Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 249 besök senaste veckan (25951 totalt) |
Vilket märkligt sammanträffande! Nyligen provkörde du en Giulia Q i tyskland och nu har du råkat klicka hem en instruktionsbok på svenska till en sån... Bara att löpa linan ut! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Reagerade på detta när jag läste instruktionsboken till min dåvarande Giulia. En källa till många goda skratt och en del förvirring Hej babblefish! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Hehe eller hur, tack!
Vev-boxen äntligen på plats, klurigt med motorn på stativ men det gick. Någon som bytt även denna packbox? Lätt? Oljepumpaxeln. Beställs separat, finns inte i "sotningspaketet". |
||
Slog till på skivor jag funderat på sen Fiatforum-Ante (Punto GT, Falun) gjorde mig uppmärksam på dem.
Abarth 500, 305x28mm som de Fiat Coupe/Alfa GTV bromsar jag förbereder. Men 1.8kg lättare styck! Inte gratis visade det sig, dubbla priset mot vad Ante hade fått betala för några år sen. Men nu har jag dem iaf o jäklar vad fina de är! Synd att montera nästan. Man får svarva upp navhålet lite o borra om från 4x98 till 5x98 förstås. Alla 24 ventiler monterade o klara. Noggrann som jag varit med port-matching fick även packningen till insprutarbryggan finslipas lite. Tyvärr fattas inte bara ventiltätningar i sotningspaketet utan även denna packning till topppackningen.. Endast o-ringarna finns. Vad göra? Återanvända gamla, köra med o-ringar eller beställa nya (hittar inget art.nr, kanske får blir kompletta topppackningar?) Satt likadana på orignal 12v-motorn tydligen.. |
||
Fina bromsar! Gällande toppackning - verkar som att alla eftermarknadspackningar saknar de där ringarna, eller? Förmodligen har de bara som uppgift att styra toppackningen / stötta mot anslutningen uppåt eftersom det finns o-ringar också, men det känns ju aldrig bra att återanvända gamla packningar... Hur är tillgången på originaldelar hos Alfa? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack för svaret Christian, delar har blivit allt svårare med åldern på bilarna, sen hjälper det inte när kunskapslösa/ointresserade Hedins etc tar över.. På Alfa Rosso var det sällan problem, iaf sålänge Fiat tillverkade delarna (i regel 10år efter modellens nedläggning).
Du har nog rätt med packningen! Mest en styrning, tur att jag inte slängt de gamla. Rengöring & en gnutta packningstätning får det bli. |
||
Du kanske redan har hört historien. Ur-Busson 12V på 116 serien hade problem med oljeläckage i delningen block topp. Fabriks-åtgärden var att montera extern oljeledning på baksidan av toppen som en garanti-åtgärd. Därefter infördes en annan toppackning med förbättrad tätningsförmåga. På 24V borde detta vara åtgärdat. Nya o-ringar alltid efter demontering. Packboxarna på bilden ser ut att ha gjort sitt men borde finnas som standard industriförnödenheter. Om det nu ska behövas packboxar med den typ av toppackning som du har köpt? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Ja just det, hade för mig att det främst handlade om Alfa 6 och tidiga GTV6 som hade för trånga kanaler? Min 75 3.0 1990 verkar ha identiska kanaler som 24V 1996.
Hunnit pyssla lite till. (vilken tidsskillnad det blir att ha färre entusiastbilar.. ) Tvättade bort sådär 2kg skit & klegg från värmeplåten till katalysatorn... Lyftöglor från 12v passar fint Rensa gängor från färg osv 30-70-110Nm enl Jim's bok. Märkte upp muttrarna inför ev efterdragning. Kommer dra dem tills de inte rör sig mer Ersatte denna packning med o-ring i samma storlek. (Plus såklart den i spåret) Oplanat block tarvar ett tunt lager Loctite 518 för säkerhets skull.. En milstolpe... Börjar se riktigt bra ut! Nästa grej blir grenrör. Monterar mer efter jag provmonterat motorn! |
||
Eller hur hehe, och då är inte ens kammarna monterade.. 😊
O så ljudet! Eller ja, det blir en överraskning - 24v rwd med custom system, man har ju ingen aning egentligen. |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Ingen av dem jag hört har låtit illa. Det är inte bara farten han kommer ikapp med som ger rysningar när Hugo kör om i Challenge... _________________ Martin Atterhall |
||
Haha nej helsike vad den låter fint.. Kommer dock inte ha Hugo's sidepipe
Och i år hade han 3.0 med. Över 300hk med originalkammar vilket förvånade mig, de lär ju vara största strypningen enl. vissa. Meeen har ju själv sett hur dessa toppar ser ut inkl. kass portmatchning och det måste iaf vara den mest "onödiga" strypningen. |
||
Innan provmontering:
Lattjande med grenrör! Det kanske slutar med nya jättdyra custom, men ville ändå se med egna ögon om moddade original funkar. Utmaningen verkar bli det vänstra, går nog väldigt nära styrväxel/balk hur man än gör. Olika generationer har olika för/nackdelar, t.ex har Lanciaröret lite längre raka sektioner vid varje cyl men strypningar/knölar på ett par ställen pga frigång, medan tidigare 164-rör har fula/strypande knölar vid värmeplåtens fästen. Har även två halvfärdiga "rwd-varianter" från en 164. (slitsade undertill & intryckta närmare blocket) För att ens få koll på om det går valdes dessa. Kapade bottenflänsen (kröken svetsas på) och värmeplåtfästena (kommer ändå ha bandage alt. coating.. och värmeplåten kommer inte passa ändå. |
||
Mmmm, men mycket annat fixat på den _________________ Martin Atterhall |
||
|
||
Jag valde en värmeskyddande matta från Biltema för att skydda startmotorn från värmen från grenröret på min motor. Känns lovande än så länge... https://www.biltema.se/bil---mc/tuni https://www.biltema.se/bil---mc/elsy _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 249 besök senaste veckan (25951 totalt) |