt snygg å har det mesta på hyllan -Avesta
annars ogge racing, bygger också custom snyggt å bra -Sala

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Mange K skrev:
vet inte var du huserar,men PPF bygger riktigt snygg å har det mesta på hyllan -Avesta
annars ogge racing, bygger också custom snyggt å bra -Sala

Huserar i Borås/Göteborgs området men tack för tipset.

Muccen skrev:
https://www.ddesign.nu/product/masata-bmw-n47s-e81-e82-e87-e88-123d-aluminium-chargepipe-turbo-to-intercooler-pipe

Kan detta va något för dig?

Hade det absolut varit om det inte var hutlöst dyrt...

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit

_________________
Erik Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3192



Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


måste hålla med då jag byggt på nyare Audis, de e specialbajonetter å sattyg överallt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Mange K skrev:
Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


måste hålla med då jag byggt på nyare Audis, de e specialbajonetter å sattyg överallt


Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


Kan ju hålla med er om det behövs någon form av specialhylsa vid IC för att få fast slang och likaså vid spjället..men i övrigt så borde det vara standard saker.
4100:- njae låter för dyrt i mina ögon..men det e klart bmw tar ju 3600 för plaströret original.
Tycker det dock e konstigt att det typ finns en enda tillverkare på detta.Förutom Darkside då som bara säljer ett komplett FMIC kit..
adapter hittad nu i England för att kunna montera silikonslang från IC...kostnad..500:- Så liite ljus i tunneln iaf.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



I en såpass standard bil tycker jag dom extra pengarna man behöver lägga för att få något som funkar direkt är värt det för att få det smidigt och bli klar fortare än tillverka eget för nån tusenlapp mindre

Sedan kan det vara en konst att tillverka tryckrör snyggt, bra funktion och fritt från 100 skarvar/tätt..
T.ex ska du tiga? Miga? Skarva alla bitar med slang? Osv

_________________
Erik Johansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Janoshki skrev:
Mange K skrev:
Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


måste hålla med då jag byggt på nyare Audis, de e specialbajonetter å sattyg överallt


Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


Kan ju hålla med er om det behövs någon form av specialhylsa vid IC för att få fast slang och likaså vid spjället..men i övrigt så borde det vara standard saker.
4100:- njae låter för dyrt i mina ögon..men det e klart bmw tar ju 3600 för plaströret original.
Tycker det dock e konstigt att det typ finns en enda tillverkare på detta.Förutom Darkside då som bara säljer ett komplett FMIC kit..
adapter hittad nu i England för att kunna montera silikonslang från IC...kostnad..500:- Så liite ljus i tunneln iaf.


Tycker nog 4000 verkar prisvärt. Ska man bygga själv får man rätt mycket svinn för att få till dragningen på ett snyggt sätt och rördelar, siliconslangar, slangklämmor är inte billigt (bara att kolla på do88.se tex). Lägg sedan till flänsar och liknande specialprylar och att det ska tiggas ihop med så lite silicon som möjligt (eftersom det ser skit ut och är potensiella läckage).
Jag tycker det är kul att göra saker själv, men finns det en färdig lösning så uppskattar jag det mer...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



safe skrev:
Janoshki skrev:
Mange K skrev:
Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


måste hålla med då jag byggt på nyare Audis, de e specialbajonetter å sattyg överallt


Muccen skrev:
Kan nog säga att du aldrig kommer billigare undan.. då det behövs lite 'special' flänsar för din bmw, inte bara köpa en silikonslang och skruva dit


Kan ju hålla med er om det behövs någon form av specialhylsa vid IC för att få fast slang och likaså vid spjället..men i övrigt så borde det vara standard saker.
4100:- njae låter för dyrt i mina ögon..men det e klart bmw tar ju 3600 för plaströret original.
Tycker det dock e konstigt att det typ finns en enda tillverkare på detta.Förutom Darkside då som bara säljer ett komplett FMIC kit..
adapter hittad nu i England för att kunna montera silikonslang från IC...kostnad..500:- Så liite ljus i tunneln iaf.


Tycker nog 4000 verkar prisvärt. Ska man bygga själv får man rätt mycket svinn för att få till dragningen på ett snyggt sätt och rördelar, siliconslangar, slangklämmor är inte billigt (bara att kolla på do88.se tex). Lägg sedan till flänsar och liknande specialprylar och att det ska tiggas ihop med så lite silicon som möjligt (eftersom det ser skit ut och är potensiella läckage).
Jag tycker det är kul att göra saker själv, men finns det en färdig lösning så uppskattar jag det mer...


+1, det blir dyrare än vad man tror när man bygger trycksystem. Kan bli rätt många böjar å grejer innan man blir klar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Haha jaja lugna er nu....jag fattar...
Jag skall köpa färdigt..
Det landar på att det blir ett komplett ic kit från Darkside till bilen då den ändå måste uppgraderas inför steg 3 och målet med 340hk.
På frågan om svetsmetod skulle det givetvis bli tig, allt annat hade sett skit ut och tig'a kan jag.

Ett komplett IC kit landar på 6000:- så billigare kan det nog inte bli..då ingår ju nya tryckrör också.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Janoshki skrev:
Haha jaja lugna er nu....jag fattar...
Jag skall köpa färdigt..
Det landar på att det blir ett komplett ic kit från Darkside till bilen då den ändå måste uppgraderas inför steg 3 och målet med 340hk.
På frågan om svetsmetod skulle det givetvis bli tig, allt annat hade sett skit ut och tig'a kan jag.

Ett komplett IC kit landar på 6000:- så billigare kan det nog inte bli..då ingår ju nya tryckrör också.


Det blir kanon, kör hårt och lycka till

_________________
Erik Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Bygga tryckrör,förslag på företag eller delar mottages.
351 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande