Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bocka rör till bärarmar...HUR?
1, 2   >>
992 besök totalt
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Jag ska dra igång mitt Seven-bygge igen & det som står på tur är att bocka rör för de övre bärarmarna i fram & bak. Röret i fråga är 25x3mm hydraulrör.

Jag köpte en rörböj för något år sen men som förväntat viker den bara rören... Jag har hört att folk använder sand & oxy-acetylen svets. Är detta något som ni tror skulle funka? Har ni några andra förslag eller tips om någon som kan hjälpa till med riktig maskin? Jag bifogar en bild på en liknande rörböj som jag har.




_________________
David Anderberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Jag skulle inte vilja varmbocka just bärarmar och med 3mm gods. Ta kontakt med närmaste rörbockningsfirma som kalldrar dina rör efter ritning.

Jag har provat att packa(avgas)rör med finkorning sand och pluggat ändarna. Det blir ändå gärna deformationer.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag skulle föreslå en utformning på armen som inte kräver någon böj.
Men jag kan förstå om man vill ha den av estetiska skäl.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Släng den där rör vikaren .
Har du ställt frågan på locost sweden forumet.. förmodligen finns det en 7 byggare nära dig som vet om någon med en lämplig rördragande bock..

_________________
Michael Thulesius
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Kolja skrev:
Jag skulle inte vilja varmbocka just bärarmar och med 3mm gods.


Okej, tack för input, finns det någon specifik anledning till varför du inte skulle rekommendera att varmbocka?

_________________
David Anderberg
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Jag skulle föreslå en utformning på armen som inte kräver någon böj.
Men jag kan förstå om man vill ha den av estetiska skäl.


Jajamen, tyvärr så skulle två stycken helt raka rör inte funka på ena sidan av bärarmen då "anläggnings-ytan" mellan rör och camber-justeringsrör skulle bli alldeles för lång. Svårt att förklara men du ser nog på bilden var jag pratar om



_________________
David Anderberg
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag va stört negativ till den där rör-förstöraren...
Men så fick jag en gratis..

Har du verkligen rätt dysor i den?

Jag har bara bockat 22x1,5mm rostfria rör (kanske är så att liter mer gods ställer till det...)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121167&start=0

Jag har en dagande rörbock för O40 burrör, och de blir ju såklart bättre.
Hitta någon som har en dragande rörbock med böjsegment i rätt diameter.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Får man inte skarva rör i bärarmar? Det där ser ju ut som en gir som man ska kunna lösa med vinkelslip och svets...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag har bockat mina 30x3 i en sådan till den ena Kadetten. Det gick fint, men jag har inte så tight bockradie som modellen visar.

Jag gjorde så att jag bockade lite "på ett ställe" och flyttade röret fram och tillbaka några gånger. Tidsödande ja, men inga större deformationer vad jag kunde se

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



David Anderberg skrev:


Kör raka rör och gör likadant på de inre lederna som det yttre (den som fäster i spindeln), då behöver du inte bocka.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Tord skrev:
Får man inte skarva rör i bärarmar? Det där ser ju ut som en gir som man ska kunna lösa med vinkelslip och svets...


Vad jag har hört så är det verkligen inte rekommenderat att skarva & svetsa i bärarmarna, det kanske är okej som sista utväg men jag tror man tappar mycket hållfasthet i det, speciellt för oss som inte har någon extraordinär svetskunskap.

_________________
David Anderberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Det där borde väl funka fint att bocka i den vanligaste dragande rörbocken på marknaden? Inte lika billig som den tryckande men svårt att se att det går att ta några fler genvägar.

Dvs en sån här:
https://stakesys.co.uk/tube-pipe-benders/manual-tube-benders/jd-square . . . .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det måste vara väldigt tight passning mellan rör och dyna för att den typen av bock ska ge bra böjar. Om röret inte ligger i spänn så har jag fått bra resultat genom att lägga tunn aluplåt runt röret så att det blir precis för tjockt. När det kläms ner i dynan så får röret bra stöd i sidorna och du slipper knäcken av röret.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
GustafB skrev:
Det där borde väl funka fint att bocka i den vanligaste dragande rörbocken på marknaden? Inte lika billig som den tryckande men svårt att se att det går att ta några fler genvägar.

Dvs en sån här:
https://stakesys.co.uk/tube-pipe-benders/manual-tube-benders/jd-square . . . .


Jo det kanske hade funkat, som man kan se i modellen så är det ganska låg radie på böjarna, Hittade någon tummregel för länge sen för "minsta böjradie" som modellen är gjord efter, har för mig att de va typ 2xDiameter eller något i den stilen. Går det att anpassa med en sån rörböj?

_________________
David Anderberg
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
2fast4u skrev:
Det måste vara väldigt tight passning mellan rör och dyna för att den typen av bock ska ge bra böjar. Om röret inte ligger i spänn så har jag fått bra resultat genom att lägga tunn aluplåt runt röret så att det blir precis för tjockt. När det kläms ner i dynan så får röret bra stöd i sidorna och du slipper knäcken av röret.


Juste, de dynorna man fick med var för amerikansk "tubing" & alltså i tum, så den närmsta jag hade var 1 tum innerradie eller något liknande, den var liiite för liten så jag försökte slipa ut lite ur den men materialet var hårt som stryk & det verkade inte hjälpa i slutändan... Kanske kan prova att gå upp en dimension & använda någon plåt runt röret för att åka diametern på röret istället

_________________
David Anderberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tjockare gods brukar minska risken avsevärt för deformation.
Och som sagt röret måste ligga tight, endast marginellt för stort verktyg så blir röret platt. Så jag tycker det är lite märkligt att det knäcker sig när du använder för liten vilket brukar funka.

1" är ju 25,4 utvändigt så det borde ju bli precis lagom tight.

Jag har bockat rör i samma förutsättning med gott resultat (likadan maskin och "samma" rör.

Men en annan sak kan vara att du försöker göra för liten radie för snabbt?
Sätt "anhållen" långt ut först , smörj "dynan" eller röret med fett så det kan "glida" vartefter du trycker
När du är "färdig" med första knäcken/så kan du flytta in anhållen närmare å ta ett omtag.

Skulle säga att mindre än 2 diametrar bockradie är omöjligt. Med billigare apparater får man nog vara nöjd med snarare kanske 5 diametrar i bockradie.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
knotan skrev:
Tjockare gods brukar minska risken avsevärt för deformation.
Och som sagt röret måste ligga tight, endast marginellt för stort verktyg så blir röret platt. Så jag tycker det är lite märkligt att det knäcker sig när du använder för liten vilket brukar funka.

1" är ju 25,4 utvändigt så det borde ju bli precis lagom tight.

Jag har bockat rör i samma förutsättning med gott resultat (likadan maskin och "samma" rör.

Men en annan sak kan vara att du försöker göra för liten radie för snabbt?
Sätt "anhållen" långt ut först , smörj "dynan" eller röret med fett så det kan "glida" vartefter du trycker
När du är "färdig" med första knäcken/så kan du flytta in anhållen närmare å ta ett omtag.

Skulle säga att mindre än 2 diametrar bockradie är omöjligt. Med billigare apparater får man nog vara nöjd med snarare kanske 5 diametrar i bockradie.


Låter väldigt rimligt, det var ca 1 år sedan jag höll på med grejerna så mitt minne har svikit mycket av detaljerna, har även börjat studera på annan ord så kan inte längre springa ut i verkstan för att dubbelkolla Jag provade bocka i vanligt 25x2 rör som vek sig, men 25x3 kanske blir bättre. Jag minns även att 25mm röret INTE fick plats i en 1tums dyna vilket jag tyckte var konstigt. Jag måste be brorsan springa & fota dynorna åt mig.

Tack för tipset med att börja med rullarna längst ut, det gjorde jag inte förrut så det kan va bra att prova.

_________________
David Anderberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Sen behövs väl normaliserade rör typ hydraul ror för att Sfro blir nöjd. Om jag minns rätt...

_________________
Michael Thulesius
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Michael Th skrev:
Sen behövs väl normaliserade rör typ hydraul ror för att Sfro blir nöjd. Om jag minns rätt...


Japp, Jag tror jag nämnde det i första inlägget men kanske missade det

_________________
David Anderberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



David Anderberg skrev:
GustafB skrev:
Det där borde väl funka fint att bocka i den vanligaste dragande rörbocken på marknaden? Inte lika billig som den tryckande men svårt att se att det går att ta några fler genvägar.

Dvs en sån här:
https://stakesys.co.uk/tube-pipe-benders/manual-tube-benders/jd-square . . . .


Jo det kanske hade funkat, som man kan se i modellen så är det ganska låg radie på böjarna, Hittade någon tummregel för länge sen för "minsta böjradie" som modellen är gjord efter, har för mig att de va typ 2xDiameter eller något i den stilen. Går det att anpassa med en sån rörböj?


Det är bara att leta vidare på sajten
Finns många olika matriser med olika radier osv.
https://stakesys.co.uk/jd-squared-model-32-metric-square-box-die-set

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



När jag byggde min HeVo åkte jag bort till Dunlop Hiflex här i Halmstad de har en riktigt fin bock maskin fick det precis som jag ville hade med mig en ritning.

[/img]

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Skruva banåkabil
Bocka rör till bärarmar...HUR?
1, 2   >>
992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande