Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1985
1 besök senaste veckan (395 totalt)
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Ett slakthusfynd med psykadelisk pasha-inredning, DP-spoilerkit och BBS fälgar.



Porscheklubben anordnar slalom i klassen "classic"

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Motorn fick sig en rejäl uppdatering:
* Blocket borrades till 87mm
* Smidda Mahlekolvar
* Smidda vevstakar från BMW M5 (S38B38) ger 10,30:1 i komp
* Knivad och balanserad vevaxel
* Lättat och balanserat svänghjul
* Vevskrapa i teflon
* Portat och plastad topp (Erland topplocksverkstan)
* Kraftigare ventilfjädrar
* Solida tryckare
* Kam från AGAP med raceprofil R37-251-14 dvs 14mm lyft!
* MSDS avstämt grenrör och en egenbyggd dämpare
* "guldspridare" samma som Volvo Gr. A

Hoppas väl på +150hk.

Chassiet blev 250lbs Weltmeisterfjädrar fram, 25,5 mm torsionsfjädrar bak och ställbara Koni. Renoverade bromsok med Hawkbelägg. M030 krängare fram och bak.








Och en kort film från test av motorn:
https://www.youtube.com/watch?v=ZEepQkhJKV4&t=149s

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Cool bil och underbart ljud.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Mer info om grenröret skulle uppskattas thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Mer info om grenröret skulle uppskattas thumbs up


En standard 4-1 grenrör, men är övertygad om att original 4-2-1 inte hade varit sämre bara man kortar ner det sista byxröret ca 20 cm då det är avstämt 3000-5000 varv. Jag provade att simulera motorn i PIPEMAX och stämde av kollektorn så att den öppnade upp i en relativt stort ljuddämpare. Vet i ärlighetens namn inte om det gjorde så mycket. Tvåtumsrör räcker långt, så att gashastigheten bibehålls. Det hjälper scavenge under overlap i cylindern.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Men hörru! Så där skulle de ju ha varit från fabrik - sicken sång, sicket trycka!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



He blev som dubbert...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Se där, fick jag svaret på min fråga, den är kvar! Har du nån plan med bilen?

Minns från mina gt power simuleringar att det inte var så illa som man tror med orginalgrenröret, sen är det viss assymetri med orginalgrenröret dock. Men visst ska man få bra avstämning för högre varvtal så är ju både grenrör och insug för långa, men det har du koll på redan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1985
1 besök senaste veckan (395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande