Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 GT3 3.8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (17333 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Var och hämtade hem ett nytt, nåja begagnat släp. Ännu ett Löövesläp bara lite större än det gamla och så kåpa.

Eftersom det har en totalvikt på 2000 kilo och BMWn väger mer än 2250 kilo i totalvikt så räcker inte mitt B96 kort. För att slippa ta BE behörighet så tänkte jag vikta ner släpet.

Men se det går inte eftersom Lööve gick i konkurs för ett gäng år sedan. Det finns inget företag som kan skriva ett intyg om att släpet klarar den nya totalvikten, alltså en lägre vikt.

Man kan såklart förstå om släpet skulle viktas upp, men ner, "makes no sense"..

Så nu återstår, att byta ut BMWn, vilket jag inte vill., ta BE behörighet eller sälja släpet igen.

Avdelning korkade affärer....






_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Anders F@lk skrev:
Var och hämtade hem ett nytt, nåja begagnat släp. Ännu ett Löövesläp bara lite större än det gamla och så kåpa.

Eftersom det har en totalvikt på 2000 kilo och BMWn väger mer än 2250 kilo i totalvikt så räcker inte mitt B96 kort. För att slippa ta BE behörighet så tänkte jag vikta ner släpet.

Men se det går inte eftersom Lööve gick i konkurs för ett gäng år sedan. Det finns inget företag som kan skriva ett intyg om att släpet klarar den nya totalvikten, alltså en lägre vikt.

Man kan såklart förstå om släpet skulle viktas upp, men ner, "makes no sense"..

Så nu återstår, att byta ut BMWn, vilket jag inte vill., ta BE behörighet eller sälja släpet igen.

Avdelning korkade affärer....







Surt när det inte går som man tänkt thumbs down att ta BE-behörighet är ju dock busenkelt och säkrar upp framtiden för fler dumma köp

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Ta BE, det är billigt och räddar dig från bekymmer. Lägger du lite krut på det är du redo på en månad. thumbs up
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Sälja släpet står långt ner på listan som den absolut sista åtgärden

Nu blir det att plugga för BE behörighet, vilket verkar som det enklaste alternativet.
Körde upp för B96 för två år sedan så klarar jag bara teorin skall det nog gå.

Men visst är det knasiga regler. Ju bättre dragbil man har desto mindre får man släpa på.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13246



En rekommenderad app när du ska plugga teorin: https://apps.apple.com/se/app/ta-be-k%C3%B6rkort/id1495374127
Heter be körkort och hjälpte en vän att ta det, jag har pluggat lite men inte kommit till skott än...

mkt pga att jag har släp men ingen dragbil

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Tog mitt BE sommaren 2020 och det har varit till stor nytta.
Jag läste i början en del på kvällarna men det gjorde ingen nytta då man är seg i skallen på kvällstid, läste någon timma på jobbet istället och då fastnade det på ett helt annat sätt.
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Tord skrev:
En rekommenderad app när du ska plugga teorin: https://apps.apple.com/se/app/ta-be-k%C3%B6rkort/id1495374127
Heter be körkort och hjälpte en vän att ta det, jag har pluggat lite men inte kommit till skott än...

mkt pga att jag har släp men ingen dragbil



Du planerar ju värre än vad jag gör Tack för tipset med appen, den kommer att vara till stor nytta!

Peo.K skrev:
Tog mitt BE sommaren 2020 och det har varit till stor nytta.
Jag läste i början en del på kvällarna men det gjorde ingen nytta då man är seg i skallen på kvällstid, läste någon timma på jobbet istället och då fastnade det på ett helt annat sätt.
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..


En Peterbilt hade varit såååå fräckt på Ringen. Bara att köra in till utsläppet...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Anders F@lk skrev:
Peo.K skrev:
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..


En Peterbilt hade varit såååå fräckt på Ringen. Bara att köra in till utsläppet...
Utan CE så blir det ju bara en 750kg lövhäckskärra efter Peterbilten, inte så användbart, och CE är lite jobbigare (C1E påstås vara enklare men Peterbilt låter >7,5 ton). Men finns tiden så är det ju bara tid.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



En Peterbilt köper man väl inte för användbarheten:-)
Skulle fortsatt med CE diekt efter C-Behörigheten var klar men då fanns inte tiden, nu finns tiden men inte orken...



Niklas Falk skrev:
Anders F@lk skrev:
Peo.K skrev:
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..


En Peterbilt hade varit såååå fräckt på Ringen. Bara att köra in till utsläppet...
Utan CE så blir det ju bara en 750kg lövhäckskärra efter Peterbilten, inte så användbart, och CE är lite jobbigare (C1E påstås vara enklare men Peterbilt låter >7,5 ton). Men finns tiden så är det ju bara tid.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Grym bil och helt rätt "massage" dessutom - ska bli kul att följa! thumbs up

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Anders F@lk skrev:
Peo.K skrev:
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..


En Peterbilt hade varit såååå fräckt på Ringen. Bara att köra in till utsläppet...
Utan CE så blir det ju bara en 750kg lövhäckskärra efter Peterbilten, inte så användbart, och CE är lite jobbigare (C1E påstås vara enklare men Peterbilt låter >7,5 ton). Men finns tiden så är det ju bara tid.


Men det är bara än mer läckert. Tänk en Peterbilt i raceutföranded så som bara Peo kan bygga med en släpvagn med lite löv och en räfsa bak på släp.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
i96danma skrev:
Grym bil och helt rätt "massage" dessutom - ska bli kul att följa! thumbs up


Tack! Fick några varv på Mantorp och Knutstorp förra året. Motorn är grymt varvillig, det kommer att bli ett fantastiskt år.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Skall åka och ta synprov idag och sedan köra igång med BE kort. Har B96 idag och funkar inte alls med nya GLE 350 bilen som är på väg in i parken. Sensmoralen är ta BE och slipp "viktångesten".... Fint släp förövrigt!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
JohnC skrev:
Skall åka och ta synprov idag och sedan köra igång med BE kort. Har B96 idag och funkar inte alls med nya GLE 350 bilen som är på väg in i parken. Sensmoralen är ta BE och slipp "viktångesten".... Fint släp förövrigt!


Tack John! Släpet är jag riktigt nöjd med. Skall bli skönt med kåpa.
Var inne hos körskolan för att skaffa lite teorimaterial och berättade att jag hade B96 och vill uppgradera. "HaHa har du också gått på den niten" flinade han.

Läste att man vill uppgradera B kortet till 4250kg gränsen för att möta alla hybridbilar och el-bilar. Skall man då uppgradera B96 kortet också?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Peo.K skrev:
En Peterbilt köper man väl inte för användbarheten:-)
Skulle fortsatt med CE diekt efter C-Behörigheten var klar men då fanns inte tiden, nu finns tiden men inte orken...



Niklas Falk skrev:
Anders F@lk skrev:
Peo.K skrev:
Jag blev faktiskt så taggad att jag tog C-Kort förra sommaren :-) Bra att ha ifall man råkar köpa en Peterbilt eller så..


En Peterbilt hade varit såååå fräckt på Ringen. Bara att köra in till utsläppet...
Utan CE så blir det ju bara en 750kg lövhäckskärra efter Peterbilten, inte så användbart, och CE är lite jobbigare (C1E påstås vara enklare men Peterbilt låter >7,5 ton). Men finns tiden så är det ju bara tid.


Fick BE, när jag fick CE av arbetsförmedlingen. =)

...nu ska jag bara prioritera Dodge Ram 1500 och stort släp, och nytta för det.
...lär ju aldrig ske.

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
När jag gjorde lumpen, vilket var långt innan gud fanns, fick jag alla behörigheter förutom buss. När jag muckade var det bara gör enkel procedur för att få det för civilt bruk. Men va fasen tänkte jag jag skall ju inte bli lastbilschaffis (inget fel i det) så jag lät bli

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Anders F@lk skrev:
När jag gjorde lumpen, vilket var långt innan gud fanns, fick jag alla behörigheter förutom buss. När jag muckade var det bara gör enkel procedur för att få det för civilt bruk. Men va fasen tänkte jag jag skall ju inte bli lastbilschaffis (inget fel i det) så jag lät bli


Vissa beslut man fattade i unga år var riktigt listiga! 🤪

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Anders F@lk skrev:
Läste att man vill uppgradera B kortet till 4250kg gränsen för att möta alla hybridbilar och el-bilar. Skall man då uppgradera B96 kortet också?

Det blir nog inget med det på ett tag, det är svårare att få till i praktiken än vad politikerna trodde: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nej-till-att-kor . . . .
Det skulle dessutom enbart gälla lätta lastbilar (med alternativa bränslen), inte personbilar. Att B96 skulle påverkas ser jag därför också som osannolikt i nuläget.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 583



Hur har säsongen startat? :-)

Tidigare i tråden skriver du om lite nya bussningar för chassit, själv försöker jag hitta lagom nivå, vilka är du inne på att byta? :-)

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
JohnC skrev:


Vissa beslut man fattade i unga år var riktigt listiga! 🤪


Jag är osäker på om det blivit bättre med åren

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Härlig bil Anders. Två sådana skulle jag också vilja ha. Parkerade bredvid varandra vid ringen. En för regn och en för torrt.

Ville bara säga (precis som någon ovanför här) att jag tog BE 2020 och det är först efterhand jag upplever jag har ett "riktigt" körkort. Detta eftersom viktreglerna är så himla dumma. Släp borde imho vara en egen behörighet.

Vad gäller att ta BE.
Teoriprovet är i stora delar kokkobello. Det handlar om att lära sig "rätt svar".
Tex att älgar väljer att springa över vägen för att man kör fortare än det står på skylten eller att det är negativt ur trafiksäkerhetssynpunkt att gå förarkurser. För forskning(?!!? yeah, sure!! ) visar att dessa förare är överrepresenterade i olyckor. (Complete bullshit förstås. Jag vet för jag har begärt ut underlaget. Rena rama scinetlogoin)

Uppkörningen är kanonlugn vad gäller själva körandet. Det är istället säkerhetskontrollen som är clou:n. Den skall man ha satt ett system för. Påläst på lastsäkring med friktionstabell är också viktigt men är inte så krångligt som det kan låta.

Break a leg!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 GT3 3.8
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (17333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande