Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
27 besök senaste veckan (24877 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
75an fick alltid ett tvärstag i DTM, IMSA osv - som vanligt med karosser, styvare = bättre.
(Tänker mig även ett par korta rör ned till casterfästena enl. samma förebild)
Sen har man ju märkt vad det gör med andra bilar.

Så efter en jävla massa häckande på Ebay efter hundratals varianter, ett felköp (för en Bmw M2 (för kort & tung)) fastnade jag för denna, MeganRacing för en Merca C-klass, 1200kr totalt.

Den blir perfekt! Form, längd 110cm, ihålig, snygga svetsar. 790gram inkl. bultarna.
Kastar MB-fästena och svetsar egna.

Hade från början tänkt mig en enkelt DIY-alurör att knäcka till osv (därav mina tillfälliga fästen på bilderna) men detta blir snyggare o bättre.







Som referens här en annan 24V, ser bra ut med ögonmått...


Alfa 75 IMSA

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Dags att gå igenom topparna, tryckarna o byta tätningarna typ. (Som till min förvåning INTE medföljer i packningskittet.. får väl beställa.)

Tidigare ägare har väl inte varit superpetig med oljebyten.. Men allt ser ok ut.



Små pittings men inget allvarligt



Insidan av lyftarna var inte så kleggiga som jag trodde, men aldrig meckat med hydraullyftare förut - ska de inte typ hålla trycket när man pumpat in oljan i ett bad? Mina tryckte ut oljan igen lika lätt, inget större motstånd. Har alltid trott att de har en slags backventil med en liten kula/fjäder som de mkt riktigt hade när jag tog isär en.


Å andra sidan är alla lyftare en aning "spåriga" så jag kanske bara ska köpa 24 nya...?

Sen blir det en sån här från Feltema, hoppas den lirar med topparna.
EDIT: jag får svetsa om den, förlänga lite.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Ännu ett litet pilljobb, stationär USB/3.5mm anslutning till kommande stereon.
De tomma knapparna var annars för elstolarna (ryggstöden) i amerikanska Milano...

Före epoxyfesten:



Efter epoxyfesten (o lite mattsvart)
Blev helt ok!



Standard i Alfa-24v-kretsar, omsvetsad Biltema ventilbåge..
Förlängde svarta delen 3cm lite snabbt & osnyggt.
Lite tejp oxå, så man inte repar loppen.


Blir att plocka ur ventilerna imorrn o sätta i mitt tjusiga ställ.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



En reflektion över stagen mellan hjulhusen:

IMSA-staget har två infästningar i varje hjulhus, dvs det är styvt om skärmarna försöker skjuvas i sidled. Ett "eftermarknadsstag" med bara en infästning agerar som ett gångjärn i det lastfallet och tillför inte speciellt mycket. Däremot kan det hindra hjulhusen från att flexa ihop eller isär (när båda vill röra sig åt samma håll). Dessutom möts ju IMSA-staget av en snedsträva i buren.

Jag säger inte att det du köpt är värdelöst men jag hade ett liknande på min bil, och tog bort det - jag märkte ingen som helst skillnad. Då är det en McPhersonbil som för in lite andra krafter i innerskärmarna där staget sitter.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
"Jag hör vad du säger" men det är just sidokrafterna den kommer ta. IMSA-stagets förmåga att ta skjuvkrafter (upp/ned eller framåt/bakåt) torde vara minimala, det är sidokrafterna den tar mest men den var bara ett exempel. De flesta OEM-tvärstag som finns har exakt den konstruktion detta "eftermarknadsstag" har.
Oavsett, det räcker att hissa upp ena framhjulet och mäta avståndet före/efter.. Nästan alla 70/80-talskontruktioner kommer breddmåttet ändras = staget gör nytta. Om man märker det eller ej gör liksom detsamma

(Fotnot: på min Z4M Coupe (en av världens styvaste) märks M3-staget nästan inte alls men på min Fiat Coupe (inte lika styv) märktes den tydligt, hela fronten kändes plötsligt "hel". På min Fiat Argenta (dubbla länkarmar) sattes diagonala tvärstag likn 131 Abarth, fick en helt annan styrkänsla.)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Vet inte hur 75an ser ut under men som du vet så gör ju ett nedre stag mycke nytta. På 155an, som delar platta med Fiat Coupen ser ju framvagnsbryggan ut som ett C. Sluter man det till ett D blir det mycke bättre.

Quote: the Stagman... 😁

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Jodå hade originalet (OMP) på Coupen, den har ju Tipo-subframe. Fick bara modda den lite för att passa med 3" downpipe.

Alfa 75 = ngt helt annat! (torsionsstavar istället för McPherson t.ex)

(Nedre staget på Fiat Coupen gjorde nästan inget för "styvhetskänslan" men däremot ALLT för 'tramlining' - den blev tokstabil även när man släppte loss alla 400+Nm samtidigt)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Alla 75or jag har haft har varit som disktrasor jämfört med moderna bilar.
När man kör ur P-husen utanför PV-porten (de gamla) så går man ju från en lutning åt ena hållet till en lutning åt andra och man hör hur alla dörrlisterna rör sig hur mycket som helst när karossen vrider sig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det skulle ju vara intressant att prova ett stag som inte har gångjärn som infästningar för att se skillnaderna...

De stag som sitter på vår långloppsbil (Nissan Primera GT) är gjorda så de sitter stumt mot fjädertornen, de ser "lika" ut men har alltså inte den längsgående horisontella skruven som led.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Det kommer bli lätt att testa skillnaden, sitter bara med två bultar.
Ett stumt monterat stag som på Er Primera är ungefär lika dåligt på att ta krafter upp/ned/framåt/bakåt som ett med "gångjärnsfäste" som du kallar det. Det är inte heller en "led", utan man drar åt muttrarna stumt.

Våra stags enda syfte är att ta krafter in/ut, alltså sidledes.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag ska inte argumentera :-) men momentet som den typen av fäste kan ta upp när staget vill rotera i "gaffeln" måste ju vara ganska begränsat? Men det blir förstås bara en fråga när skärmarna så att säga vill vrida sig åt samma håll som ett parallellogram.

Den typen av kraft tar ju ett stag som i IMSA-bilen upp på ett helt annat sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Lugnt Som sagt tror jag ett sånt stags förmåga att ta den kraften är begränsad med tanke på moment+avstånd, så det känns lite mystiskt att den är gjord på det viset, kan kanske ha att göra med att de bilarna hade coilovers istället för torsionsfjädring som jag har. Oavsett hade en sån "låda" varken fått plats eller varit önskvärd på min bil.

Ångrar att jag la in förvirrande bilden på just en IMSA, skulle lagt in bild på ngn annan:




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Ena toppen isär, blir rengöring av allt inkl lyftare, lätt uppfräschning av portarna (grader, kanter etc) och 24 nya ventiltätningar nu beställda (gåta varför de inte fanns i packningskittet..)
Styrningarna verkar oglappa o bra.




Ganska osnygg fräs-miss i varannan insugsport..
Annars imponerande välformade & jämna portar överlag!
Avgasportarna hade väl de tydligaste kanterna att slipa ned.




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



Rätt portning ger mkt med sprut..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Kan jag tänka mig Hans! Även om kammarna är rätt snälla så man bör väl isf komplettera med dessa?
Min kommer som sagt bli rätt 'factory' så både kammar & Motronic behålls.

Hydrauliska tryckarna har mer eller mindre repor allihop, vissa kan man nätt & jämnt känna med nageln. Svårt att fota men är dessa ngt att bry sig om? Ska man köpa 24 nya...? Ligger på dryga 4000 isf.
De har gått ca 12000mil men som sagt verkar det ha fuskats lite med oljebyten.






_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Målet är städa upp kanalerna, inte porta. (som vanligt enl. devisen "Om Alfa hade haft mer pengar")
Gått igenom 1 insug & 1 utblås, tog ändå sina goda 2tim. Bara resten kvar..
Vid närmare granskning finns en hel del kanter att mjuka upp, ojämnheter att slipa ned.
Insug:


Radie istället för skarp kant..


Avgasporten:




Alla avgasportar har en märklig gjutgrad i mynningen (!), väldigt lätt att karva bort med morakniven ett varv.


Satt sen på Bildelsbasen o fick iden att kolla efter lämpliga uppgraderingsok fram, om/när det kommer behövas (tänker som sagt testa köra original m. kylning först).
Dessa var nyinkomna på en 916 GTV 3.0 -00 men satt även på tidiga 147/156 GTA, Integrale Evo och Fiat Coupe så jag vet vad de går för.
Nog gått ett par vintrar så de har den klassiska jäsande oxidationen under rostfria 'glidplåtarna' så de får fixas, ett gäng nya packningar & ny färg såklart.
2000kr för båda inkl frakt var bra pris så...


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Samma Brembosar som till Alfa 166? Vad tänker du köra för klossar?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



elCrillo skrev:
Samma Brembosar som till Alfa 166? Vad tänker du köra för klossar?


Nej, 166an har MYCKET större ok.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
..och tyngre Men skivorna är bara 5mm större.

elCrillo skrev:
Vad tänker du köra för klossar?


Gissar att original gatbelägg kommer räcka långt, banträffar blir nog mer undantag än regel..
Annars hade jag dessa original på Fiaten, finns ända upp till ganska hardcore PerformanceFriction PFC08 att välja på.


Efter lite mer rengöring syns att jag inte kommer runt en lätt planing av topparna.


Övertydlig kant i alla portar, numera väck. Högra toppen är nu färdigrensad.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Vä topp färdig, tagit isär högra nu.

Blev en smula chockad av kanalerna. Det är som om toppen är gjord i en annan fabrik.. åtminstone missat några mm med CNC-maskinen för ventilsätena.



REJÄLT grova jack & kanter...


Från andra hållet.
180grader bort hänger förstås ventilsätena ut 1.5-2mm istället, blir svårt att slipa ned tillräckligt utan att man riskerar att de blir för tunna..


Kom på att jag har en 3år äldre topp (164QV) m krokiga ventiler, där sitter allting rätt och kanalerna är korrekta.


Ska kolla om säten o styrningar är oskadda/ok. Isåfall tar jag den toppen istället.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Eldh skrev:

Blev en smula chockad av kanalerna. Det är som om toppen är gjord i en annan fabrik.. åtminstone missat några mm med CNC-maskinen för ventilsätena.



Är väl troligen så att de olika delarna i formen har förskjutits innan/vid gjutningen. Den motor jag använder (Rovers K-motor) hade också detta problem så vissa toppar är klart skevare än andra men det visste inte CNC-maskinen om.

Kul att följa ditt motorbygge (både här och på Instagram). thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
27 besök senaste veckan (24877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande