Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja till Volvos T5-motor.
1, 2   >>
1012 besök totalt
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Jag är ute och trampar i oljeträsket för att försöka komma underfund med vilken olja jag ska välja till min Volvo C30 T5.

Bilen är ombyggd helt och hållet för bankörning så krav om att kunna varma upp ordentligt innan körning är inget hinder för mig.

Bilen har cirka 290 whp.

Vilken olja ska jag välja tycker ni?

_________________
Niclas Larsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



En helsyntet av den kvalitet och viskositet som Volvo specificerar för motorn, kanske något tjockare om oljan blir riktigt varm, men en oljekylare är nog bättre då.
Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
safe skrev:
En helsyntet av den kvalitet och viskositet som Volvo specificerar för motorn, kanske något tjockare om oljan blir riktigt varm, men en oljekylare är nog bättre då.
Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....



Är 5W40 något jag ska satsa på då kanske?

_________________
Niclas Larsson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



safe skrev:

Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....


Det där behöver du studera
Det skiljer mycket med olika oljor, pumpbarheten skiljer mellan olika oljor trots samma viskocitet, exempelvis.

Biltemas olja är billig av flera anledningar, additivpaketen är precis så det duger för den klassningen, kvalitetskontrollerna är prutade på etc etc etc...

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Finns många som påstår sig ha skickat biltema olja på analys och fått svaret att den är minst lika bra som motsvarande premium olja.

Vad som är sant och inte är jag för lite påläst om.

Däremot verkar de flesta förståsigpåare (där ibland en välartikulerad skara på t ex bobistheoilguy) rekommendera ester baserade oljor. T ex motul 300v, amsoil signature edition, red line raceoil (?) M.fl.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Finns säkert oljor som är bättre än andra oljor av samma standard, frågan är om det spelar någon som helst praktisk roll.
Jag vet att det finns dyno jämförelser mellan olika oljor och att det kan skilja mer än man skulle gissa. Men i övrigt, hur mäter man skillnaden, vänta 10år och 20.000 mil och jämför med en kontrollmotor som är körd likadant...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6159



Kadett4wd skrev:
safe skrev:

Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....


Det där behöver du studera
Det skiljer mycket med olika oljor, pumpbarheten skiljer mellan olika oljor trots samma viskocitet, exempelvis.

Biltemas olja är billig av flera anledningar, additivpaketen är precis så det duger för den klassningen, kvalitetskontrollerna är prutade på etc etc etc...


Hur vet du det? Jobbar du med inköp på Biltema?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Cassius skrev:
Finns många som påstår sig ha skickat biltema olja på analys och fått svaret att den är minst lika bra som motsvarande premium olja.

Vad som är sant och inte är jag för lite påläst om.

Däremot verkar de flesta förståsigpåare (där ibland en välartikulerad skara på t ex bobistheoilguy) rekommendera ester baserade oljor. T ex motul 300v, amsoil signature edition, red line raceoil (?) M.fl.


Alltid hörsägen då det gäller biltema olja, aldrig uppbackat med fakta.
Det resulterar i för mig att det är bara snick snack.
Motul 300v exempelvis, ska INTE hällas i en motor som går vardagskörning.
Detta pga additiv som ska hålla smuts bärande i oljan har prutats på till fördel för andra som förstärker oljefilmen.
Likadant med alla 'raceoljor'..

Men byter ni olja ofta så,, fine =)
(Kanske är lite kännbart då oljan kostar runt och över 200kr litern.)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Kolja skrev:
Kadett4wd skrev:
safe skrev:

Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....


Det där behöver du studera
Det skiljer mycket med olika oljor, pumpbarheten skiljer mellan olika oljor trots samma viskocitet, exempelvis.

Biltemas olja är billig av flera anledningar, additivpaketen är precis så det duger för den klassningen, kvalitetskontrollerna är prutade på etc etc etc...


Hur vet du det? Jobbar du med inköp på Biltema?


Måste jag jobba med det, eller räcker det med att jag vet hur stora svenska företag har anställda inköpare som varje år förhandlar om lägre pris från leverantören för att öka sina marginaler?

Men du kanske gör det och kan visa vilken ISO standard kvaliteten säkras med och hur mycket delar av varje additiv, additivpaketet innehåller?

Trampade jag på en öm tå då jag försöker påvisa att ens hobbyfordon som ska stressas på bana etc etc är värd det bästa man kan tänkas ha råd med?

Chansa med helsyntetisk olja från Biltema 99.90kr
Eller köp större kvantitet från tyskland av bra märke för ca 65-70kr litern.(ibland billigare ändå) med frakt hem till dörren.

Jag ser tyvärr inte fördelarna med att åka och köpa en dyrare olja som man inte riktigt vet vad det är än att ha en 20l dunk hemkörd av bra kvalitet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hmmmpfff, en ny oljetråd!!!!


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



steffe skrev:
Hmmmpfff, en ny oljetråd!!!!




dom är bäst

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Bästa är säkert att jämföra viskositeten mm antar jag och vad bilen ska användas till.
Själv kör jag Euroil 10w-60 enligt rekommendation av en polare som kör mycket bana.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



NICKEC30R skrev:
Jag är ute och trampar i oljeträsket för att försöka komma underfund med vilken olja jag ska välja till min Volvo C30 T5.

Bilen är ombyggd helt och hållet för bankörning så krav om att kunna varma upp ordentligt innan körning är inget hinder för mig.

Bilen har cirka 290 whp.

Vilken olja ska jag välja tycker ni?


så länge du har koll på oljetemp och din motor har samma lagerspel mm som orginal, vilket jag tror du har i din bil. så kan du köra samma olja som volvo specar. vi är många i volvo trimmar ligan som dock kör en 1010 från castrol. men då pratar vi mer riktiga rejsbilar som Andreas wetterströms 850, Maissaaris 240, S60 challenge bilar.

har du 5w-40 nu så kanske 5w-50 är ett alternativ. märke är mer en smaksak tror jag.


mina 50cent

_________________
Björn hall
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Jag skulle behålla samma viskocitet om spelen är desamma, om spelen ökas ja då kan man öka viskociteten(det blir mer värme av att pumpa en tjockare olja).

Utan leta rätt på den bästa olja du anser dig ha råd med och leta istället om du kan se till att öka flödet, säkra att du har oljetryck när g-krafterna ökar, mer filterarea, porta kanaler, porta pumpen, om det går trycksätt huvudkanalen(som matar vevaxeln) från båda hållen, baffla tråget, se till att vädra vevhuset nere i motorblocket så luftströmmen av vevhusgaserna inte skapar motvind för oljan som ska ner från toppen.
För oljan måste ju ned i tråget för att kunna pumpas in i kanalerna igen.
bygg windagetray för att minska olja piskas runt av vevaxeln.

Nu var det kanske lite mer än vad ts tänkte göra, men jag skriver det ändå som tips.

Oljetrådar är bra! (det utbildar)
Folk tror ofta det 'duger' med va skit som helst, men står där häpna när vevlagret snurrat.
Att sikta på är också ca 0.9-1.1bar oljetryck per 1000rpm.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



NICKEC30R skrev:
safe skrev:
En helsyntet av den kvalitet och viskositet som Volvo specificerar för motorn, kanske något tjockare om oljan blir riktigt varm, men en oljekylare är nog bättre då.
Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....



Är 5W40 något jag ska satsa på då kanske?


Ja, har du koll på oljetempen så. Vet inte vad du har för oljekylare idag, en värmeväxlare olja/vatten antar jag.
Du kanske behöver en extra oljekylare om tempen drar iväg, men det har mer med din motor/effekt än oljan i sig.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Kadett4wd skrev:

Folk tror ofta det 'duger' med va skit som helst, men står där häpna när vevlagret snurrat.


Har du rasat många lager med Biltema olja?

Om ett vevlager skär och snurrar så har det inte fått tillräckligt med olja, det beror oftast på att motorn inte kan leverera tillräckligt med olja till varvtalet som vevaxeln snurrar, eller att man inte har rätt spel i lagret. Ingen olja i världen sommer hjälpa dina vevlager om den inte finns där ska.

Biltema har funkat bra i mina Porschar i flera år.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Kör vidare på den du om den funkar för dig.
Porsche platt sexan har ganska bra utvecklat smörjsystem så du får kanske ha det i beaktning också.

Det är som sagt upp till andra att chansa.
Jag kan fortfarande aldrig förstå folk som köper dret-olja till sina hobbybilar.
Det ABSOLUT viktigaste i en bilmotor för dess funktion, där snålar man *S*

Förklara för mig varför alla mina lagerproblem försvann då jag bytte från en olja(valvoline 20w-50) till Q8 F1 15-50.
Enda ändringen förutom nya lager givetvis.
Jag har en aning om varför, men skulle vara kul att höra andras åsikt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Ja, Porschen har bara smörjning om man håller varvtalet på rimlig nivå. Men höjer man det för mycket så måste man borra upp kanaler, korsborra veven, sätta i större pump etc.
Det är jag rätt säker på även gäller för andra motorer också.
För det mesta behöver man inte bry sig om g-grafter med torrsumpen, men även den är inte idiotsäker om man har 60-70 tals systemet, det ändrades under åren för att bli bättre och bättre.

Det är möjligt att din Q8 olja är marginellt bättre och räddar dina lager vid oljebortfall, men det är oljebortfallen som är problemet.

Om det inte är dåliga lager du haft. Tex Glycos lager till 911an har haft stora kvalitetsproblem, nya lager har haft större spel än de gamla slitna man tog ur, de har varit ojämna i tjocklek.
Hur många kollar egentligen lagerspel och orundhet när man byter lager? På sin höjd kanske någon kollar med plasti gauge.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag tror inte att andra oljebolag slösar med additiven och gör oljorna "onödigt bra" de heller. Det kostar pengar! Framförallt så vet man inte om bolaget generöst säljer en högspecad olja men skriver att den har lägre specar, man bara gissar att de gjort det för att bolaget har ett finare namn... Precis på samma sätt som man bara gissar att Biltema snålar in på kvalitén.
Oljan uppfyller den klassning den har. Den kan överträffa specen men det vet man inte. Vill man ha en olja som garanterat uppfyller en högre klassning så köper man den.

Personligen så hyllar jag absolut inte Biltema som en firma som har de bästa produkterna. Men det finns på många ställen och har generösa öppettider där man kan handla över disk. Jag slipper beställa hem och förvara 20 lite olja som jag inte ska använda förrän om något år.... Så det kan ha sina fördelar. Därmed absolut inte sagt att jag alltid handlar där, men det händer ibland.


Så köp en olja specificerad för din bils behov så blir det jättebra. Vill du ha en olja som överträffar bilens behov så köper du det. Oavsett var du köper den!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6159



Kadett4wd skrev:
Kolja skrev:
Kadett4wd skrev:
safe skrev:

Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....


Det där behöver du studera
Det skiljer mycket med olika oljor, pumpbarheten skiljer mellan olika oljor trots samma viskocitet, exempelvis.

Biltemas olja är billig av flera anledningar, additivpaketen är precis så det duger för den klassningen, kvalitetskontrollerna är prutade på etc etc etc...


Hur vet du det? Jobbar du med inköp på Biltema?


Måste jag jobba med det, eller räcker det med att jag vet hur stora svenska företag har anställda inköpare som varje år förhandlar om lägre pris från leverantören för att öka sina marginaler?

Men du kanske gör det och kan visa vilken ISO standard kvaliteten säkras med och hur mycket delar av varje additiv, additivpaketet innehåller?

Trampade jag på en öm tå då jag försöker påvisa att ens hobbyfordon som ska stressas på bana etc etc är värd det bästa man kan tänkas ha råd med?

Chansa med helsyntetisk olja från Biltema 99.90kr
Eller köp större kvantitet från tyskland av bra märke för ca 65-70kr litern.(ibland billigare ändå) med frakt hem till dörren.

Jag ser tyvärr inte fördelarna med att åka och köpa en dyrare olja som man inte riktigt vet vad det är än att ha en 20l dunk hemkörd av bra kvalitet.


Enbart trams när du sitter och killgissar här om ett visst företag som vore du insatt i dess interna förhållanden.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Borde inte diskussionen istället gälla varför lika olja kostar så olika i olika länder. Inget konstigt att biltema kan sälja sin olja för dom priser dom har. Castrol, mobil och andra kvalitetsfabrikat tar ju likvärdiga priser i andra länder.

4l helsyntet på biltema 5w-40 kostar idag 269:-

5l shell helix 5w-40 23,55 Euro på oeldepot24.de

4l Castrol edge 5w-40 35,39 Euro hos mapodo.de

Sen finns märken som Aral mfl som är rätt stora i tyskland för markant lägre pris ytterligare. Vår kultur med ett grosssistled som ska procenta på allt samt orimliga påslag av butiker likt mekonomen mfl är ju det som ger biltema chansen att sälja överhuvudtaget

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Skruva banåkabil
Olja till Volvos T5-motor.
1, 2   >>
1012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande