Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
151 besök senaste veckan (25686 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare

Lindholmen 2016

Lägger upp mitt Alfaprojekt här då kunskapen är stor & samlad.
(Plus att narcissismen driver på projektet via bekräftelsen.. Så kanske det blir klart nåt år?)

Hittills har det legat på instagram (kommer förstås fortsätta): https://instagram.com/p/BZR0YyBDSJn/

Alfa 75 3.0 V6 1990, Röd

I trafik mars 1991 i Stockholm.
Standardutrustad med det vanliga, c-lås, elhissar fram etc, med ett tillval ur extra-listan:
ABS: -
AC: -
Skinn: -
Dimljus fram: -
Taklucka: X

1991-2014:
En helsikes massa ägare som inte kört speciellt mkt. Däremot slarvat bort både instruktionsbok, servicebok & originalhjulen. Bes.papper finns dock kvar!

Mods vid köp 2016: Tarox-skivor fram/bak, stålomspunna slangar, Bilstein B6 dämpare, lagom sänkt (MT-fjädrar (oklart)), JVC-stereo, Touchguard-larm (ur funktion), äcklig momoratt/knopp, Ansa-avgas, 164 QV-fälgar 16"

RECAP:

Alfa 75 har alltid varit en drömbil ända sen man var en stalker hos Uppsalas Fiat/Alfa-handlare, minns som idag hur jag med färskt körkort (och en 205GR) torrsimmade i en spritt ny gråmet. 75 Twinspark med noll mil och plasten kvar våren -92. Måste varit en av de sista som såldes. "Tänk om jag bara kunde köra ut härifrån i den här..."

Nästa bilköp stod mellan en sen Fiat Argenta och långmilad 75TS.. det blev förstås en Argenta vilket jag inte ångrar men 75an förblev en drömbil.

2016 så ett impulsköp från en kompis som köpte den i Trollhättan 2014.
13900 mil. Rost på de typiska ställena och skrammel framifrån ihop med mkt vag styrning och ett tickande fr motorn, men besiktad.
Två stora plus:
16" QV-fälgarna
Eltaklucka, inte helt vanligt på 75 och helt underbart soliga sommardagar.

Hann njuta av bilen i drygt ett år med resor härs o tvärs i landet + en förbannat trevlig helg i Danmark våren 2017 inkl en träff m danska Alfaklubben (var naturligtvis enda 75an där). Bytte till nya QV-kammar, originalratt, ny hatthylla, däck, Bertone-kulleder fram (bussningar slut), exp.kärl & kylarslang, vanlig service o småfix. Fick igång takluckan osv.





En av kvällarna jag minns bäst var med en kompis i hans E92 M3 vägarna runt Lygnern/Eskilsby, enda gången jag hann pressa den lite. Blev jävligt imponerad av både balans och bromsförmåga, transaxel FTW!! Inga problem att hänga på kollegans M3.



Plötsligt började de nya kammarna Autoalfa monterade ticka märkligt i aug. 2017. På semester i Uppsala o långt hemifrån gjorde jag vad jag kunde, justera till rätt spel, kolla oljan o köra försiktigt hemåt. Ticket återkom i höjd med stockholm. Försökte justera efter, varefter ticket återkom några mil söderut igen, helt klart igenom härdningen. Men hem borde jag väl komma? Nej, vid Nyköpingsbro hann jag precis se oljetrycksnålen dippa ngn bar, ett par sekunder senare nöp motorn ihop. Bara att rulla ända in på parkeringen o be om bogsering.



TurboB ryckte ut till min hjälp (igen!):


AutoAlfa öppnade motorn o såg dåliga lager överallt.. Och en massa tänder borta på kamremmen. Jahapp.
Deppa ihop, sälja för att spottstyver, eller starta ett jätteprojekt för att utmana sigsjälv & på köpet eventuellt tömma alla konton, men förhoppningsvis resultera i min absoluta dröm-75a?

När jag snubblade över en 24V-motor (Lancia Kappa 11700mil skrotad 2007) för 437kr på Bildelsbasen var det enda tecknet jag behövde, plus att Mattias Spirit hade en komplett färdig kartong med (nästan) allt som behövdes för att få den till en 164 24V motor, Alfa-plenum/kåpor osv.
Till råga på allt visade sig Kappamotorn från 1996 vara den äldre 164-typen - alltså med likadan oljepump som min 75a. Mkt lättare bygge än från en 166, GT osv som hade kedjedriven pump.

Hittade ett par gamla Recaro's från en Manta (?) för 500kr - orignal 3.0 America-stolarna är Rent Objektivt De Sämsta Stolarna i Världen.
Via en Volvokollega fick jag nys om Autogedas i Lithauen som sydde upp dessa, baksätet, dörrsidorna och mittarmstödet i beige skinn 2020. Ligger nu inplastat i väntan på resten. Innertak o stolpar i svart alcantara (ej gjort). Tänkte börja med framstolarna ur en GTV 916 först men insåg att de inte är så bra.

Svetsjobb: det mesta i fronten är gjort inkl torpedväggen (puh..) men golv, bagage och bakre skärmkanter är kvar. Bilen är inte den finaste men bättre än många man sett.

Byter USA-stötfångarna mot Europa, kapar bort boxarna med krockcylindrar osv. Tillsammans med glasfiberhuv & lite annat lättas bilen ca 100kg.
All ljudisolering osv stannar som om från fabrik.

Motorn: Botten balanserad med 9kg svänghjul av Janne i Lindome. Nya lager osv och allt pyssel som krävs för att ändra från FWD till RWD.

Har haft en tråd på Alfapower men den var nästan livlös, även bökigt med bilder osv.
Denna tråd börjar alltså halvvägs in, men ska försöka uppdatera så ofta jag kan.

Målet är en "Factory" Alfa 75 3.0 24V Europa - som om de haft budget att tillverka den ännu ett år (1993) med den nya motorn och på en egen lina (så den slapp få America-specen).
Hoppas kunna köra ngn försiktig banträff, Italien-resa osv.

Några bilder på bilen när den levde:






TS-ratt omklädd i alcantara av Royal Steeringwheels och solid alu-knopp från Richbrook istället för äcklig gammal Personalknopp.


Hittade en original skinnratt med.



Bertone-leder i casterstagen gav främre skärpa


Ny o fräsch (osågad) hatthylla med nya JBL 6x9 i plåten under.


Den gamla kasserades i sin helhet..




Alfa 75 har många finesser, t.ex. ett handskfack som öppnar sigsjälv vid acceleration. Då det är utformat som en byrålåda. Ett par bitar kardborrband hade de inte tänkt på i Milano!
Funkar långt över förväntan.


Öresundstunneln 2017


Ramlade över ett gäng orignalfälgar, 15" Benzoni.
Endast reserven fanns kvar.


Sjukt ball bok köptes direkt av den holländske författaren.
Nu är den slutsåld & dyr på ebay


Kort ljudklipp med originalmotorn.. 😎


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



437kr för en 24 motor? Gisses....

Hade litauerna färdiga mallar för Recarrostolarna? Får man fråga vad det hela gick loss på?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Hehe ja de visste nog inte vad de sålde riktigt. Bara "en gammal Lanciamotor" som ingen velat ha i 10år.

Autogedas gör allt custom, inga eller få mallar. Och min input/design förstås. Blev 23000 totalt med frakt, billigare än här.

Skippade fällmekanismen och emblemen på framstolarna.


Original förarstol (med kollapsad dyna).








Sparco stolsfästen för ett par hundra:


Köpte en jätterulle självhäftande alcantara som testmonterades på en A-stolpe (hårdplast)



Provmonterad, matchade 75ans filt-dörrlister fint!


C-stolpe-panelerna i original hårdplast







Har funderat på att gå all-in och klä översidan IP, toppen av dörrar osv. Men det är inte så jäkla praktiskt och det finns inga naturliga delningar i dörrarna. Plus att Alfa aldrig i helvete hade gjort det på en produktionsbil -93, så icke. Innertak & stolpar hade däremot varit plausibelt, iaf med god budget fr Fiat..

Endast Milano i USA hade klädsel i bakluckan, vore ju premium tänkte jag.. Passande på en "toppmodell".
Sen har min klädsel över soppatanken två fula klippta hål för högtalare i hatthyllan, fick en hel sån från samma bil.
Frakten/kommunikationen med Sam i USA blev en evighetshistoria men till slut så!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Ströbilder från senaste åren

Busso 3.0 24V á 437kr från Bildelsbasen, Skövdeskroten.


Via chassienumret på Bildelsbasen fick jag reg.nr, sen dessa uppgifter om donatorbilen - en importerad met.grön Lancia Kappa -96.
Skrotad 2008 m.a.o.
11303mil+


På sprillans stativ


Kåporna av. En massa löphjul för servo, AC osv


44mm insugsrör från ebay, det enda som skiljde ut 232-hästarn i 164QV från 211hk. Dessa från en skrotad 147GTA, jämfört med en 27mm variant:


Squadratuning-chip, lär vara bra, och ca 12hk+



Glasfiberluckor från AlfaBob (tror jag han kallas..) Bob Wright i Alfapanels UK, huv pga vikt, baklucka pga rost.


Provmontering baklucka, kräver en del fix men funkar.


TS-stötfångare, lätta o snygga.


Otroligt; dessa luftintag passar EXAKT i dimljushållarna. Får följa med på lack, blir lite som 964RS..
Tänker börja med de fina originaloken + kylning, pga låg ofjädrad vikt.
Räcker de inte får det bli klassikern, Fiat/Alfas senare 305mm bromsar m 4-kolvsok.



Tar även bort alla fyra hydrauldämparna för USA-stötfångarna, de väger en del, liksom stötfångarna i sig!


Bara i nosen väger stötfångaren:
5.6kg fästen/dämpare
0.74kg bäljar
120g mittre fäste
3.4kg nedre spoiler
11.7kg stötfångare
Totalt: 21.56kg...

...och samlar rost gör de med..
Här bakom finns även fästena för Europa-bumpers färdiga!


Rostlagat


Batterihållaren dolde samma sorts "trippelplåt-lager-som-rostar".
Ska ändå väck! Går ju inte att ha batteriet där med så stor motor (GTV6 hade batteriet bak men det blev väl för dyrt att fixa på 75 kanske). Kommer sitta i reservhjulsbaljan (kör sprayburksreserv ist för hjul).


Rostfix som gissat. Hållaren vägde f.ö. 0.84kg


Karossstatus


Byter ut stora tunga (fylld) spolarburken till en från Alfetta GT, passade perfekt.
Mkt mindre volym krävs utan strålkastarspolning (den ryker förstås, "Italien-spec")
Sen får den inte heller plats med planerat "fjäderbensstag".
Original:

Fästen

Burk med värmeskydd


Bakvagnen har alltid varit mer än lovligt lealös, nu ska det bli ändring på det.

SZ-bussning för främre DeDion-fästet.


Bakre elhissar inkl knappar o härva för 500kr. Jävligt ovanliga utanför UK...
Tre skäl:
1. Det sitter annars dummyknappar på bakre tunnelkonsolen, hatar dummys.
2. Baksätet är smalt, ett par vevar vid knäna gör det smalare. Nya dörrklädseln (skinn) utan hål.
3. Coolt.


Efter mycket detektivarbete hittade jag till slut ALLA FYRA lock till kjolarna (ja de är 4 unika, smart).


Ett set fräscha framskivor från MTEC UK.


En kille i UpplandsVäsby sålde ett gigantiskt Alfaförråd, bl.a detta pedalställ inkl servo från Alfetta (eller GTV?) nästan gratis, misstänker att jag inte kommer undan att byta. Vä topp kommer ta i 75ans originalservo.


Som Dennis Brunby i Eslöv säger finns det inga genvägar till det perfekta ljudet, ett steg är 2-vägssystem JBL fram och nya 6x9 JBL bak.
MEN! Var ska diskanterna sitta?
Bakom Alfa 75 originalgaller!
Hittades efter lång väntan på ebay (sjukt ovanliga i Sverige utom på kortlivade Milano -87)
Lätt fixat:




4.5" mellanregister kommer sitta i dörrarna bakom originalgallren.

Pioneer med USB ingång på baksidan (kan placeras valfritt i kupen) & grön belysning & CD (yes har alla cd kvar) & iphone & Mosfet 4x100w. Lätt & bra.


Stumt i plåten, originalgaller i hatthyllan

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Eldh skrev:
Lägger upp mitt Alfaprojekt här då kunskapen är stor & samlad.
Hittills har det legat på instagram (kommer förstås fortsätta): https://instagram.com/p/BZR0YyBDSJn/

När jag snubblade över en 24V-motor (Lancia Kappa 11700mil skrotad 2007) för 437kr på Bildelsbasen var det enda tecknet jag behövde, plus att Mattias Spirit hade en komplett färdig kartong med (nästan) allt som behövdes för att få den till en 164 24V motor, Alfa-plenum/kåpor osv.

thumbs up
Minst sagt bra pris för den maskinen, även 10ggr mer hade varit billigt...
Eldh skrev:

Målet är en "Factory" Alfa 75 3.0 24V Europa - som om de haft budget att tillverka den ännu ett år (1993) med den nya motorn och på en egen lina (så den slapp få America-specen).


Eldh skrev:

...köra ngn försiktig banträff...


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



Blir väldigt fin i det utförandet. Inredningen thumbs up

Synd att Alfapower inte är så välbesökt längre, fanns mycket kunskap om Alfa 75 där.

Håller med om att stolarna inte är något vidare i original. De flesta italienska bilar har för mjuka och korta stolar. Sköna på kortare sträckor, men dåligt stöd om man ska åka längre.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tack!
Haha däremot är baksätena ofta bra! Sitter kanon bak både i min Argenta och i 75an (sålänge man bara är 2 där). Kommer ihåg att både 90 och 164 hade lägre takhöjd, obekväma för alla över 1.75

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Kul med alfor... har fortfarande 2 mycket rostigt alfaromeo alfetta gt -76 lik stående..
liksom en delvis avplockad (frontkarossdelarna saknas)75a med 2 litersmaskinen.(blåst packning)...
ja ja dessa motorer.. även en 1,3 maskin...
sålde min 90 inezione för några år sedan ... en vagn med klass... ac elstolar osv..saknar den lite...

_________________
Michael Thulesius
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Eldh skrev:
TurboB ryckte ut till min hjälp (igen!):


To serve and protect - Vad gör man inte för sina italienska olycksbröder!

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



fin bil, men göta petter så snygga stolarv

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Förlåt för mitt garv om nån hörde mig.
Men glädjen kan vara kortvarig ibland i Alfavärlden.
.....men hem tar jag nog mig och så nöp den.

Men nu blir den ju bättre efteråt.
De är riktigt snygga, och de ser ju ok ut på bild iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Mums vilket projekt!

En kollega på mitt första jobb hade en silvrig 75a. Minns inte motorn, men minns det ruttna innertaket som hängde ner på förarplats. Har också minnen från småvägar, där det gick alldeles för fort och att jag som passagerare fick sitta och hålla upp taket för att föraren skulle kunna se ut.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Kul reaktioner, tack!

Mer recap av motorjobbet.

Denna bibel inköptes.


Allt material samlat i början, Lanciamotorn till vä, härvor, Alfaplenum & kåpa från en rasad 164 QV.


LMM från Partilleskroten och korrekt QV ECU hittad på Ebay. QV-pump visade sig vara överflödig.


Mkt jobb senare, blästrade av Artur Wraali. Plenumet ngt förstorat (runt 3.8lit) med tanke på flöde samt en krök för gasspjäll för RWD.
Eftersom det inte behövs ngt främre motorfäste när motorn är längsmonterad finns det plats att förstora plenumet "framåt". Då får även cyl.1 liknande port & flöde som 2-6!
Flyttad oljepåfyllning (bromsservo i vägen)
Blir väl strikt original, silver med röd text.


Bulthålen i 12v tråget är lite annorlunda så man får borra lite i 24v-block och vevkåpa.



Kapade övre oanvända motorfäste, snyggt ska det bli!




Nya ram o vevlager



Helt tömt o rengjort block


Polerad o rengjord vev


Flyttade över 75ans filterfäste, koniskt så det var ett jäkla jobb att få in den tillräckligt långt.


Oljepump 12v vs. 24v, axeln pressas ut 5-6mm för att passa med 12v pickup. 12V-pickupen krävs till 12V-tråget. Denna flödespreppades litegrann här o var samt planades för mindre glapp.


Lite flödespreppade insug, vissa cyl har inga kanter, vissa har rejäla




Triggerhjul, svänghjul, vev, kolvar o stakar balanserade var för sig och även allt ihop, med bobvikter. Balanseringsfaktor 51%. Svänghjul lättat 2.5kg (lagom för gata). Motronic är oxå mindre känslig för gasuppsläpp (motorstopp) än 75ans L-Jetronic, hade säkert kunnat lätta mer än till 9kg men är det factory så är det.. Inga galenskaper.





Ena motorfästet saknar ett hål&gänga på 24v blocket.


Svänghjulsbultar var en tuff nöt.. 1.25 gänga på 24v, 1.5 på 12v. Swebolt i Sthlm hade!


Korrekt lagerspel


Alla foder rengjorda o vridna 90grad för att jämna ut slitage


Veven åtdragen med 25Nm + 79grad.. Med blocket ståendes på backen.. Nervöst men det snurrade fint till slut!


Original kolvringar såg bra ut och hade rätt spel. Kompressor från Feltema var dumt, hann repa 1a kolven ngt. Denna fr Mekonomen, inga vassa kanter.
Inga slag, bara fingerkraft!


Istället för "cigarett-seals" körde jag RTV silicon vid sista överfallet.


75an har kilrem, 164/Kappa modern multirem.
Rätt enkelt att byta över remhjulet:



Gasspjäll, 75 och 164QV.
75ans saknar värmning (behövs ej på min) och har en aning större area pga mindre axel som synes.
Behöver förstås 164ans gasspjällskontakt nu.

En mix av båda, 75ans hus och 164ans gasspjällskontakt. SItter med annan vinkel dock, blev lite metallslöjd:

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Då är vi framme i nutid...
Brukskälken tar all tid för tillfället men det senaste pulet var detta:
Oljepump, främre packbox i vevkåpa o tråg monterat:











Ett par skruvar till främre kanten behöver bytas till kortare, skall fixas när allt härdat. Liksom kraftlim under den bult som ligger innanför packningen. (Tips fr coachen. (Robin Nyquist) )


MEN... Ungefär här såg jag att pumpaxeln slår ca 0.5mm när man roterar den.. Inte 100% rak alltså, bajs. 12v axeln roterar helt rakt. Centrerar visserligen i övre drevet som sitter i glidlager, men undrar hur många mil det skulle hålla?
Ngt måste hänt antingen när axeln pressades ut några mm eller på bänken när jag drog åt skruvarna i pumphuset. Märkligt då det är härdat stål..
Ta isär igen I guess...
(Två steg fram o ett tillbaka är mitt tema - precis som veven fick åka i & ur ett par ggr pga lagerstrul)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Snyggt jobbat! thumbs up Det här blir ju även min dröm-75.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Trevligt med en tråd här så man kan läsa lite mer saker än på IG.
kreativt använda spacers på sista bilden.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Fick ta vad jag hade.. 😊
Tack Mats, och David. Här blir det mer axplock, finns mer detaljerat på instagram.
Försöker uppdatera ofta. Nu har jag iaf fått loss pumpen (kom på att den ju kan tas loss genom trågets nedre lock - tack Alfa!) och lämnat den till mäster Jan i Lindome så ska han nog få den rak igen.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Det blir en fin 75.

Har en uppsättning alu orig 75fälgar 5bult liggande. Dina gratis om du kan använda dem.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Tackar! Har 8st nu men ingen är väl riktigt mint... Så är de som nya är jag intresserad!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Mina är av en tidigare model, ca 1986. Ligger i Bollebygd. De är inte slagna. Behöver en lack.

Denna typen https://www.klassiker.nu/kopguide/alfa-75-19851992

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149


Trådstartare
Ok, icke original till min, tack ändå! (Iofs akademiskt intresse då den nog oftast kommer rulla på QV-hjulen)

En såkallad #TBT...
September 2014, en kvällstur med några kollegor, jag i min Coupe (hade 2mån kvar att leva innan Ringöbranden) och Christoffer i sin 75...



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
151 besök senaste veckan (25686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande