Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RejsaCAN datorkort 3x5cm, CAN-bus, 12V, bluetooth, WiFi
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (2836 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
steffe skrev:
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Perfekt MOSFET för att styra 12V-grejer från RejsaCANkortet

...tända en lampa, stänga av något, "trycka på en knapp" i racerbilen osv osv. Antingen med kod styrd av OBD2-data eller varför inte tända helljuset från depån via internet

https://www.amazon.se/dp/B085QHH57Q/ref=pe_24982401_506182521_TE_item




JWLM Solutions LLC verkar ligga i Mississippi, USA. Blir det inte tull och moms och avgift för att dom hjälpte mig att momsbetala á 200kr på de där 27 kronorna?


Kolla denna länk för samma grejer, beställ från Polen.
https://www.aliexpress.com/item/1005003635534454.html?spm=a2g0s.904231 . . . .


Lysande!

"Low Control High Voltage" uh-oh.

Vad innebär: "MCU PWM Control Motor Speed", kan man PWM-styra en mos-fet som denna på 200Hz tro?


Låter extremt troligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En tankevurpa på korten v2.1 och v2.2. Lätt fixat dock. Men som de är nu så om man drar GPIO25 för FORCE_ON hög så att kortet fortsätter vara igång även när spänningen sjunker under 13V när bilens motor slutar ladda bilbatteriet så kan man inte läsa av GPIO14 som visar om motorn är igång eller inte. Den är tyvärr hög hela tiden när FORCE_ON är hög. Urpuckat...

Om man inte använder FORCE_ON för att hålla igång kortet på lägre spänningar så är det inga problem och kan lämnas därhän.


Lätt fixat med en diod inlödd i de två hålen för AUTO-OFF, PM om ni vill ha en diod eller skriv här om ni vill veta nåt mera


_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Det enda jag nu verkar behöva få tag på, innan jag sätter igång med mitt nästa projekt, är en större matris som kan göra mera av en AR upplevd HUD....

AR enligt MB, en dryg minut in...


_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rejsa-can uppmärksammat av blogger/"influencer" i SBC-träsket thumbs up
https://www.cnx-software.com/2022/01/03/esp32-can-board-fits-into-obd- . . . .

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



steffe skrev:
Rejsa-can uppmärksammat av blogger/"influencer" i SBC-träsket thumbs up
https://www.cnx-software.com/2022/01/03/esp32-can-board-fits-into-obd- . . . .


Det står att man kan utöka antalet CAN-portar med en MCP2515, hur många kan man lägga till?
Var orkar professorn med? tänker om man skall plocka paket från ett antal bussar med olika hastighet och bygga en egen ström som man skickar vidare, orkar den med det?
Kanske enklare att ha flera rejsaCAN-kort som man kopplar ihop?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite nöjd, lyckades hacka runt i koden för ESP32RET så att den funkar på S3-varianten av ESP32. Dvs funkar rakt av på v3.x av RejsaCAN som ju har ESP32-S3.

https://github.com/MagnusThome/ESP32S3RET

Den ger både en enklare ELM327-emulering (provkörde mot Torque Androidappen lite kort igår) och ännu bättre, det ska gå att köra savvycan mot S3-baserade korten också

www.savvycan.com

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
La upp den här som jag bara använt som testverktyg att kolla att kort faktiskt funkar

https://github.com/MagnusThome/ESP32_OBD2_Emulator


Funkar med alla sorters ESP32-kort

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sen "forkade" jag och skrev om kod så att man väldigt enkelt kan hämta OBD2-data utan att behöva lära sig den underliggande CAN-delen

https://github.com/MagnusThome/esp32_obd2

Exempel:
https://github.com/MagnusThome/esp32_obd2/blob/master/examples/OBD2_04 . . . .


Funkar med alla sorters ESP32-kort

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Skall man kunna driva kortet via USB porten? Lyser nån diod när man strömsätter?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Skall man kunna driva kortet via USB porten? Lyser nån diod när man strömsätter?


Japp, drivs antingen av usb eller via externa 13,5V minimum (=motorn är igång o generatorn laddar)

Och ja det finns en led som visar att den rullat igång oavsett om det är via usb eller bilen så att säga. Båda kan vara inkopplade utan problem. Tänk på jordslingor bara om du kör usb till dator som är jordad i bilen.



Edit:
Finns äldre versioner av kortet (v2.4 och äldre) som har USB-C-kontakt som inte kickar igång om man kör USB-C till USB-C direkt med en riktig USB-C till C-kabel. De korten funkar däremot korrekt om man kopplar till USB 3.x och äldre, även tex en enkel usbhubb imellan. De här äldre korten missade jag lite på, de "pratade" inte korrekt uppströms om spänningsmatningen om det var riktig USB-C i andra änden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Ok, kan det vara därför jag inte får nån respons alltså...
Får prova lite olika varianter

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att cadda kort är som att meditera. Så jag bestämde mig för ett nytt mål, ett nytt så litet kort som jag öht kan. Och för att kunna komma lite längre i förminskningen, mitt första fyrlagerskort. Jag trodde det skulle vara sjukt mycket dyrare men det är det ju inte numera, kul. Så det blev komponenter monterade på båda sidor och fyrlagers. Jag valde den nyare ESP32-C6 som har två CAN controllers inbyggda! Bonus är Wifi6 och Zigbee/Matter. Det är en omgång på tio kort på G från JLCPCB om någon dryg vecka.

Med två CAN-portar så är tanken att man kan göra kul "Man In The Middle"grejer. På samma sätt som jag gjorde växelindikators- HUD till M2'an där jag åt ena hållet hämtade varvtal o hastighet med mera från bilen och på andra CAN-porten skickade upp uträknat vilken växel DCT-lådan var i men som ODB2-hastighet, dvs 1kmh = växel ett osv. Så visade den inköpta OBD2 HUDen växel fast den trodde den visade hastighet. Samma med olje o vattentemp.

Tanken är att kunna tex koppla in sig mellan bilen och instrumentkluster och då kunna visa oljetemp på valbar annan mätare. Tex trycka på en knapp så visas oljetemp på hastighetsmätaren eller bara helt enkelt att vattentempmätare eller odometer kan visa oljetemp istället. Osv. Tyvärr är Porschen inte CAN-baserad, den är bara något år eller två för gammal AFAIK. Jag får väl leka med Pegg108'an Lekstuga? Javisst!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Kombinera med en avståndsradar å du har en fattigmansversion av adaptiv farthållare?

Grymt jobbat!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Lysande!
Det är ju precis det jag vill göra, fast plocka in data från två bussar och skicka till RaceChrono så man kan få in massa olika saker som pedalläge och sånt. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Fick ett ryck och provade en USB-A -> USB-C, funkade.
Demonterade OBD2 kontakten och ser att jag lött på kraftjorden till sensorjorden, verkar ha hittat en dålig pinout förra gången helt enkelt.
Drog in Serial log sketchen och gick ut i bilen, det kommer saker på serieporten i alla fall, ser det vettigt ut? Massa hex ser dert väl ut som?



_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är Baudrate 115200 Du har satt 9600


Det är vanligt att båda jordpinnarna 4 och 5 är anslutna "ihop"


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Lysande!
Det är ju precis det jag vill göra, fast plocka in data från två bussar och skicka till RaceChrono så man kan få in massa olika saker som pedalläge och sånt. thumbs up


Får hit tio kort inom nån dag nu om herrn är intresserad av ett thumbs up (om de nu funkar o inget fel smugit sig in )

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
Lysande!
Det är ju precis det jag vill göra, fast plocka in data från två bussar och skicka till RaceChrono så man kan få in massa olika saker som pedalläge och sånt. thumbs up


Får hit tio kort inom nån dag nu om herrn är intresserad av ett thumbs up (om de nu funkar o inget fel smugit sig in )


You bet!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
Lysande!
Det är ju precis det jag vill göra, fast plocka in data från två bussar och skicka till RaceChrono så man kan få in massa olika saker som pedalläge och sånt. thumbs up


Får hit tio kort inom nån dag nu om herrn är intresserad av ett thumbs up (om de nu funkar o inget fel smugit sig in )


You bet!


Hade inget bättre för mig och tycker att cadda riktigt små kort är lite som att meditera så jag caddade ihop ett sandwichmonterat dotterkort med två CAN FD på. Så man har två CAN portar på huvudkortet plus två CAN FD portar på dotterkortet. I en liten volym som 35mm x 25mm x 20mm som alltså är mindre än den OBD2-dongle du har nu med gamla kortet. Sen så kanske man inte ska försöka hantera alla paket på alla bussarna samtidigt, kanske blir lite tungt för proppen Hursom så är det inte ett kort jag tänkt få tillverkat några av som det är nu, det var en CAD-övning bara än så länge. Fast lite sugen att se sina kort i verkligheten är det ju alltid

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Får bygga en stege, först en ESP med två CAN kort in och ett ut, sen ett likadant brevid. De plockar in fyra bussar totalt och skyfflar vidare två, som går in i rejsakortet...

Fast skulle inte ESP32-C3 professorn orka fyra linor? Det är väl inte så tungrott?

Fast nu gäller det att få igång CAN sniffer och lära sig identifiera adresser och värden. Vore ju smakfullt om man kunde logga lite för att se hur det beter sig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RejsaCAN datorkort 3x5cm, CAN-bus, 12V, bluetooth, WiFi
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (2836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande