Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av däck och bromsbelägg Toyota GT86
343 besök totalt
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej,

Var lite osäker på om jag skulle lägga denna i 'däck för banåka' eller i allmänna forumet. Tråden får gärna flyttas om den ligger fel.

Nu står GT86an i vintervila efter 1 säsong med totalt 9 bandagar. Har ett par Goodyear efficientgrip performance som sitter på i dagsläget och som är hyfsat nedslitna. Jag tittar därför efter nya däck primärt för bandagar! Har tittar runt lite och Cup2or vore super, men lite dyra och osäker på om jag kan utnyttja däcket till fullo. Slitaget är även högt vad jag läst. Även tittat på "lillebrorsan" Pilot Sport 4 (S versionen finns inte i 215/45R17). Frågan är om dom fungerar på bana jämfört med ett rent R-Däck. Min fråga är vilket däck som är bäst för trackday om man vill ha ett snabbt och slitstarkt däck för under 2000 kr? Någon som har erfarenhet?

Jag skulle även behöva tips på nya bromsbelägg, sitter Orginal i dagsläget jag klarat mig helt okej med. Vad ska man sätta på inför nästa säsong?

_________________
Marcus Jensen
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Utan att veta vilka dimensioner du kör så skulle jag kolla på Nankang AR-1. De brukar dessutom säljas ut med ganska bra rabatt under hösten/vintern. Jag beställde en uppsättning förra året när de körde 20% rabatt, 235/40-18 kostade runt 1600kr/st då om jag minns rätt..

Jag upplever de som helt klart snabbare på bana än Cup 2or, nästan löjligt med grepp i AR-1 faktiskt..

_________________
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej,

Har 215/45R17 som dimension. Något tips på webbutik som säljer ut? Hur står sig PS4 mot Nankang under 10varv på t.ex Gelleråsen, risk för överhettning eller är 'bara' PS4 långsammare?

_________________
Marcus Jensen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Körde PS4 på min gamle gt86 och tyckte de fungerade skapligt, skillnaden mellan ex Nankang NS2R och PS4 är att nankangens däcksidor inte viker sig i kurvorna. Skillnaden mellan NS2R och AR1 är ohyggligt mycket mer grepp

skulle kolla på PFC08 belägg eller motsvarande.

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vad har du för ambitioner? Det tror jag är en bra sak att klargöra först.

Ska däcken duga till gata och bana? Kanske är bäst med ytterligare set fälgar med bandäck på om du tänkt köra mycket. Samma gäller ju även bromsbelägg, raciga belägg är rätt jobbiga på gata, men fantastiska på bana, så det är bra att fundera på vad man egentligen vill ha.

Jag bytte till DS2500 belägg+nya standardskivor runt om när jag skulle köra bana med min, och det har fungerat riktigt bra. Eftersom jag använder min bil dagligen, och även på vintern så funkar inte riktigt rena rejsbelägg, men ska an köra långa pass på bana tror jag ds2500 kan få det tufft, då behöver man nog bättre grejer, där kanske Falkarna kan hoppa in med tips

Jag har sneglat på det nya däcket Bridgestone Potenza sport, som finns i standarddimensionen, dom verkar riktig bra, men lite oklart hur länge dom håller det vet jag inte riktigt. Förutsatt att du vill ha en däck som passar för allroundkörning. Ska du köra mycket bana så funkar ju rdäck uppenbarligen bra, då kanske ett set fälgar till är en bra idé, det kostar ju inte så mycketi sammanhanget. Snällare Rdäck typ AR1 eller Cup2 funkar ganska bra på gata, men det blir ju ändå en mer spårkänsligt, bullrigt, mer grussprut, inte så kul kalla blöta morgnar osv om man ska använda bilen som bruksbil också.

Däremot är jag orolig för att slänga på för mycket grepp, jag tycker att den är fantastisk kul med lite halvbra grepp och vill inte gärna förstöra den lekfulla karaktären..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjena,

Tack för alla bra svar! Använder GT86an främst för bana och aktiv körning på gata. Har en annan bil som daily så 80% av körningen med GT86an kommer vara till och på bana. Är relativt nybörjare så snabbast däck är inte det viktigaste utan ett konsekvent däck som håller många varv (så man hinner lära sig bilen lite )

Misstänker att Nankang AR-1 är de bästa däcket, förutsätter att besiktningen inte har något att anmärka på om man rullar in med de däcket? Jag håller med om att GT86an är roligast med "halvbra" grepp, dock upplever jag att de däcken jag har nu blir för varma efter ett par varv. Helst skulle man vilja ha halvbra däck som inte överhettar.

Hur står sig HAWK DTC-30 mot PFC08 beläggen? skiljer ca 1000 spänn.

_________________
Marcus Jensen
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Nankang AR-1 eller Toyo R888R är mina favoriter, inte bara för att jag säljer dem.

Nankang AR-1 verkar vara lite mer tåliga, men jag känner lite mer spets i Toyo R888R när jag växlat mellan dem på samma bil. Jag gillar känslan i Toyo bättre men de är väldigt jämförbara i varvtid och hur konsekventa de är.

Du kan kolla på banbil.nu och hör av dig om jag kan ge någon rejsa-rabatt så här i slutet på säsongen (lite beroende på storlekar och lagersaldo).

_________________
Anders Hansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cédric skrev:
...kanske Falkarna kan hoppa in med tips

Eller hur - experterna...

Vi har ju kört en hel del bana och konbana med vår bil sedan vi skaffade den.
När det gäller däck har vi hittills på bana med GT86an hunnit med att prova Toyo888 225or, Yoko A048 235or, Michelin PSC2 225or, Nankang AR-1 225'or, V70A i medium och hard 215/45, 225/45 och 235/40 (samt lite på skoj original "Prius-däcken" som referens). Edit: Vi kör 17".
Cup2or i sån här frökendimension fungerar nästan som ett vanligt däck på gata och tål några varv bana då och då. Kanske gäller för typ AD08 också - men det har vi inte testat.
Jag tycker ju att det är värt att satsa på en uppsättning fälgar med R-däck för bana (och köra gata med vanliga däck).
Med originalchassie eller små chassi-moddar skulle jag av dessa välja AR-1'or för bana.
Om jag sen börjar pyssla om chassit för att få det "ännu bättre" skulle jag överväga att välja Kumho i mediumblandning (K61). Kumhona är klart exaktare i sitt uppträdande än AR-1'or.
Mycket beror på hur stor del bana man åker med bilen... Ska man bara ha en uppsättning hjul blir det lite begränsande hur man än gör. Det är imho roligare att åka bana med ett bra gatdäck än att åka gata med ett rent R-däck. Mitt resonemang landar i två uppsättningar...

Bromsbelägg för orignalbromsar - prata med PEAN-Mattias.
Vi som knappt kör vår bil på gata åker hellre med lite rejsigare belägg än såna som är utpräglat gat-mässiga. Moderna racebelägg bromsar rätt bra även kalla...
Jag har till andra GT86-åkare rekommenderat XP12 fram och XP10 bak. Det verkar funka.
Mina favoritbelägg är PFC. Kolla med Mattias vad som finns till original-oken just nu. PFC11 (om de finns) är rätt trevliga på bana tar bara bättre och bättre ju varmare de blir - typ. Kan dock skrika en hel del. PFC08 funkar också.

Har oxå kört en del med några olika Toyobarus i rent originalskick och i lite olika grader av förädling och jag imponeras av hur fint de fungerar i rent originalskick på bana.

_________________

Rice and shine
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjena,

Stort tack för alla bra svar!

De får bli Nankang AR-1 och ett par belägg, ska maila Pean och se vad dom rekommenderar och har på lager!

Kan bara instämma att det är en sjukt rolig och balanserad bil orginal, funderade på Steg 1 trim med grenrör men man håller sig alltid över 5kRPM på bana och jag tror inte den blir så mycket roligare med mer effekt, då är det bättre att sladda sönder några uppsättningar däck på bana för samma peng

_________________
Marcus Jensen
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

zodiac skrev:
...Var lite osäker på om jag skulle lägga denna i 'däck för banåka' eller i allmänna forumet. ...

Starta en biltråd vetja...

_________________

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Val av däck och bromsbelägg Toyota GT86
343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande