Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elektrisk vakuumpump för bromsservo
421 besök totalt
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Detta är en fråga som verkligen borde ha lösts tidigare. Men även om en sökning ger en rad trådar som resultat så hittar jag inget konkret i form av lösning/rekommendation...

Hur kopplar jag på rätt sätt in en elektriskt vakuumpump från t ex en gammal Völvå till mitt bromsservo? Är det bara att dra en slang, eller måste det till några ventiler och sensorer också, för att slå av och på pumpen? Jag tänkte använda t ex denna, från en Volvo V50.



Bakgrund:
Jag kommer köra 4 förknasare på en Volvo B230 och vill ha vakuum till bromsservot (som är från en Miata). Min första tanke var att koppla ihop vakuum från alla insugsrören till ett gemensamt litet block och sedan koppla blocket till bromsservot. Men... dels så känns det som en onödigt komplicerad och ful lösning och dels så är jag lite tvekande till att servot ändå får lagom högt och jämt vakuum i alla lägen. Man kan såklart lägga till en tank för att "lagra vakuum", dvs släta ut toppar och dalar, men då känns det ännu mer onödigt komplicerat.

Att koppla 12V till Volvo-pumpen (som får gå på en egen säkring) som sätts igång så snart man slår på tändningen känns långt mer lockande. Men, som sagt: Är det så enkelt som en rak slang från pumpen till servot? Jag tror Volvo har lite extra slangar och ventiler och bjäfs med i konstruktionen...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag har nåt svagt (dvs lita inte på det alls) minne av att Saab hade nån pump med inbyggd reglering, så den bara behövs 12V och en slang till servot.
Men jag kan ha drömt också.

Jag får servovacuum från mina Jenveys, men då fiser jag runt på mindre än fullgas stor del av tiden

Edit: Minnet fungerar, men det var inte så mycket matnyttig referensinformation
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1112862#1112862
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1212222#1212222

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
En sensor som ser ut såhär kan iofs göra inkopplingen ganska smidig.


Då är frågan om man måste koppla: Pumpen till en liten tank - tanken till sensorn - sensorn till bromsservot. Eller om man kan skippa tanken. Men då kanske pumpen går konstant, för att volymen blir för liten?

Input från någon som vet uppskattas!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Switch
https://www.amazon.com/28146SW-Vacuum-Switch-Electric-Booster/dp/B08QM . . . .

Testvideo


Behövs ingen tank, servots volym räcker väl?

Koppla in pumpen med tryckbrytare i serie på servosidan av backventilen (om du nu vill hjälpa till med vakuum från trottlarna)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Switch

Lysande! Tack Niklas!


Niklas Falk skrev:
Koppla in pumpen med tryckbrytare i serie på servosidan av backventilen (om du nu vill hjälpa till med vakuum från trottlarna)?
Jag siktar på att inte ta vakuum från motorn/insuget alls.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Switch

Lysande! Tack Niklas!


Niklas Falk skrev:
Koppla in pumpen med tryckbrytare i serie på servosidan av backventilen (om du nu vill hjälpa till med vakuum från trottlarna)?
Jag siktar på att inte ta vakuum från motorn/insuget alls.
Då är det ju bara en slang från tryckbrytaren in i servot då, du behöver väl knappt backventilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Då är det ju bara en slang från tryckbrytaren in i servot då, du behöver väl knappt backventilen.
Så tänker jag också.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Då är det ju bara en slang från tryckbrytaren in i servot då, du behöver väl knappt backventilen.
Så tänker jag också.
Du får rapportera när du kör PeVen in i garageväggen (pga lite svag servoverkan)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Du får rapportera när du kör PeVen in i garageväggen (pga lite svag servoverkan)

- "Jaha, herr Kristensson: Hur gick olyckan till?"
- "Jo, det finns en snubbe i SPVM som heter Niklas och han skrev på rejsa att..."

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag har samma problem (separata spjäll och mycket overlap) så jag tog en från Volvo V40 1.6 automat. Allt man behöver ingår, backventil, vakuumswitch och ett relä. Den dra cca 10A och aktiveras så fort vakuum går under ett visst värde.

Jag tänker ändå använda backventilen och koppla till åtminstone en insugstratt, då det går åt ganska mycket el för att upprätthålla vakuum. Och det värsta som finns är varierande servoverkan, då man inte vet om det är stumt eller mjukt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Annars är ett alternativ att ta en generator från en dieselbil som i många fall har en vacuumpump bakkant
.
https://www.amazon.com/ALTERNATOR-EUROPEAN-HYUNDAI-SATELLITE-AF111364/ . . . .

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag har samma problem (separata spjäll och mycket overlap) så jag tog en från Volvo V40 1.6 automat. Allt man behöver ingår, backventil, vakuumswitch och ett relä. Den dra cca 10A och aktiveras så fort vakuum går under ett visst värde.

Jag har googlat, men inte hittat rätt. Kan du posta en länk till vad du köpte?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Per Honda skrev:
Annars är ett alternativ att ta en generator från en dieselbil som i många fall har en vacuumpump bakkant
.
https://www.amazon.com/ALTERNATOR-EUROPEAN-HYUNDAI-SATELLITE-AF111364/ . . . .

WHAT?! Det hade jag faktiskt ingen aning om - det är ju en genial lösning! Superbra! Generator behöver jag ju ändå (och har inte köpt någon ännu) så det blir inte ens en extra komponent i motorrummet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



https://www.autodoc.se/rotovis-automotive-electrics/10476436

det hade jag heller inte en aning om. var tvungen att kolla det

_________________
henrik nielsen
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
fordcapri skrev:
https://www.autodoc.se/rotovis-automotive-electrics/10476436

det hade jag heller inte en aning om. var tvungen att kolla det


Mmmmhmmm.



Måste allt anses vara lättast möjliga (och dessutom pålitlig) lösning. Vi har en vinnare.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Vi har kört vår B230 med separata förgasare och sedan med insprut och separata spjäll. Kört med kamaxel med 300 grader duration och kopplat in en slang till varje insugsrör. Det har fungerat jättebra för oss, aldrig tänkt på dålig servoverkan eller ojämn servoverkan. Detta i en 240 som är tyngre än miatan.

Fungerar säkert med pumpen men känns som en mer komplicerad och tung lösning på något som inte vi upplevt som ett problem. Strular det med pumpen tycker jag du ska testa med fyra slangar. Vet andra som bara kopplat in sig till ett insugsrör också men ingen erfarenhet av hur det funkat.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Karl V skrev:
Fungerar säkert med pumpen men känns som en mer komplicerad och tung lösning på något som inte vi upplevt som ett problem.

Läste du posterna om generatorn med inbyggd vakuumpump? Jag tycker allt att en slang direkt från en utprovad OEM-lösning till brake-boostern är en avsevärt enklare lösning än att borra/gänga eller ALU-svetsa i insuget och koppla ihop 4 vakuum-källor till en, för att leda dem till boostern. Den extra vikten av generatorns pump är nog helt försumbar och någon lättvikts-generator är inte relevant för denna bilen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Skruva banåkabil
Elektrisk vakuumpump för bromsservo
421 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande