Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på slangar och kopplingar för laddtrycksstyrning?
237 besök totalt
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 675


Trådstartare
Skulle behöva lite tips på slangar och kopplingar mellan turbo, wastegate och laddtrycksstyrning.
Började köra med vanliga vakumslangar, vilket förvisso funkade helt okej men tanken var att byta ut de mot "push lock"-typen.
Under sommaren köpte jag detta kit från Ebay ( https://www.ebay.co.uk/itm/274244724793 ) vilket funkade sisådär en halv bandag.. Precis tills allt blev varmt och då smälte först en slang och sen lossnade kopplingarna då plasten i de också smälte..

Så vad finns det för liknande grejer som i ovanstående kit, men som faktiskt klarar av lite värme?
Vad kör ni andra med för grejer?

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja. Dem finns i både rostfritt mässing och kromad mässing på tex hydroscand.
Till det finns sedan nylon eller teflonslang som tål värme betydligt bättre.

sen finns ju även svart slang med hård kärna som tål hyfsad med värme, tänkt för central-fett-smörjning. Dessa har både pressbara eller skruvbara slangkopplingar, finns både push in och gängade sorter. Jag tycker de gängade ser lite mer ordentliga ut. Men visst funkar push in väldigt bra och är smidigt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 675


Trådstartare
knotan skrev:
Ja. Dem finns i både rostfritt mässing och kromad mässing på tex hydroscand.
Till det finns sedan nylon eller teflonslang som tål värme betydligt bättre.

sen finns ju även svart slang med hård kärna som tål hyfsad med värme, tänkt för central-fett-smörjning. Dessa har både pressbara eller skruvbara slangkopplingar, finns både push in och gängade sorter. Jag tycker de gängade ser lite mer ordentliga ut. Men visst funkar push in väldigt bra och är smidigt.


Problemet jag hade med de vanliga slangarna var att jag inte fick tag på några vettiga slangklämmor som faktiskt höll slangen på plats..
Så jag letar egentligen efter något som hör jobbet och man törs lita på. Som tur är så är motorn ordentligt byggd och turbon inte extremt stor, så allt klarade sig när slangen smälte och laddtrycket rusade..

Så konkreta förslag på alternativ och vart man kan få tag på de skulle uppskattas!
För att krångla till det lite så är det olika gängor på turbo, WG och mac-ventil. Npt på ena och bspt på det andra..

_________________
Emil W
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Med en tigsvets eller svarv byter man gängor osv enkelt.

Men enklast är att du tar med det gamla du har som faktiskt passade. Och knallar in på hydroscand å aäg att du vill ha liknande men som tål värme bättre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Tips på slangar och kopplingar för laddtrycksstyrning?
237 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande