Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smarta garaget?
739 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Nu med alla smarta hem-trender, så är det väl dags att garaget börjar bli lite intelligentare också?


Mitt garage är inte byggt för att vara ett meckgarage från början, så jag har ingen sån där najsig 2h timer för kompressorn tex.

Men kompressorstyrning hade jag velat ha - glömmer den på alldeles för ofta.
* Måste automatiskt gå igång en gång om dagen (dvs timer typ fem minuter, eftersom jag har vissa funktioner som är beroende av luft)
* Måste stänga av automatiskt efter tex 40min-6h (nåt i intervallet, måste inte vara justerbart) efter att man slagit på den manuellt.
* Får gärna ha fjärrkontroll, eftersom den står på loftet och annars behöver klättra upp dit för att sätta igång och stänga av. Måste absolut inte ha styrning från mobilen dock, utan går utmärkt med någon MHz-fjärr också.


Kompressorn är inkopplad i ett vanligt 220V-uttag. Har wifi i garaget.
Har inga planer på att gå all-in med mobilstyrning i dagsläget, så jag är inte ute efter fjorton prylar för 3500 spänn.

Vad ska jag skaffa?
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Jag kör shelly1 för att öppna/stänga mina Hörmann garageportar.
Sunricher zigbbe inbyggnadsdimmer för belysningen.
Aqara tempmätare för temp/luftfuktighet.

Chromecast för musik/film

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



En Raspberry Pi, lite diskret elektronik och nåt lämpligt relä. Så kan du köra en webserver på ditt wifi. Några hundringar och lite kod och lite lödande.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Jörgen (Jet) skrev:
En Raspberry Pi, lite diskret elektronik och nåt lämpligt relä. Så kan du köra en webserver på ditt wifi. Några hundringar och lite kod och lite lödande.


Eller en Raspberry Pi med Home Assistant på, en Ikea hub och ett styrt uttag? Dyrare, men slipper löda.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Marcus Gustafsson skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
En Raspberry Pi, lite diskret elektronik och nåt lämpligt relä. Så kan du köra en webserver på ditt wifi. Några hundringar och lite kod och lite lödande.


Eller en Raspberry Pi med Home Assistant på, en Ikea hub och ett styrt uttag? Dyrare, men slipper löda.

Jag lever lite i det förgångna, sorry.

Är det en en- eller trefaskompressor?

Edit: ^pinsamm felskrivning.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Enklast rätt ut lådan är Telldus eller liknande. Finns flera varianter. Att lösa det du vill göra kräver en basstation och en strömbrytare, om det är enfaskompressor vill säga. I basstationen kan du sätta de parametrar du vill, tillslag, frånslag, timrar mm. Köper du en 433 Mhz brytare borde du kunna köra den på fjärr också. Men du kan lika gärna köra den från mobilen.

Det finns 3-fas brytare också, men då får du bygga in dem i elskåpet.

Hallonpaj är billigare, men pilligare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Mekaniskt tidur (en kvart om dagen) och strömbrytare monterad på matningen till uttaget på loftet (så du når det nära dörren). Totalt fritt från operativsystem och uppdateringar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



Jag hade kört på Ikea-prylar för att jag har allt det hemma.
Annars verkar Shelly1 eller en Shelly-plug göra det enkelt och bra, iaf enligt deras sida: https://www.thesmarthomeblog.com/post/review-shelly-1/shelly-app-make- . . . .

Robber hade bästa/enklaste alternativet hitills!

Bara för att testa på så beställde jag Shelly-prylar också, kommer på torsdag.

Det enklaste/billigaste verkar vara Selly1, kopplad till en återfjädrande brytare.
Sen sätter du upp ett schema som slår på det den en gång per dag (typ 05:20) och ett annat som slår av det (typ 05:20).
När brytaren sluts så sätter du upp i appen att en timer startar på 40 min.

Här är en video på inkoppling: https://www.youtube.com/watch?v=furNkY-uv1M&t=81s


Finns i butik i Lund för 179:- https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombrytare/fjarrs . . . .
Finns för 129:- på nätet, men då måste man vänta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Niklas Falk skrev:
Mekaniskt tidur (en kvart om dagen) och strömbrytare monterad på matningen till uttaget på loftet (så du når det nära dörren). Totalt fritt från operativsystem och uppdateringar

Har på jobbet haft ett gäng Raspberry Pier i drift under de mest vidriga förhållanden man kan tänka sig. Från 70+ graders ner till många minus omgivningstemperatur. Utan uppdateringar. De gör man om man vill.
Är jag kär i Hallonpajen? Ja.

Anders, jag tror du kan få hjälpt här att hitta din lösning.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Shelly! Funkar verkligen oförskämt bra! Har knåpat ihop en automatisk motorvärmarfunktion som varje kväll kollar om jag har satt i sladden och om inte - well då plingar telefonen! Nu när shelly komemr med "pro" serien som man monterar på skena i säkringsskåpet blir installationen änny snyggare! Shelly FTW

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Men oj, vilket gensvar!
Tack!

Gustav_H78 skrev:
Enklast rätt ut lådan är Telldus eller liknande. F

Japp, har kollat lite på det. Men det känns onödigt dyrt för att styra en enda pryl. Hade varit en helt annan grej om ambitionen var att koppla upp hela garaget eller liknande.

Niklas Falk skrev:
Mekaniskt tidur (en kvart om dagen) och strömbrytare monterad på matningen till uttaget på loftet (så du når det nära dörren). Totalt fritt från operativsystem och uppdateringar

Kompressorn sitter på en timer idag. Egentligen hade jag kunnat utöka det programmet till att vara aktivt på kvällarna, när jag är där. Eller rent av skaffa en digital timer för att tex bara ha kvällar på söndag-onsdag.


Marcus Gustafsson skrev:
Det enklaste/billigaste verkar vara Selly1, kopplad till en återfjädrande brytare.

Koppla in en brytare? Nja, vänta nu. Där går min gräns för arbetsinsats. Det innebär att jag måste förlänga kabel ur proppskåpet, placera en brytare någonstans, dra om kabeln bort till uttaget osv. Det blev genast mycket större jobb. Digital knapp hade varit betydligt bättre.

Jörgen (Jet) skrev:
Anders, jag tror du kan få hjälpt här att hitta din lösning.

Snarare stjälpt här att hitta en lösning.
Här är för många alternativ.
Paj-lösningar går nog bort av den enkla anledningen att om jag vill justera en start- eller stopptid i programmet behöver jag typ kontakta någon som kan göra det åt mig...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Verkar onekligen som att Shelly är en smidig lösning. Om man kan starta/stoppa den från mobilen (gärna i apples home-app) så hade det varit smidigt, tillsammans med en timerfunktion.

Men den måste kunna styra ett vägguttag utan brytare i så fall. Helst direkt i vägguttaget också, för jag tror där sitter fler förbrukare på samma slinga (bla utomhusbelysningen ).
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Funkar det inte med en kaffebryggartimer för en 1-fas kompressor?

1800w är 2.5 hästar det borde väl räcka?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/ . . . .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4024



And ersJepp sson skrev:
Men kompressorstyrning hade jag velat ha

Projekterar en del luft via jobbet, med ordentliga kompressorer finns det oanade möjligheter där allt är inbyggt.
Om man har en stor plånbok så och ska bygga nytt hade jag kontaktat Kaeser, Grantzow eller Atlas Copco för en totallösning.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



And ersJepp sson skrev:
Verkar onekligen som att Shelly är en smidig lösning. Om man kan starta/stoppa den från mobilen (gärna i apples home-app) så hade det varit smidigt, tillsammans med en timerfunktion.

Men den måste kunna styra ett vägguttag utan brytare i så fall. Helst direkt i vägguttaget också, för jag tror där sitter fler förbrukare på samma slinga (bla utomhusbelysningen ).


Ja men pucken som har strömmätning klarar 16A och rymms bakom uttaget - räcker det ink startström? Jag har 10A säkring per motorvärmaruttag men det gick inte med en Shelly 2 för den pallar bara 10A per kanal - så fort den kom upp i 2400W så rapporterade den error men säkringen går inte för det är bara en kort spik. Bytte då upp mig till 2x Shelly 1PM som pallar 16A och nu funkar det. Så så länge du klarar starström på 16A teoretiskt så kommer det gå fint.

Har inte testat Shelly med iphone, men jag antar att det ska vara lika smutt som android. Kul grej som funkar smidigt med Android för övrigt - väldigt smidig att styra via Google Home. Ungarna kan säga "ok google slå på motorvärmare 1" så svarar högtalaren i köket OK och så är den igång. Integrationsarbete genomfört = ~0, det bara funkar.

Nya shellys har "scripting" funktion så nu är man inte fast i deras standard scenarios för att bygga funktionalitet. Inte testat, med ser smidigt ut.

Finns också en temp add-on till alla puckar - det funkar men... Lite örnigt att inte tempen är ett meddelande som propageras fram automatiskt utan man måste liksom gå in i appen på det devicet för atts e den. Kommer säkert en lösning på det i framtiden. Anyway, det jag gjort är att jag har slängt dit temp addon och givare på de ställen där jag råkar ha en puck och jag råkar vara intresserad av temp...så får man ta omaket att den inte syns i Google Home tex utan att man måste klicka sig in i appen frö att hitta den. I-lands problem. Varje puck tar 3 temperaturer, det är ju smidigt iaf. Sen har finns ju uni pucken också - den använder man bara som en switch input - den styr inget. Men tex om du vill använda en knapp till många device så kan du tex slänga in en uni bakom och med ett scenario tända flera saker. Elelr typ ordna trapp strömbrytare utan att ha det kopplat så. Typ - om du har en enkel knapp som styr en taklampa så kan du slänga dit en dubbelknapp som bara styr en uni och använda uni signalen till att tända nån annan lampa....


...och sen favvon.....shellys sladdmonterade strömbrytare, Alltså... den är fan kung. Du får en vanlig av-på på sladden som vilken lampa som helst men du får även möjlighet att tända och släcka remote. Flyttar du lampan till ett annat uttag så följer ju möjligheten med lampan!

Slut på reklam-inlägget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Ikea Trådfri klarar 3600W dvs 16A. Använder sådan för att slå på värmen i garaget och källaren ett par timmar innan jag ska mecka. Går ju att köra med Ikeas Gateway som jag tror stödjer Homekit.

Fukt och temperatur kollar jag med en Aqara Temp and Humidity sensor för att hålla koll på att avfuktaren fungerar. Rörelsesensorer är Philips Hue och brandvarnare är Fibaro

Dessa är kopplade till min Athom Homey så jag har koll på allt i mobilen. Kan göra flöden för att styra saker automatiskt beroende på allt möjligt, tid, dag etc eller någon sensors värde ändras eller passerar ett tröskelvärde. Detta ser jag vad jag än är iom att jag kommer åt Homeyn via Internet men den står hemma och kommunicerar via Zigbee eller Z-wave

Musik kör jag med en trådlös bluetooth högtalare.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 58



I denna diskussion måste jag slå ett slag för Plejd!
Har installerat mängder av smarta puckar av olika varianter och fabrikat men föreslår dem pga användarvänligheten
Kanske är något dyrare och inte open source men funkar alltid.

Du skulle kunna montera en Plejd CTR-01.
Den installeras i dosan bakom uttaget.
Då kan du ställa in både timerfunktion och tidstyrningar i appen.
Appen är dessutom busenkel.



Vill du ha möjlighet att köra timerfunktionen via tryckknapp köper du en trådlös tryckknapp.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/WPH-01
Knapparna finns i modeller som passar ihop med dem största fabrikanterna av vanliga strömställare.
Är din befintliga elinstallation infälld kan du ersätta den befintliga ramen mot en tvåfacks variant för att få den tillkommande kompressorknappen att se OEM ut


En budgetlösning är annars:
- I uttaget (förutsatt att det är säkrat med 10A):
https://www.clasohlson.com/se/Nexa-MYC-3-fjärrströmb . . . .

- För tidstyrningar
https://www.clasohlson.com/se/Multifjärrkontroll-Nexa-TMT-918 . . . .

- För timer (dock bara 60 min)
https://www.clasohlson.com/se/Tr&;aring;dlös-vägg . . . .

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Skruva banåkabil
Smarta garaget?
739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande