Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Icke R-däck i pyttedimension för konbana
660 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Tjena!

Min konkurrent har skaffat ohemult breda 205/50/15 Nankang NS-2R och det är dags att steppa upp.

Har inte möjlighet att köra vare sig så stora eller breda däck.

Original dimension är 155/65/14 och planen är att åka 195/45/15 (185 funkar nog också). 15" fälgar är på ingående.

Nankang Ultra Sport NS finns i denna dimension, hittar dock inte NS-2R. Några fler tips på lämpligt däck som inte är klassat som R däck (regler). Bilen väger typ 950 kg och är FWD med lååååååååååååg effekt. Vill därför hålla ner rullmotstånd men samtidigt öka greppet i sidled då det understyr satan idag.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Hjälper detta https://www.tyrereviews.com/Tyre-Size/15-Inch-Tyres/195-45-15-Tyres.ht . . . . ?
Bara nån sökträff men det kanske går att hitta nåt med bättre torrgrepp utan att anses "R"

Vad är "Petlas Velox Sport PT711" ??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



195/50715 är ju bara 10mm större i radie än original....och då finns det plötsligt ett helt annat utbud.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
SevenEight skrev:
195/50715 är ju bara 10mm större i radie än original....och då finns det plötsligt ett helt annat utbud.


"Bara" 10 mm är relativt Med min effekt vill jag verkligen inte öka diametern, snarare minska.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hjälper detta https://www.tyrereviews.com/Tyre-Size/15-Inch-Tyres/195-45-15-Tyres.ht . . . . ?
Bara nån sökträff men det kanske går att hitta nåt med bättre torrgrepp utan att anses "R"

Vad är "Petlas Velox Sport PT711" ??


Tack! Den ger ju liten fingervisning i alla fall. Nankang NS-2 utan R ser ju inte helt hopplöst ut. Men Toyo är ju bättre.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Gustav_H78 skrev:
SevenEight skrev:
195/50715 är ju bara 10mm större i radie än original....och då finns det plötsligt ett helt annat utbud.


"Bara" 10 mm är relativt Med min effekt vill jag verkligen inte öka diametern, snarare minska.


Aber! Med din lilla effekt kanske det är välkommet att kunna sträcka ut 2:an istf gå på 3:an ibland?

Aber 2 - hur små fälgar får du på? 13"?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
SevenEight skrev:
Gustav_H78 skrev:
SevenEight skrev:
195/50715 är ju bara 10mm större i radie än original....och då finns det plötsligt ett helt annat utbud.


"Bara" 10 mm är relativt Med min effekt vill jag verkligen inte öka diametern, snarare minska.


Aber! Med din lilla effekt kanske det är välkommet att kunna sträcka ut 2:an istf gå på 3:an ibland?

Aber 2 - hur små fälgar får du på? 13"?


Fick med 195/50 till fälgarna jag köpte. Ska testa 0-100 och jämföra med min 155/65/14 och se om utväxlingen blir bättre. Det kan vara så att det är bättre att köra längre på tvåan då denna lådan är seeeeeeeeeg i växlingarna.

Minsta dimension är 14" och bara speciella 14" fälgar.

Bifogar bild på breddskillnad på 4st 155 vs 195.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Läste fel, trodde du skrev R-däck

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Körde nya Nankang ULTRA SPORT NS-2 och 10år gamla hancook bak på mx5an på konbana i Borås i tron om att gamla däck skulle ha mindre grepp. Ändå var bilen understyrd, jag är inte inte så imponerad av NS-2 däcken. Så ett kvalitetsdäck i rätt storlek kanske är rätt väg att gå.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
cirs skrev:
Körde nya Nankang ULTRA SPORT NS-2 och 10år gamla hancook bak på mx5an på konbana i Borås i tron om att gamla däck skulle ha mindre grepp. Ändå var bilen understyrd, jag är inte inte så imponerad av NS-2 däcken. Så ett kvalitetsdäck i rätt storlek kanske är rätt väg att gå.


Tack för input. "Bättre" är så klart alltid bättre. Sen är det nog så att allt gummi i extra bredd är det som gör största skillnaden här, samt att mina nuvarande ECO däck inte på något sätt är designade med hård stomme eller maxat grepp som högsta prioritet. Kostnaderna för "premium" däck i dessa dimensioner är inte jättestor, så kanske ingen idé att testa budgetdäck.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



TIPS.

Montera de 15" du har och se om det ens går.
Ska du sänka blir det jäkla tajt och speciellt bak.
Men ibland fram beroende på hur bred slitbanan är i verkligheten.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Lillen skrev:
TIPS.

Montera de 15" du har och se om det ens går.
Ska du sänka blir det jäkla tajt och speciellt bak.
Men ibland fram beroende på hur bred slitbanan är i verkligheten.


Way ahead of you




Frigång överallt, även bak. Detta med 195/50. Går jag ner till 45 profil blir det bara bättre. Ev får jag massera innerskärmarna fram i bakkant.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

80'tal och streetracingen i Sthlm, TurboLasse, PV med herrejösses snigel och matad med tre SU körde med Gislaved nordfrost på drivhjulen, bäst grepp enligt honom, dvs lagom mjuka för kvällskörningar.

Så testa med några överblivna dubbfria vinterdäck, försök att hitta gummiblandning för mellan eller sydeuropa

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
steffe skrev:
80'tal och streetracingen i Sthlm, TurboLasse, PV med herrejösses snigel och matad med tre SU körde med Gislaved nordfrost på drivhjulen, bäst grepp enligt honom, dvs lagom mjuka för kvällskörningar.

Så testa med några överblivna dubbfria vinterdäck, försök att hitta gummiblandning för mellan eller sydeuropa


Now were talkin!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Däck för banåka
Icke R-däck i pyttedimension för konbana
660 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande