Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12 >> 96 besök senaste veckan (25686 totalt) |
Tack Mats! Har du erfarenhet av lättade drev, bra synkringar, diffbromsen osv, förbättringar av lådan?
Höll du på mkt med dina lådor? Min status där är: # trasigt backdrev # dåliga synkringar 2 & 3 # knapp bromsverkan diff |
||||
Jag rev och bytte doggar/synkringar och justerade diffbromsar och korrigerade ingrepp i vinkelväxeln, byggde tre lådor 4.1:1, 4,3:1 och 4,56:1 med diffbroms.
Så lite koll har jag. Om du inte skall tävla och varje millisekund räknas så tycker jag att du bara piffar upp dennich fyller på rätt olja, det går att växla idiotsnabbt med dom uppåt och om man kör tå/häl så kommer det aldrig skrapa och den håller hundra år. Men det är ju såklart min åsikt, andra har ju andra upplevelser. Jag har förresten massa filmer på youtube där du kan höra hur snabbt jag kunde växla mina lådor. Det som skrapar till ibland är när bakre hardyskivan skrubbar mot handbromswiren när jag släpper upp kopplingen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Håller med Maz. Byt synkringar och byt/justera lameller till diffbromsen och rätt olja i lådan. Jag körde första säsongen i CAR Challenge med min 75 turbo och det rasslade vid varenda växling, upp och ner. Jag tänkte att jag kör slut på lådan så renoverar jag till nästa säsong. Det köptes in synkringar och lameller och jag kikade på lättade drev. Sen kom nästa säsong och inget hade hunnits med. Jag bytte i alla fall olja i lådan, och samtliga skrap försvann. Jag körde sedan med samma låda och olja resterande säsonger, utan skrap. Men har du oändligt med tid kan du gå hur långt som helst, men tveksamt om det är lönt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag har också skruvat flertalet 116 lådor. Håller med MAZ och Gustav till 100%. _________________ Claes Hindemith |
||||
Tack som fan för input, lite mer kött på benen..
Lådan har förstås inte gått mer än 14800mil men backdrevet måste bytas så lådan måste isär. |
||||
Ngn i hushållet (inga namn) släppte upp kopplingen med backen TYP i. Resultat; 1st. kugg ligger på botten o skramlar alt sitter på en magnetplugg..
|
||||
|
||||
Jag har nog backdrev som ligger och skräpar någonstans, behöver du ha så får du hojta till. _________________ Claes Hindemith |
||||
|
||||
Har inte lika mycket erfarenhet som herrarna här som plockat isär flera lådor...men på förra QVn jag hade så gick det från att skrapa typ vid varanan nerväxling till 2an vid "vanlig" körning till att man måste verkligen provocera för att få skrap genom byte till rak 75w GL5 mineral efter tips från lite folk.
Är de det som är "rätt olja"? _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||||
Har för mig att jag körde med Pennzoil 75w nånting GL-5 LS syntet från "gubben på hörnet".
Dvs inte nån olja från en tillverkare med balla namn och hype. LS tillsats är för att slippa klick och vibrationer från lamellerna i diffen, blir säkert lite mindre belasning på diffen om man slipper (haha!) stick-slip vibrationer. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Är det gemensam olja till både slutväxel och växellåda ?
(GL5 Hypoid olja brukar inte funka ihop med vissa synkringar.) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Då är ju iaf backdrevet redan lättat... Jag hade nog inte orkar riva låda så länge inte drevsatsen är låst. Spola ur avbruten kugg och carry on? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Well, synkringar o diffbroms ska ändå fixas. O bakvagnen ska förstås ned Sugen på detta i den vevan, som sagt |
||||
japp, längsmonterad transaxeldesign. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jo det visste jag, men man kan ju ha ett skott emellan. Oljevalet blir ju mer komplicerat, när det är samma olja. Som i en Miura fast lite enklare trots allt _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Högra casterfästet såg rostfritt ut 2020 men nu anade jag en svag svullnad mellan plåtarna och skrapades kanten hittades minsann lite krypande rost. Kommer ju bara fortsätta - lika bra att kapa bort när jag har chansen, och innan staget kan svetsas.
Hot hot hot Fick hem ett bättre beg. backdrev från Claes, tackar! Hoppas det är rätt drev nu och inte det motsatta ditot. Nytt Cargard 950 i kartong! Bästa larmet jag haft. Bra då jag redan haft inbrott 1 gång 2017 och det var uppenbarligen inte så svårt.. Fälgarna klarlackade. Tyvärr med ett antal dammkorn. Otroligt. Inte heller stämde uppgiften att klarlacken bygger 0.7mm även i små hålen så de är alldeles för stora för nya "skruvarna". Åtminstone hade de nu maskat anliggningscentrum. Ny tisha från Blipshift i Californien... |
||||
Casterfästen på G med rätt mått för Bertone-leder.
Konstruerade fästena för tvärstaget av bitar ur fästena som följde med staget (MB C-klass) Bara ihoppunktade för tillfället, svetsar ordentligt efter jag dubbelkollat spelet mot motorn. Blir riktigt bra! Mittkåporna till fälgarna, fick nytt fälgsilver & klarlack. Alla fejkskruvar limmade. De flesta hade små gjutgrader som fick pillas bort för att sitta rätt - pilligt. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12 >> 96 besök senaste veckan (25686 totalt) |