Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 GT3 RS (Enthusiast Group)
<<   1, 2
19 besök senaste veckan (6545 totalt)
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Oken är snart helt genomgångna, stålomspunna slangar monterade och nu hoppas vi att de snart sätter skivorna i produktion. 😬

Vårvädret är ju på ingång och körsughet ökar med det.
Vad har ni gjort med bilen i vinter? ☺️
Nicklas du har ju haft M3an "länge" vid det här laget. 😇 Några uppdateringar?





_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till en riktigt fin bil. 3.8 motorerna går så sjukt bra och RSn är riktigt nice. thumbs up

Dom keramiska puckarna på bromskolvarna är en bizarr lösning. På GT4an var det bara smulor kvar när jag plockade ner dom efter 1500 mil. Att dammskydden blir varma och spricker är legio.

Intressant med mellandämparen, många gör ju så på 991an. Hur fungerar det på 997an? På min vanliga simpla GT3 går jag en bit över 100db om jag trycker på sportknappen.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
Grattis till en riktigt fin bil. 3.8 motorerna går så sjukt bra och RSn är riktigt nice. thumbs up

Dom keramiska puckarna på bromskolvarna är en bizarr lösning. På GT4an var det bara smulor kvar när jag plockade ner dom efter 1500 mil. Att dammskydden blir varma och spricker är legio.

Intressant med mellandämparen, många gör ju så på 991an. Hur fungerar det på 997an? På min vanliga simpla GT3 går jag en bit över 100db om jag trycker på sportknappen.


Tack Anders.
En av drömbilarna. ☺️

Jag är helt med dig, det är standard. Lustigt att Porsche håller fast vid lösningen. Den är säkert bra för att bromsa värmeöverföring. Men att de inte säljer puckarna löst som en förbrukningsvara. 🤷‍♂️

Jag hade först köpt dem till min 991a.
Klart det kommer höja DB, läst att det gör 5 DB. Det jag är ute efter är primärt vikten och att inte få det stora steget i avgasljudet när ventilerna öppnar mellan 3-4000 varv. Jag har även monterat ett Lithium batteri. Vi får se om realistiskt är under 1400kg när jag ställer den på vågarna.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Angående avgas så har jag sett att den dyra Titan dämparen kan spricka när man gör ändringar i avgassystemet. 😬😅 Vet du varför många gör det på 991 men knte 997? Jag delar din upplevelse att jag sett det primärt på 991.
Många som kör bana för ju sätta på ännu mer dämpning på 997.

GT3 3.8 är väl ingen simpel bil? 😅 För mig är det på många sätt en bättre bil än RS, för det finns utrymme att förbättra/förändra. 😇 Vill man optimera en körmaskin så tror jag det är en väldigt bra plattform. 👍 Såg att du monterat KW osv. Skriv gärna dina intryck nu under våren! Landar de runt 70-80 tkr?

Har du beställt och fått dina PFC skivor än? Lång leveranstid nu. 😬
Väntar själv här.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



crille_hallden skrev:
Angående avgas så har jag sett att den dyra Titan dämparen kan spricka när man gör ändringar i avgassystemet. 😬😅 Vet du varför många gör det på 991 men knte 997? Jag delar din upplevelse att jag sett det primärt på 991.
Många som kör bana för ju sätta på ännu mer dämpning på 997.

GT3 3.8 är väl ingen simpel bil? 😅 För mig är det på många sätt en bättre bil än RS, för det finns utrymme att förbättra/förändra. 😇 Vill man optimera en körmaskin så tror jag det är en väldigt bra plattform. 👍 Såg att du monterat KW osv. Skriv gärna dina intryck nu under våren! Landar de runt 70-80 tkr?

Har du beställt och fått dina PFC skivor än? Lång leveranstid nu. 😬
Väntar själv här.


Jag har faktiskt ingen aning varför jag inte sett det på 997an, det finns säkert men för min del så är det viktigt med 95db. Svårt att vara instruktör och bli avplockad för att man inte sköter sig. Med GT4an kunde jag inte gå över 5000rpm när jag gick ut på Knutstorps raksträcka.

Jag är givetvis otroligt nöjd med GT3an, det vore rätt bortskämt annars. Den ger ett litet annat användningsområde där jag känner att jag kan ta en tur ner i Europa utan att sticka ut allt för mycket. Provade KW chassit på Knutstorp och det gick riktigt fint, men jag upptäckte snabbt att man måste programmera bort centralboxen till dom adaptiva stötdämparna. Känns lite konstigt när motorn stryper på NGK, Lito och efter bäcken ut på rakan Utpris på det här chassit ligger närmre hundra Får se när jag kört lite mer med dom, men det skall rätt mycket till att motivera priset i vår hobbyklass. Dessutom bör dom renoveras för 20 papp lite då och då.

Kolvarna du har köpt till bromsoken är bästa vägen att gå, det kunde fabriken också förstått.

Har inte beställt PFC skivorna ännu, det låter inte helt bra med leveranstiderna. Får kanske kolla med Manthey istället.

Det skall verkligen bli kul att byta erfarenheter under säsongens gång. Snart är det dags


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Jo 100 tkr är en slant, 😅 kör du med fulla system påslagna då?
Har erfarenheten att stänga av allt då BMW inte är lika bra på att sätta generösa gränser på hjälpsystemen. 🤷‍♂️
Leveranstiden är primärt på skivor bak då de inte fanns i lager utan ligger i produktionskö. Hoppas på April... Då lär det vara lugnt sedan även för din del.
Har en ok rabatt hos PEAN, så hör av dig när det är dags så kan vi se om jag kan möta upp som en ok mellanhand.

Alltid kul att jämföra. ☺️ Vårt sällskap här i Jkpg är medbjudna till Ljungbyhed 27 maj. Något du är en del av? Om du är med i något lokal sportvagnssällskap etc?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



crille_hallden skrev:
Jo 100 tkr är en slant, 😅 kör du med fulla system påslagna då?
Har erfarenheten att stänga av allt då BMW inte är lika bra på att sätta generösa gränser på hjälpsystemen. 🤷‍♂️
Leveranstiden är primärt på skivor bak då de inte fanns i lager utan ligger i produktionskö. Hoppas på April... Då lär det vara lugnt sedan även för din del.
Har en ok rabatt hos PEAN, så hör av dig när det är dags så kan vi se om jag kan möta upp som en ok mellanhand.

Alltid kul att jämföra. ☺️ Vårt sällskap här i Jkpg är medbjudna till Ljungbyhed 27 maj. Något du är en del av? Om du är med i något lokal sportvagnssällskap etc?


Systemen går inte att koppla bort när man tagit bort dom adaptiva dämparna. Datorn blir helt puckat och förstår inte vad som hänt och stryper motorn både här och där. I originalutförande med systemen påslagna beter den sig inte i närheten av det här.

Snällt med Pean, hör av när jag vet mer.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
crille_hallden skrev:
Jo 100 tkr är en slant, 😅 kör du med fulla system påslagna då?
Har erfarenheten att stänga av allt då BMW inte är lika bra på att sätta generösa gränser på hjälpsystemen. 🤷‍♂️
Leveranstiden är primärt på skivor bak då de inte fanns i lager utan ligger i produktionskö. Hoppas på April... Då lär det vara lugnt sedan även för din del.
Har en ok rabatt hos PEAN, så hör av dig när det är dags så kan vi se om jag kan möta upp som en ok mellanhand.

Alltid kul att jämföra. ☺️ Vårt sällskap här i Jkpg är medbjudna till Ljungbyhed 27 maj. Något du är en del av? Om du är med i något lokal sportvagnssällskap etc?


Systemen går inte att koppla bort när man tagit bort dom adaptiva dämparna. Datorn blir helt puckat och förstår inte vad som hänt och stryper motorn både här och där. I originalutförande med systemen påslagna beter den sig inte i närheten av det här.

Snällt med Pean, hör av när jag vet mer.


Det förstår jag då, trodde du försökt montera KW PASM delete, på BMW språk heter det EDC delete. Men bästa är ju att koda bort. Tror datorn sitter under passagerar sidan och man kan koda av med Durametric, någon som använder det här i Sverige?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



crille_hallden skrev:

Det förstår jag då, trodde du försökt montera KW PASM delete, på BMW språk heter det EDC delete. Men bästa är att koda bort. Tror datorn sitter under passagerar sidan och man kan bloda av med Durametric, någon som använder det här i Sverige?


Absolut är det så. Datorn sitter i höjd med hanskfacket på sidan vid a-stolpen. Man behöver koppla ur den och sedan programmera bort PASM i PIWIS eller annat system typ Autel. Men snålt om tiden och jag hann inte, körde iväg till Knutstorp på vinst och förlust. Men till Knutstorp nu i månadsskiftet skall det vara korrigerat. 😃. 🚗💨💨

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
crille_hallden skrev:

Det förstår jag då, trodde du försökt montera KW PASM delete, på BMW språk heter det EDC delete. Men bästa är att koda bort. Tror datorn sitter under passagerar sidan och man kan bloda av med Durametric, någon som använder det här i Sverige?


Absolut är det så. Datorn sitter i höjd med hanskfacket på sidan vid a-stolpen. Man behöver koppla ur den och sedan programmera bort PASM i PIWIS eller annat system typ Autel. Men snålt om tiden och jag hann inte, körde iväg till Knutstorp på vinst och förlust. Men till Knutstorp nu i månadsskiftet skall det vara korrigerat. 😃. 🚗💨💨


Ok. 👍☺️

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Bromsskivor kom förra veckan så denna helg har bromsarna prioriterats.
Körsuget är nu stort... 😅



Men först skall jag leka lite med mina vågar och Hunter hjulinställare.
Kommer börja med en gat-setup och sedan bana under året för att kunna jämföra.




_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
Vet inte om jag skall skaka liv i den här tråden... 😅
Bilen har fått lite nytt under säsongen. Men bara ett par hundra mils körning...

I somras köpte jag nya fälgar, smidda OZ Superforgiata.


För ett par helger sedan så hämtades bilen hos Ferrita. 😇🏎🏁
Platsbyggda högflödes grenrör och kattar + anpassad mjukvara.





I vinter blir det troligen nya ledlager/Uniballs i chassit ala 4.0 då gummibussningar är 12 år, samt tillsnyggning av bilen. Lite nya plastpaneler under bilen, lack av frontspoiler osv.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Grym bil thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Roland Wihlborg
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 595


Trådstartare
RolleW skrev:
Grym bil thumbs up thumbs up thumbs up


Tack. 👍☺️

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 GT3 RS (Enthusiast Group)
<<   1, 2
19 besök senaste veckan (6545 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande