Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Huvudbromscylinder: HJÄLP
422 besök totalt
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Hejsan.

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med att räkna ut hbc storlek till mina fram/bak bromsar.

Nedan kommer storlek på kolvarna fram och bak.


4- kolvsok:

28 & 30 mm


8- kolvsok:

1x 36 mm
2x 26,4 mm
1x 31 mm


Tack på förhand

Mvh
Mustafa

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Om man använder principen 23:1 total area fram vs huvudcylinder (en tumregel som verkar gälla både bilar och mc) så får man:

Total kolvarea: 2364,426mm2 per oksida dvs 5734,852mm2 per ok dvs 11469,7mm2 total installerad area

Dela detta med 23 --> huvudcylinder area: 498,6mm2 --> Huvudcylinder diameter 25,2mm

I praktiken pekar detta då på 25,4mm/1" huvudcylinder för fram kretsen - och det verkar ju rimligt om man tänker att tex BMW M3 har samma area fram och 1" huvudcylinder. Men - det beror ju på. Är tanken att montera detta på en bil med original pedalställ ink vacuum booster (kommer inte på ordet)? Om det är ett pedalställ med bromsvåg utan booster så kanske man måste gå ner ett hack eller två...

Bak då? Arean motsvarar ju ett ok med 41mm kolv. Exakt vilket tryck man kommer upp i är ju svårt att sia om. OM det är till en BMW så finns två olika varianter av 1" huvudcylinder att tillgå, en med 20,54mm kolv och en med 22mm kolv bak. Så....då kan man ju välja...en av dem då...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Tusen tack för förklaringen.

Jag kör med bromsvåg.

Så med det vill det säga att jag kan ha en hbc som är 1" till fram kretsen och en hbc på 0.875" till bak?

Har jag uppfattat det rätt?

Mvh

Mustafa

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Mustafa aljorani skrev:
Tusen tack för förklaringen.

Jag kör med bromsvåg.

Så med det vill det säga att jag kan ha en hbc som är 1" till fram kretsen och en hbc på 0.875" till bak?

Har jag uppfattat det rätt?

Mvh

Mustafa


Bromsvåg.... Då blir det lite tvärtom. Jag tänkte bara "vanlig" huvudcylinder! Kör du bromsvåg så kommer du behöva en mindre till framkretsen och en större till bakkretsen. Men här har jag ingen känsla alls tyvärr. Finns ett excel hack man kan labba med...nånstans på rejsa... Du behöver typ 0,625" fram och 0,75" bak...typ typ. Men förhoppningsvis så vaknar alla bromsvågsrävar till här på Rejsa nu!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Okej, hmm.
Jag får det inte riktigt in i huvudet de där med att det blir omvänt.

Men kan du svara på om det är OK att ha 2st 0.625 fram och bak? Kanske justera vågen mer fram än bak

Nämligen den enda storleken jag kunde få tag i av AP racing just nu

Mvh

Mustafa

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Mustafa aljorani skrev:
Okej, hmm.
Jag får det inte riktigt in i huvudet de där med att det blir omvänt.

Men kan du svara på om det är OK att ha 2st 0.625 fram och bak? Kanske justera vågen mer fram än bak

Nämligen den enda storleken jag kunde få tag i av AP racing just nu

Mvh

Mustafa


Normalt sett vill man kunna köra med bromsvågens justering i mitten (eftersom mängden bromskraft den kan flytta mellan fram/bak är begränsad) och ha rätt grundbalans dvs lite mer tryck i främre kretsen för ett givet pedaltryck. Därav att man normalt sett har mindre cylinder till främre kretsen (då det ger just högre tryck vid samma pedaltryck).

Sedan varierar det en del beroende på vilka ok man har, balansen mellan dem och så påverkas det ju också av pedalställets mekaniska utväxling.

Visst kan du prova samma storlekar fram/bak men det är sällan det fungerar bra. Min grundrekommendation är ofta att när man beställer cylindrar så är det lika bra att ta hem 3 st i olika storlekar direkt så kan man flytta runt och prova sig fram. De är relativt billiga och har vettigt andrahandsvärde när de är nya.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152


Trådstartare
Tusen tack gustaf!


Då testar jag en 0.625 till fram och en 0.75 till bak, och så stället jag vågen på mitten.


Dem billiga cylindrarna kommer jag aldrig nånsin köpa! Provade 4st OBP, riktigt dålig kvalitet, den ens låser sig, den andra hoppar tryckstången av på, nu köper jag AP racing, borde va fint!

Mvh
Mustafa

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
Skruva banåkabil
Huvudbromscylinder: HJÄLP
422 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande