Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: MX-5 Miata NB 1998 313 hk Nissan-motor SFRO-godkänd
4 besök senaste veckan (1485 totalt)
Kraniel
Värmdö, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6500

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
EDIT: Såld. Det gick fort.

***

Vågar man drista sig till att säga "unik"? Bilder följer längst ned i inlägget.

Det är alltså en Mazda MX-5 Miata 1998 som är godkänd av SFRO med 313 hästkrafter. Så här står det i Transportstyrelsens register:

Transportstyrelsen skrev:
Textkod
T12B OMBYGGT FORDON
T31AX MOTORN UTBYTT, SKA UPPFYLLA DE KRAV PÅ UTSLÄPP ENLIGT BILAGA 3
FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING SOM FÖLJER
AV 5 KAP. 15 § VVFS 2003:22.
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE.

Övrigt
MOTOR: NISSAN SR20DET MED BW EFR 6258 TURBO OCH EFTERMARKNADS INSPRUTNIN
G.
VÄXELLÅDA: NISSAN 200 S15.
JUSTERBAR COILOVERFJÄDRING FRAM OCH BAK.
BAKAXEL MED FORD 8,8 DIFFHUS.
RAM FÖRSTÄRKT MED KRYSSTAG, SUBFRAME CONNECTION OCH STÖRTBUR.
FRAMBROMSAR: BREMBO 310MM VENTILERADE SKIVOR MED 4-KOLVS OK.
BAKBROMSAR: 290MM VENTILERADE SKIVOR MED OK FRÅN MAZDA RX-7.
HUVUDBROMSCYLINDER: WILWOOD.
FASTA SPORTSTOLAR, GODKÄND UTAN AIRBAG OCH ABS.


Rätt bekvämt när man ska genom den årliga besiktningen och kunna ha kvar bur, skalstolar och allt annat. Köp den och kör Roadsport A, TA Club Challenge eller bara busa omkring med den. Helt galen, jag lovar.

Själv köpte jag den i somras och hade stora planer. Men som med alla stora planer faller de ofta platt till marken. Jag har inte tid/ork/lust/inspiration/whatever och behöver rensa upp i livet pga . livet.

Lite utförligare spec:
Bilen är en tyskimporterad 110-hästare som var trimfirman Japtunings projektbil för sisådär 10-12 år sedan. Då blev den ordentligt ombyggd med en rad genomgripande modifieringar som inte bara drabbade drivlinan. Bland annat byggde man krysstag undertill för att styva upp karossen (motsvarande de "butterfly"-förstärkningar man kan köpa på eftermarknaden, fast bättre),
Och från säljesannonsen när jag köpte den:

Förre ägaren skrev:
-Bytt trösklar av tidigare ägare
-Jag har bytt rambenen fram bägge sidor (dokumenterat, inget hafsjobb)
-Lackad 2018 eller 19 på firma, riktigt fräsch.
-Hardtop, också lackad
-Chassit förstärkt längsgående med balkar från V8-roadster, fackverkskonstruktion i stål i mitten och hembyggda subframe-connect
-Bakaxeln är Ford 8.8 med aluminiumhus och Eaton lamelldiff, sitter i fäste från V8-roadster.
-Bromsar bak är Mazda RX-7
-Bromsar fram är Brembo GT flytande skivor 312 mm
-Stålomspunna slangar runt om
-Huvudbromscylinder Wilwood (det är för att klara kraven för ombyggt fordon, blir också bättre känsla i pedalen då man bytt till ok med större area fram).
-Motorn är en SR20DET blacktop från en S15, vev- och ramlager bytta 2019.
-Turbon är en BW EFR 6258 (Max effekt enl. spec 440 hk, kullagrad fin sak)
-Styrsystemet är ett Nira i3+
-Nuke fuelrail och siemens deka 865 cc spridare
-Separata tändspolar
-Trigger på veven
-CAS endast för kamtrigger
-Växellådan är en 5-växlad S14 låda med shortshift kit
-Riktig kardanaxel
-Kopplingen är ACL
-3st autometer i mittkonsolen
-Avgassystem som är 3" hela vägen
-Förlängda nedre spindelleder men ej monterade
-Det sitter nån form av "helbur" av japanskt ursprung i den, det går att ha softtop på med den. Skruvbur så -enkelt demonterbar.
-Bimarco Expert stolar i OK skick.
-Frontmonterad stor IC, alukylare
-HKS oljekyl
-Coilovers D2 racing revalved 12/8 kg
-Racing beat HD droplinks, supermiata med länkhuvuden medföljer
-RB Förstärkningar till krängningshämmarfästen, både staget och blocken
-28 mm krängare fram, eibach
-15 mm bak
-16x8 Compomotive MO
-Polybussningar överallt
-Alla originalmätare är inkopplade och fungerar
-Nån extra utväxling och lite smått och gott medföljer


Jag köpte den för 135 000 kronor och säljer den för samma pengar. Den enda skillnaden är att den är tvättad, dammsugen och att det följer med fyra nya 16-tums Kuhmo V70A 61K. Jag har inte bråttom att bli av med den, så krångla inte om pengarna.

Priset är alltså 135 000 kronor. Byte mot bil som kan fungera både till vardags och något enstaka banmöte beaktas.

Tidigare säljesannons.

Min egen banbilstråd.

Kontakt: kraniel@gmail.com eller 076-637 84 85






_________________
Daniel Östlund
www.sunksinglar.se - programmeringshjälp sökes. Pm:a mig!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Vilken grej! Vill ha!
Behöver dock isåfall bli av med pendlarbilen. Antar att det inte är en sån du tänkt dej som bytesbil? Frågar ändå i PM.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: MX-5 Miata NB 1998 313 hk Nissan-motor SFRO-godkänd
4 besök senaste veckan (1485 totalt)
Vill du stötta Rejsa? Besök våra annonsörer för att se om de har något för dig!