Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Colt CZT -05 | << 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (6259 totalt) |
Fortsätter mitt fokus på att svänga och stanna bättre...
Nya bromsskivor för bättre stopp, slitsade för minst 5 extra hk Jag bestämde mig för att hålla fast vid standardstorleken, 285 mm. Vad jag läst så gör de jobbet med tanke på hur lite bilen väger och jag vill gå från 16" till 15" fälgar någon gång utan att oroa mig för frigång. I kategorin svänga bättre installerade jag en Sparco Evo som jag lyckades hitta begagnade. Baserat på mina testkörningar i de lokala rondellerna kan det vara den största prestandauppgraderingen hittills att stanna i sätet utan att behöva ett dödsgrepp på ratten! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Läste igenom tråden och du har gjort massor av uppgraderingar. 👍Nu är det bara att köra så mycket det går. Underskatta inte riktiga däck. Nankang NS-2R har TW 180 och räknas som gatdäck. Använder du bilen till vardags kostar en extra uppsättning fälgar inte mycket på bildelsbasen. Ska ta och krypa under och kolla din bakre krängningshämmare nästa gång. Min ligger fortfarande på arbetsbänken.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Din tråd har jag missat (som så mycket annat under min bortavaro) - härligt udda bilval!
Fin framfart mellan konorna i Vårgårda! Du sparade inte på krutet! Välkommen till cupen! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Härlig attack du bjöd på i konanan!
Helt rätt att prova bilen fram till gränsen för all form av grepp... och sen fortsätta med fler stinter Rolig rackare att köra den där lilla bilen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Tack! Det var häftigt att se den legendariska Fabian i strid. Det är verkligen en bra reklam för Nankang-däck, du kanske borde få deras sponsring Du är välkommen att krypa under min bil när som helst!
Det var kul att träffa dig IRL också! Jag har blivit imponerad av det arbete du har gjort med chassit på Mustangen hela vintern och det var häftigt att se hur bra den går. Just nu är jag mest giftig för konanan, men någon måste ge dem det svårt också!
Tack! Det var riktigt roligt att kunna gå hårt, gå för långt och sedan försöka igen utan att oroa mig för att skada bilen eller något annat. Jag ser verkligen fram emot nästa omgången!
Det var verkligen fantastiskt att se vad du gjorde i min bil. Jag lärde mig skit mycket. Måste också tacka dig för hela evenemanget. Det är lätt att se varför den är så populär. Så bra atmosfär och så mycket körtid. Det är imponerande! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Som alltid när ett nytt ansikte dyker upp så vill man ju heja och få den personen att känna sig lite välkommen. Sen är det kul att pejla lite om vad det är för någon...
Så när en bil jag kände igen med ett nytt ansikte stod där så var det bara att hälsa, och när du sen direkt frågade om du skulle ta en trave koner och hjälpa till att bygga bana (efter att ha varit på plats i typ 30 sekunder) så kändes det så där extra bra Jäkligt trevligt att träffas, och jag ser fram emot att se dig mer bland koner och folk! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Tack för välkomnandet! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Tackar för pratstunden i torsdags och gött kört
Tyckte nästan du såg lite illamående ut när du klev ur bilen när Figgs rattade din bil Bor du i Floda? Där gjorde jag mina första 20 år i livet... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Tack själv! Som du vet har Figgs en otroligt effektiv teknik, men ja det tar lite att vänja sig vid. Jag försökte härma honom i min nästa stint och det visa sig att det handlar inte bara om att rycka ratten vilt utan då massakrera man konerna bara Stinten efter provade jag snabba rörelser men mindre vilda och fick en mycket bättre tid än innan. Han är verkligen inne på något, men jag kanske behöver lite Postafen för att matcha hans tider! Ja, jag bor uppe i Uddared, flyttade hit för ca 3 år sedan _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Uddared alltså Mina päron bor kvar på Lingonvägen... Syns på nästa sprint _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Efter säsongens första sprint blev rösten i mitt huvud som tjatade om klibbiga däck högre och högre. Till slut gav jag upp och monterade en uppsättning av 180TW Nankang NS-2Rs. De verkar mycket klibbiga i rondellerna och är inte alls så högljudda som jag fruktade efter att ha läst några recensioner.
I ett försök att förbättra hur jag sitter tog jag bort plastklädseln runt växelspaken så att det finns plats för att montera min breda sportstol rakt och så att den kan justeras framåt och bakåt. Jag modifierade även stolens underrede så att jag kan sitta lägre i bilen. Att sitta rakt utan att dunka huvudet i taket måste vara värt ett par sekunder! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Onsdag och torsdag gick jag licenskursen anordnad av SVKG på Knutstorp. Det var utmärkt och jag lärde mig enormt mycket.
Sedan på fredagen körde jag över Söderåsen till Ljungbyhed för att delta i Sports Car Summit som arrangeras av MSCC. Det var också utmärkt med bra organisation. Jag är inte säker på att jag kunde ha valt mer kontrasterande banor att köra på en helg så jag lärde mig massor om bilkontroll och att välja spår. Bilden togs av Nillet här på forumet som lyckades fånga nugget:en i aktion och delade den i sitt inlägg om Sports Car Summit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1696106#1696106 Det här har definitivt varit min mest rejsig helg någonsin! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Sedan jag skrev sist så körde jag en dag på Kinnekulle Ring vilket var väldigt roligt, men definitivt den mest utmanande banan jag kört hittills. Efter den första kurvan är det riktigt svårt att veta var man ska bromsa och samtidigt som jag tror att jag kom på ett hyfsat flow lyckades jag göra det klassiska misstaget av att gå av på TV-krönet, inte en, utan två gånger!
Efter den dagen började jag få lite problem med att bilen ibland gick i haltläge när jag lyfte gassen efter att ha accelererat. Jag försökte några saker, men började snabbt misstänka att det var problem med bypass-ventilen från turbon. Jag har lärt mig att Mitsubishis har notoriskt kräsna system förknippade med sina massluftflödessensorer. För att lösa problemet bytte jag ut den nästan 20 år gamla ventilen mot en ny Mach 2-ventil från GFB. När jag hade väl pusslade klart med fjäderspänningen fungerade den som en charm och har den extra fördelen att hålla boosten bättre och låta boost:en komma på märkbart snabbare efter växlingar. Det ger inte mer hk, men det utnyttjar de få hk jag har bättre. På tisdagskvällen körde jag till Karlskoga och finjusterade den nya ventilen några gånger när jag körde upp. I onsdags hade SVKG sin dag på Gelleråsen och det kanske blev en liten skillnad, men jag kände att bilen gick bättre än tidigare. Jag tyckte att Gelleråsen var en väldigt rolig bana med mycket variation. Jag provade min nya knockoff Gopro och jag tycker att videon blev helt ok. Dagens enda nackdel var att det var årets varmaste dag hittills. Värmen sparkade inte bara min r*v, utan krossade också mina främre bromsbelägg Att köra 3,5 timmar hem med inget kvar på de främre bromsbeläggen i 35 graders värme utan luftkonditionering var inte det roligaste jag har haft, men det löste sig och nu vet jag att jag behöver mer seriösa bromsbelägg! Vad jag kan se är mina val EBC gul, Black Diamond Predators eller DS2500s. Jag är inte helt säker på vad jag ska köpa, men det verkar som att Ferrodo inte tillverkar DS2500 för Colt:en längre så de är lite svåra att få tag på och EBC:erna är mer än dubbelt så mycket som Black Diamond Predators. Jag tror att Predators kan vara värda ett försök för priset, men jag har egentligen inte sett så mycket skrivet om dem någonstans. Vet inte om någon här har erfarenhet av dem? _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
kul att träffas på Gelleråsen Tom!
ang. EBC Yellow Stuff så hade jag dom på min miata och dom höll ganska exakt ett år så inget jag skulle rekommendera i första taget....... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Kul att du tog dig till Gelleråsen!!
Jag vet flera som kört bana med DS2500 och fått bra funktion och hållbarhet, speciellt på lätta bilar. Black Diamond kan jag tyvärr inte fylla på med någon info om.... Skall du köra mycket bana så är nog denna typ av belägg sällan optimala. Det riskerar att bli för varmt och då slits de fort eller - värre - fadar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Det har varit en lång vinter utan uppvärmt garage, men tack och lov har våren kommit. Under vintern lyckades jag byta ut den trasiga stryväxeln som slutade fungera helt i slutet av förra säsongen. Som med allt annat på Colten är stryväxeln konstig, svår att hitta och svår att installera. Det är en elektronisk enhet som användes på vissa andra bilar i Japan men bara på Colt och Smart i Europa. Jag lyckades hitta ett riktigt rent exempel på en spansk skrotare som jag beställde via B-parts. Jag var verkligen imponerad av processen och kommer att använda B-parts igen. Att installera stryväxeln krävde att k-ramen togs ner så jag hoppas verkligen att det är sista gången det behöver göras!
När det väl blev tillräckligt varmt fixade jag rosten runt bagageluckan och målade den enligt tradition i Biltema mattsvart. Jag misstänker att bilen kommer att övergå till den färgen panel för panel från och med nu! Jag insåg också att avgassystemet hade rostat sönder med lösa bafflar i ljuddämparen och hål i rören. Att byta ut standarddelen var ett löjligt dyrt affär så jag beställde ett 2.25" cat-back-system från Scorpion i Storbritannien istället. Tydligen utvecklades systemet av Scorpion på begäran av tidningen Banzai för en CZT-projektbil i början av 2000-talet, så nu antar jag att jag skulle ha riktig streetcred om det fortfarande var 2005! Nu när avgassystemet är monterat, och olja och bromsvätska är bytt, är det bara en hjulinställning på måndag så är jag redo för säsongen. Jag kunde inte få allt gjort till SVKG:s första sprintrace förra veckan, men jag ser verkligen fram emot Falkenberg om ett par veckor _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Colt CZT -05 | << 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (6259 totalt) |