Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12 >> 109 besök idag (25827 totalt) |
Det där verkar vara Alfas sätt att preppa sina toppar. När jag byggde TS-motor till min GTV såg det ut ungefär likadant. Inte speciellt snyggt men det funkar antagligen för den effekt man är ute efter...
Du kan slipa av mycket mer på styrningen och i materialet runt dem. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Tror jag inte, toppen från -93 är korrekt fräst.. ska försöka använda den om den är oskadd.
|
||
Tog isär korrekt frästa "reservtoppen" från rasade 164an men insåg rätt snart att den är förbi räddning. Inte bara är alla styrningar rejält glapp/slut, kammarnas lager har djupa spår.
Får slipa till Lanciatoppen så bra det går. Kappa vä, 164 hö: |
||
Det var inget vackert kamläge, gäller det alla eller bara närmast kamdrivningen?
Hur stort skrotvärde den har beror ju på tillgången och efterfrågan. Men denna har väl inte bruk i historisk racing än, så det är väl bara att använda som dörrstopp. Svets och linehoning går ju teoretiskt, men med styrningar mm så behöver värdet av det färdiga vara rejält för att ens fundera på det. |
||
Haha ja; dörrstop it is!
Kan åtminstone bidra med en bricka som fattas på Lanciatoppen. Och kammarna verkar oskadda. Sant det var näst närmast kamhjulet, men de andra hade spår med: |
||
|
||
Om man bortser från övriga fel på toppen så spelar de där skadorna i lagerläget ingen roll. Nedre delen av läget är i princip bara till för att du ska få ett komplett lagerläge. Däremot så behöver ju överfallen vara korrekta då det är dom som tar all belastning. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
|
||
Körde igång att fixa motorns originaltopp istället, blir nog tillräckligt bra.
Pekfingret säger OK! Före/efter-bilder på cyl 4&5. Börjat gå igenom mitt sortiment av grenrör då jag tänkte försöka använda dem. Alla har diam 41.5mm men de varierar i form.. Här blir valet lätt, den vänstra har mkt mjukare kollektor (164 alltså, undrar var hö kommer ifrån.. 156 kanske). Ev kapar jag av flänsen för att svetsa en lagom krök direkt på, får se vad som får plats o vad avgasbyggarn tycker. De måste framförallt knäckas lite lagom längst upp för att få plats mellan tråg o karossbalk, slitsar & svetsar ihop. Art.nr höger/vänster, tillverkade 1992 alltså till första generationen 24V & förmodligen till samma 164QV -93 resten är ifrån. |
||
Slog isär alla lyftare till ena toppen o gjorde rent så gott det gick, mkt bromsrengöring blir det..
Sen pumpa in olja i dem alla och ett bad inför montering. |
||
En trevlig och tidsödande process det där. mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||
Har du något annat förslag för att demontera tryckare än att drämma dem i en träbit så att den inre biten lossnar?
Har 16 stycken tryckare som blivit helt tomma efter att motorn stått i mååånga år. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Önskar jag hade det!
Känns i fingrarna.. Vissa satt som berget. Jag fick sprida ut de övningarna o inte ta alla samma kväll, då hade man nog skadat sig |
||
I väntan på att topparna blir planade fixades denna mkt viktiga detalj...
Ngn idiot SKRUVADE dit ett fult emblem mitt på staget Mätte lite & beställde ett mer passande emblem som täcker hålen. "Centro Stile Alfa Romeo" Å andra sidan kanske det bör vara mattsvart (troligen mest "factory")..? |
||
|
||
Tack!
Topparna tillbaka från Janne, 0.1mm slipade. Frrresh!! Ska bara rengöras en sista vända sen plockas ihop. Fick även utlåtandet om tryckarna (äh sådär ser de ut efter bara ett par tusen mil vettu). Bara att rengöra från alu-damm o montera. Köttade ned lagom mängd kraftlim i just detta tråghål så det inte läcker innan jag drog alla skruvar med 10Nm. Tack för tipset Nyquist! ..då detta hål är o-optimalt. |
||
För att komma över TRÖSKELN för börja med trista svetsjobb är mitt knep att börja med det man känner sig inspirerad av, allt måste ju ändå göras till slut så det spelar mindre roll i vilken följd det görs.
Framstolarna sitter en aning för högt för att jag ska kunna sitta med hjälm (håller hårt på att man SKALL kunna göra det som princip) samtidigt som bilen har taklucka. Nya Recarostolarna kommer endast hamna några mm lägre än originalen. Alltså: kapa originalbalkarna i golvet ca 10mm. Påbörjades i förrgår: Nytt på posten: Sprillans ny bok av Jim Kartamalakis. (Bättre sent än aldrig!) Intressanta snitt på Alfamuseet förrförra veckan, blir väl att slipa en aning i grenrören sen. |
||
Oväntat pilligt att sänka båda konsolerna exakt lika mkt men det blev bra, 15mm lägre. Svetsade ihop "kortsidorna" med så de blir även lite förstärkta. Plastpanelerna får trimmas av mot mattan sen, blir schysst. Förarsidan next.
Hittade ett par helt rostfria skärmar & lite annat smått i Täby. Fick plats i Fiaten ner till Gbg igår. |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Eller hur, finns hur många coola detaljer som helst i Alfa 75.. Tack för hejaropen!
Nya rostfria skärmarna hade tyvärr en del knepiga bucklor. Istället för att fylla dem med spackel lämnade jag dem hos buckla.se och 1000kr senare hade han bucklat ut allt som gick, dessutom slätat ut de punkter han inte helt fick till. Klara för lack! Plastlisterna har stålkärna och blir så böjda vid demontering att jag nog får hitta 2 nya. |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12 >> 109 besök idag (25827 totalt) |