Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (18242 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Häftigt. Men jag avråder från BMW v12an . Krävs en del arbete för att få bra fjong i. Låter ganska tråkigt med.

Rs6 v10 verkar vara lätta att hitta, (tyvärr rätt dyrt med styrsystem. )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vafan... Jag har modellbilar med mer plåt än det där...

Detta skall följas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132




_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt häftigt! Rörram som karossen monteras på och gärna V12 thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



fordcapri skrev:
https://www.eurospares.co.uk/cars-breaking-for-spares/


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



2fast4u skrev:
fordcapri skrev:
https://www.eurospares.co.uk/cars-breaking-for-spares/



Inte många av de bilarna som tagits ur drift pga rost eller normalt slitage direkt...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bubbla platta!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 131



Så grymt! Längtar redan efter en uppdatering av denna tråd :-)

_________________
Robbie Kerr
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



SevenEight skrev:
Bubbla platta!!!


Typ:


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .

Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..

Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.

Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !

Läs ovanstående med en gnutta ironi..

Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.

Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄

Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.






_________________
Calle Olsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Ellac skrev:
Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .

Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..

Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.

Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !

Läs ovanstående med en gnutta ironi..

Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.

Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄

Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.

Fränt att du fått tag i oekonomiplåt! Lär inte ha varit billigt
När du säljer BMWn kommer du få in stålar för att slutföra projektet och köpa en lämplig italiensk motor att stoppa i den

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Den här är skitfrän.
Är det stålkaross ? På den "vi" har är det väldigt mycket alumiliun i karossen.

Jag funderar alltid på nya byggen, (som jag hoppas jag aldrig påbörjar" , och idag skulle jag bygga på en modern bil och använda så mycket av bottenplattan, bärande delar av karossen, elsystem och klimatanläggning, som möjligt. Bara kapa bort så mycken så den nya karossen går att få dit och anpassa hjulbasen.

Hembyggen i all ära..... med det krävs ju en del bekvämlighet i en GT-bil.

Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ButterflyRacing skrev:
Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ?
SL 600 har ju nästan samma hjulbas, kan ju justeras för att få instrumentbrädan rätt (svårt att gissa vart framhjul mot ratt landar)
252cm för SL-600 mot ca 265cm för denna.

Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)?
Lexus SC 430 kanske (262cm hjulbas)?

Hm, BMW 850 borde väl gå att kapa ner en del (men de verkar inte vara lika billiga längre).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
matfo skrev:
Ellac skrev:
Bubblaplatta , det är tur jag vet att ni skojar, lite högre nivå än så vill jag nog hålla .

Det här projektet är som jag skrivit ett par år i framtiden , efter BMWn är klar vill jag testa att ha lite paus , så får vi se hur det går..

Kanske hade det varit roligt att köra nån av döttrarna när de tar studenten, då har jag 5-7 år på mig och det skall man väl lyckas med. Gäller att ha ett mål
och en målbild, många projekt stannar av pga av allt för ambitiösa idéer eller kanske allt för dålig insikt i hur mycket jobb det är att renovera en bil, eller hur dyrt det kan bli.

Här kommer därför ett konsumenttips som jag själv följt många gånger: Köp så förtvivlat mycket delar för pengar du egentligen inte har , då blir du tvungen att fullfölja !

Läs ovanstående med en gnutta ironi..

Jag har i I alla fall beställt i princip all plåt jag kunde hitta i Europa till en 330GT , få pratat vi alltså NOS plåt från 1964. Klokkerholm har inte Ferrari ekonomiplåt.

Nu måste jag jobba ett par år innan jag har råd att fortsätta .. 🙄

Var med på ett uppslag i Bilsport också, tror numret är ute nu.

Fränt att du fått tag i oekonomiplåt! Lär inte ha varit billigt
När du säljer BMWn kommer du få in stålar för att slutföra projektet och köpa en lämplig italiensk motor att stoppa i den


Nix pix , inget skall säljas , måste bara hitta lite mer plats..!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Den här är skitfrän.
Är det stålkaross ? På den "vi" har är det väldigt mycket alumiliun i karossen.

Jag funderar alltid på nya byggen, (som jag hoppas jag aldrig påbörjar" , och idag skulle jag bygga på en modern bil och använda så mycket av bottenplattan, bärande delar av karossen, elsystem och klimatanläggning, som möjligt. Bara kapa bort så mycken så den nya karossen går att få dit och anpassa hjulbasen.

Hembyggen i all ära..... med det krävs ju en del bekvämlighet i en GT-bil.

Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ?


Motorhuv och bagagelucka är alu , resten är stål (eller spackel..)

Har funderat lite på det där med modern donator men är bara halvsugen på det. Vill nog egentligen bygga ett eget chassi. Moderna bilar är ju så jäkla breda om man jämför med en 60- tals bil.

Maserati Coupe (3200/4200) har rätt hjulbas och frontmotor , en sån skulle kunna funka som donator.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Finns det inte någon lämplig bil för dej till detta ?
SL 600 har ju nästan samma hjulbas, kan ju justeras för att få instrumentbrädan rätt (svårt att gissa vart framhjul mot ratt landar)
252cm för SL-600 mot ca 265cm för denna.

Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)?
Lexus SC 430 kanske (262cm hjulbas)?

Hm, BMW 850 borde väl gå att kapa ner en del (men de verkar inte vara lika billiga längre).


Idén att utgå från en cab är ju tacksam då de redan utan tak är förstärkta i trösklar och chassi. Men måste nog hålla mig till något italiensk 🇮🇹 , organfrånstötning vill man ju inte råka ut för!

_________________
Calle Olsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas Falk skrev:

.......................Men det kanske finns modernare GTvagnar med färre cylindrar som har bättre servicehistorik (inte XJ12 va)? ................................


Isåfall XJS, men det är inte så roligt heller. Riktigt gammal tekning. (säger jag som bygger en XJ6...... )

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ellac skrev:
Idén att utgå från en cab är ju tacksam då de redan utan tak är förstärkta i trösklar och chassi. Men måste nog hålla mig till något italiensk 🇮🇹 , organfrånstötning vill man ju inte råka ut för!
Om du kan lyckas med att klämma karossen över en 3200GT så behöver du ju "bara" byta märket i ratten...

Men efter att ha sett några liknande operationer (B is for Build tex) så verkar det vara riktigt petigt att få till torped/instrumentbräda i bredd och placering i djup. Du vill ju inte hamna i att ha instrumenteringen i halva dörröppningen.

Sen är ju modernare bilar högre i "kroppen" så avstånd mellan golv och toppen av nedre vindruteområdet (vad heter "cowl" på Svenska?) kan bli mindre slankt än originalet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Om du köper en "färdig" bil som du sågar ner och använder bottenplattan så blir det kanske enklare men det brukar ofta bli kompromisser som inte alltid är så snygga, så jag hoppas att du håller dig till din grundplan. Dessutom är vi många som hoppas på en otrolig ferraribyggtråd med egendesignad inredning i sextiotalsstil, fantastiska lösningar här och där. Den tråden blir ju inte samma sak om du skall såga ner en sunkig 850i som du sedan sätter karossen på!
/Claes

Fast hur du än gör så är vi många som kommer att läsa och imponeras! Fint reportage i Bilsport, förresten!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



claes t skrev:
Om du köper en "färdig" bil som du sågar ner och använder bottenplattan så blir det kanske enklare men det brukar ofta bli kompromisser som inte alltid är så snygga, så jag hoppas att du håller dig till din grundplan. Dessutom är vi många som hoppas på en otrolig ferraribyggtråd med egendesignad inredning i sextiotalsstil, fantastiska lösningar här och där. Den tråden blir ju inte samma sak om du skall såga ner en sunkig 850i som du sedan sätter karossen på!
/Claes

Fast hur du än gör så är vi många som kommer att läsa och imponeras! Fint reportage i Bilsport, förresten!


+1

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ellac skrev:


Har funderat lite på det där med modern donator men är bara halvsugen på det. Vill nog egentligen bygga ett eget chassi. Moderna bilar är ju så jäkla breda om man jämför med en 60- tals bil.


Nej då inte bara breda, även Lang

https://i.blocketcdn.se/pictures/3640963276.jpg?type=original

https://www.blocket.se/annons/orebro/mercedes_benz_s_600_l_5g_tronic__ . . . .

Skämt åsido, är det inte helt enkelt om man låser sig vid V12or. (vilket man borde)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (18242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande