Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Över/understyrning - Chassijusteringstabell #1
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (61431 totalt)
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Citat:
EDIT Magnus Thomé:

Här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp





Jag gjorde denna för längesen, tror inte det finns nåt motsvarande på svenska.

http://hem.passagen.se/rydquist/miata/setuptabell.html

Den är knyckt från en engelskspråkig men jag har ändrat en hel del.
Kunde vara nåt för teknikavsnittet, efter vederbörlig diskussion/rättning först.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Verkar ju bra, men det här är väl tryckfelsnisse som varit framme va?

"Öka fjäderkonstant bak (Hårdare framfjädrar)"

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Tackar!

Vet att det finns fel & typosar i det, men.... gnnnnhnhn den var smärtsam

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare



på svenska osså!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Tackar.

om ingen mer än Ragnar har nåt att invända kanske den kan hamna på "Teknik" sidan...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Fasiken vad nice! En på SVENSKA är ju Superbra! Så det var 5 bannaner av 5 möjliga ! För själv kommer jag nog att ha mkt nytta av den!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Whoa.


Men jag hann inte fixa Ragnars korrigering...

Rad tre, vänstra kolumnen:

Öka fjäderkonstant bak (Hårdare framfjädrar)

Skall förstås vara:

Öka fjäderkonstant bak (Hårdare bakfjädrar)


/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En just komplitering till denna lista vore en lista på stötdämparinställningar.
Hmm har för mig Göran Malmberg har skrivit en sådan, eller????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Kristoffer R skrev:
Jag gjorde denna för längesen, tror inte det finns nåt motsvarande på svenska.

http://hem.passagen.se/rydquist/miata/setuptabell.html

Den är knyckt från en engelskspråkig men jag har ändrat en hel del.
Kunde vara nåt för teknikavsnittet, efter vederbörlig diskussion/rättning först.


Kanonbra.
Framförallt "Symptom vid FÖR MYCKET justering". Det är den biten som gör att listan går att använda.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Mycket, mycket bra!

_________________
Mattias Widar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Skall vara uppdaterad nu o fixad i utseende osså. Kanontabell!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Helt suveränt. thumbs up

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



fuling skrev:
En just komplitering till denna lista vore en lista på stötdämparinställningar.

*håller med*

Annars var det en superb lista! thumbs up

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Kan man lägga till en förklaring, antingen grafisk eller skriven, som anger vad positiv resp negativ betyder? Ex.vis positiv camber, är det ett hjul som lutar inåt eller utåt i överkant.

/ \ Negativ camber
\ / Positiv camber

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



BTG skrev:
Kan man lägga till en förklaring, antingen grafisk eller skriven, som anger vad positiv resp negativ betyder? Ex.vis positiv camber, är det ett hjul som lutar inåt eller utåt i överkant.

/ \ Negativ camber
\ / Positiv camber

Alltför enkla bilder kan förvirra också.
/ \ Toe in
\ / Toe out

Skematiska bilder likande de i hjulvinkelartikeln hjälper till och det borde finnas bilder man kan 'låna'.
Eller så kompletterar vi hjulvinkelartikeln så att den beskriver samtliga chassivinklar.

Tabellen skall hållas enkel så att den kan få plats på ett laminerat visitkort (nja, lite större kanske). Vad de olika hjulvinklarna betyder behöver man inte påminnas om varje gång (bara ibland).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



NiklasFalk skrev:
Alltför enkla bilder kan förvirra också.
/ \ Toe in
\ / Toe out


Nja, det är väl endast Stålmannen som kan flyga och har röntgenblick?
Eller kanske är teckningen till för de som har glastak i källaren under garaget.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Tycker BTG hade en bra poäng där! Jaghar en förmåga tt blanda ihop alla enkla små detaljer allt för ofta!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Riktigt bra tabell, enkel och klar med de flesta ändringarna och egenskaperna enligt den erfarenhet jag har av race-bilar.

Två saker skulle jag dock motsäga eller vilja ändra på:

Styvare framkrängare:
Ger bättre instyrning, inte sämre. Det funkar på alla bilar: Formula, Prototyp, GT, Touringcar (FWD och RWD).

Mer camber fram:
Ger oftast ingen påverkan på bromsförmåga eller hjullåsningstendenser, även vid ordentligt höga vinklar. Teoretiskt borde bromsningen bli sämre, men varken Rydell, Yvan Muller, Gabrielle Tarquini eller Göransson kan urskilja skillnader som förare och datamässigt går det heller inte att upplösa som en skillnad.

/ Jonas Jarlmark Näfver
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jonas Jarlmark skrev:
Styvare framkrängare:
Ger bättre instyrning, inte sämre. Det funkar på alla bilar: Formula, Prototyp, GT, Touringcar (FWD och RWD).


Bättre precis vid instyrning men sämre väl inne i svängen?



Jonas Jarlmark skrev:
Mer camber fram:
Ger oftast ingen påverkan på bromsförmåga eller hjullåsningstendenser, även vid ordentligt höga vinklar. Teoretiskt borde bromsningen bli sämre, men varken Rydell, Yvan Muller, Gabrielle Tarquini eller Göransson kan urskilja skillnader som förare och datamässigt går det heller inte att upplösa som en skillnad.


Den tackar vi för!! Jag har klurat på just om det försämrar. Har gissat att det varit lite olika beroende på hur däcken varit uppbyggda i stomen. Kanonklara besked, inte oroa sig för sämre broms - check thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Japp, hårdare framkrängare ger bättre instyrning och sämre mitt i långa svängar. Men de flesta kurvorna har i princip bara instyrning och utgång (om man inte gör helt fel med körningen), så upplevelsen brukar vara att bilen blir mer stabil, får snabbare reaktion och styr in bättre, inte att det kommer en understyrning i långa loppet. Men i exempelvis kvarnkurvan eller parisern kan det bli så. Mycket friktion i framdämparna ger ungefär samma egenskaper, dock med dåligt grepp som resultat.

Har man en bil som styr in dåligt och sedan överstyr i kurvan, inte ovanligt på modifierade bilar som är för mjuka för sitt eget bästa, är en hårdare krängare fram ett perfekt botemedel eftersom det löser båda problemen.

/ Jonas Jarlmark Näfver
Citera
Sparade trådar/FAQ
Över/understyrning - Chassijusteringstabell #1
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (61431 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande