Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Märke på vevaxel - spricka?
542 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
I helgen plockade jag fram den vevaxel jag tänkt använda för rengöring och uppmätning av lagerytorna.

Vid inspektion hittade jag dessa märken på 5:e ramlagret som jag inte riktigt kan tolka. Är det någon i församlingen som har någon aning om vad detta kan vara? Av de bilder på sprickor jag sett på nätet så liknar det inte sånt. Jag står i valet och kvalet om jag ska våga använda denna eller om jag ska skaffa en annan vevaxel istället...



Det är liksom två st 5-6 mm långa rader av små fördjupningar/punkter i ytan, men vad jag kan se är det inget som förbinder dem.

Motorn som vevaxeln kommer ifrån hade haft problem med topplockspackningen och i samband med det hade man misshandlat ytan så att den nya packningen läckte snart igen och då ruttnade ägaren och plockade ut hela motorn istället. Det var med andra ord inget motorhaveri på motorn som kan förklara dessa märken.

Här är bilden i fullt format också.
https://rejsa.nu/im/user/383/2021-11-15-12-14-20_img_20211114_180755.j . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



MatsK skrev:
I helgen plockade jag fram den vevaxel jag tänkt använda för rengöring och uppmätning av lagerytorna.

Vid inspektion hittade jag dessa märken på 5:e ramlagret som jag inte riktigt kan tolka. Är det någon i församlingen som har någon aning om vad detta kan vara? Av de bilder på sprickor jag sett på nätet så liknar det inte sånt. Jag står i valet och kvalet om jag ska våga använda denna eller om jag ska skaffa en annan vevaxel istället...



Det är liksom två st 5-6 mm långa rader av små fördjupningar/punkter i ytan, men vad jag kan se är det inget som förbinder dem.

Motorn som vevaxeln kommer ifrån hade haft problem med topplockspackningen och i samband med det hade man misshandlat ytan så att den nya packningen läckte snart igen och då ruttnade ägaren och plockade ut hela motorn istället. Det var med andra ord inget motorhaveri på motorn som kan förklara dessa märken.

Här är bilden i fullt format också.
https://rejsa.nu/im/user/383/2021-11-15-12-14-20_img_20211114_180755.j . . . .


Alltid svårt att bedöma bilder, men i värsta fall så är det gjutporer och då bör du slänga vevaxeln om den inte ska i något veteranfordon med 25 hästar och maxvarv på 3000 rpm

Även efter en rejäl skärning kan det se liknande ut, kanske har någon med slippapper bara rensat bort utanpåliggande och satt dit ett nytt lager. Då bör du slipa veven, frågan är om det finns underdimensionslager som räcker.
Hur djupa verkar prickarna vara?

_________________
Roland Johansson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Utan att mäta så skulle jag säga att de kanske är 0,1 mm djupa...

Var också inne på att det kunde vara något från gjutningen. Vad jag kunna se så har ingen varit inne i motorn tidigare så jag tror inte att det är ett haveri som fixats, men ju mer jag funderat på det så lutar det åt att leta upp en annan vevaxel. Att stoppa i denna och hoppas på det bästa känns helt fel. thumbs down

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Fick detta svar från Dave Andrews som är lite av expert på dessa motorer:
"Not uncommon and whereas I wouldn't choose that crank if I had another to hand it would probably not cause a problem. It's a flaw in the casting by the look of it. Low spots aren't usually terminal, high spots are.."

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Skruva banåkabil
Märke på vevaxel - spricka?
542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande